Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 207
|
« Vastaus #75 : Tammikuu 23, 2024, 10:55:18 » |
|
Kankealta vaikuttaa. Mahtaako tuosta koskaan tulla mitään? Toivoisi kyllä että tulisi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1361
|
« Vastaus #76 : Huhtikuu 05, 2024, 13:28:09 » |
|
Lähijunaliikenteelle halutaan uusia junapysäkkejä maakuntakeskusten ympäristöihin Suomessa lähijunaliikennettä aloitteleva Suomen Lähijunat Oy esittää, että valtio varaisi rahaa uusien junapysäkkien rakentamiseen. https://yle.fi/a/74-20082278
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Leevi Halonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 9
|
« Vastaus #77 : Huhtikuu 05, 2024, 13:44:18 » |
|
En usko että tämän yrityksen toiminnasta tulee yhtään mitään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1361
|
« Vastaus #78 : Huhtikuu 05, 2024, 13:54:50 » |
|
En usko että tämän yrityksen toiminnasta tulee yhtään mitään.
Ruutanan seisakeen hinta lappu 15 miljoonaa euroa, voi olla hitaassa tämän suunnittelu
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 207
|
« Vastaus #79 : Huhtikuu 05, 2024, 14:12:07 » |
|
Mitähän noilla älyttömillä hintalukemilla oikein haetaan? Eihän seisake yksinkertaisimmillaan vaadi kuin jonkinlaisen laiturin junaan nousta ja siitä poistua. Nuoruudessani ne oli tehty melkein vain muutamasta lankusta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1361
|
« Vastaus #80 : Huhtikuu 05, 2024, 14:43:13 » |
|
Mitähän noilla älyttömillä hintalukemilla oikein haetaan? Eihän seisake yksinkertaisimmillaan vaadi kuin jonkinlaisen laiturin junaan nousta ja siitä poistua. Nuoruudessani ne oli tehty melkein vain muutamasta lankusta.
näin Kangasalan kunnan selostus : "Seisakeratkaisuksi löydettiin kaksi toteuttamiskelpoista ja Väyläviraston RATO-ohjeiden täyttävää ratkaisua, jotka erosivat sivuraiteiden ja matkustajalaiturien määrän osalta. Seisakeratkaisun lähtökohdaksi valittiin junankäännön mahdollistava pituuskaltevuus matkustajaliikenteen raiteilla eli toisin sanoen ratatekninen valmius toimia myös lähijunaliikenteen päätepysäkkinä. Seisakeratkaisuista ensimmäinen vaihtoehto (Ve1) sisältäisi uudet sivuraiteet pääraiteiden viereen ja sivuraiteiden viereen rakennettavat reunalaiturit. Toisessa vaihtoehdossa (Ve2) olisi vain yksi sivuraide, jolla olisi myös reunalaituri. Molemmat vaihtoehdot mahdollistavat junankäännön. Lopullisen vaihtoehdon valinta vaatii tarkempia päätöksiä tavoiteltavasta henkilöliikenteen kokonaisuudesta ja etenkin Tampereen idän suunnan lähijunaliikenteestä."
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #81 : Huhtikuu 06, 2024, 12:14:59 » |
|
En usko että tämän yrityksen toiminnasta tulee yhtään mitään.
Eihän tässä puutu muuta kuin junat ja rahoitus.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 204
|
« Vastaus #82 : Huhtikuu 06, 2024, 18:08:51 » |
|
Harjoittipa lähijunaliikennettä mikä operaattori tahansa laituri tarvitaan pysähdyspaikoille. Mielestäni olisi syytä useammaltakin taholta miettiä kustannustehokkaita ratkaisuja laitureiden toteuttamiseen. YouTubesta löytyvässä RaidePodissa tätä asiaa on sivuttu: https://youtu.be/Z-2YWn_AM68?t=2324 Vertailuna Imatran väliaikainen puurakenteinen laituri ja Skogbyn uusi laituri. Kohtuuhintaisten korkeiden laitureiden teko on täysin mahdollista jos halua löytyy. Mutta jos samalla tehdään täydellinen ratapiha remontti, alikulku, muutetaan pituus kaltevuuksia yms. niin vain taivas on rajana hintalapulle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1361
|
« Vastaus #83 : Huhtikuu 07, 2024, 07:40:36 » |
|
En usko että tämän yrityksen toiminnasta tulee yhtään mitään.
Eihän tässä puutu muuta kuin junat ja rahoitus. junathan on jo hankkittu , laiturit puuttuvat eli valtion osuus.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #84 : Huhtikuu 07, 2024, 17:08:57 » |
|
En usko että tämän yrityksen toiminnasta tulee yhtään mitään.
Eihän tässä puutu muuta kuin junat ja rahoitus. junathan on jo hankkittu , laiturit puuttuvat eli valtion osuus. Peruutan kommenttini, tuli eri aiheeseen liittyen (elämysjunaliikenteeseen)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 117
|
« Vastaus #85 : Huhtikuu 07, 2024, 19:38:54 » |
|
En usko että tämän yrityksen toiminnasta tulee yhtään mitään.
Eihän tässä puutu muuta kuin junat ja rahoitus. junathan on jo hankkittu , laiturit puuttuvat eli valtion osuus. Voisinko sanoa että junat eivät muutu. vaunut.org/kuva/166489
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1361
|
« Vastaus #86 : Huhtikuu 08, 2024, 06:12:50 » |
|
En usko että tämän yrityksen toiminnasta tulee yhtään mitään.
Eihän tässä puutu muuta kuin junat ja rahoitus. junathan on jo hankkittu , laiturit puuttuvat eli valtion osuus. Voisinko sanoa että junat eivät muutu. vaunut.org/kuva/166489 juna voisi näyttää tältä, ei näytä valtion hommilta https://www.lahijunat.fi/img/galleria15_vaaka.jpg
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 513
|
« Vastaus #87 : Huhtikuu 08, 2024, 14:57:01 » |
|
En usko että tämän yrityksen toiminnasta tulee yhtään mitään.
Eihän tässä puutu muuta kuin junat ja rahoitus. junathan on jo hankkittu , laiturit puuttuvat eli valtion osuus. Voisinko sanoa että junat eivät muutu. vaunut.org/kuva/166489 juna voisi näyttää tältä, ei näytä valtion hommilta https://www.lahijunat.fi/img/galleria15_vaaka.jpgNo ainakin se korkea laituri näyttää puuttuvan. Taitaa kuva ollakin joltain rautatiemessuilta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #88 : Heinäkuu 03, 2024, 22:54:09 » |
|
Mikähän lienee Suomen Lähijunat Oy:n tilanne tällähetkellä? Milloinka näemme ensimmäisen saneeratun Sm2:n?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #89 : Heinäkuu 10, 2024, 10:53:16 » |
|
Käsittääkseni Suomen Lähijunat Oy ei ole aloittelemassa lähijunaliikennettä. He ovat esitelleet julkisuudessa lennokkaita visioita ja tehneet ostotarjouksia romukuntoisten junien rungoista. Lähiliikenteen aloittelusta puuttuu enää junat, reitit, operointivalmius henkilökuntineen ja tukitoimintoineen sekä tälle kaikelle maksaja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 207
|
« Vastaus #90 : Heinäkuu 10, 2024, 15:05:01 » |
|
Ilmeisesti lähdetty soitellen sotaan liian vähin pohjatiedoin. Vaan olisihan se ollut hyväksi saada vaihtoehtoja henkilöliikenteeseenkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 1158
|
« Vastaus #91 : Heinäkuu 10, 2024, 15:27:12 » |
|
Ilmeisesti lähdetty soitellen sotaan liian vähin pohjatiedoin. Vaan olisihan se ollut hyväksi saada vaihtoehtoja henkilöliikenteeseenkin.
En millään jaksa uskoa siihen, että Suomen Lähijunat Oy on lähtenyt liikkeelle liian vähin pohjatiedoin. Huomioiden vielä erikseen firman toimitusjohtajan vuosikymmenien mittaisen konsulttikokemuksen suomalaisen joukkoliikenteen parissa tämä tuntuu hyvin kaukaa haetulta vaihtoehdolta. Sen sijaan se on voinut tulla yllätyksenä, kuinka laajasti yhteiskunnan eri tasoille VR:n lonkerot ulottuvat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 207
|
« Vastaus #92 : Heinäkuu 10, 2024, 15:35:55 » |
|
Juuri tuota yritin sanoa, vaan en osannut muotoilla oikein.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Aapo Halminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 87
|
« Vastaus #93 : Heinäkuu 10, 2024, 16:18:07 » |
|
He ovat esitelleet julkisuudessa lennokkaita visioita ja tehneet ostotarjouksia romukuntoisten junien rungoista. Lähiliikenteen aloittelusta puuttuu enää junat, reitit, operointivalmius henkilökuntineen ja tukitoimintoineen sekä tälle kaikelle maksaja.
Eikä sovi unohtaa myöskään kaikkia vaadittavia lupia ja niihin vaadittavaa paperisotaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markus Selin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5
|
« Vastaus #94 : Heinäkuu 10, 2024, 16:22:20 » |
|
Mitä oli yhtiön osallisten tekemiä esitelmiä netissä pari vuotta sitten ja sittemmin lehdistötiedotteita, niin heille oli jo silloin selvää, että liikenteen aloittaminen ja junien saneeraaminen vaati ensin lakimuutoksen, joka antaa mahdollisuuden muillekkin kunnille ja kuntayhtymille kuin HSL:lle tilata junaliikennettä. Muutos oli mukana hallitusohjelmassa, mutta lain varsinainen valmistelu näyttää alkaneen vasta tänä keväänä.
Junien osto meni kai läpi viime talvena, mutta rahoituksen saaminen saneerauksia varten vaatii lakimuutoksen lisäksi yhteistyösopimuksia liikenteen tilaavien ja kilpailuttavien kuntien tai yhtymien kanssa. Joistain alustavien sopimusten solmimisesta uutisoitiin viime vuonna Turun suunnalla, mutta siellä Turun kaupunki pisti jarrut päälle vaatimalla lisäselvityksiä (Tämän langan vastaus #74). Turussa on kuulemma vähän tapa pyöritellä sormia raidehankkeiden kanssa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Antti Ojala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 71
|
« Vastaus #96 : Heinäkuu 11, 2024, 13:13:05 » |
|
Muistaakseni myös Proxion Trainilla, joka nyt tunnetaan Fenniarailina, kesti yli viisi vuotta ensimmäisistä suunnitelmista liikenteen aloittamiseen. Silloin oli lähtötilanteessa sentään lainsäädäntö valmis, nyt ollaan vasta lähestymässä tässä mielessä nollapistettä.
Huomio kiinnittyy siihen, että vaikeuksista huolimatta yhtiön rahoittajat ovat edelleen mukana. Niinpä tietopohjankin voi olettaa olevan kunnossa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1178
|
« Vastaus #97 : Heinäkuu 11, 2024, 16:00:55 » |
|
Niinpä tietopohjankin voi olettaa olevan kunnossa. Tietopohja ja visiointi uudella tulokkaalla on todennäköisesti kunnossa. Sen sijaan resurssit eivät vakuuta. Yritys painii nakkikioskisarjassa ja käytännössä Samit saneeraavaa yritystä ei ole edes olemassa muuta kuin paperilla. Kunnalliseen poliittiseen päätöksentekoon kohdistuu ylioptimistisia oletuksia. Kunnallinen päätöksenteko ei ole yhtä suoraviivaista kuin yritysmaailmassa. Tällä on merkitystä, koska konsepti perustuu pitkälti kunnilta saatavaan ennakkorahoitukseen. Kun ei ole referensejä, niin kuntapäättäjiä voi olla vaikea vakuuttaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 966
|
« Vastaus #98 : Heinäkuu 11, 2024, 16:49:43 » |
|
Niinpä tietopohjankin voi olettaa olevan kunnossa. Tietopohja ja visiointi uudella tulokkaalla on todennäköisesti kunnossa. Sen sijaan resurssit eivät vakuuta. Yritys painii nakkikioskisarjassa ja käytännössä Samit saneeraavaa yritystä ei ole edes olemassa muuta kuin paperilla. Kunnalliseen poliittiseen päätöksentekoon kohdistuu ylioptimistisia oletuksia. Kunnallinen päätöksenteko ei ole yhtä suoraviivaista kuin yritysmaailmassa. Tällä on merkitystä, koska konsepti perustuu pitkälti kunnilta saatavaan ennakkorahoitukseen. Kun ei ole referensejä, niin kuntapäättäjiä voi olla vaikea vakuuttaa. Viime aikoinahan LVM on suunnitellut VR:n taajamajunakaluston siirtämistä kalustopankkiin. Silloin esim Suomen Lähijunat Oy:n ei tarvitsisi saneerata vanhoja Sm2 -junia. Toisaalta en ymmärrä miksi niitä pitää saneerata koska VR käyttää niitä ihan sellaisenaan, nehän saneerattiin viimeksi n 15 vuotta sitten.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 204
|
« Vastaus #99 : Heinäkuu 11, 2024, 19:30:07 » |
|
Niinpä tietopohjankin voi olettaa olevan kunnossa. Tietopohja ja visiointi uudella tulokkaalla on todennäköisesti kunnossa. Sen sijaan resurssit eivät vakuuta. Yritys painii nakkikioskisarjassa ja käytännössä Samit saneeraavaa yritystä ei ole edes olemassa muuta kuin paperilla. Kunnalliseen poliittiseen päätöksentekoon kohdistuu ylioptimistisia oletuksia. Kunnallinen päätöksenteko ei ole yhtä suoraviivaista kuin yritysmaailmassa. Tällä on merkitystä, koska konsepti perustuu pitkälti kunnilta saatavaan ennakkorahoitukseen. Kun ei ole referensejä, niin kuntapäättäjiä voi olla vaikea vakuuttaa. Viime aikoinahan LVM on suunnitellut VR:n taajamajunakaluston siirtämistä kalustopankkiin. Silloin esim Suomen Lähijunat Oy:n ei tarvitsisi saneerata vanhoja Sm2 -junia. Toisaalta en ymmärrä miksi niitä pitää saneerata koska VR käyttää niitä ihan sellaisenaan, nehän saneerattiin viimeksi n 15 vuotta sitten. Suomen lähijujat OY:n Sm2 ovat, miten tämän nyt sanoisi aihioita sillä niistä on purettu varaosia ja ne ovat seisoneet ulkona osin ovet auki ja ikkunat rikki jo pitkän aikaa. Jos taas miettii VR:llä vielä käytössä olevia Sm2 niin varmaan mitään välitöntä saneeraus tarvetta ei ole, mutta jos niillä aikoo vielä pidempään liikennöidä jonkinlainen saneraaus lienee tarpeen. Ikää Sm2 on kuitenkin jo aika paljon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|