Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Lähijunamarkkinoille tuli uusi yrittäjä, jolla on suuret suunnitelmat...  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 | Siirry alas Tulostusversio
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 207


« Vastaus #75 : Tammikuu 23, 2024, 10:55:18 »

Kankealta vaikuttaa. Mahtaako tuosta koskaan tulla mitään?
Toivoisi kyllä että tulisi.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1361


« Vastaus #76 : Huhtikuu 05, 2024, 13:28:09 »


Lähijunaliikenteelle halutaan uusia junapysäkkejä maakuntakeskusten ympäristöihin
Suomessa lähijunaliikennettä aloitteleva Suomen Lähijunat Oy esittää, että valtio varaisi rahaa uusien junapysäkkien rakentamiseen.

https://yle.fi/a/74-20082278
tallennettu
Leevi Halonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 9


« Vastaus #77 : Huhtikuu 05, 2024, 13:44:18 »

En usko että tämän yrityksen toiminnasta tulee yhtään mitään.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1361


« Vastaus #78 : Huhtikuu 05, 2024, 13:54:50 »

En usko että tämän yrityksen toiminnasta tulee yhtään mitään.

Ruutanan seisakeen hinta lappu 15 miljoonaa euroa, voi olla hitaassa tämän suunnittelu
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 207


« Vastaus #79 : Huhtikuu 05, 2024, 14:12:07 »

Mitähän noilla älyttömillä hintalukemilla oikein haetaan? Eihän seisake yksinkertaisimmillaan vaadi kuin jonkinlaisen laiturin junaan nousta ja siitä poistua. Nuoruudessani ne oli tehty melkein vain muutamasta lankusta.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1361


« Vastaus #80 : Huhtikuu 05, 2024, 14:43:13 »

Mitähän noilla älyttömillä hintalukemilla oikein haetaan? Eihän seisake yksinkertaisimmillaan vaadi kuin jonkinlaisen laiturin junaan nousta ja siitä poistua. Nuoruudessani ne oli tehty melkein vain muutamasta lankusta.

näin Kangasalan kunnan selostus :

"Seisakeratkaisuksi löydettiin kaksi toteuttamiskelpoista ja Väyläviraston
RATO-ohjeiden täyttävää ratkaisua, jotka erosivat sivuraiteiden ja
matkustajalaiturien määrän osalta. Seisakeratkaisun lähtökohdaksi
valittiin junankäännön mahdollistava pituuskaltevuus
matkustajaliikenteen raiteilla eli toisin sanoen ratatekninen valmius
toimia myös lähijunaliikenteen päätepysäkkinä.
Seisakeratkaisuista ensimmäinen vaihtoehto (Ve1) sisältäisi uudet
sivuraiteet pääraiteiden viereen ja sivuraiteiden viereen rakennettavat
reunalaiturit. Toisessa vaihtoehdossa (Ve2) olisi vain yksi sivuraide, jolla
olisi myös reunalaituri. Molemmat vaihtoehdot mahdollistavat
junankäännön. Lopullisen vaihtoehdon valinta vaatii tarkempia päätöksiä
tavoiteltavasta henkilöliikenteen kokonaisuudesta ja etenkin Tampereen
idän suunnan lähijunaliikenteestä."
tallennettu
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #81 : Huhtikuu 06, 2024, 12:14:59 »

En usko että tämän yrityksen toiminnasta tulee yhtään mitään.

Eihän tässä puutu muuta kuin junat ja rahoitus.
tallennettu
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 204


« Vastaus #82 : Huhtikuu 06, 2024, 18:08:51 »

Harjoittipa lähijunaliikennettä mikä operaattori tahansa laituri tarvitaan pysähdyspaikoille. Mielestäni olisi syytä useammaltakin taholta miettiä kustannustehokkaita ratkaisuja laitureiden toteuttamiseen. YouTubesta löytyvässä RaidePodissa tätä asiaa on sivuttu: https://youtu.be/Z-2YWn_AM68?t=2324 Vertailuna Imatran väliaikainen puurakenteinen laituri ja Skogbyn uusi laituri.

Kohtuuhintaisten korkeiden laitureiden teko on täysin mahdollista jos halua löytyy. Mutta jos samalla tehdään täydellinen ratapiha remontti, alikulku, muutetaan pituus kaltevuuksia yms. niin vain taivas on rajana hintalapulle.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1361


« Vastaus #83 : Huhtikuu 07, 2024, 07:40:36 »

En usko että tämän yrityksen toiminnasta tulee yhtään mitään.

Eihän tässä puutu muuta kuin junat ja rahoitus.

junathan on jo hankkittu , laiturit puuttuvat eli valtion osuus.
tallennettu
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #84 : Huhtikuu 07, 2024, 17:08:57 »

En usko että tämän yrityksen toiminnasta tulee yhtään mitään.

Eihän tässä puutu muuta kuin junat ja rahoitus.

junathan on jo hankkittu , laiturit puuttuvat eli valtion osuus.

Peruutan kommenttini, tuli eri aiheeseen liittyen (elämysjunaliikenteeseen)
tallennettu
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 117


« Vastaus #85 : Huhtikuu 07, 2024, 19:38:54 »

En usko että tämän yrityksen toiminnasta tulee yhtään mitään.

Eihän tässä puutu muuta kuin junat ja rahoitus.

junathan on jo hankkittu , laiturit puuttuvat eli valtion osuus.
Voisinko sanoa että junat eivät muutu.
vaunut.org/kuva/166489
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1361


« Vastaus #86 : Huhtikuu 08, 2024, 06:12:50 »

En usko että tämän yrityksen toiminnasta tulee yhtään mitään.

Eihän tässä puutu muuta kuin junat ja rahoitus.

junathan on jo hankkittu , laiturit puuttuvat eli valtion osuus.
Voisinko sanoa että junat eivät muutu.
vaunut.org/kuva/166489

juna  voisi näyttää tältä, ei näytä valtion hommilta https://www.lahijunat.fi/img/galleria15_vaaka.jpg
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 513


« Vastaus #87 : Huhtikuu 08, 2024, 14:57:01 »

En usko että tämän yrityksen toiminnasta tulee yhtään mitään.

Eihän tässä puutu muuta kuin junat ja rahoitus.

junathan on jo hankkittu , laiturit puuttuvat eli valtion osuus.
Voisinko sanoa että junat eivät muutu.
vaunut.org/kuva/166489

juna  voisi näyttää tältä, ei näytä valtion hommilta https://www.lahijunat.fi/img/galleria15_vaaka.jpg

No ainakin se korkea laituri näyttää puuttuvan.
Taitaa kuva ollakin joltain rautatiemessuilta.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #88 : Heinäkuu 03, 2024, 22:54:09 »

Mikähän lienee Suomen Lähijunat Oy:n tilanne tällähetkellä? Milloinka näemme ensimmäisen saneeratun Sm2:n?
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #89 : Heinäkuu 10, 2024, 10:53:16 »


Suomessa lähijunaliikennettä aloitteleva ---

https://yle.fi/a/74-20082278

Käsittääkseni Suomen Lähijunat Oy ei ole aloittelemassa lähijunaliikennettä.

He ovat esitelleet julkisuudessa lennokkaita visioita ja tehneet ostotarjouksia romukuntoisten junien rungoista. Lähiliikenteen aloittelusta puuttuu enää junat, reitit, operointivalmius henkilökuntineen ja tukitoimintoineen sekä tälle kaikelle maksaja.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 207


« Vastaus #90 : Heinäkuu 10, 2024, 15:05:01 »

Ilmeisesti lähdetty soitellen sotaan liian vähin pohjatiedoin.
Vaan olisihan se ollut hyväksi saada vaihtoehtoja henkilöliikenteeseenkin.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1158


« Vastaus #91 : Heinäkuu 10, 2024, 15:27:12 »

Ilmeisesti lähdetty soitellen sotaan liian vähin pohjatiedoin.
Vaan olisihan se ollut hyväksi saada vaihtoehtoja henkilöliikenteeseenkin.

En millään jaksa uskoa siihen, että Suomen Lähijunat Oy on lähtenyt liikkeelle liian vähin pohjatiedoin. Huomioiden vielä erikseen firman toimitusjohtajan vuosikymmenien mittaisen konsulttikokemuksen suomalaisen joukkoliikenteen parissa tämä tuntuu hyvin kaukaa haetulta vaihtoehdolta.

Sen sijaan se on voinut tulla yllätyksenä, kuinka laajasti yhteiskunnan eri tasoille VR:n lonkerot ulottuvat.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 207


« Vastaus #92 : Heinäkuu 10, 2024, 15:35:55 »

Juuri tuota yritin sanoa, vaan en osannut muotoilla oikein.
tallennettu
Aapo Halminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 87


« Vastaus #93 : Heinäkuu 10, 2024, 16:18:07 »

He ovat esitelleet julkisuudessa lennokkaita visioita ja tehneet ostotarjouksia romukuntoisten junien rungoista. Lähiliikenteen aloittelusta puuttuu enää junat, reitit, operointivalmius henkilökuntineen ja tukitoimintoineen sekä tälle kaikelle maksaja.
Eikä sovi unohtaa myöskään kaikkia vaadittavia lupia ja niihin vaadittavaa paperisotaa.
tallennettu
Markus Selin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5


« Vastaus #94 : Heinäkuu 10, 2024, 16:22:20 »

Mitä oli yhtiön osallisten tekemiä esitelmiä netissä pari vuotta sitten ja sittemmin lehdistötiedotteita, niin heille oli jo silloin selvää, että liikenteen aloittaminen ja junien saneeraaminen vaati ensin lakimuutoksen, joka antaa mahdollisuuden muillekkin kunnille ja kuntayhtymille kuin HSL:lle tilata junaliikennettä. Muutos oli mukana hallitusohjelmassa, mutta lain varsinainen valmistelu näyttää alkaneen vasta tänä keväänä.

Junien osto meni kai läpi viime talvena, mutta rahoituksen saaminen saneerauksia varten vaatii lakimuutoksen lisäksi yhteistyösopimuksia liikenteen tilaavien ja kilpailuttavien kuntien tai yhtymien kanssa. Joistain alustavien sopimusten solmimisesta uutisoitiin viime vuonna Turun suunnalla, mutta siellä Turun kaupunki pisti jarrut päälle vaatimalla lisäselvityksiä (Tämän langan vastaus #74). Turussa on kuulemma vähän tapa pyöritellä sormia raidehankkeiden kanssa.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 334


« Vastaus #95 : Heinäkuu 10, 2024, 21:31:46 »

Rauman seutu taitaa tällä hetkellä olla se todennäköisin alue mistä lähijunat voisi aloittaa liikennöinnin, kuinka kuinka kaukana sielläkin ollaan. https://www.sss.fi/2024/05/antero-alku-lupaava-tilanne-suomen-lahijunat-oyn-rahoitusneuvotteluissa/
tallennettu
Antti Ojala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 71


« Vastaus #96 : Heinäkuu 11, 2024, 13:13:05 »

Muistaakseni myös Proxion Trainilla, joka nyt tunnetaan Fenniarailina, kesti yli viisi vuotta ensimmäisistä suunnitelmista liikenteen aloittamiseen. Silloin oli lähtötilanteessa sentään lainsäädäntö valmis, nyt ollaan vasta lähestymässä tässä mielessä nollapistettä.

Huomio kiinnittyy siihen, että vaikeuksista huolimatta yhtiön rahoittajat ovat edelleen mukana. Niinpä tietopohjankin voi olettaa olevan kunnossa.
tallennettu

Syyttäjä on tehnyt syyttämättäjättämispäätöksen Salattu jäseniltä - blogista ja muusta yhdistyksen arvostelusta: https://salattujasenilta.blogspot.com/2024/05/syyttaja-on-tehnyt-syyttamattajattamisp.html
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1178


« Vastaus #97 : Heinäkuu 11, 2024, 16:00:55 »

Niinpä tietopohjankin voi olettaa olevan kunnossa.

Tietopohja ja visiointi uudella tulokkaalla on todennäköisesti kunnossa. Sen sijaan resurssit eivät vakuuta. Yritys painii nakkikioskisarjassa ja käytännössä Samit saneeraavaa yritystä ei ole edes olemassa muuta kuin paperilla. Kunnalliseen poliittiseen päätöksentekoon kohdistuu ylioptimistisia oletuksia. Kunnallinen päätöksenteko ei ole yhtä suoraviivaista kuin yritysmaailmassa. Tällä on merkitystä, koska konsepti perustuu pitkälti kunnilta saatavaan ennakkorahoitukseen. Kun ei ole referensejä, niin kuntapäättäjiä voi olla vaikea vakuuttaa.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 966


« Vastaus #98 : Heinäkuu 11, 2024, 16:49:43 »

Niinpä tietopohjankin voi olettaa olevan kunnossa.

Tietopohja ja visiointi uudella tulokkaalla on todennäköisesti kunnossa. Sen sijaan resurssit eivät vakuuta. Yritys painii nakkikioskisarjassa ja käytännössä Samit saneeraavaa yritystä ei ole edes olemassa muuta kuin paperilla. Kunnalliseen poliittiseen päätöksentekoon kohdistuu ylioptimistisia oletuksia. Kunnallinen päätöksenteko ei ole yhtä suoraviivaista kuin yritysmaailmassa. Tällä on merkitystä, koska konsepti perustuu pitkälti kunnilta saatavaan ennakkorahoitukseen. Kun ei ole referensejä, niin kuntapäättäjiä voi olla vaikea vakuuttaa.

Viime aikoinahan LVM on suunnitellut VR:n taajamajunakaluston siirtämistä kalustopankkiin. Silloin esim Suomen Lähijunat Oy:n ei tarvitsisi saneerata vanhoja Sm2 -junia. Toisaalta en ymmärrä miksi niitä pitää saneerata koska VR käyttää niitä ihan sellaisenaan, nehän saneerattiin viimeksi n 15 vuotta sitten.
tallennettu
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 204


« Vastaus #99 : Heinäkuu 11, 2024, 19:30:07 »

Niinpä tietopohjankin voi olettaa olevan kunnossa.

Tietopohja ja visiointi uudella tulokkaalla on todennäköisesti kunnossa. Sen sijaan resurssit eivät vakuuta. Yritys painii nakkikioskisarjassa ja käytännössä Samit saneeraavaa yritystä ei ole edes olemassa muuta kuin paperilla. Kunnalliseen poliittiseen päätöksentekoon kohdistuu ylioptimistisia oletuksia. Kunnallinen päätöksenteko ei ole yhtä suoraviivaista kuin yritysmaailmassa. Tällä on merkitystä, koska konsepti perustuu pitkälti kunnilta saatavaan ennakkorahoitukseen. Kun ei ole referensejä, niin kuntapäättäjiä voi olla vaikea vakuuttaa.

Viime aikoinahan LVM on suunnitellut VR:n taajamajunakaluston siirtämistä kalustopankkiin. Silloin esim Suomen Lähijunat Oy:n ei tarvitsisi saneerata vanhoja Sm2 -junia. Toisaalta en ymmärrä miksi niitä pitää saneerata koska VR käyttää niitä ihan sellaisenaan, nehän saneerattiin viimeksi n 15 vuotta sitten.


Suomen lähijujat OY:n Sm2 ovat, miten tämän nyt sanoisi aihioita sillä niistä on purettu varaosia ja ne ovat seisoneet ulkona osin ovet auki ja ikkunat rikki jo pitkän aikaa. Jos taas miettii VR:llä vielä käytössä olevia Sm2 niin varmaan mitään välitöntä saneeraus tarvetta ei ole, mutta jos niillä aikoo vielä pidempään liikennöidä jonkinlainen saneraaus lienee tarpeen. Ikää Sm2 on kuitenkin jo aika paljon.
tallennettu
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Lähijunamarkkinoille tuli uusi yrittäjä, jolla on suuret suunnitelmat...  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina