Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 332
|
« : Heinäkuu 09, 2024, 03:19:13 » |
|
VR voitti tällä kertaa Norrtågin kilpailutuksen https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/finska-vr-tar-over-och-kor-norrtag-i-norra-sverigeEli Ruotsin ostoliikenteessä VR:llä nyt pitkät junaliikenteen sopimukset Norrtågista, X-Tågenistä, Tåg i Bergslagenista. Östgötapendelnhän siirtyy Transdeville VR:ltä ja Pågåtågenin sopimusta vielä jäljellä ja sielläkin uusi kilpailutus suunniteilla eikö se sopimus loppunut 2026. Mälartågin ja Pendelntågin kilpailutukset taitaa olla myös tulossa jossakin vaiheessa..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1347
|
« Vastaus #1 : Heinäkuu 09, 2024, 06:52:16 » |
|
VR voitti tällä kertaa Norrtågin kilpailutuksen https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/finska-vr-tar-over-och-kor-norrtag-i-norra-sverigeEli Ruotsin ostoliikenteessä VR:llä nyt pitkät junaliikenteen sopimukset Norrtågista, X-Tågenistä, Tåg i Bergslagenista. Östgötapendelnhän siirtyy Transdeville VR:ltä ja Pågåtågenin sopimusta vielä jäljellä ja sielläkin uusi kilpailutus suunniteilla eikö se sopimus loppunut 2026. Mälartågin ja Pendelntågin kilpailutukset taitaa olla myös tulossa jossakin vaiheessa.. VR jatkaa eurooppalaistumista tekemällä tarjouksen josta ei voi kieltäytyä https://www.vrsverige.com/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 398
|
« Vastaus #2 : Heinäkuu 09, 2024, 11:07:49 » |
|
Optimisti: Nyt tulee hyviä aikatauluja ja lipputarjouksia Kemistä Ruotsiin.
Pessimisti: VR tekee saman virheen kuin toiset rautatieyritykset ennenkin ainakin Saksan ja Iso-Britannian markkinoilla. Ruotsissakin sama on ollut nähtävissä. Tarjoavat liian halpaa ja sitten tulee liikennöinnissä ongelmia, kun resurssit eivät riitä. Emoyhtiölle tappiota ja tytäryhtiö saattaa päättyä konkurssiin. Suomalaisella veronmaksajalla on asiasta kokemuksia nimeltään Sonera ja Fortum.
Itse näen pessimistin mahdollisuudet olla oikeassa paljon isommaksi kuin toisinpäin.
|
|
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 09, 2024, 13:34:37 kirjoittanut Uwe Geuder »
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 332
|
« Vastaus #3 : Heinäkuu 09, 2024, 12:09:17 » |
|
Pystyykö VR välttämättä liittämään Kemin ja Ruotsin yhteyksiä samaan lippuun. Norrtåg kun on liikenteen tilaaja kuten nämä muut ostoliikenteet. Toista tietysti on Tukholma-Göteborg kun on markkinaehtoinen.
Pystyykö VR liittämään tuohon liikennöintiinsä jonkun yöjunan, eikö Vy ollut halukas lopettamaan tuonne pohjoiseen liikennöivän yöjunan. Ynnä tuleeko markkinaehtoisia vuoroja Tukholmasta pohjoisen suuntaan.. Eihän Ruotsin yöjunissa tainnut olla autovaunuja mukana mitä Suomessa kulkee, että voisiko sen puolesta VR toimia sen puolen kehittäjänä.
Se tietysti myös, että laajentuuko VR Ruotsissa joskus tavaraliikenteeseenkin.. Kun sehän ero Ruotsissa(ja Virossa) että siellä on erikseen henkilöliikenteen valtionyhtiö ja erikseen tavaraliikenteen valtionyhtiö.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1433
|
« Vastaus #4 : Heinäkuu 09, 2024, 13:08:02 » |
|
SKS kirjoitti: Virossa tavaraliikenteen valtionyhtiö on enää varsin lyhyen aikaa, sillä koko Operail on parhaillaan huutokaupattavana (ks. Resiina 2/2024 s. 68). Ellei sitten valtio huuda yhtiötä itselleen…
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 398
|
« Vastaus #5 : Heinäkuu 09, 2024, 14:01:46 » |
|
Pystyykö VR välttämättä liittämään Kemin ja Ruotsin yhteyksiä samaan lippuun. Norrtåg kun on liikenteen tilaaja kuten nämä muut ostoliikenteet.
VR yksin ei varmaan pystyisikään. Mutta tilaajat pystyisivät. Juuri eilen näin sattumalta saksalais-tšekkilaista päivälippua: https://www.bayerwald-ticket.com/oepnv-in-tschechien/ Myös saksalais-ranskalaisia tarjouksia on olemassa. Kun menin viime kerran Strasbourgiin, päivälippu koko rajaseudulle oli halvempi kuin tavallinen CIV-menolippu. Kahden osavaltion nuoriso pääsee tämän kesän aikana saksalaisella kuukausilipulla ilman lisämaksua Pariisiin asti. En pidätä vielä henkeäni kunnes samankaltaista tulee Lappiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1347
|
« Vastaus #6 : Heinäkuu 09, 2024, 14:05:18 » |
|
VR tar Norrtågstrafiken från 2025"VR Sverige ägs av finska VR som i sin tur ägs av finska staten. VR har kört tåg, bussar och spårvagnar i Finland i 160 år. VR Sverige ansvarar bland annat för driften av Pågatågen i södra Sverige på uppdrag av Skånetrafiken och för Östgötapendeln på uppdrag av Östgötatrafiken. " https://www.jarnvagsnyheter.se/20240708/16423/vr-tar-norrtagstrafiken-fran-2025
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 398
|
« Vastaus #7 : Heinäkuu 09, 2024, 14:17:48 » |
|
Pystyykö VR liittämään tuohon liikennöintiinsä jonkun yöjunan, eikö Vy ollut halukas lopettamaan tuonne pohjoiseen liikennöivän yöjunan. Ynnä tuleeko markkinaehtoisia vuoroja Tukholmasta pohjoisen suuntaan..
Se on kai päätetty, Vy lopettaa Lapin yöjunan liikennöintiä https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/vy-slutar-kora-nattagen-till-norrbotten-tagen-i-for-daligt-skick Sekin oli kai ostoliikenne, kun valittavat huonoa kalustoa. En tiedä, olisiko se hyvä VR:lle jatkaa kalustolla, joka ei kelvannut toisille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sami Koistinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 20
|
« Vastaus #8 : Heinäkuu 09, 2024, 20:52:45 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 332
|
« Vastaus #9 : Heinäkuu 10, 2024, 09:39:48 » |
|
Näköjään nuo yöjunat siirtyy SJ:lle joulukuulla kuitenkin.. (Tai SJ:llä niitä tainnut olla ennestäänkin, mutta kun Vy luopuu noista pohjoisemmista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 453
|
« Vastaus #10 : Heinäkuu 10, 2024, 10:08:14 » |
|
Vai niin.
Sitten vain odottamaan aivan helvetillistä ruuhkaliikennettä välillä (Helsinki) - Kemi - Haaparanta - Trondheim?
Perustuuko koko juttu minkälaisiin markkinatutkimuksiin? Jos lentäen pääsee nopeammin ja halvemmalla Trondheimiin, niin taas tulee käymään vanhanaikaisesti. Pari vuotta tyhjiä junia ja sitten atjöö!
Mitenkäs ne "projektit" nyt perinteisesti menikään (ensiksi suurta innostusta jne...)?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 948
|
« Vastaus #11 : Heinäkuu 10, 2024, 10:24:20 » |
|
Vai niin.
Sitten vain odottamaan aivan helvetillistä ruuhkaliikennettä välillä (Helsinki) - Kemi - Haaparanta - Trondheim?
Perustuuko koko juttu minkälaisiin markkinatutkimuksiin? Jos lentäen pääsee nopeammin ja halvemmalla Trondheimiin, niin taas tulee käymään vanhanaikaisesti. Pari vuotta tyhjiä junia ja sitten atjöö!
Mitenkäs ne "projektit" nyt perinteisesti menikään (ensiksi suurta innostusta jne...)?
Mistä sen Trondheimin tähän vedit? Pääsee Haaparannasta muuallekin Skandinaviaan kuin Trondheimiin? Kuvittelisin että Oulu-Tukholma yhteys voisi vetää ihan hyvin, samoin paikallisempi liikenne Oulusta Luulajaan. Nyt siis rajan kohdalla on 5 km kävelymatka jos haluaa vaihtaa junaa. Silloin kun VR liikennöi lättähatuilla Kemistä Haaparantaan vielä 1988 tai 89 niin junat olivat ainakin kesäisin aivan täynnä, niin etteivät kaikki edes saaneet istumapaikkaa. Lopettamispäätöksessä oli enemmän politiikkaa taustalla kuin järkisyyt.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha-Pekka Marttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 24
|
« Vastaus #12 : Heinäkuu 10, 2024, 16:48:01 » |
|
Mitähän tähän uutiseen tuumaa tuo Suomen Lähijunat Oy, jolla on niitä 'suuria suunnitelmia' aloittaa lähiliikennettä myös Haaparannan suuntaan..? Vieläköhän suunnittelevat tämän uutisen jälkeen.. VR voitti tällä kertaa Norrtågin kilpailutuksen https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/finska-vr-tar-over-och-kor-norrtag-i-norra-sverigeEli Ruotsin ostoliikenteessä VR:llä nyt pitkät junaliikenteen sopimukset Norrtågista, X-Tågenistä, Tåg i Bergslagenista. Östgötapendelnhän siirtyy Transdeville VR:ltä ja Pågåtågenin sopimusta vielä jäljellä ja sielläkin uusi kilpailutus suunniteilla eikö se sopimus loppunut 2026. Mälartågin ja Pendelntågin kilpailutukset taitaa olla myös tulossa jossakin vaiheessa..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|