Ei kai paikallisliikennekäytön nopeaan loppumiseen ollut yksittäistä syytä vaan kokonaisuus ratkaisi. Porkkanoiden osalta ei päästy sopimukseen ajosta ilman koneapulaista, joka merkitsi paikallisliikenteessä lisäkustannuksia Lättähattuun verrattuna. Istumapaikat eivät riittäneet kovin pitkälle ainakaan yhden rungon Dm9-junassa
http://vaunut.org/kuva/45938. Porkkanan lähtökiihtyvyydessä 0-40 km/h oli omat niksinsä
http://vaunut.org/kuva/90607, joten se ei osoittautunut erityisen nopeaksi joka seisakkeella pysähtyvissä junissa. Ankara talvi 1965-1966 kärjisti Porkkanoiden alkuaikojen teknisiä ongelmia ja pakotti siirtämään Dm9-runkojakin kaukoliikenteeseen korvaamaan rikkoutuneita tai huollossa olevia Dm8-junia.