VR yllätti tänään ja
kertoi aloittavansa linja-autolippujen myynnin kiskobussireiteille.
LVM:n nettisivuilta löytyvässä
päätöksessä kerrotaan LVM:n hankkivan "VR-Yhtymä Oy:ltä ostoliikennettä omalla toimivalta-alueellaan Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän alueen ulkopuoliseen
henkilöjunaliikenteeseen". Kiskobussiliikenne on osa LVM:n ostoliikennettä.
Vuonna 2022 tehdyssä
ostoliikennesopimuksessa liikenteessä olevien kiskobussien määräksi kerrotaan 15 kappaletta. Liikenteessä olleiden kiskobussien määrä on jäänyt kuitenkin huomattavasti tämän alle, minkä vuoksi VR on paikannut kiskobussien kapasiteettivajetta huomattavan paljon linja-autoilla viimeisten vuosien aikana.
Linja-autokorvauksista huolimatta VR saa LVM:ltä täyden liikennekorvauksen, jonka suuruus perustuu junaliikennöinnistä aiheutuneisiin kustannuksiin.
Tilatessaan korvaavia busseja linja-autoliikennöitsijöiltä VR saa pitää LVM:ltä tulevan ja liikennöitsijöille maksettavan korvauksen erotuksen itsellään. Jos kiskobussi on korvattu linja-autolla, matkustajat joutuvat kuitenkin maksamaan junalipun hinnan. VR saa siten täyden korvauksen sekä LVM:ltä että matkustajilta riippumatta siitä, millä kulkuneuvolla se liikenteen toteuttaa.
LVM:n ja VR:n välinen suorahankintasopimus ostojunaliikenteestä tehtiin
Sanna Marinin (sd) hallituksen aikaan kovan poliittisen paineen alla
Timo Harakan (sd) toimiessa tuolloin liikenne- ja viestintäministerinä. Tämän lähes 9-vuotisen sopimuksen kokonaisarvo on noin 300 miljoonaa euroa.
Ostoliikennesopimuksessa on määritetty tietyt sanktiot esimerkiksi tilanteissa, joissa VR peruu junavuoroja. Kiskobussien tapauksessa sanktioiden raja on 9,79 % peruttujen junavuorojen osalta. Ylimenevältä osalta VR joutuu maksamaan LVM:lle sanktioita, joiden suuruus on rajattu enintään 8 000 euroon. VR siis voi perua kiskobussivuoroja käytännössä rajattomasti ilman, että siitä koituu yhtiölle maksettavaa enempää kuin 8 000 euroa kuukaudessa. Mikäli kiskobussivuoro perutaan, mutta se korvataan linja-autoilla, VR:n ei tarvitse maksaa LVM:lle lainkaan sanktioita, kuten tekstin alkupuolella kuvattiin.
LVM:n ja VR:n välisen ostoliikennesopimuksen voi tiivistää niin, että LVM on sidottu noudattamaan sopimusta ja maksamaan siitä koituvat kustannukset käytännössä täysimääräisinä 31. joulukuuta 2030 asti.
VR:n kohdalla sopimus puolestaan antaa yhtiölle vapauden tuottaa palvelua parhaaksi katsomallaan tavalla erityisesti kiskobussien osalta. Kiskobussiliikenteen voi korvata linja-autoilla kerta- tai jatkuvaluonteisesti ilman, että siitä koituu kustannuksia VR:lle. Kiskobusseja voi myös perua rajatta, sillä enimmäissanktioiden määrä on 8 000 euroa.
Vaikka VR peruisi kaikki kiskobussivuorot tästä hetkestä eteenpäin ostoliikennesopimuskauden loppuun asti, sanktioiden enimmäissuuruus olisi yhtiölle noin 615 000 euroa. Kun tätä peilataan ostoliikennesopimuksen jäljellä olevaan noin 200 miljoonan euron arvoon, 0,6 miljoonan euron sanktiot ovat siitä häviävän pieni osa.
Voisiko VR:n tänään kertoma tieto linja-autolippujen myynnin aloittamisesta kiskobussireiteille olla merkki kiskobussiliikenteen asteittaisesta lopettamisesta ennen LVM:n ostoliikennesopimuksen päättymistä vuonna 2030?
Ohessa kuvaruutukaappaus VR:n Facebook-sivuilla 25. heinäkuuta 2024 julkaistusta tiedotteesta.