Tavaravaunujen maalausta käsitellyt toimikunta ehdotti syksyllä 1965, että tavaraunujen yleisväriksi valittaisiin punainen muiden rautateiden tapaan.
Konetoimisto, konepajatoimisto ja koneteknillinen toimisto antoivat kukin puoltavan lausunnon loppuvuonna 1965 ja alkuvuonna 1966. Siitä alkoi uuden maalauksen suunnittelu ja johti ensimmäisessä viestissäni olevaan päätöksiin.
Samassa yhteydessä ktt mainitsi, että sillä ei ollut tiedossa milloin tavaravaununvihreä otettiin käyttöön, mutta että alkuperäistä sävyä oli tummennettu. "Joitakin vuosia takaperin muutettiin tavaravaunuvihreä vielä tummemmaksi, miltei mustaksi (VRS 1111, väri YN). Tätä maalia käyttäen on myös vaunujen alustat maalattu samanvärisiksi" (Ktt 32/253, 30.3.1967).
Uusi versio VRS 1111 -standardista (ryhmä 130) julkaistiin 26.3.1969. Sen mukaan katettujen tavaravaunujen ulkoseinät, avonaiset tavaravaunut ja vaunujen aluskehykset maalataan "vaunuvihreällä" — YN.
Standardin etulehti kertoo, että kyseinen standardi korvaa VRS 1111 -standardin 12.6.1957. Tätä standardia en ole koskaan saanut käsiini. Sitä edeltävä standardi — tai maalien värimääräys — on vuodelta 1938. Vuoden 1938 vaunuvihreä on todellakin selvästi vaaleaampi — lähes sammaleen vihreä. Vuoden 1938 värimääritys on tiedossa.