Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Tavaravaununruskea 1970  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2516


« : Syyskuu 18, 2024, 11:59:42 »

Tavaravaunujen muutoksesta tavaravaununruskeiksi löysin vain satunnaisia mainintoja täältä keskustelun puolelta. En välttämättä löytänyt kaikkia, kun hakutoiminta on vähän miten sattuu…

Koneosaston johtaja Eero Lamminpää ilmoitti 8.12.1970 Pasilan, Pieksämäen ja Turun konepajojen päälliköille muutoksesta. Tätä ilmoitusta täydennettiin seuraavina vuosina vaunusarjakohtaisilla lisäohjeilla. Värityksen muutosta oli alettu pohtia pari vuotta aiemmin ja aiheesta on laadittu muistioita ja lausuntoja, joissa pääsääntöisesti kannatettiin muutosta hyvin pikaisesti.

Ko 1756/3835, 8.12.1970 Tavaravaunujen väri:
Ilmoitan, että avonaiset tavaravaunut, tavaravaunujen aluskehykset ja katettujen tavaravaunujen ulkoseinät, jotka tähän asti on maalattu standardin VRS 1111 värin YN mukaisella mustanvihreällä maalilla, maalataan tästä lähtien standardin RAL värinumero 8012 mukaisella tavaravaununruskealla maalilla. Tavaravaununruskea otetaan käyttöön heti kaikissa tällä hetkellä valmistuksessa olevissa vaunuissa, lukuunottamatta Gbkk-vaunuja, ja kaikissa uudelleenmaalattavaksi tulevissa tavaravaunuissa vaunusarjoittain.

Ne vaunut, vaununosat, merkinnät ym., joille on määrätty muu kuin mustanvihreä väri, maalataan entisen käytännön mukaisesti. Paikkausmaalauksessa käytetään edelleen mustanvihreää väriä, mutta uudet vaihto-osat maalataan punaiseksi eikä niitä tarvitse maalata uudelleen, vaikka ne asennetaan vihreäksi maalattuun vaunuun.

Gbl-vaunut maalataan tavaravaununruskeaksi lukuunottamatta teräskattoa, joka maalataan hopeanharmaaksi kuten Gbkk-vaunujen katot. Lujitemuovikattojen väriksi otetaan VRS 1111 värin YD  mukainen harmaa väri.

Kemian laboratorio tulee antamaan pian tarkemmat tiedot tavaravaununruskeasta maalista. Ohessa värimalli RAL 8012.
E. Lamminpää
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2516


« Vastaus #1 : Syyskuu 19, 2024, 23:08:24 »

Yksi näistä jatko-ohjeista koski etenkin lämmin- ja jäähdytysvaunuja:

Ko 1023/412/72, 3.8.1972
Tavaravaunujen väri
Koska on osoittautunut tarkoituksenmukaiseksi, että lämmin- ja jäähdytysvaunujen väri on sama kuin yleensä katetuissa tavaravaunuissa, muutan viitekirjeessä (Ko 1756 v.1970/434, 3.2.71) annetun määräyksen tästä lähtien seuraavaksi:

a) Uusien tavaravaunujen ulkopinnat maalataan ruskeiksi standardin RAL-8012 mukaan lukuunottamatta kattoa ja säiliövaunujen säiliöitä, jotka maalataan alumiininharmaiksi VRS 1111 sävy YS mukaan.

b) Korjauksissa, silloin kun vaunujen maalaus on kokonaan uusittava, käytetään a) kohdassa mainittuja värejä, lukuunottamatta Gb-vaunuja, jotka maalataan entisillä väreillä.

E Lamminpää
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2516


« Vastaus #2 : Lokakuu 12, 2024, 16:04:20 »

Tavaravaunujen maalausta käsitellyt toimikunta ehdotti syksyllä 1965, että tavaraunujen yleisväriksi valittaisiin punainen muiden rautateiden tapaan.

Konetoimisto, konepajatoimisto ja koneteknillinen toimisto antoivat kukin puoltavan lausunnon loppuvuonna 1965 ja alkuvuonna 1966. Siitä alkoi uuden maalauksen suunnittelu ja johti ensimmäisessä viestissäni olevaan päätöksiin.

Samassa yhteydessä ktt mainitsi, että sillä ei ollut tiedossa milloin tavaravaununvihreä otettiin käyttöön, mutta että alkuperäistä sävyä oli tummennettu. "Joitakin vuosia takaperin muutettiin tavaravaunuvihreä vielä tummemmaksi, miltei mustaksi (VRS 1111, väri YN). Tätä maalia käyttäen on myös vaunujen alustat maalattu samanvärisiksi" (Ktt 32/253, 30.3.1967).
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1172


« Vastaus #3 : Eilen kello 11:54:56 »

Tavaravaunujen maalausta käsitellyt toimikunta ehdotti syksyllä 1965, että tavaraunujen yleisväriksi valittaisiin punainen muiden rautateiden tapaan.

Konetoimisto, konepajatoimisto ja koneteknillinen toimisto antoivat kukin puoltavan lausunnon loppuvuonna 1965 ja alkuvuonna 1966. Siitä alkoi uuden maalauksen suunnittelu ja johti ensimmäisessä viestissäni olevaan päätöksiin.

Samassa yhteydessä ktt mainitsi, että sillä ei ollut tiedossa milloin tavaravaununvihreä otettiin käyttöön, mutta että alkuperäistä sävyä oli tummennettu. "Joitakin vuosia takaperin muutettiin tavaravaunuvihreä vielä tummemmaksi, miltei mustaksi (VRS 1111, väri YN). Tätä maalia käyttäen on myös vaunujen alustat maalattu samanvärisiksi" (Ktt 32/253, 30.3.1967).

Uusi versio VRS 1111 -standardista (ryhmä 130) julkaistiin 26.3.1969. Sen mukaan katettujen tavaravaunujen ulkoseinät, avonaiset tavaravaunut ja vaunujen aluskehykset maalataan "vaunuvihreällä" — YN.

Standardin etulehti kertoo, että kyseinen standardi korvaa VRS 1111 -standardin 12.6.1957. Tätä standardia en ole koskaan saanut käsiini. Sitä edeltävä standardi — tai maalien värimääräys — on vuodelta 1938. Vuoden 1938 vaunuvihreä on todellakin selvästi vaaleaampi — lähes sammaleen vihreä. Vuoden 1938 värimääritys on tiedossa.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2516


« Vastaus #4 : Eilen kello 17:29:12 »

Yritin avata uuden aiheen vuonna 1959 uudistetusta tavaravaunujen korjaussäännöstä kuvalla kolmesta maalaukseen liittyvästä sivusta: Tavaravaunujen uusittu korjaussääntö vuodelta 1959 (voimassa 1.1.1960 lähtien) sisältää yli 40 sivua. Tässä kolme sivua maalauksesta ja näissä kolmas sivu on eri värisävyjen koodeja (16 versiota).

Sivusto väittää, että "entity too large", vaikka on kaukana sallitusta liitteiden koosta 10240 kilotavua. Laitan ne sitten kun on mahdollista lähettää 8000 kilotavua.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Tavaravaununruskea 1970  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina