Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: SK vahvistaa: Juurikasjunat eivät kulje enää tänä syksynä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Syyskuu 29, 2010, 09:40:39 »

" Jokasyksyiset juurikaskuljetukset ovat jälleen alkaneet Säkylän sokeritehtaalle, mutta aiempiin vuosiin nähden yksi asia on muuttunut. Juurikkaat tuodaan Säkylään tänä vuonna pelkästään maanteitse. Tehtaan tuotantopäällikön Markku Haikosen mukaan junakuljetuksia ei järjestetä tänä vuonna, ja niiden uudelleen käynnistäminen vaatisi Kiukaisten-Säkylän radan perusteellista remonttia.
 - Tänä vuonna VR-Cargo ei tehnyt enää edes tarjousta juurikaskuljetuksista. Heillä on tiettävästi pulaa sopivasta kalustosta, Haikonen kertoo"

-- Lainaus: Satakunnan Kansa 29/9 -10

 Tämähän ei tullut täysin uutena asiana, mutta se on jännittävä tieto, että junakuljetusten lakkauttaminen tarkoittaa tuhatta (1000) lisäkuormaa tehtalle sen 80 aukiolopäivän aikana. Tämän vuoksi tehtaan läheisyyteen joudutaan tekemään kiireellisesti uusia liikennejärjestelyjä ja odotettavissa on lisää tieremonttia, kun jurttiralli päättyy.

 Nyt pitäisi kysyä, mitä järkeä tässä on. Kun Kiukaisten-Säkylän rataosaan ei ole löytynyt vuosiin korjausmäärärahoja, liikenne ajetaan lopulta kumipyörille, joka aiheuttaa vähintään viisinkertaisen korjauskustannuspaineen maantieverkolle. Mutta sehän ei ole rahdinajajien ongelma, he kun eivät joudu maksamaan tien käytöstä..
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Syyskuu 29, 2010, 11:34:58 »

- Tänä vuonna VR-Cargo ei tehnyt enää edes tarjousta juurikaskuljetuksista. Heillä on tiettävästi pulaa sopivasta kalustosta, Haikonen kertoo"

-- Lainaus: Satakunnan Kansa 29/9 -10

Rata Kiukainen - Kauttua - Säkylä on pidetty aiemmin Ratahallintokeskuksen ja nyttemmin Liikenneviraston Rautatieosaston toimesta juurikasaikaan liikennöintikelpoisena. Toki varsin alhaisella nopeudella, mutta kulkukelpoisena kuitenkin. Avainasia jutussa onkin se, että VR Cargo ei tehnyt edes tarjousta kuten ensimmäisessä viestissä lukee. Ja vaihtoehtona on tälläkin kertaa vain kumipyöräkuljetukset.

Oma kysymyksensä sitten taas onkin olisiko kuljetustarjousta jätetty edes siitä huolimatta, että rata olisi sähköistetty ja vaikkapa C -rataa.
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 406


« Vastaus #2 : Syyskuu 29, 2010, 20:56:23 »

" Heillä on tiettävästi pulaa sopivasta kalustosta, Haikonen kertoo"


Se puuttuva kalusto löytyy heidän housuista. Toivottavasti monopoli loppuu ennen kuin menee vain juna jokun lähijuna Helsingistä-Tampereelle. Surkeaa rahastusta tämä viherpropaganda josta vr hyötyy. Monopoli pois ja Rhk myös. Valta vaikka eduskuntaan kun siellähän ne palkankorotuksen mukaan "viisaat" istuu.
tallennettu
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #3 : Syyskuu 30, 2010, 04:24:19 »

Viime vuonna Säkylässä vastaanotettiin 628.000 tonnia juurikasta, mistä rautateitse saapui ilmeisesti vain 20.000 tonnia, eli "noin 13 junallista". Rekkakuormiksi muutettuna tämä on minun mielestäni alle puoli tuhatta. Jos tehtaalla käy muutoinkin noin 200 autoa vuorokaudessa, ei tällainen alle 10 auton lisäys ainakaan viisinkertaista korjauskustannuspaineita, eihän!  Hymyilee leveästi

Montako junakuormaa viime vuonna lopulta Hämeenlinnasta Säkylään ajettiin?
tallennettu

[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Syyskuu 30, 2010, 10:16:03 »

Viime vuonna Säkylässä vastaanotettiin 628.000 tonnia juurikasta, mistä rautateitse saapui ilmeisesti vain 20.000 tonnia, eli "noin 13 junallista". Rekkakuormiksi muutettuna tämä on minun mielestäni alle puoli tuhatta. Jos tehtaalla käy muutoinkin noin 200 autoa vuorokaudessa, ei tällainen alle 10 auton lisäys ainakaan viisinkertaista korjauskustannuspaineita, eihän!  Hymyilee leveästi

Montako junakuormaa viime vuonna lopulta Hämeenlinnasta Säkylään ajettiin?

Jurtista ajetaan Säkylään suuri osa nuppi- ja traktorikuormina, joten junakuljetusten loppumisesta seuraa todellakin noin tuhat lisäkuormaa.

Täytyy tarkentaa ajatustani siltä osin, etten tietenkään tarkoittanut koko maanteiden korjaustarpeen kasvua, vaan korjaustarpeen kasvua siltä osin mitä lisäliikenne aiheuttaa - verrattuna siihen mitä pitkällä ajalla korjaustarve olisi rautateillä, jos liikenne hoidettaisiin junilla. Rautateitse voidaan kuljettaa varovaisesti arvioituna viisinkertainen määrä rahtia samalla korjausmäärärahalla, mitä maanteillä. Esimerkiksi Yhdysvalloissa laskelmien kertoimena käytetään kymmentä.

Olkoonkin, etteivät junakuljetukset ole näytelleet suurta osaa Säkylän tehtaiden koko liikenteestä, tällä on suuri periaatteellinen merkitys. Junakuljetusten lopettaminen käy ajan saatossa kokonaistaloudellisesti kalliimmaksi.

Toisaalta, VR Cargo kyllä tasoittaa toiminnallaan tietä tavaraliikenteen kilpailulle. Näistä sen kannalta mitättömistä tavaravirroista löytyy varmasti kannattavaa bisnestä uusille kilpailijoille.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #5 : Syyskuu 30, 2010, 14:05:27 »

RHK:n raportista lainattuna: "Mahdollisesta radan lakkautuksesta
syntyvät liikennemäärät ovat kuitenkin pieniä, joten mahdollisella kuljetusten siirtymisellä
tieverkolle ei olisi varsinaista liikenteellistä merkitystä. Liikennemäärät eivät laukaisisi
uusia tiehankkeita"
Selkeä vastaus. Radan korjaus maksaisi n.6-7milj eur  (puolet pitempi rataosuus Lahti-Heinola korjaus 13milj) referenssinä. 
Tiestölle kyllä tehdään kuulema jotain kevyitä parannuksia, kustannukset luokkaa muutama 100000eur.
tallennettu
Timo Heikkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 31


« Vastaus #6 : Syyskuu 30, 2010, 15:27:31 »

Paikallisessa Alasatakunta lehdessä oli juttua juurikas kuljetusten loppumisesta. Lehtikirjoituksen mukaan junakuljetusten loppuminen lisää kahdeksan rekkakuormaa per vuorokausi kumipyörä kuljetuksia.
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #7 : Lokakuu 02, 2010, 08:04:25 »

Kalustosta sen verran, että ihan tulevaisuuden tarpeiden vuoksi (energiapuu/hake) olisi erittäin kiireellistä tilata jostain uusia korkealaitaisia suuritilavuuksisia vaunuja.
Ei mitään Hopperivaunuja vaan sivusta purettavia, hake kun holvaantuu helposti.

Varmaankin juuri hakkeen kuljetukset ovat sitoneet kaluston, niin ettei ole uskallettu tehdä tarjousta.
-joku aika sitten jo teollisuus piruili että nykyinen Fat+yms on vanhentunutta ja sitä on liian vähän Iskee silmää
tallennettu
Jukka Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 78


« Vastaus #8 : Lokakuu 04, 2010, 14:09:42 »

Aikaisemmin kulki 2 x 20 vaunua / vrk, nyt ei ole enää kalustoa? Mihin fatit ja fakkikset on myyty, vaunukierto juurikaskuljetuksissa oli erittäin nopeaa eikä vaatinut yhtään ylimääräistä reserviä. Avonaiset kontit kulkisivat missä tahansa avovaunussa joita lienee yllin kyllin mutta jos halukkuutta ei ole niin ei voi mitään.

tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: SK vahvistaa: Juurikasjunat eivät kulje enää tänä syksynä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina