Viime vuonna Säkylässä vastaanotettiin 628.000 tonnia juurikasta, mistä rautateitse saapui ilmeisesti vain 20.000 tonnia, eli
"noin 13 junallista". Rekkakuormiksi muutettuna tämä on minun mielestäni alle
puoli tuhatta. Jos tehtaalla käy muutoinkin noin 200 autoa vuorokaudessa, ei tällainen alle 10 auton lisäys ainakaan viisinkertaista korjauskustannuspaineita, eihän!
Montako junakuormaa viime vuonna lopulta Hämeenlinnasta Säkylään ajettiin?
Jurtista ajetaan Säkylään suuri osa nuppi- ja traktorikuormina, joten junakuljetusten loppumisesta seuraa todellakin noin tuhat
lisäkuormaa.
Täytyy tarkentaa ajatustani siltä osin, etten tietenkään tarkoittanut koko maanteiden korjaustarpeen kasvua, vaan korjaustarpeen kasvua siltä osin mitä lisäliikenne aiheuttaa - verrattuna siihen mitä pitkällä ajalla korjaustarve olisi rautateillä, jos liikenne hoidettaisiin junilla. Rautateitse voidaan kuljettaa
varovaisesti arvioituna viisinkertainen määrä rahtia samalla korjausmäärärahalla, mitä maanteillä. Esimerkiksi Yhdysvalloissa laskelmien kertoimena käytetään kymmentä.
Olkoonkin, etteivät junakuljetukset ole näytelleet suurta osaa Säkylän tehtaiden koko liikenteestä, tällä on suuri periaatteellinen merkitys. Junakuljetusten lopettaminen käy ajan saatossa kokonaistaloudellisesti kalliimmaksi.
Toisaalta, VR Cargo kyllä tasoittaa toiminnallaan tietä tavaraliikenteen kilpailulle. Näistä sen kannalta mitättömistä tavaravirroista löytyy varmasti kannattavaa bisnestä uusille kilpailijoille.