Oleellisinta tässä meidän(?) rautatie- ja junaharrastajien silmissä on se, että liikenteenohjaus siirretään joka tapauksessa pois VR Yhtymältä: "Rautatieliikenne on avautumassa kilpailulle. Tämä tarkoittaa sitä, että operatiivinen liikenteenhallinta on siirrettävä pois VR-Yhtymältä: kilpailu vääristyisi merkittävällä tavalla, mikäli liikenteenhallintaa toteuttaisi yksi liikennöitsijöistä."
Tästä liikenteenohjauksen puolueellisuudesta löytyy jo riittävästi esimerkkitapauksia museojunaliikenteen saralta, joten muutos on hyvinkin tervetullut.
Mjoo, tuossa ollaan ihan oikeassa. Eikä vastuu sinänsä häviä mihinkään, kuhan asianomaiset tahot tietävät, kelle tietyt asiat ja ongelmien korjaamiset kuuluvat, ja toimivat niiden mukaan, ja että toimijoiden välinen yhteistyö pidetään saumattomana. Toimittaessa näin, vastuullisuus luo käytännön operatiiviselle toiminnalle enemmän arvostusta yleisesti, ja julkisuuskuva pysyy hyvänä.
Uusien toimijoiden kiskoille pääseminen on tervetullutta, vrt. Ruotsin tilanne, jossa niitä on kymmeniä. Rautatiekuljetukset hoituvat kustannustehokkaasti, joulukuusta 2011 lähtien ilman minkäänlaisia monopoleja, ei edes kaukohenkilöliikenteessä.. Vanhaa kalustoa käytetään tehokkaasti, eikä sitä turhaan romuteta kilpailun pelossa. Ja sielläkin asiat toimivat, vaikka Suomen tapaan ratainfran kunnossapito on kilpailutettu.
Suomessa rautatieinfran kunnossapidon kilpailutukseen siirryttiin hyvin vaivihkaa, tavallisten ihmisten siitä juurikaan tietämättä. Tavalliset ihmiset luulevat edelleen, että rautateitä hoitaa ja liikennöi Valtionrautatiet, joka ei tietenkään pidä paikkansa.
Kunnossapidon kilpailutus on hyvä asia, kuitenkin tilattavan kunnossapidon laadusta tinkimättä.
Meidän pussista nuokin kunnossapitorahat maksetaan. Samalla rahalla saadaan enemmän kunnossapitopalvelua, tai samaa palvelua puolestaan vähemmällä rahalla, ja käyttämätön raha voitaisiin suunnata kehittämiskohteisiin. Toiminnan kustannustehokkuus säilyy, ja innovaatioille löytyy käyttöä.
Suomessa rautatieliikennöinnin, tavara-ja henkilöliikenteen, puolella, kaivataan innovatiivisia, käyttäjälähtöisiä, palvelevia, kustannustehokkaita, turvallisia ja toimivia ratkaisuja.
VR ei ole kovin halukkaasti näitä palveluja toteuttanut sille itselleen taloudellisesti vähemmän merkityksellisiin kohteisiin, ja kustannuksien karsimisen takia poistaa niitä, joten miksi ei annettaisi uusille, kustannustehokkaammille, kustannusrakenteeltaan läpinäkyvämmille ja organisaatiorakenteeltaan kevyemmille toimijoille mahdollisuuksia saada rautateille henkilöliikenteessä enemmän käyttäjiä, eteenkin ostoliikenteeseen? Näin palveluita saataisiin enemmän asiakaslähtöisiksi, kannattavimmiksi ja liikenteen tilaajalle itselleen halvemmiksi.
Palveluiden tason määrittämisessä pitää lähteä asiakkaista itsestään liikkeelle, ja palvelutason määritys on väärissä käsissä, jos siitä päättää tilaaja koko maan osalta. Esimerkiksi ELY-keskukset voisivat maakunnallistasolla määritellä palvelutason taajama/lähijunaliikenteessä, asiakkailta palautetta keräämällä.
Yleinen mentaliteetti on henkilöliikenteen kilpailun avaamiselle Suomessa joillakin kuuma peruna.
Nyt, siellä Liikennevirastossa ja VR:llä häiriötiedotuksesta vastuussa olevat, kuulolla:
http://www.trafikverket.se/Privat/Resan-och-trafiken/Din-resa/Laget-i-tagtrafiken/http://m.banverket.se/trafikKäykää nyt katsomassa noilla sivulla, miten siellä on onnistuttu häiriötiedotus järjestämään, ja millä tarkkuudella, ja
miten kaikki on osattu integroida useamman liikennöitsijäoperaattorin järjestelmässä. Jossain välissä tuolla taisi olla jopa liikenneinformaatiotaulun toimimattomuudesta vikailmoitus, ja sanottiin että olkaa erityisen tarkkana kuulutuksien varalta. Ruotsalaiset näköjään ovat vaan meitä innovatiivisempia kaikessa liikenteeseen liittyvässä. Tämäntyyppistä palvelua kaivataan Suomeen. Mieluiten vielä Wapin kautta käytettäväksi, ja helppokäyttöiseksi, kuten tuolla. Kaikki toimii saumattomasti.
Olen avautunut.