Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junaliikenteen ohjaus voi siirtyä uudelle valtionyhtiölle  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« : Tammikuu 31, 2011, 08:42:30 »

Uusi valtionyhtiö voisi tulevaisuudessa vastata liikenteenohjauksesta rautateillä, merellä ja tieliikenteessä. Näin ehdotetaan liikenteenhallinnan tulevaisuutta käsittelevässä selvityksessä.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135263432265
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #1 : Tammikuu 31, 2011, 09:47:18 »

Vaikka en periaatteessa kannata diktatuureja tai muuta autoritäärisiä järjestelmiä vähitellen alkaa tuntua siltä, että Suomeen tarvittaisiin joku mussolini laittamaan junaliikenne kuriin ja järjestykseen. Nyt  uusilla byrokraattisilla hallintomalleilla yritetään paikata entisten pieleenmeno. Vain konsultit ja muuten akateemisiksi työttömiksi jäävät suunnittelijat ja tutkijat hyötyvät nykyisestä poikkoilevasta menosta samoin kuin aina vaalien alla irtopisteitä keräävät poliitikot.

Ongelma ei ole pelkästään suomalainen, mutta EU - jonka pitäisi koko Euroopan tasolla selkeyttää myös junaliikennettä - tuntuu tuoneen vain lisää byrokratiaa kiskoillekin.
tallennettu
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 333


« Vastaus #2 : Tammikuu 31, 2011, 19:36:26 »

Jep, samaa mieltä Timo Valtosen kanssa. Toiminta muuttuisi entistä sekavammaksi. Mm. kuulutukset Liikennevirastolla, kunnossapito ties millä puulaakilla, liikennöinti VR:llä + muutamalla muulla toimijalla, Trafin rooli mikä lieneekään, liikenteenohjaus virastolla X jne.

Sen verran vanhankantaista ajattelutapaa edustan, että rautatiet ja maantiet pitäisi pitää valtion näpeissä. Teille vanha kunnon Tielaitos takaisin (Ruotsissa muuten palattiin tähän, kun huomattiin ettei Suomen malli toimi) ja rautatiet hoitakoon VR. Toimintoja nykyaikaistaen tietenkin.

Ongelma ei ole pelkästään suomalainen, mutta EU - jonka pitäisi koko Euroopan tasolla selkeyttää myös junaliikennettä - tuntuu tuoneen vain lisää byrokratiaa kiskoillekin.
Missä EU, siellä ongelma. Hymyilee leveästi
tallennettu
Iiro Laiho
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 72


« Vastaus #3 : Helmikuu 01, 2011, 14:58:40 »

Kun vastuu pilkotaan riittävän pieniin osiin, se ikään kuin katoaa olemattomiin.
tallennettu
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #4 : Helmikuu 01, 2011, 16:04:45 »

STT:n otsikointiin ei pidä tuijottaa liikaa. Alkuperäinen Liikenne- ja viestintäministeriön tiedote selvitystyön valmistumisesta ja sen sisällöstä löytyy osoitteesta http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/view/1225511 - julkaistu jo 21.01.2011 12:29

Oleellisinta tässä meidän(?) rautatie- ja junaharrastajien silmissä on se, että liikenteenohjaus siirretään joka tapauksessa pois VR Yhtymältä: "Rautatieliikenne on avautumassa kilpailulle. Tämä tarkoittaa sitä, että operatiivinen liikenteenhallinta on siirrettävä pois VR-Yhtymältä: kilpailu vääristyisi merkittävällä tavalla, mikäli liikenteenhallintaa toteuttaisi yksi liikennöitsijöistä."

Tästä liikenteenohjauksen puolueellisuudesta löytyy jo riittävästi esimerkkitapauksia museojunaliikenteen saralta, joten muutos on hyvinkin tervetullut.

Siirtyykö se sitten uudelle valtionyhtiölle, se on pelkkä sivuseikka, jota ei tällä vaalikaudella tarvitse ratkaista.
tallennettu

Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #5 : Helmikuu 04, 2011, 14:12:57 »

Oleellisinta tässä meidän(?) rautatie- ja junaharrastajien silmissä on se, että liikenteenohjaus siirretään joka tapauksessa pois VR Yhtymältä: "Rautatieliikenne on avautumassa kilpailulle. Tämä tarkoittaa sitä, että operatiivinen liikenteenhallinta on siirrettävä pois VR-Yhtymältä: kilpailu vääristyisi merkittävällä tavalla, mikäli liikenteenhallintaa toteuttaisi yksi liikennöitsijöistä."

Tästä liikenteenohjauksen puolueellisuudesta löytyy jo riittävästi esimerkkitapauksia museojunaliikenteen saralta, joten muutos on hyvinkin tervetullut.

Mjoo, tuossa ollaan ihan oikeassa. Eikä vastuu sinänsä häviä mihinkään, kuhan asianomaiset tahot tietävät, kelle tietyt asiat ja ongelmien korjaamiset kuuluvat, ja toimivat niiden mukaan, ja että toimijoiden välinen yhteistyö pidetään saumattomana. Toimittaessa näin, vastuullisuus luo käytännön operatiiviselle toiminnalle enemmän arvostusta yleisesti, ja julkisuuskuva pysyy hyvänä.

Uusien toimijoiden kiskoille pääseminen on tervetullutta, vrt. Ruotsin tilanne, jossa niitä on kymmeniä. Rautatiekuljetukset hoituvat kustannustehokkaasti, joulukuusta 2011 lähtien ilman minkäänlaisia monopoleja, ei edes kaukohenkilöliikenteessä.. Vanhaa kalustoa käytetään tehokkaasti, eikä sitä turhaan romuteta kilpailun pelossa. Ja sielläkin asiat toimivat, vaikka Suomen tapaan ratainfran kunnossapito on kilpailutettu.

Suomessa rautatieinfran kunnossapidon kilpailutukseen siirryttiin hyvin vaivihkaa, tavallisten ihmisten siitä juurikaan tietämättä. Tavalliset ihmiset luulevat edelleen, että rautateitä hoitaa ja liikennöi Valtionrautatiet, joka ei tietenkään pidä paikkansa.

Kunnossapidon kilpailutus on hyvä asia, kuitenkin tilattavan kunnossapidon laadusta tinkimättä.
Meidän pussista nuokin kunnossapitorahat maksetaan. Samalla rahalla saadaan enemmän kunnossapitopalvelua, tai samaa palvelua puolestaan vähemmällä rahalla, ja käyttämätön raha voitaisiin suunnata kehittämiskohteisiin. Toiminnan kustannustehokkuus säilyy, ja innovaatioille löytyy käyttöä.

Suomessa rautatieliikennöinnin, tavara-ja henkilöliikenteen, puolella, kaivataan innovatiivisia, käyttäjälähtöisiä, palvelevia, kustannustehokkaita, turvallisia ja toimivia ratkaisuja.

VR ei ole kovin halukkaasti näitä palveluja toteuttanut sille itselleen taloudellisesti vähemmän merkityksellisiin kohteisiin, ja kustannuksien karsimisen takia poistaa niitä, joten miksi ei annettaisi uusille, kustannustehokkaammille, kustannusrakenteeltaan läpinäkyvämmille ja organisaatiorakenteeltaan kevyemmille toimijoille mahdollisuuksia saada rautateille henkilöliikenteessä enemmän käyttäjiä, eteenkin ostoliikenteeseen? Näin palveluita saataisiin enemmän asiakaslähtöisiksi, kannattavimmiksi ja liikenteen tilaajalle itselleen halvemmiksi.
Palveluiden tason määrittämisessä pitää lähteä asiakkaista itsestään liikkeelle, ja palvelutason määritys on väärissä käsissä, jos siitä päättää tilaaja koko maan osalta. Esimerkiksi ELY-keskukset voisivat maakunnallistasolla määritellä palvelutason taajama/lähijunaliikenteessä, asiakkailta palautetta keräämällä.

Yleinen mentaliteetti on henkilöliikenteen kilpailun avaamiselle Suomessa joillakin kuuma peruna.

Nyt, siellä Liikennevirastossa ja VR:llä häiriötiedotuksesta vastuussa olevat, kuulolla:

http://www.trafikverket.se/Privat/Resan-och-trafiken/Din-resa/Laget-i-tagtrafiken/
http://m.banverket.se/trafik

Käykää nyt katsomassa noilla sivulla, miten siellä on onnistuttu häiriötiedotus järjestämään, ja millä tarkkuudella, ja miten kaikki on osattu integroida useamman liikennöitsijäoperaattorin järjestelmässä. Jossain välissä tuolla taisi olla jopa liikenneinformaatiotaulun toimimattomuudesta vikailmoitus, ja sanottiin että olkaa erityisen tarkkana kuulutuksien varalta. Ruotsalaiset näköjään ovat vaan meitä innovatiivisempia kaikessa liikenteeseen liittyvässä. Tämäntyyppistä palvelua kaivataan Suomeen. Mieluiten vielä Wapin kautta käytettäväksi, ja helppokäyttöiseksi, kuten tuolla. Kaikki toimii saumattomasti.

Olen avautunut.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 911


« Vastaus #6 : Helmikuu 05, 2011, 22:10:23 »

Hyvä kirjoitus Oskarilta.

Kun työkseen seuraa erilaisia yhteiskunnallisia prosesseja, asiassa jos toisessakin tulee siihen johtopäätökseen, että Suomea vaivaa jonkinlainen saunaseurahalvaus. Piirit ovat pienet, toimijoita vähän ja kilpailua ei synny tai se on näennäistä. Kartelliuutisia tulee tuon tuostakin. Jopa demokraattisessa järjestelmässä asioita valmistellaan salaa ja ilmoitetaan sitten kansalle vaihtoehdottomana totuutena. Suuria yhteiskunnallisia muutoksia ei pystytä toteuttamaan, kun aina astutaan jonkin etutahon varpaille. Edes hajurako etujärjestöjen ja puolueiden välissä ei ole selvä, vaan jokaisella puolueella on miehittämänsä järjestö ja jokaisella järjestöllä miehittämänsä puolue. Miesten sauna lämpiää, ja asiat rullaavat saunojien tahdon mukaisesti. Kehutaan, että ollaan korruptoitumattomia, eiväthän saunakaverit keskenään mitään korruptiota tarvitse.

Mitä älyllistä ja uskottavaa toimintaa vaativa kansalainen voi ajatella järjestelmästä, jossa osa yöjunaliikenteen palauttamista koskevasta liikennepoliittisesta aineistosta on varustettu Salainen-merkinnällä tai jossa miljardin maksavan metrohankkeen valtionosuuden perusteissa on sarakkeessa "hyöty-kustannussuhde" vain tyhjä tila?

Oskarin tavoin ihmettelen, miten maailman johtava entinen sosialidemokratia on pystynyt olemaan niin notkea ja luova, ja mm. joukkoliikenteessä asiat toteutetaan järkevästi. Suomen joukkoliikenne on vain etupiirien pelikenttä ja sarja erilaisia monopoleja, oli sitten kyse juna- tai bussiliikenteestä. Junat eivät odota busseja, eivätkä bussit junia. Rautatieliikenne on sekaisin, vaikka on vain yksi operaattori. EU:ssa Suomi jarrutti kaikkea, mikä jotenkin kajoaisi tilanteeseen. Siirtymäajan siirtymäaikoja riittää.

Kannattaa lukea Osmo Soininvaaran tuore kirja Satakomitea. Siinä kerrotaan, miten tärkeästä, suorastaan välttämättömästä sosiaaliturvan uudistushankkeesta tuli pannukakku ja miten erilaisella puolueiden ja etupiirien yhteisellä pelaamisella koplattiin asioita ja vesitettiin lopulta koko uudistus. Tällaiseen oli varaa markkinoitaan maailmalle menettävässä ja ikääntyvässä Suomessa vuonna 2010.

Siksi ei pidä ihmetellä, että meillä on varaa myös rakentaa hyödyttömiä sähköistyksiä tai joukkoliikennettä todellisuudessa-ei-mitenkään-parantavia miljardimetroja sen sijasta, että perusasioita alettaisiin tehdä järkevästi ja laitettaisiin kuntoon. Perusasioiden hyvin tekeminen ei tuota saunaseuroille mitään. Heitä ei kiinnosta, pääsevätkö ihmiset ajoissa perille tai mikä joukkoliikenteen markkinaosuus on. Saunakavereita kiinnostavat vain monta numeroa liian suuret jättiurakat, joita milloin milläkin alue-, etupiiri- tai bisnespoliittisella syyllä ajetaan ratkaisuna kaikkin asioihin. Ja kun länsimaiset läpinäkyvyyden ja jääviyden periaatteet ovat meillä edelleen toisarvoisia, ei kansalainen useimmiten pysty vaikuttamaan asioihin käytännössä mitenkään.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junaliikenteen ohjaus voi siirtyä uudelle valtionyhtiölle  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina