Kangasalan Ruutanan seisakkeen aluevaraussuunnitelma vuodelta 2022
"Tässä selvityksessä on laadittu Kangasalan Ruutanan seisakkeen (rata
km noin 203+360-203+610) aluevaraustarkastelu kahdesta eri
vaihtoehdosta ja määritelty rautatiealueen (LR-alue) laajuus Kangasalan
kaavoitusta varten. Lisäksi seisakevaihtoehdoista tehtiin alustava
kustannusarvio ja seisakkeen liityntäpysäköinnin mitoitus tehtiin
vuosille 2030 ja 2040. Selvityksen tilaajana on toiminut Kangasalan
kaupunki ja se on laadittu vuorovaikutuksessa Väyläviraston kanssa.
Ruutanan seisakkeen suunnittelua ja toteutusta tavoitellaan seuraavalla
MAL-sopimuskaudella (2024-2027)."
"Matkustajaliikenteen laitureita ei voida sijoittaa Ruutanassa pääraiteen viereen johtuen raiteen
vaakageometriasta ja raiteen kallistuksesta. Raiteen kallistusta ei voida muuttaa alentamatta suurinta
sallittua nopeutta, joka Ruutanassa on 140 km/h. Radan nopeustason alentaminen ei ole hyväksyttävä
lähtökohta. Tampere-Orivesi on kaksi raiteinen rataosuus, muuten yksiraiteisella Tampere-Jyväskylä radalla.
Uusien sivuraiteiden vuoksi Ruutanan seisake ei vähentäisi ratakapasiteettiä. Tampere-Jyväskylä radan
ratakapasiteetin pullonkaulat sijaitsevat Tampere-Jyväskylä –radan tarveselvityksen mukaan OrivesiJyväskylä –välillä. Täten Ruutanan seisake ei ole esteenä esimerkiksi Jyväskylän suunnan kaukojunien ja tavaraliikenteen lisäämiselle.
Alustavien kustannusarvioiden mukaan sivuraiteet ja reunalaiturit molemmin puolin eli Ve1 kustantaa noin
15,6 miljoonaa euroa ja Ve2 eli vain yksi sivuraide ja reunalaituri noin 10,2 miljoonaa euroa."
https://www.kangasala.fi/wp-content/uploads/2024/01/kangasalan-ruutanan-seisakkeen-aluevaraustarkastelut-2022.pdf