Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 681
|
« Vastaus #375 : Syyskuu 07, 2021, 10:26:43 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #376 : Syyskuu 07, 2021, 20:17:54 » |
|
tämä oli hieno uutinen !
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Urpo Mustapää
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 91
|
« Vastaus #377 : Syyskuu 08, 2021, 06:28:39 » |
|
Millä kiskobussi kulkee ? "Tampereen-Keuruun reittiä kulkevat Dm12 -kiskobussit tulevat tiensä päähän arviolta 10-20 vuoden kuluttua. Jatkonäkymiä pitää vähitellen miettiä." https://yle.fi/uutiset/3-12057148Yksi vaihtoehto on kaivaa vanha Porkkana-konsepti esiin eli kaksi moottorivaunua joista toinen monipolttoainedieselsähköinen ja toinen puhtaasti sähkökäyttöinen ja tarvittaessa liitevaunu väliin. Sellaisella yhdistelmällä olisi mahdollista ajaa esim. tuo Keuruu-Tampere väli sähköistyksen etenemisen mukaan (tai esim. Vaasa-Jyväskylä) . Tärkeintähän noissa pidemmän matkan kiskobusseissa on matkustusmukavuus eli kunnon penkit, vessa ja välipala-kahviautomaatti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #378 : Syyskuu 08, 2021, 07:20:54 » |
|
Yksi vaihtoehto on kaivaa vanha Porkkana-konsepti esiin eli kaksi moottorivaunua joista toinen monipolttoainedieselsähköinen ja toinen puhtaasti sähkökäyttöinen ja tarvittaessa liitevaunu väliin. Sellaisella yhdistelmällä olisi mahdollista ajaa esim. tuo Keuruu-Tampere väli sähköistyksen etenemisen mukaan (tai esim. Vaasa-Jyväskylä) . Tärkeintähän noissa pidemmän matkan kiskobusseissa on matkustusmukavuus eli kunnon penkit, vessa ja välipala-kahviautomaatti.
taitaa olla niin, että vaihtoehdot ovat sähkö ja vety. Ruotsissa kävi jo vetyjuna (iLint) testiajolla Saksasta. “The Coradia iLint trains represent a huge opportunity for Sweden to reduce CO2 emissions and even decarbonise rail transport.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #379 : Syyskuu 08, 2021, 09:12:08 » |
|
Yksi vaihtoehto on kaivaa vanha Porkkana-konsepti esiin eli kaksi moottorivaunua joista toinen monipolttoainedieselsähköinen ja toinen puhtaasti sähkökäyttöinen ja tarvittaessa liitevaunu väliin. Sellaisella yhdistelmällä olisi mahdollista ajaa esim. tuo Keuruu-Tampere väli sähköistyksen etenemisen mukaan (tai esim. Vaasa-Jyväskylä) . Tärkeintähän noissa pidemmän matkan kiskobusseissa on matkustusmukavuus eli kunnon penkit, vessa ja välipala-kahviautomaatti.
taitaa olla niin, että vaihtoehdot ovat sähkö ja vety. Ruotsissa kävi jo vetyjuna (iLint) testiajolla Saksasta. Aika kaikana taitaa olla vetykäyttöiset kiskobussit, koska ei ole vedyn jakeluinfraa. Muutamaa eri puolilla Suomea liikennöivää kiskobussia varten ei sellaista infraa ole tulossa. Diesel ja sähkö lienevät todennäköisimmät käyttövoimat, jos kiskobusseja meille vielä joskus hankitaan. Miksi ei metaanikin, koska raskaaseen liikenteeseen sitä tuodaan voimalla ja jakeluinfra on kohtuullisella hinnalla järjestettävissä. Kiskobusseissa käytettäviä kuorma-autojen moottoreita saa niin CNG:nä (kaasumainen metaani) kuin LNG:nä (nestemäinen metaani). Metaanin etu on siinä, että myös biokaasu on metaania ja sitä käyttäessä voidaan hyvällä omalla tunnolla sanoa olevan vihreä polttoaine. Biodiesel ei sitä ole, koska jokainen tippa biodieseliä (Neste MY ym.) vähentää tavalliseen dieseliin sekoitusvelvoitteen nojalla lisättävää biodieseliä. Sen käyttö on siis täydellistä viherpesua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #380 : Syyskuu 08, 2021, 16:46:20 » |
|
Aika kaikana taitaa olla vetykäyttöiset kiskobussit, koska ei ole vedyn jakeluinfraa. Muutamaa eri puolilla Suomea liikennöivää kiskobussia varten ei sellaista infraa ole tulossa.
Diesel ja sähkö lienevät todennäköisimmät käyttövoimat, jos kiskobusseja meille vielä joskus hankitaan. Miksi ei metaanikin, koska raskaaseen liikenteeseen sitä tuodaan voimalla ja jakeluinfra on kohtuullisella hinnalla järjestettävissä. Kiskobusseissa käytettäviä kuorma-autojen moottoreita saa niin CNG:nä (kaasumainen metaani) kuin LNG:nä (nestemäinen metaani). Metaanin etu on siinä, että myös biokaasu on metaania ja sitä käyttäessä voidaan hyvällä omalla tunnolla sanoa olevan vihreä polttoaine.
Biodiesel ei sitä ole, koska jokainen tippa biodieseliä (Neste MY ym.) vähentää tavalliseen dieseliin sekoitusvelvoitteen nojalla lisättävää biodieseliä. Sen käyttö on siis täydellistä viherpesua.
vetyä saadaan vedestä tuulivoimalla paikallisesti, joten mitään valtakunnan verkkoa ei tarvita. https://www.fortum.fi/tietoa-meista/blogi/forthedoers-blogi/vetytalous-tulee-ennemmin-tai-myohemminVetyjuna Ruotsissa
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #381 : Syyskuu 08, 2021, 17:39:31 » |
|
Lähinnä ajattelin konttiin pakattua tankkaamoa. Vetykaasuverkosta ei varmaankaan kukaan ole edes haaveillut. Paljonko mahtaa Fortumin tuulivoimavetytuotantoasemalle tulla hintaa kiskobussiliikenteessä, kun solmukohtina on mm. Parikkalan kaltaiset asemat? En millään usko, että kiskobusseja varten kannattaisi tuota infraa pystyttää vaan vaatisi reilusti muita käyttäjiä. Mutta sillä aikataululla niitä tuskin on tulossa kuin tarvitaan uusia kiskobusseja. Dm12 elinkaari tuskin kovin pitkälle enää yltää. Toiseksi koko itäinen Suomi on blokattu pois tuulivoiman rakentamisesta, koska Venäjä ja ilmavoimien tutkat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2613
|
« Vastaus #382 : Syyskuu 08, 2021, 18:19:17 » |
|
Toiseksi koko itäinen Suomi on blokattu pois tuulivoiman rakentamisesta, koska Venäjä ja ilmavoimien tutkat.
Kyllähän Lappeenrannassa Joutsenon Muukonkankaalla on tuulivoimaloita, 18 km päässä rajasta.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #383 : Syyskuu 08, 2021, 20:01:45 » |
|
Toiseksi koko itäinen Suomi on blokattu pois tuulivoiman rakentamisesta, koska Venäjä ja ilmavoimien tutkat.
Kyllähän Lappeenrannassa Joutsenon Muukonkankaalla on tuulivoimaloita, 18 km päässä rajasta. Niin on, ja sitä kaikki alaa tuntevat ihmettelevät miten ne sinne rakennettiin. Myös Puolustusvoimat hämmästyivät kauhiast. Sen jälkeen sotavaltio on pitänyt tiukemmin kiinni, että tuulivoimakaavat kulkevat sen kautta ja käytännössä tutkapeittoa koskeva lausunto on 100 % veto-oikeus kaavaan. Lausuntoa ei perustella, eikä kerrota voisiko sen pienellä viilauksella hoitaa kuntoon. Tuulivoimaihmisten vitsinä kerrotaankin, että sodan syttyessä vanja lentää rajan ylitse Muukonkankaalla. Muukonkankaan voimalat ovat muutoinkin vähän epäonninen projekti kun olivat jo valmistuessaan turhan matalia. Muutama kymmenen metriä lisää korkeutta ja saatava teho olisi kasvanut reilusti. Olisiko ollut niin, että eivät uskaltaneet hakea kaavaan muutosta, kun pelkäsivät sotaherrojen huomaavan koko hankkeen? Meni vähän off topiciksi, mutta tunkataan takaisin Tampereen lähijunaliikenteeseen ja vetyjuniin sitä kautta, että Muukonkankaalla olisi vetyäkin vähintään riittävästi tarjolla. Radan varressa pöhisee Finnish Chemicalsin tehdas, jonka kennoista tunnetusti nousee vetyä aika paljon. Kokonaan toinen asia on sen liikennekäyttöön jakaminen, eikä kyse todellakaan ole puhtaasta vedystä kun prosessin sähköenergian tarve on erittäin suuri.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #384 : Syyskuu 09, 2021, 08:59:44 » |
|
Lielahto-Lakiala yleissuunnitelu "Lielahti-Lakiala välin kaksoisraiteesta laaditaan ratalain mukainen yleissuunnitelma. Suunnittelualue sijaitsee rataosalla Tampere-Seinäjoki. Suunnittelualue alkaa Tampereelta Lielahden ratapihalta ja päättyy Ylöjärvelle Lakialan liikennepaikan pohjoispuolelle. Lielahti-Lakiala välille suunnitellaan uusi kaksoisraide. Suunnittelu sisältää myös tarvittavien siltojen, muiden taitorakenteiden ja tarvittavien tie- ja katuyhteyksien suunnittelua." https://vayla.fi/-/kuulutus-suunnittelun-aloittamisesta-lielahti-lakiala-kaksoisraide-yleissuunnitelma
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #385 : Syyskuu 09, 2021, 09:38:05 » |
|
Lielahto-Lakiala yleissuunnitelu "Lielahti-Lakiala välin kaksoisraiteesta laaditaan ratalain mukainen yleissuunnitelma. Suunnittelualue sijaitsee rataosalla Tampere-Seinäjoki. Suunnittelualue alkaa Tampereelta Lielahden ratapihalta ja päättyy Ylöjärvelle Lakialan liikennepaikan pohjoispuolelle. Lielahti-Lakiala välille suunnitellaan uusi kaksoisraide. Suunnittelu sisältää myös tarvittavien siltojen, muiden taitorakenteiden ja tarvittavien tie- ja katuyhteyksien suunnittelua." https://vayla.fi/-/kuulutus-suunnittelun-aloittamisesta-lielahti-lakiala-kaksoisraide-yleissuunnitelmaSe on kohta Ylöjärven keskustassa lähijunien ja ratikoiden seisakkeet rinnakkain. En ole huomannut mediasta miten Ylöjärvellä jytkyn saavuttaneet perussuomalaiset ylipäätään raideliikenteeseen nyt suhtautuvat. Vaalikampanjahan oli ratikkaa vastaan ja ilmeisen hyvin upposi viesti äänestäjiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #386 : Syyskuu 10, 2021, 05:18:06 » |
|
Se on kohta Ylöjärven keskustassa lähijunien ja ratikoiden seisakkeet rinnakkain.
En ole huomannut mediasta miten Ylöjärvellä jytkyn saavuttaneet perussuomalaiset ylipäätään raideliikenteeseen nyt suhtautuvat. Vaalikampanjahan oli ratikkaa vastaan ja ilmeisen hyvin upposi viesti äänestäjiin.
Ylöjärven rautatieasema, jos joskus valmistuu, on eri tasossa kuin pääradan ylittävä ratikka.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #387 : Syyskuu 10, 2021, 06:56:21 » |
|
Se on kohta Ylöjärven keskustassa lähijunien ja ratikoiden seisakkeet rinnakkain.
En ole huomannut mediasta miten Ylöjärvellä jytkyn saavuttaneet perussuomalaiset ylipäätään raideliikenteeseen nyt suhtautuvat. Vaalikampanjahan oli ratikkaa vastaan ja ilmeisen hyvin upposi viesti äänestäjiin.
Ylöjärven rautatieasema, jos joskus valmistuu, on eri tasossa kuin pääradan ylittävä ratikka. Luonnollisesti, ja niin on Tampereenkin rautatieasemalla. Korjaan sanan "vierekkäin" paremmin kuvaavaksi "päällekkäin". Matkustajien kannalta lienee silti ihan samanlainen tilanne.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #388 : Syyskuu 21, 2021, 01:46:14 » |
|
VR näkemyksiä lähijunista Tampereen lähellä
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #389 : Syyskuu 26, 2021, 06:53:09 » |
|
kaupunginhallituksen käsittelyyn tuleva lähijuna juttu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #390 : Lokakuu 13, 2021, 08:22:32 » |
|
Nokian matkakeskuksen ja rautatien suunnitelma 2021 vuodelta
|
|
|
|
|
|
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 176
|
« Vastaus #393 : Lokakuu 27, 2021, 07:40:21 » |
|
Jutussa mainittiin Sm4 -junien tulo mukaan liikennöintiin, osalle uusista vuoroista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #394 : Lokakuu 27, 2021, 11:31:44 » |
|
Mutta tottakai hyväveli-verkosto rautateillä toimii
Onko sulla jotain todisteita tälle väitteelle, vai heitätkö jälleen kerran vain perustelemattomia heittoja?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #395 : Lokakuu 27, 2021, 12:20:25 » |
|
En oikein päässyt perille, että mikä tässä oli sitä hyväveli-verkostoa. Liikenteen lisäämisen piti olla mahdotonta, mutta nyt se yllättäen onkin mahdollista. Eikö se ole hyvä asia?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teuvo Piirainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 39
|
« Vastaus #396 : Lokakuu 27, 2021, 20:16:35 » |
|
Mutta tottakai hyväveli-verkosto rautateillä toimii
Onko sulla jotain todisteita tälle väitteelle, vai heitätkö jälleen kerran vain perustelemattomia heittoja? Faktoilla ei ole väliä kun Rantalan puppugeneraattori sylkee papanaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #397 : Lokakuu 27, 2021, 22:34:42 » |
|
Ensimmäiseksi sanon, että juuri tässä tapauksessa en kyllä ihan näe hyväveliverkoston olevan syynä toimintaan. Tässähän nimenomaan on nyt toimittu fiksusti. Korkeintaan tämä osoittaa, että aiempi laajasti levitelty väite tuon liikenteen mahdottomuudesta on ollut puppua. Sekään ei silti oikeasti viittaa hyvävelikerhoon.
Mutta sitten: Kokisin, että hyväveliverkostosta on näkynyt riittävästi erilaisia viitteitä, että ainakin jossain määrin sen voidaan katsoa olevan olemassa. Joitakin yksittäisiä nyt nopeasti mieleen tulevia asioita: * Se jonkun yksityisen tavarajunaoperaattorin videoitu puhe, jossa kerrottiin miten vuosikausiin ei saatu liikennöintilupia, vaan aina löytyi jokin uusi paperi joka piti täyttää ja jonka käsittelyyn meni kuukausikaupalla. Ja että sitten kun löytyi oikea saunaporukka, vuosia jumittaneet asiat hoituivat muutamassa kuukaudessa. Piti vaan löytää oikeat saunakaverit. Kyseessä ei ollut Proxion/Fenniarail, vaan joku muu. En muista mikä. Tuohan siis suoraan kertoi, että asioita ensin estettiin keinotekoisesti, ja kun onnistuttiin pääsemään kerhoon mukaan, asiat toimivat sitten tuosta vain naps. * HVM1009:n liikennöintilupa on yhä voimassa. Tämä ei olisi mahdollista 'muualla' Länsi-Euroopassa. Tiettyihin yhtiön laiminlyönteihin liittyen olen myös saanut tietoa, joka on selkeästi ollut viranomaisen tiedossa ja joka on selkeästi ristiriidassa viranomaisten antamien kommenttien kanssa siitä, miksi asian jälkihoito katsotaan siististi käsitellyksi ja yhtiön katsotaan oppineen virheesttän. * Erilaiset rataosuuksien pikaiset purkamiset * Tornio–Haaparanta-välin muuttaminen vain vaihtotyön sallivaksi * 'Raidepuolue'-niminen rautatietyöntekijöiden työolojen kampittamiseksi toimiva taho, joka on käytännössä VR:n propagandakanava VR:n edun ajamiseen rautatieläisten hyvinvoinnin ja Suomen yhteiskunnan hyvinvoinnin kustannuksella.
Muutakin varmasti voisi kirjoittaa, mutta tuon verran tuli nyt sormista suoraan ilman, että tarvitsi pysähtyä pohtimaan ja muistelemaan. Ja tuossa on jo yksistään riittävästi osoitusta siitä, että hyvävelikerho on olemassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #398 : Lokakuu 28, 2021, 09:18:20 » |
|
* 'Raidepuolue'-niminen rautatietyöntekijöiden työolojen kampittamiseksi toimiva taho, joka on käytännössä VR:n propagandakanava VR:n edun ajamiseen rautatieläisten hyvinvoinnin ja Suomen yhteiskunnan hyvinvoinnin kustannuksella.
Öö, täh? Raidepuolue-sivustoa pyörittää Raideammattilaiset JHL ja Rautatiealan Unioni. Eli juurikin rautatietyöntekijöiden edunvalvojat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #399 : Lokakuu 28, 2021, 09:36:37 » |
|
* 'Raidepuolue'-niminen rautatietyöntekijöiden työolojen kampittamiseksi toimiva taho, joka on käytännössä VR:n propagandakanava VR:n edun ajamiseen rautatieläisten hyvinvoinnin ja Suomen yhteiskunnan hyvinvoinnin kustannuksella.
Öö, täh? Raidepuolue-sivustoa pyörittää Raideammattilaiset JHL ja Rautatiealan Unioni. Eli juurikin rautatietyöntekijöiden edunvalvojat. Näin mä olen kuullut. Mutta aivan päinvastaista työtä ne tekee kuin rautatieläisten edunvalvontaa. Niiden tekstejä kun lukee, niin ihan tosi monessa niistä vaaditaan asioita, jotka ovat hyödyllisiä VR:n johdolle ja haitallisia melkein kaikille VR:n työntekijöille. Olin itse ennen VR:llä töissä, ja kuuluin tuohon Raideammattilaisiin. Ja kyllä siellä aika erikoista meininkiä oli. Tietoista omien jäsenten kampittamista. Se on ymmärrettävää, kun huomioi firman toiminnan, jossa työntekijöille lietsotaan pelkoa siitä, ett heidän etunsa vaarantuvat juuri niistä asioista, jotka parantaisivat heidän etujaan. Tosi iso osa työntekijöistä ei hahmota taloutta ja politiikkaa riittävän hyvin, vaan uskoo sen, mitä johtajat sanovat. Ja äänestävät liitossa sen puolesta. Tuo on yksi syy liiton käsittämättömään sekoiluun, mutta se ei kyllä yksistään riitä selittämään esim. sitä, että tuo 'Raidepuolue' esimerkiksi on teksteissään vastustanut raideliikennealan työpaikkojen luomista esim. Vaasan ja Jyväskylän seuduille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|