Kuvastaa hyvin maidemme välisiä kulttuurieroja. Täällä keskitytään operaattorin puolelta toistaiseksi lähinnä siihen, että miten heiltä lähtisi mahdollisimman vähän yhtään mitään dataa. Toivotaan että Suomesta tulee sivistysvaltio ennen pitkää tämänkin asian suhteen.
Näin on! Vaikka miten hyvin meidän liikenneministeri lausuntonsa muotoilisi, on Suomi todella
hyvin kaukana siitä, mitä niissä lausunnoissa annetaan ymmärtää. Viittaan siis viimeaikaisiin, tuoreimpiin lausuntoihin.
Toki täytyy huomata, että Iso-Britannia on rautateiden avoimuudessa ihan omalla sijallaan eikä muista maista oikein ole edes hyväksi kakkoseksi... No USA voisi olla, jos katsotaan Euroopan ulkopuolelle, mutta aika kaukana perässä sekin on.
Oikeasti isossa kuvassa, ei tämän datan salaamisella ole nykyaikana mitään merkitystä. Jonkun neuroottisen VR:läisen mielestä näin voi olla, että kilpailijat näistä muka jotain hyötyä saisivat, mutta mitä? Käytettävä vetokalusto? Sen näkee joka tapauksessa kun menee ulos ja katsoo. Junien kulkureitit graafisissa aikatauluissa ja vakinaisten junien listoissa enemmän tai vähemmän kuitenkin.
Avoimemman tiedon hyödyntämiseen olisi vaikka kuinka paljon erilaisia mahdollisuuksia, muillakin kuin harrastajilla.
Ei dataa ole erikseen salattu, vaan sitä on
piilotettu.
Erilaisia tietoja rataverkolla tapahtuvista asioista kyllä kerätään Liikenneviraston toimesta jatkuvasti eri järjestelmiin. Niiden julkisuudesta ei minulla ole mitään tietoa, koska sieltä ei ikinä vastattu mihinkään näihin liittyviin kyselyihin.
Onpa sekin ihmetyttänyt. Julkisen tiedon luulisi olevan käytettävissä - miksi sitä pitää erikseen avata..?
Tietenkään ei ole yllätys kenellekään, että VR ajaa rahtiaan etupäässä ikälopuilla dieseleillä. Se on siis aika selvää, mitä vetureita VR:llä on käytettävissään.