Ja kaivostoiminnan hiivuttua rataosalle voisi käydä "kolarit", ja se toimisi tämän jälkeen yöjunien yhtenä reittinä.
...ja moinen pätkä olisi lopulta VR:n yksinoikeussopparin velvoiteliikenteen piirissä, jonka vuoksi VR joutuisi tekemään kymmenen vaunun miljoonainvestoinnin...
Niinpä, mutta Suomen raideliikennettä taitaakin nykyaikana hallita tietynlainen suuruudenhulluus. Siis se samanlainen olotila, kuin monessa yrityksessä, jossa samaan aikaan töiden vähyyden nimissä valitetaan, kun ei ole tällä hetkellä tiedossa mitään "isoja projekteja". Samaan aikaan voisi olla kuitenkin tarjolla pienempiä projekteja, joista voisi jäädä jotakin viivan alle, kunhan vain viitsisi tehdä! Mutta, kun organisaatiot tuppaavat olemaan kankeita ja suuria sekä projektityöllä elätettävä hallintoläski raskas.
Mitä taas tulee noihin miljoonainvestointeihin, luulisi sitä kiskokalustoa tehtävän Suomessakin pienemmillä kustannuksilla, jos projekti toteutettaisiin Keep It Simple (KIS) periaatteella ja käytännöllisyysnäkökohdat huomioiden ilman turhaa kromia ja krumeluuria. Tehtiinhän Suomessa aikanaan mm. Dm7-lättähattuja kevyempään liikennöintiin. Luulisi, että sama onnistuisi tarvittaessa myös nykypäivänä, jos vain halua ja oikeata tahtoa löytyisi. Mutta, se voisi vaatia asiaan hieman uutta ja erilaista otetta, asennetta sekä lähestymistapaa. VR:n kaltaiselle organisaatiolle tehtävä tosin voisi olla mahdoton, ellei kyse olisi tilanteesta, jossa on joko pakko omaksua ja muuttua tai laittaa pillit pussiin.