Mikael Sahervo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 349
|
« : Heinäkuu 28, 2014, 13:23:12 » |
|
Lentävä kalakukko eli juna Kuopion ja Helsingin välillä taittaa jatkossa matkan puoli tuntia nykyistä nopeammin. Aikatauluissa hyödynnetään IC-junien kahdensadan kilometrin tuntivauhtia. Myös Tampere-Kuopio väli nopeutuu elokuussa keskimäärin 10-15 minuuttia. Helsingin ja Lappeenrannan välillä matka-aika lyhenee noin viisi minuuttia. Suora Pendolino-aamuvuoro alkaa kulkea Kuopiosta Helsinkiin maanantaista lauantaihin. Juna lähtee Kuopiosta klo 4.40 ja väliasemalta Mikkelistä klo 6.12. Pendolino korvaa nykyisen vaihdollisen InterCity-yhteyden, ja matka-aika lyhenee puoli tuntia. Myös Helsingistä Tampereen ja Jyväskylän kautta Kuopioon liikennöi jatkossa uusi suora Pendolino-vuoro, joka korvaa vaihdollisen yhteyden. Juna lähtee arkipäivisin ja sunnuntaisin Helsingistä klo 18.30. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014072818524329_uu.shtml
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1158
|
« Vastaus #1 : Heinäkuu 28, 2014, 15:22:36 » |
|
Itse asiassa jos tässä yhteydessä nyt sallitaan puhuttavan totta, Kalakukon matka-aika (IC 706) matka-aika pitenee neljä minuuttia Pieksämäen ja Kouvolan välillä siksi, että Haukivuoren pysähdys jää pois.
Harmittaa VR:n puolesta, kun jäävät jatkuvasti kiinni valehtelusta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #2 : Heinäkuu 28, 2014, 23:34:19 » |
|
Ken lienee antanut VR:n taholta tuon vertauksen "pikajuna Kalakukkoon"? Ilmeisesti hän ei ole vieläkään omaksunut VR:n vanhaa nimistöä - verrata nyt kaikkien senioreiden tuntemaa "Kalakukkoa" "kiitojunaan" (=Pendoliino), joka varmaan posottelee kallistuvakorisena (?) koko matkan Kuopiosta Kouvolaan kahtasataa (tai ++). Hieman jutun otsikkoa muuttamalla, voitaisin ehkä pysytellä hieman lähempänä todellisuutta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #3 : Heinäkuu 29, 2014, 03:40:48 » |
|
Kauanhan saamme odotella, että joku v.orgin nykytunnelman vastaisesti ilmaisee tyytyväisyytensä siihen, että jotkut yhteydet nopeutuvat puolella tunnilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 307
|
« Vastaus #4 : Heinäkuu 29, 2014, 05:50:00 » |
|
Se, mistä suomalainen ei yleensä puhu, on ok. Keskustelu liittyy paljolti muutamaan minuuttiin. Omalta osaltani asian perusteluihin <-> vaikutukset palvelua käyttäviin maksaviin asiakkaisiin, ympäristö, liikenneturvallisuus maanteillä, tämän valtion kokonaiskustannukset. Muut aikataulun nopeuttamiseen liittyvät seikat lienevät lähes kaikkien mielestä ok (eli reilut 25 min ja niiden takana olevat tekniset ratkaisut). Tässä casessä ei synny säästöjä samalla kaavalla kuin kunta-uudistuksessa vähentämällä kuntia - vaan kustannukset ja haitat lisääntyvät. Varmaan löytyy joku, jolle muutama minuutti on tärkeä muutaman tunnin matkalla, mutta sanoisin että ko porukkaa on vähemmän kuin Haukivuoren rautatieyhteyksiä käyttäviä. Mm. yksi junan henkilökuntaan kuuluva ilmaisi minulle mielipiteensä siitä, että ei kannata Haukivuoren junayhteyksien lopettamista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Suntioinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 25
|
« Vastaus #5 : Heinäkuu 29, 2014, 07:49:11 » |
|
Kyllä alkuperäinen Kalakukko oli päiväpikajunapari 75/76. Lähto Helsingistä klo 9 jälkeen ja Kuopiosta klo 14 jälkeen. Tämä Kalakukko nimi oli käytössä jo ainakin 1950 luvun alussa. Esa Pakarinen elokuvassaan Lentävä Kalakukko omi nimen yöpikajunaan 71, "joka aamulla vettä Kallasta juopi."
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1760
|
« Vastaus #6 : Heinäkuu 29, 2014, 08:45:26 » |
|
Kauanhan saamme odotella, että joku v.orgin nykytunnelman vastaisesti ilmaisee tyytyväisyytensä siihen, että jotkut yhteydet nopeutuvat puolella tunnilla.
Minä voin ilmoittautua tyytyväisyytensä ilmoittajaksi. Valitettavasti junamatkustus on jäänyt niin vähiin, että ihan sama. Jos junaan nousen, niin kyse on fiilistelystä. Katsotaan miten työelämä etenee. Vähän on sellaista ilmaa, että syksyllä saatan pendelöidä päivittäin junalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #7 : Heinäkuu 29, 2014, 09:19:52 » |
|
Muutama minuutti sinne tai tänne ei liikuta, kunhan vain voisi ostaa ihan oikealla rahalla "pitetin" oikealta ihmiseltä! Sitä enemmän sitä kaipaa kun ikää karttuu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #8 : Heinäkuu 29, 2014, 10:45:21 » |
|
Kalakukon kaulan katketessa Haukivuorella kokonaan, taittuu väli Haukivuori-Helsinki 11.8.2014 alkaen yhdessä muiden toimenpiteiden kanssa mukavasti 3 tunnissa 11 minuutissa (Lähde: Fonecta). Lähtöjä on vuorokauden jokaisella minuutilla henkilökohtaisen tarpeen mukaan, eikä tarvitse etsiskellä virkaylhäisön kansan nokittavaksi heittämiä armopala-liityntävuoroja Mikkeliin.
Samalla on matkan varrella mahdollisuus asioida Karankamäen Teboilin leppoisassa, bonusherravapaassa ilmapiirissä, ja arvuutella kantapöydän ukkojen kanssa, missä aikataulussa kasvukeskusten ulkopuolinen yhdyskunta lakkaa maassamme kokonaan. Sorsan syy, mitäs otti vetoketjun pesänrakennusaineeksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #9 : Heinäkuu 29, 2014, 14:20:36 » |
|
Kauanhan saamme odotella, että joku vorgin nykytunnelman vastaisesti ilmaisee tyytyväisyytensä siihen, että jotkut yhteydet nopeutuvat puolella tunnilla.
heh, täällä jengi on vääntänyt puolen tunnin nopeutuksen että kyse "muutamista" minuuteista.. Senverran kova nopeutus on että junan kilpailukyky paranee reippaasti vrt bussi. Ja kuten sanottua, kehitys menee eteenpäin ja näitä askelia otettava. jos ei mitään olis tehty, niin höyryvetureilla vedettäis puuvaunuja, matka-ajan ollessa 12h.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2527
|
« Vastaus #10 : Heinäkuu 29, 2014, 16:20:45 » |
|
heh, täällä jengi on vääntänyt puolen tunnin nopeutuksen että kyse "muutamista" minuuteista.. Senverran kova nopeutus on että junan kilpailukyky paranee reippaasti vrt bussi. Ja kuten sanottua, kehitys menee eteenpäin ja näitä askelia otettava. jos ei mitään olis tehty, niin höyryvetureilla vedettäis puuvaunuja, matka-ajan ollessa 12h.
Haukivuoren pysähdys vaikuttaa kolmisen minuuttia Pieksämäen ja Mikkelin välillä, mutta ei minuuttiakaan muualla. VR on jo Tampere-Seinäjoki oikoradan valmistumisesta lähtien mainostanut nopeutuksia ihan muualla kuin siellä missä ne saavutettiin (eli oikorata mainoksen mukaan nopeutti junia Seinäjoen ja Rovaniemen välillä). Mainoskikka on ilmeisesti uponnut ja edelleen uppoaa otolliseen maaperään. Kalakukko ajoi Hki-Kuopio höyryveturilla ja puuvaunuilla ennenkuin mitään tehtiin (siis entistä mutkaista Savonrataa pitkin, tai no, ratatöitä Riihimäen ja Kouvolan välillä oli jo) 8 tuntia 5 minuuttia. Ajattele, juna nopeutui 4 tuntia tekemättä mitään. Pieksämäeltä Mikkeliin höyrykalakukko ajoi 62 minuuttia pysähtyen Haukivuorella. Pelivaraa myöhästymisten varalta aikataulussa oli 12 minuuttia empiiristen havaintojen mukaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 333
|
« Vastaus #11 : Heinäkuu 29, 2014, 16:21:06 » |
|
Puolen tunnin nopeutuksesta puhuminen on lähinnä mainostemppu, kun yksi vaihdollinen IC-yhteys korvataan suoralla Pendolino-vuorolla. VR:n kaukoliikennejohtaja Ari Vanhanen kertoo aamun Savon Sanomissa, että keskimäärin yhteydet nopeutuvat 10-15 minuuttia.
Itse laskeskelin, että mikäli yksi puolen tunnin nopeutus jätetään laskuista pois, Kouvolan kautta etelään kulkevat suorat yhteydet (6 junaa) nopeutuvat keskimäärin 3 min 40 s.
|
|
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 29, 2014, 19:46:30 kirjoittanut Pasi Utriainen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 307
|
« Vastaus #12 : Heinäkuu 29, 2014, 16:57:48 » |
|
Tonille selvennys, jos tekstini ei ollut selkeä. Ko. asian osalta kommenttini liittyy ainoastaan Haukivuoren osuuteen ja Eljaksen kommentin perusteella se on kolmisen minuuttia. Haukivuoren pysähdys on myös eri asia kuin muilla keinoilla aikaansaatu aikasäästö - siinä mielessä, että keinot ja vaikutukset ovat erilaiset, vaikka lopputuloksena mitataan aikaa. Itse lisäisin junan kilpailukykyä myös sillä, että ylinopeussakoille laitetaan sellaiset arvot, että asia saadaan hallintaan. Tässä ei ole kysymys kehityksen jarruttamisesta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #13 : Heinäkuu 30, 2014, 21:34:28 » |
|
Tonille selvennys, jos tekstini ei ollut selkeä. Ko. asian osalta kommenttini liittyy ainoastaan Haukivuoren osuuteen ja Eljaksen kommentin perusteella se on kolmisen minuuttia. Haukivuoren pysähdys on myös eri asia kuin muilla keinoilla aikaansaatu aikasäästö - siinä mielessä, että keinot ja vaikutukset ovat erilaiset, vaikka lopputuloksena mitataan aikaa. Itse lisäisin junan kilpailukykyä myös sillä, että ylinopeussakoille laitetaan sellaiset arvot, että asia saadaan hallintaan. Tässä ei ole kysymys kehityksen jarruttamisesta.
No vähän epätoivoiselta kuulostaa että ylinopeussakot toisivat "kilpailuvalttia" VR:n suhteen? Eurooppalainen ajattelu lähtee ajokielloista eikä siitä mitä rahasummaa joutuu maksaa. Tässä kohtaa voisimme yrittää kasvaa länsi-euroopalaisiksi. Venäläiset ajattelee mitä isompi sakko sen tehokkaampi;-)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1794
|
« Vastaus #14 : Heinäkuu 30, 2014, 23:02:54 » |
|
Venäläiset ajattelee mitä isompi sakko sen tehokkaampi;-) Ja mitä tahansa sakkoakin tehokkaampi pelote on evätty Schengen-viisumi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1794
|
« Vastaus #15 : Heinäkuu 30, 2014, 23:55:22 » |
|
Tampere-Kuopio-yhteyksiä saatiin kätevästi nopeutettua höyläämällä kolmen junan Jyväskylän pysähdysaika 9 minuutista viiteen minuuttiin. Lievestuoreen pysähdyksen puuttuminen näyttäisi lyhentävän matka-aikaa kaksi minuuttia. Nykyinen juna 919 nopeutuu 16 minuuttia ja 927, joka muuttuu Pendolinoksi, nopeutuu 19 minuuttia. Tässä iso vaikutus on junakohtausten siirtymisellä ennen Jyväskylää. 919:n pysähdysaika lyhenee Jyväskylässä ja Pieksämäellä. Pieksämäen ja Kuopion välinen matka-aika nopeutuu 919:llä seitsemän minuuttia.
Vertaan tässä yllä kyllä viimeiseen painettuun taskuaikatauluun, jonka voimassaolo päättyi 16.6., onkohan siinä nyt sitten vielä routa-aikataulut lisämausteena? No joka tapauksessa kahdeksan Tampere-Kuopio-junayhteyden matka-ajat lyhenevät yhteensä 76 minuuttia. Ei siitä tule kuin keskimäärin 9,5 minuuttia per juna. Tosi epämääräistä sanoa uutisessa, että junat nopeutuvat keskimäärin 10-15 minuuttia. Kaikki muut junat nopeutuvat vähemmän kuin tuo keskiarvo 9,5 minuuttia paitsi 919 ja 927 (->95).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|