Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Yöjunat Euroopassa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry alas Tulostusversio
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 216


« Vastaus #25 : Joulukuu 03, 2017, 19:34:38 »

Berliini-Wien ja Berliini-Budapest tosiaan katoavat nyt joulukuussa, samoin kuin monet varsinkin Tshekistä lähtevät tai sinne saapuvat yöjunat. Itäliikenteessä yhteys Wienistä Pietariin ja Moskovaan katoaa myös. Toisaalta uutta tulee ainakin Wien-Kiova ukrainalaisin vaunuin.

Hannover-Wien -välille ei tule uutta yöjunaa. Tätä yhteysväliä palvelee edelleen, kuten jo vuosikymmenet ennenkin, Hampuri-Wien-yöjuna, joka molempiin suuntiin pysähtyy Hannoverissa. Aikatauluhaut Berliini-Wien-välillä alkavat nyt tietysti näyttää tätä yöjunaa, kun Berliinistä ei enää ole sujuvampaa, omaa yöjunaa Wieniin.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 678


« Vastaus #26 : Joulukuu 03, 2017, 22:25:50 »

Jos haluaa vain matkustaa Saksan halki etelämmäksi ilman turhia pysähdyksiä, Hampuri-Wien-juna onkin kätevämpi.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1914


« Vastaus #27 : Joulukuu 04, 2017, 00:20:36 »

Aiheeseen liittyen 25 vuotta sitten oli hanke nimeltä Nightstar. Se olisi tuonut Eurooppaan viisi uutta yöjunareittiä:

Lontoo - Cologne
Lontoo - Frankfurt
Plymouth - Brysseli
Swansea - Pariisi
Glasgow - Pariisi/Brysseli

Liikennettä varten ehdittiin tehdä veturit ja aloittaa 139 vaunun valmistus, mutta yhtään junaa ei koskaan ajettu, koska joku oli laskenut homman kannattamattomaksi. Valmiit ja keskeneräiset vaunut myytiin sittemmin Kanadaan.
tallennettu

Pahan voittoon riittää se, että hyvät ihmiset eivät tee mitään. --Sir Edmund Burken
Otto Tuomainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 62


« Vastaus #28 : Joulukuu 04, 2017, 00:38:20 »

Toisaalta uutta tulee ainakin Wien-Kiova ukrainalaisin vaunuin.

Näyttäisi muuten suorat Kiova-Praha/Bratislava makuuvaunut poistuvan liikenteestä ja tilalle tulevan Kiova-Košice yhteys.
tallennettu
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 224


« Vastaus #29 : Joulukuu 04, 2017, 06:47:33 »

Näyttäisi muuten suorat Kiova-Praha/Bratislava makuuvaunut poistuvan liikenteestä ja tilalle tulevan Kiova-Košice yhteys.
Mahtaako tässä sitten syynä olla se, että Slovakian Košiceen ulottuu leveämpi rata eli telin-/vaununvaihtoja ei enää tarvittaisi?
http://www.bueker.net/trainspotting/map.php?file=maps/slovakia/slovakia.gif
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 216


« Vastaus #30 : Joulukuu 05, 2017, 11:10:45 »

Muutama huomio:

Ensinnä, leveä rata ulottuu Kosicen ympäristöön, mutta ei Kosicen päärautatieasemalle. Eli telit on vaihdettava myös Kosicen - Kiovan vaunuissa. Tässä kyse on minun nähdäkseni Prahan junan reitin katkaisusta, eli vaunut poistuvat junaparista EN 442/443 jossa ne tähän saakka ovat kulkeneet Kosicen ja Prahan välin.

Toiseksi, uskon että Praha-yhteyden lakkautus on ainakin osaksi seurausta uudesta Wienin yhteydestä. Praha ei kylläkään ole Wien, mutta päiväjunia kaupunkien välillä on paljon, ja Bratislavan pysähdys aiemmalla yhteydellä lienee käytännössä palvellut pitkälti myös Wieniä.

Juhanin viestiin totean vielä, että tuon Nightstar-hankkeen voi jälkiviisaasti todeta antaneen käytännössä kuoliniskun merkittävälle yöjunaliikenteelle Euroopan länsiosissa, ellei Britannian sisäisiä yöjunia lasketa. Alankomaista etelään kulkee joitakin yöjunia sesonkiluontoisesti Alppien suuntaan (puuttuvat Rosénin kartasta, johon täällä aiemmin viitattiin), säännöllistä yhteyttä ei kuitenkaan ole. Belgiassa yöjunia ei ole lainkaan ja Ranskaan kulkee vain muutama makuuvaunuin varustettu yöjuna muualta, Ranskan viimeisissä sisäisissä yöjunissa kun on uudella aikataulukaudella vain istuma- ja lepovaunuja. Nightstar-kalusto toisaalta kenties on pelastanut Montrealin - Halifaxin yöjunan Kanadassa, joka aina toisinaan on ollut lakkautusuhan alla.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 678


« Vastaus #31 : Elokuu 03, 2018, 16:50:42 »

Lentoliput ovat niin halpoja nykyään, että yhä suurempi osa matkailijoista lentää pidemmän välin ja nukkuu hotellissa. Kuitenkin yöjunat ovat varsin mukavia. Zürich-Budapest-matka kesti 12 tuntia, ja se aika sujui mukavasti unkarilaisessa vaunussa. Vaunu oli melko vanha ja kulunutkin, mutta hiljainen. Junassa oli eri yhtiöiden vaunuja, ilmeisesti osa vaunuista jäi Itävaltaan, ehkä jotkut vaunut vaihtoivat suuntaa ja veturia ja menivät Saksaan tai Tsekkiin.

Erikoista oli kuitenkin se, että hytin ovea ei saanut lukittua ulkopuolelta. Konduktööri neuvoi ottamaan lompakon ja arvokkaat esineet mukaan, jos aikoi käydä vessassa.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1914


« Vastaus #32 : Elokuu 03, 2018, 20:00:16 »

Erikoista oli kuitenkin se, että hytin ovea ei saanut lukittua ulkopuolelta. Konduktööri neuvoi ottamaan lompakon ja arvokkaat esineet mukaan, jos aikoi käydä vessassa.

Ison-Britannian yöjunissa (40+ vuotta vanhat Mk2- ja Mk3-vaunut) on niin, että oven saa lukkoon vain sisäpuolelta ja täytyy pyytää vaununhoitajaa avaamaan. Ja kyllä, siellä on yhä vaununhoitajia, jotka illalla ottavat matkustajat vastaan ja aamulla tuovat aamiaisen hyttiin. Vaihtoehtoisesti aamiaisen voi myös nauttia lounge-vaunussa.
tallennettu

Pahan voittoon riittää se, että hyvät ihmiset eivät tee mitään. --Sir Edmund Burken
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 678


« Vastaus #33 : Elokuu 15, 2018, 16:43:13 »

Entä jos ostaa vain makuupaikan? Pitää luottaa siihen, ettei kukaan tuntemattomista samassa hytissä yöpyjistä nappaa jossain vaiheessa lompakkoa tai reppua itselleen?
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 216


« Vastaus #34 : Elokuu 15, 2018, 19:23:18 »

Tähän väliin totean, että vanhat makuuvaunut poistetaan tänä ja ensi vuonna kaikista Lontoon ja Skotlannin välisistä yöjunista, tilalle tulee kokonaan uudet Espanjassa rakennetut Mark 5 -makuuvaunut. Vesan kysymys (johon en osaa vastata) on toki silti tulevaisuudessakin relevantti Lontoon Paddingtonin ja Cornwallin välistä makuujunaa koskien, siellä Mark 3 -vaunujen käytön on tarkoitus jatkua pitkälle 2020-luvun puolelle saakka.
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 187


« Vastaus #35 : Elokuu 18, 2018, 10:16:20 »

ÖBB:lle uusia makuuvaunuja
https://wien.orf.at/m/news/stories/2930694/
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 216


« Vastaus #36 : Elokuu 18, 2018, 23:30:56 »

Merkittävä investointi. Viittaa vahvasti siihen, että ÖBB on vakavissaan makuujunien tulevaisuuden suhteen. Joulukuussa 2018 on tarkoitus avata ÖBB:n komennossa uudet makuujunayhteydet Berliinistä Wieniin ja Budapestiin. Aiempi Tshekin, Slovakian ja Unkarin rautateiden yhteistyönä operoitu juna lakkautettiin joulukuussa 2017.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 678


« Vastaus #37 : Kesäkuu 09, 2020, 21:33:48 »

ÖBB aloitti juuri uuden yövuoron Wien-Bryssel. Ruotsissa harkitaan yöjunia Malmöstä Keski-Eurooppaan.
tallennettu
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 141


« Vastaus #38 : Kesäkuu 11, 2020, 18:27:18 »

Ruotsalaisessa Tåg 4/2020 lehdessä näyttäisi pääkirjoittaja arvelevan, että norjalainen Vy, entinen NSB, alkaisi liikennöidä yöjunia Oslon ja Narvikin välillä Tukholman kautta.
tallennettu
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 141


« Vastaus #39 : Kesäkuu 14, 2020, 17:25:50 »

https://www.railwaygazette.com/passenger/alpen-sylt-nachtexpress-links-the-alps-and-the-north-sea/56730.article

RGI näyttäisi kertovan, että RDC Deutschland liikennöi 4.7.-7.9. yöjunaa Pohjanmeren rannalla sijaitsevan Syltin ja Itävallan Saltzburgin välillä kahdesti viikossa kumpaankin suuntaan.  Ensi talvena aiotaan liikennöidä Skandinavian ja Alppien välillä. Junassa on 10-11 vaunua, mutta ei varsinaisia makuuvaunuja (Schlafwagen) vaan vaatimattomampia lepovaunuja (Liegewagen].

https://www.nachtexpress.de/
tallennettu
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 141


« Vastaus #40 : Heinäkuu 10, 2020, 13:23:28 »

https://www.jarnvagsnyheter.se/20200626/10504/snalltaget-kor-nattag-direkt-till-alperna-2021

Muun muassa tässä linkissä kerrotaan, että ruotsalainen junayhtiö Snälltåget aikoo liikennöidä yöjunia helmi-maaliskuussa 2021 Malmön/Tukholman ja Itävallan Alppien välillä. Juna lähtee Malmöstä/Tukholmasta perjantaina ja Zell am Seestä lauantai-iltana.

Tullaankohan tässä junassa näkemään suomalaisia Alpeille menijöitä?
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 379


« Vastaus #41 : Heinäkuu 10, 2020, 13:48:48 »

https://www.jarnvagsnyheter.se/20200626/10504/snalltaget-kor-nattag-direkt-till-alperna-2021

Muun muassa tässä linkissä kerrotaan, että ruotsalainen junayhtiö Snälltåget aikoo liikennöidä yöjunia helmi-maaliskuussa 2021 Malmön/Tukholman ja Itävallan Alppien välillä. Juna lähtee Malmöstä/Tukholmasta perjantaina ja Zell am Seestä lauantai-iltana.

Tullaankohan tässä junassa näkemään suomalaisia Alpeille menijöitä?
Menisin jos "halllitus" päästää!

Voi olla että on kokonaan ns matkatoimistojuna mutta ainahan voi yrittää Suomestakin ostaa paikkoja siihen. Sitä epäilen että lähtö ja tuloaika Tukholmassa ei natsaa laivojen kanssa, ja nukkuminen 6 hengen lepovaunuhytissä voi olla suomalaisiin 2 hengen makuuhytteihin tottuneille vähän rankaa. Pitää olla retkeilyhenkeä.

Jos itse olisin menossa alpeille junalla, niin menisin päiväjunalla joka lähtee aikaisin aamulla Tukholmasta ja parin vaihdon jälkeen ollaan  puolenyön aikaan Münchenissä. Tai vaihtoehtoisesti Hampuri-Innsbruck tai Salzburg yöjunalla.

Suorassa junassa on tietenkin se idea että kun mennäään laskettelulomalle on tavaraa enemmän mukana kuin jos olisi menossa kesäaikaan tai vain lyhyelle kaupunkilomalle, niin tavaroihin ei tarvitse koskea ennenkuin on perillä.
tallennettu
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 141


« Vastaus #42 : Heinäkuu 10, 2020, 16:18:00 »

Sitä epäilen että lähtö ja tuloaika Tukholmassa ei natsaa laivojen kanssa

European Rail Timetable on tänään 10.7. uutiskirjeessään puffannut tätä junaa ja kertonut, että lähtö Tukholmasta olisi kello 10.00, jolloin siihen ehtisi Turun laivalta. Paluusuunnassa saapuminen Tukholmaan olisi kello 18.50, jolloin laivaaan ehtiminen olisi epävarmempaa. Siljan lähtö Turkuun  om 19.30 ja Vikingin 20.00.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 678


« Vastaus #43 : Heinäkuu 10, 2020, 18:11:21 »

Jos juna on myöhässä, ei ehdi. Mutta SJ on kai velvollinen korvaamaan aiheutuvat ylimääräiset kulut.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2840


« Vastaus #44 : Heinäkuu 10, 2020, 18:39:36 »

Jos juna on myöhässä, ei ehdi. Mutta SJ on kai velvollinen korvaamaan aiheutuvat ylimääräiset kulut.

SJ on velvollinen maksamaan ne kulut, jotka koituvat matkustajan hankkiutumisesta sinne, mikä on lipussa määränpäänä. Ei sen enempää.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Antero Airola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 100


« Vastaus #45 : Heinäkuu 10, 2020, 19:56:27 »

Jos juna on myöhässä, ei ehdi. Mutta SJ on kai velvollinen korvaamaan aiheutuvat ylimääräiset kulut.
SJ ei tietystikään maksa mitään. Kysessähän on Snälltågetin juna.
tallennettu
Antero Airola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 100


« Vastaus #46 : Heinäkuu 10, 2020, 20:01:25 »

nukkuminen 6 hengen lepovaunuhytissä voi olla suomalaisiin 2 hengen makuuhytteihin tottuneille vähän rankaa. Pitää olla retkeilyhenkeä.
Lepovaunujahan ne lienevät. Ainakin Malmön-Berliinin välillä on kuitenkin voinut varata koko hytin vaikka yhdelle matkustajalle. Hinta on tosin ollut yli 200 €.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 379


« Vastaus #47 : Heinäkuu 10, 2020, 20:05:02 »

Jos juna on myöhässä, ei ehdi. Mutta SJ on kai velvollinen korvaamaan aiheutuvat ylimääräiset kulut.

Tunti Viikkarin terminaaliin pitäisi riittää mutta nythän Slussenin seutu on yhtä taistelutannerta joten ei taida onnistua edes taksilla vaikka juna olisi ajoissa. Jos juna pysähtyisi Tukholman eteläisellä asemalla niin ehtisi. Siljasta en osaa sanoa mitään,nuorena reppumatkajana olen  päässyt reilussa puolessa tunnissa metrolla mutta suksien kansssa vähän haastavaa.

On olemassa sekin mahdollisuus että lentää Brommasta Helsinkiin potkurikoneella, hinta ihan kilpailukykyinen laivan kassa, jos vuoroja jatkossa enää lennetään on toinen juttu.

tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 678


« Vastaus #48 : Heinäkuu 10, 2020, 20:06:59 »

Pitäisi olla juna-laivalippuja, silloin saisi korvauksen ylimääräisestä hotelliyöstä,  jos ei ehdi junasta laivaan.
tallennettu
Erno Palonheimo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 34


« Vastaus #49 : Heinäkuu 10, 2020, 20:26:46 »

Pitäisi olla juna-laivalippuja, silloin saisi korvauksen ylimääräisestä hotelliyöstä,  jos ei ehdi junasta laivaan.
Meinaat, että tällöin se mahdollisen hotelliyön hinta ei olisi siinä lipun kokonaishinnassa?
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Yöjunat Euroopassa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2020 Resiina