Konduktöörien "Matkaliput olkaa hyvä" -kuulutukset jäävät lopullisesti historiaan VR:n taajamaliikenteen kiskobusseissa helmikuun alkupäivinä.
Hiljaisten rataosuuksien henkilöliikenteen kiskobusseissa viime vuodesta lähtien kokeilussa olleet automaatit toimivat VR:n mielestä jo niin luotettavasti, että ainakin hiljaisimmilta vuoroilta konduktöörit voidaan korvata niillä. Laitteiden testivaiheessa konduktöörit ovat opastaneet matkustajia automaattien käyttämisessä.
Automaateista voi ostaa lipun joko käteisellä tai Visa Electron -kortteja lukuun ottamatta kaikilla pankki- ja luottokorteilla. Myös etukäteen esimerkiksi VR:n verkkopalvelusta ostettu matkalippu on käytävä näyttämässä automaatin optiselle lukijalle.
Läheskään kaikki matkustajat eivät ole automaattikonduktööreistä ollenkaan mielissään.
– Täytynee ryhtyä käyttämään linja-autoja, koska VR siirtää koko ajan palvelujaan asiakkaiden itsensä hoidettavaksi, usein Savonlinnan ja Helsingin väliä junalla matkustava Sakari Vänttinen sanoo. Savonlinnan ja Parikkalan välisissä kiskobusseissa lippuautomaatit ovat olleet koekäytössä viime keväästä lähtien.
Vänttinen kertoo panneensa merkille, että läheskään aina automaatit eivät toimi, tai sitten ihmiset eivät osaa niitä käyttää. Etenkin etukäteen ostettuja lippuja tarkastettaessa automaat reistailevat jatkuvasti.
– Tunnustaudun tässä asiassa kansalaistottelemattomaksi. Koska minulla on aina etukäteen ostettu matkalippu, en suostu sitä automaatilla luettamaan. Ne ruuhkautuvat muutenkin.
Konduktööriltä Vänttinen kertoo saaneensa vastauksen, että mikäli lippua ei ole luettu automaatilla ja tulee tarkastus, siitä seuraa 80 euron sakkomaksu.
– Eihän se näin voi mennä jos kerran matkalippu on. Ei suinkaan ketään voi junasta uloskaan heittää.
Paitsi että lippuautomaatit juoksuttavat matkustajia rollaattoreineen, matkalaukkuineen ja lastenvaunuineen vaunusta toiseen, konduktöörien poistaminen on Vänttisen mielestä myös turvallisuusriski.
– Mistä sitten apu, jos joku saa sairauskohtauksen tai joku ryhtyy riehumaan junassa keskellä asumatonta korpitaivalta. Pysäyttääkö kuljettaja junan ja tulee matkustajien avuksi, Vänttinen kysyy.
Automaatit toimivat korteilla hyvin, käteisen kanssa ongelmia
Kielteistä palautetta kiskobussien lippuautomaateista on tullut VR:n palvelujohtajan Ari Vanhasen mukaan hänelle asti todella vähän.
– Pilottivaiheessa automaateissa on ollut jonkin verran ongelmia käteisen rahan kanssa ja jo ostettujen lippujen luvussa, mutta korteilla automaatit toimivat hyvin.
Kaikilta kiskobussivuoroilta ei konduktöörejä Vanhasen mukaan poisteta; vain hiljaisimmilta, jotka ajetaan yhden tai kahden yksikön kiskobusseilla.
– Meillä on koko maassa yli 500 konduktööriä. Heistä osa on henkilöstöä, jota voidaan tarpeen mukaan osoittaa sinne missä tarvitaan. Esimerkiksi Savonlinna-Parikkala -väli on sellainen, jossa kesäsesongin aikaan nähdään varmasti myös konduktöörejä.
Matkustajien turvallisuudesta on tehty riskikartoitus. Heidän käytettävissään on hätäpuhelin kuljettajalle, joka tarvittaessa vaikka pysäyttää junan ja tulee matkustajien avuksi.
– Eihän linja-autoissakaan ole nykyisin kuin kuljettaja.
Etukäteen ostettujen lippujen lukemispakosta luopuminen on Vanhasen mukaan harkinnassa. Päätöksen siitä hän lupaa ennen kuin konduktöörit jäävät pois junista.
Lippuautomaattien käyttöönotolla VR säästää, mutta säästösumma on liikesalaisuus. Konduktöörien tarvetta uudistus vähentää 15–20 hengellä, mutta ketään ei sen takia irtisanota.
Lippuautomaateilla pyritään Vanhasen mukaan turvaamaan junaliikennettä hiljaisilla rataosuuksilla. Niitä ovat Savonlinna–Parikkala, Iisalmi–Ylivieska, Jyväskylä–Seinäjoki, Tampere–Keuruu, Karjaa–Hanko ja Joensuu–Nurmes. Näillä reiteillä liikennöi yhteensä 16 kiskobussia.
Savonlinna–Parikkala väliä lukuun ottamatta kaikki muut ovat valtion erikseen tukemaa liikennettä.
http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1421545104282.html