Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 253
|
« Vastaus #50 : Tammikuu 03, 2016, 16:01:30 » |
|
Vr perustelee sinisten romuttamista ilmastoinnin, netin ja pistokkeiden puutteella. Pistokkeet ei liene ylivoimainen rakennettava, nettiä välttämättä tarvitsevat voi kuljettaa omaa nettiä mukanaan. Ilmastoinnin puuttuminen hiljaisten ratojen liikenteessä on täysin epäolennainen asia, olennaisempaa on, että juna kulkee.
Toimitusjohtaja Aro valitteli syksyn supistusuutisten yhteydessä, että puolet junista kulkee 20% täyttäasteella. Viisi vaunua, 20% täyttöaste > kaksi vaunua, 50% täyttöaste. Tässä VR näyttää jo oppineen - miksi ihmeessä piti pendelöidä tyhjiä vaunuja edestaksin. Junia on lyhennetty, hintaoja alennettu ja HUPS - täyttöasteet on yllättäen kasvaneet.
Mahdollisesti vapautuvaa Dm12 kapasiteettia voisi mielestäni hyvin käyttää vilkkaampien ratojen hiljaisten hetkien liikenteeseen, esimerkiksi Turku-Toijala puolitoista tuntia tai Kuopio-Kajaani runsaat kaksi tuntia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #51 : Tammikuu 03, 2016, 17:12:02 » |
|
Ikävän tuttua juttua. Vastuussa olevat henkilöl ovat tuskin koskaan edes junalla kulkeneet! Arkistoista löytyy paljon kumamariaalia jossa VR-herrat tulevat mustalla limusiinilla vihkimään uusia rataosia tai vastaavia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 516
|
« Vastaus #52 : Tammikuu 03, 2016, 19:01:43 » |
|
Löytyykö nykyään enään paljon pätkiä jossa RAILI ei kuulu, 2011 oli Toijala-Turku välillä monta paikkaa missä ei ole kenttää?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Mustola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 141
|
« Vastaus #53 : Tammikuu 03, 2016, 19:07:58 » |
|
Ainakin Porokylä-Kontiomäki -rataosuudelta löytyy katvealue. Viimeksi kun siellä liikuin, piti Valtimon lähtölupakin soittaa matkapuhelimitse. Raili alkaa toimimaan vasta hyvin lähellä Kontiomäen liikennepaikkaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 190
|
« Vastaus #54 : Tammikuu 03, 2016, 19:24:58 » |
|
No, tästä ei kannata kinata. Jos sinä et usko suomalaiseen osaamiseen ja kykyyn oppia niin ainakin minä ilmoittaudun vakaasti suomalaisiin uskovaksi. Kaksi eri mielipidettä samaan asiaan, aika näyttää mikä mielipide tällä kertaa oli oikein. En myöskään pelkää olla väärässä, sehän on yksi tapa oppia uutta. Mutta antaa ajan näyttää.
Miksi en uskoisi suomalaiseen osaamiseen? Kyllä Suomessakin osattaisi, mutta kun kilpailutuksen ehtona on kokemus rautatieliikenteestä eu-alueella. Montakos suomalaista yritystä löytyy VR:n ulkopuolelta joilla moista kokemusta on? Olisiko pyöreä nolla? Kilpailutuksen ehdot siis määrittelevät, että VR on ainoa suomalainen yritys joka kilpaan voi ottaa osaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1158
|
« Vastaus #55 : Tammikuu 03, 2016, 19:43:21 » |
|
Montakos suomalaista yritystä löytyy VR:n ulkopuolelta joilla moista kokemusta on? Olisiko pyöreä nolla? Kilpailutuksen ehdot siis määrittelevät, että VR on ainoa suomalainen yritys joka kilpaan voi ottaa osaa.
Vaikka olenkin jo uudenvuodenpommeista selvinnyt, en tajunnut mitään Korhostuomaksen yllä olevasta kommentista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #56 : Tammikuu 03, 2016, 20:20:11 » |
|
Joo, hyvä että kummatkin uskomme suomalaisiin! Sitten meidän pitää tehdä osamme, että asiat menevät pois monopolisuunnasta. Sittenhän niitä konkareita on muitakin kuin Veturipalvelut (siis monikossa) ja FenniaRail. Minkä sorttista kokemusta tarvitaan esim. alueelliseen/paikallisliikenteeseen? Eiköhän tuossakin voi suomalalnen ostajataho käyttää harkintaa. Nyt on minulla kiusaus kysyä, että kuinka ne ruotsalaiset oikein tämän junailivat, siellähän operaattoreita on luotu tyhjästä jotain liikennettä varten ja muutenkin SJ:n plkkomisen aikaan oltiin aika lailla kai samassa tilanteessa kuin Suomessa. Minulla ei ole tuohon vastausta, mutta tietäisikö joku viisaampi? Sen tiedän että sieltä lähti monta ulkomaista vähän nenä verissä kun paikallisesti toimivat yritykset osasivat asiat niin paljon paremmin. No, tästä ei kannata kinata. Jos sinä et usko suomalaiseen osaamiseen ja kykyyn oppia niin ainakin minä ilmoittaudun vakaasti suomalaisiin uskovaksi. Kaksi eri mielipidettä samaan asiaan, aika näyttää mikä mielipide tällä kertaa oli oikein. En myöskään pelkää olla väärässä, sehän on yksi tapa oppia uutta. Mutta antaa ajan näyttää.
Miksi en uskoisi suomalaiseen osaamiseen? Kyllä Suomessakin osattaisi, mutta kun kilpailutuksen ehtona on kokemus rautatieliikenteestä eu-alueella. Montakos suomalaista yritystä löytyy VR:n ulkopuolelta joilla moista kokemusta on? Olisiko pyöreä nolla? Kilpailutuksen ehdot siis määrittelevät, että VR on ainoa suomalainen yritys joka kilpaan voi ottaa osaa. Olisi aika vänkää jos vemputtimella taas ajettaisiin henkilöjunaa _tilapäisesti_... Tuohon muutama sininen vaunu tilapäisesti perään. Ja kunnon moderni kalusto sillä välin hankintaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1760
|
« Vastaus #57 : Tammikuu 03, 2016, 20:27:25 » |
|
Joo, hyvä että kummatkin uskomme suomalaisiin! Sitten meidän pitää tehdä osamme, että asiat menevät pois monopolisuunnasta. Sittenhän niitä konkareita on muitakin kuin Veturipalvelut (siis monikossa) ja FenniaRail. Minkä sorttista kokemusta tarvitaan esim. alueelliseen/paikallisliikenteeseen? Eiköhän tuossakin voi suomalalnen ostajataho käyttää harkintaa.
Mahtaako vaatimus kokemuksesta tarkoittaa yhtiötä eli oikeushenkilöä vai kelpaako myös työntekijöiden eli luonnollisten henkilöiden kokemus. Jos työntekijöiden osaaminen kelpaa, niin sehän on ratkaistavissa hyvinkin yksinkertaisella tavalla eli rahalla. Headhunterit liikkeelle ja kyselemään halukkaita VR:n tai HSL:n palveluksesta. Uskon monen olevan halukas harkitsemaan vaikkapa tuplapalkalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1158
|
« Vastaus #58 : Tammikuu 03, 2016, 20:32:27 » |
|
Nyt on minulla kiusaus kysyä, että kuinka ne ruotsalaiset oikein tämän junailivat, siellähän operaattoreita on luotu tyhjästä jotain liikennettä varten ja muutenkin SJ:n plkkomisen aikaan oltiin aika lailla kai samassa tilanteessa kuin Suomessa. Minulla ei ole tuohon vastausta, mutta tietäisikö joku viisaampi?
Viisaampi en välttämättä ole, mutta kommentoin silti: Ruotsissa ei ole, eikä koskaan tule olemaan suomalaisia erityisolosuhteita, kuten pakkastalvia tai sataa lakkoa vuodessa. Ruotsi on suhteellisen normaali markkinatalousmaa, eikä sellainen kuin Suomen demokraattinen kansantasavalta. Kaikella kunnioituksella ay-liikettä ja vasemmistopuolueita kohtaan, mutta kyllä heidän toimintansa ja ideologiansa on jarruttanut maamme kehitystä merkittävästi viimeisten vuosikymmenten aikana. Yksinkertaistettuna: Ruotsissa luki jo 1970-luvulla kauppojen näyteikkunoissa: "Öppet varje dag från 9 till 21". Meille Suomeen saatiin samat tekstit 1.1.2016 alkaen aukioloajoista näin päättävien kauppojen akkunoihin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #59 : Tammikuu 03, 2016, 20:35:57 » |
|
Joissakin muissa kuljetusmuodoissa taitaa olla niin että luonnollisen henkilön pitää olla kurssit käynyt ja tavallaan vastuussa toiminnasta. Juuri noin, kyllä ne hunterit löytävät sopivia henkilöitä suomelaisten yhteisöjen palvelukseen! (Minä en ollenkaan kuvittele että kaikki uudet olisivat yksityisyrityksiä, vaan että joukossa on alueellisia toimijoita esim. Tampereen seudun junaliikenteeseen...sehän on mielenkiintoinen alue mielenkiintoisessa tilanteessa juuri nyt) Joo, hyvä että kummatkin uskomme suomalaisiin! Sitten meidän pitää tehdä osamme, että asiat menevät pois monopolisuunnasta. Sittenhän niitä konkareita on muitakin kuin Veturipalvelut (siis monikossa) ja FenniaRail. Minkä sorttista kokemusta tarvitaan esim. alueelliseen/paikallisliikenteeseen? Eiköhän tuossakin voi suomalalnen ostajataho käyttää harkintaa.
Mahtaako vaatimus kokemuksesta tarkoittaa yhtiötä eli oikeushenkilöä vai kelpaako myös työntekijöiden eli luonnollisten henkilöiden kokemus. Jos työntekijöiden osaaminen kelpaa, niin sehän on ratkaistavissa hyvinkin yksinkertaisella tavalla eli rahalla. Headhunterit liikkeelle ja kyselemään halukkaita VR:n tai HSL:n palveluksesta. Uskon monen olevan halukas harkitsemaan vaikkapa tuplapalkalla. Tässä on muuten se kulkuneuvo, jolla hyvin moni ruåtsalainen kuljetuspalvelu aloitettiin. Y1 on vanha ja halpa, ei näöllä ja mukavuudella pilattu, ei esteetön, mutta kyllä se kulkee kunnes yhtiöt ovat saaneet uudempaa kalustoa. Näitä näkee edelleen kymmeniä vähän joka puolella, osa varavaunuina, osa rakennettavana uuteen käyttöön, jne.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 190
|
« Vastaus #60 : Tammikuu 05, 2016, 11:08:16 » |
|
Montakos suomalaista yritystä löytyy VR:n ulkopuolelta joilla moista kokemusta on? Olisiko pyöreä nolla? Kilpailutuksen ehdot siis määrittelevät, että VR on ainoa suomalainen yritys joka kilpaan voi ottaa osaa.
Vaikka olenkin jo uudenvuodenpommeista selvinnyt, en tajunnut mitään Korhostuomaksen yllä olevasta kommentista. Uudenvuoden skumpat sitten varmaan vielä vaikuttaa. Kommentti tarkoittaa, että HSL-alueen kilpailutus oli määritelty niin, että voittaja on joko VR tai ulkomaalainen yritys.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #61 : Tammikuu 05, 2016, 13:37:46 » |
|
Lausunto on hieman ristiriidassa siihen nähden, että VR kuljettaa pääkaupunkiseudulla jatkuvasti tuhansia kanta-asiakkaitaan vastaavilla vanhanaikaisilla Eil/Eilf-vaunuilla, joiden romutuksesta ei ole tietoakaan.
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #62 : Tammikuu 05, 2016, 13:47:48 » |
|
No, tästä ei kannata kinata. Jos sinä et usko suomalaiseen osaamiseen ja kykyyn oppia niin ainakin minä ilmoittaudun vakaasti suomalaisiin uskovaksi. Kaksi eri mielipidettä samaan asiaan, aika näyttää mikä mielipide tällä kertaa oli oikein. En myöskään pelkää olla väärässä, sehän on yksi tapa oppia uutta. Mutta antaa ajan näyttää.
Miksi en uskoisi suomalaiseen osaamiseen? Kyllä Suomessakin osattaisi, mutta kun kilpailutuksen ehtona on kokemus rautatieliikenteestä eu-alueella. Montakos suomalaista yritystä löytyy VR:n ulkopuolelta joilla moista kokemusta on? Olisiko pyöreä nolla? Kilpailutuksen ehdot siis määrittelevät, että VR on ainoa suomalainen yritys joka kilpaan voi ottaa osaa. Eihän nyt sentään nolla. Onhan HKL:n harjoittamaa metro- ja raitiovaunuliikennettä ollut jo vuosikymmeniä, joten kiskoliikenteestä heillä on vankka kokemus.
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 190
|
« Vastaus #63 : Tammikuu 05, 2016, 14:02:38 » |
|
Lausunto on hieman ristiriidassa siihen nähden, että VR kuljettaa pääkaupunkiseudulla jatkuvasti tuhansia kanta-asiakkaitaan vastaavilla vanhanaikaisilla Eil/Eilf-vaunuilla, joiden romutuksesta ei ole tietoakaan. Eilit on niin vähällä käytöllä ettei sen kaluston uusiminen liene millään konstilla taloudellisesti mahdollista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #64 : Tammikuu 05, 2016, 15:19:20 » |
|
Ja näihin paikallisen monopolin vaunuihin nähden nuohan ovat uudenuutukaisia...ei täälläkään taida olla ilmastointia, ikkunan saa auki... Eilit on niin vähällä käytöllä ettei sen kaluston uusiminen liene millään konstilla taloudellisesti mahdollista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #65 : Tammikuu 05, 2016, 17:23:23 » |
|
Viisaampi en välttämättä ole, mutta kommentoin silti: Ruotsissa ei ole, eikä koskaan tule olemaan suomalaisia erityisolosuhteita, kuten pakkastalvia tai sataa lakkoa vuodessa. Ruotsi on suhteellisen normaali markkinatalousmaa, eikä sellainen kuin Suomen demokraattinen kansantasavalta.
Kaikella kunnioituksella ay-liikettä ja vasemmistopuolueita kohtaan, mutta kyllä heidän toimintansa ja ideologiansa on jarruttanut maamme kehitystä merkittävästi viimeisten vuosikymmenten aikana. Yksinkertaistettuna: Ruotsissa luki jo 1970-luvulla kauppojen näyteikkunoissa: "Öppet varje dag från 9 till 21".
Meille Suomeen saatiin samat tekstit 1.1.2016 alkaen aukioloajoista näin päättävien kauppojen akkunoihin.
...jolloin taivaat aukenivat ja lainsäätäjän viisaus laskeutui maan päälle kun viimeinkin ihmisillä oli valinnan vapaus päättää, viekö rahansa markettiin sunnuntaina, vai joutuuko odottamaan arkipäivää, kuten aiemmin. "Näyttää kuitenkin siltä, että Suomen työtaisteluvilkkaus ei nykyään merkittävästi poikkea muista vastaavista pienistä EU-maista kuten Ruotsista, Itävallasta, Tanskasta tai Irlannista." ( http://www.stat.fi/tup/suomi90/elokuu.html)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #66 : Tammikuu 14, 2016, 00:23:15 » |
|
Takaisin aiheeseen. Jounin sarjasta: http://vaunut.org/sarja/3282 tuli mieleeni, että kuinka monta eri sarjojen sinisiä vaunuja on olemassa enää? Onko kellään suuntaa-antavaa ajantasaista taulukkoa? Onko Ein- ja Eip-vaunuja enää olemassa, tietääkseni ei enää ainakaan kovin montaa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1794
|
« Vastaus #67 : Tammikuu 14, 2016, 00:48:42 » |
|
Ein-vaunuja lienee parikymmentä, Eip-vaunuja enää ilmeisesti kaksi tai kolme, Ep-vaunuja kaikki 10. Ei-vaunuja kaksi. Nämä siis kaikki seisomassa. Yhteensä n. 35-40 kpl.
Liikenteessä sinisiä tai siniperäisiä vaikuttaisi olevan:
6 EFit (+kaksi seisomassa, CEmt-yöjunat) 40 CEmt 13 Eipt (CEmt-yöjunat ja Pieksämäki-Joensuu) 14 EFiti (Ed+EFiti-rungot ja Pieksämäki-Joensuu) 11 Rk (punavalkoisia, yöjunissa ja vararungoissa) 1 Ehf ja 1 Ehft (punavalkoisia, vararungoissa) 3 Fots, 3 EFits ja 4 EFs (vihreitä, yöjunissa) 2 De (punavalkoisia, Kolarin junissa) 3 Eifet ja 1 Fey (punavalkoisia, ei liene paljon käyttöä) 1 Rbkt (vihreä, onko enää käytössä?)
Yhteensä n. 100 kpl.
|
|
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 14, 2016, 07:09:50 kirjoittanut Jouni Hytönen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jonne Seppänen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 313
|
« Vastaus #68 : Tammikuu 14, 2016, 09:58:10 » |
|
1 Rbkt (vihreä, onko enää käytössä?)
Ei ole käytössä..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|