??.??.???? / Viipuri

??.??.???? Matkaseurue Viipurissa ?

Kuvan tiedot
Liikennepaikka: Viipuri
Kuvaaja: Matti Parkkonen/Toivo Parkkonen (Lisännyt: Matti Parkkonen)
Lisätty: 30.03.2020 12:07
Muu tunniste
Rautatieinfra: Muu rakennus
Sekalaiset: Junamatkustaminen, Matkustaja
Sijainti: Asemalla/Ratapihalla
Vuodenajat: Kevät

Kommentit

30.03.2020 13:31 Hannu Peltola: Kuvauspaikka on selvästi Viipurin asema idän suunnan raiteilla.
30.03.2020 14:10 Erkki Nuutio: Mielestäni ollaan kuitenkin lännen puoleisilla raiteilla ja kaupungin keskusta on oikealla puolella.
Mielestäni vasemmalla taustalla on Papulan kaupunginosan kivitaloja.
Asustetyyli viitannee 20-luvun puoliväliin tai loppupuoleen. Sellaista ol Viipurissa...
Mahtaako keskimmäinen tyttö vallan nostaa maljaa kieltolain kunniaksi.
30.03.2020 14:29 Petri Sallinen: CEm-sarjan vaunussa näyttää olevan asennuskehikko haitaripaljetta varten.
30.03.2020 15:34 Kurt Ristniemi: Vaunun numeron perusteella voi yrittää haarukoida kuvan ajoitusta.
Numerosarja 2401-2500 oli vuodesta 1907 lähtien CE-päivävaunujen sarja. Tilanne oli sama ainakin vielä vuonna 1916.
Vuoden 1937 lopussa se oli CEm-makuuvaunujen sarja.
Milloinkahan numerointi vaihtui?
31.03.2020 07:02 Kurt Ristniemi: Ajoituksesta vielä:
CEm 2421 vamistettiin Fredriksbergissä (Pasilassa) vuonna 1920.
31.03.2020 08:07 Petri Sallinen: Muutos lienee tapahtunut pikemminkin litteroinnissa kuin numeroinnissa. CE-sarjaan oli ainakin vuonna 1911 sijoitettu yhdistetyt I, II ja III luokan makuuvaunut. Tämä käy ilmi esimerkiksi julkaisusta "Suomen Valtionrautateiden liikkuva kalusto joulukuun 31. pnä 1911". Sivujen 12-13 taulukoinnista selviää, että CE 2401-2412 sarjan vaunut olivat makuuvaunuja. Sivun 34 yhteenvetotaulukossa asia on ilmaistu seuraavasti "C.E. I, II & III luok. matkustajavaunuja makuuvaunuja".

Vaunut on luokiteltu samalla tavalla myös vuonna 1906 "Suomen valtionrautateiden liikkuva kalusto" -julkaisussa. Esim. taulukko nro 7 ilmoittaa luokittelun: "C.E. I, II & III luok. matkustajavaunuja makuuvaunuja".

En tiedä, milloin telimakuuvaunujen litteroihin ilmaantui täydentävä pieni kirja "m" tai toisaalta päivävaunuihin "i". CE-litteran käyttö makuuvaunujen luokittelussa on hämäävää.

C ja E -sarjojen litteroiden käyttö oli samana aikana myös hämäävää. Esimerkiksi vuoden 1911 luetteloinnista löytyy kaksi C-sarjan ryhmää: I&II luokan matkustajavaunut ja I&II luokan matkustajavaunut makuuvaunut. Toisessa ryhmässä on päivävaunut ja toisessa makuuvaunut. Akselilukuakaan litterointi ei erottele. Sama ilmiö esiintyy E-sarjan osalta.
(Käyttäjä muokannut 31.03.20 09:25)
31.03.2020 09:49 Kurt Ristniemi: Eipä olekaan kerta eikä kaksi, kun eri lähteistä saa eri tulokset.
Tuon aiemman kommenttini tiedot perustuivat rautatiehallituksen kiertokirjeisiin. Vaunuluetteloista löytyykin sitten vallan erilaista tietoa.

Kiertokirjeet:
- Rh kk N:o 34/2114, 4.3.1901: 4-akseliset vaunut saivat numerosarjan 2001-3000, jossa I, II ja III lk C. E. -vaunut olivat sarjassa 2401-2500.
- Rh kk N:o 51/5860, 14.5.1907: 4-akseliset päivävaunut saivat omat numerosarjansa (... makuuvaunut ja ne trukeilla varustetut matkustajavaunut, joita käytetään päiväliikenteessä ovat eroitettavat erityisiin numerosarjoihin...). Tällöin I, II ja III lk CE-päivävaunut saivat numerot 2401-2500.
- Vuoden 1916 Käsikirjassa liikenneosaston asema- ja junapalvelijoille II vuoden 1907 numerointi oli voimassa.

Vaunuluettelot:
I, II ja III lk C. E. -vaunut on merkitty makuuosastovaunuiksi/makuuvaunuiksi vuosina 1898-1922.
Vuodesta 1923 alkaen vaunujen littera on CEm.


Vuoden 1907 kiertokirjeen numeroinnissa on merkillepantavaa se, että CE-vaunut on siinä määritelty päivävaunuiksi. Listassa ei ole CE-makuuvaunuja. Onko kiertokirjeessä kirjoitusvirhe, onko ollut tarkoitus siirtää vaunut vain päiväkäyttöön, onko muutos jäänyt kuolleeksi kirjaimeksi vai onko se pikaisesti kumottu? Ja miksi tieto toistetaan vielä vuoden 10916 käsikirjassa?
(Käyttäjä muokannut 31.03.20 11:14)
31.03.2020 12:33 Petri Sallinen: Tässä lisää mausteita soppaan jokin aika sitten hankkimastani "Suomen Valtionrautateiden koneosaston aakkosellinen kiertokirjekokoelma" -nimisestä sidotusta kirjasta.

Kirjassa Kt 791/1909 luokittelee CE-vaunut seuraavalla tavalla: "I, II ja III luok. makuvaunut, akselien lukumäärä 4, numerot 2401-2500".

Ilmentävätkö jatkuvat muutokset sitä, että luokittelu oli vasta hakusessa.
(Käyttäjä muokannut 31.03.20 12:37)
31.03.2020 13:45 Esa J. Rintamäki: Vaunu 2421 hylättiin vuonna 1941.
31.03.2020 13:51 Kurt Ristniemi: Ainoa linjasta poikkeava on tuo Rh kk N:o 51/5860, 14.5.1907, jonka taulukkoon 4-akseliset CE-vaunut on merkitty päivävaunuiksi ja joka taulukko on sellaisenaan kopsattu v. 1916 käsikirjaan.

Taitaa olla taulukossa painovirhe. Siinä kun ei kirjaimin todeta CE-vaunujen olevan päivävaunuja, vaan yhtäläisyysmerkein. Outo virhe. Ja vielä oudompaa on, ettei tietoa korjattu v. 1916 käsikirjaan mennessä.

Eipä siis ollut vaununnumerosta muuta apua kuvan ajoittamiseen, kuin että vaunu oli rakennettu vuonna 1920 ja hylättiin vuonna 1941. Tai 1940 ('Pass. vagnar' -kirjan mukaan).
(Käyttäjä muokannut 31.03.20 16:05)

Kirjoita kommentti Sinun täytyy kirjautua sisään, jotta voit kirjoittaa kommentteja!