Resiina-keskustelu

Rautatiet ja harrastus => Radat ja laitteet => Aiheen aloitti: Mikko Nyman - Marraskuu 28, 2014, 10:04:01



Otsikko: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Mikko Nyman - Marraskuu 28, 2014, 10:04:01
Kurvaillessani toissa päivänä Kehäradan vierustaa, huomasin radalla aktiivista liikehdintää johdonvetojunilla molemmin puolin lentokenttää. Joissain opastimissakin paloi jo Seis-opasteet, joten valmista alkaa hiljalleen tulla. Tein kuitenkin havainnon, josta olisin vailla lisätietoa: miksi suurin piirtein tässä kohdassa (http://goo.gl/maps/DCjnZ) on raidepuskin? Tie on sen verran alempana rataa tuolla, ettei tieltä näe radalle. Aivan tarkasti en mestaa muista, mutta tosiaan suurin piirtein tuolla suunnalla puskin oli ja sen sijainti oli nähdäkseni pohjoisella raiteella.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Esko Ampio - Marraskuu 28, 2014, 18:10:48
Voisi olla ns. pussi- l.väistöraide huoltomasiinoita varten. Hienoa ilmakuvaa.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Ari Palin - Marraskuu 29, 2014, 00:25:50
Sijaintipaikka voisi selittyä sillä, että tuossa on Ruusumäen raiteenvaihtopaikka, tarkemmin sanottuna sen itäpää.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Simo Toikkanen - Marraskuu 29, 2014, 16:38:15
Ruusumäkeen on ainakin suunniteltu radanpidon kalustolle omaa pistoraidetta. Raidepuskin voisi liittyä tähän.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Antti Havukainen - Joulukuu 03, 2014, 21:01:09
Kävin juuri hetki sitten paikan päällä ja voin vahvistaa, että kyseessä on sähköistämätön pistoraide. Tällä hetkellä siinä on parkissa Elmer (http://vaunut.org/kuva/90122?tt=18&i1=Tnv-sr).

Samalla tuli havainnoitua, että Lapinkylän aseman kohdalla olevat opastimet vilkuttelivat kiinteän vihreän valon lisäksi keltaista.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Mikko Nyman - Tammikuu 08, 2015, 19:42:20
Tulipahan tässä sellainen mieleen, että pitäisikö järjestää esimerkiksi SLHS:n tai vastaavan kanssa tutustumislenkki joku viikonloppu Kehäradan asemien liepeille ja ampua rakettitulta kameroinemme asemille, linjalle ja kuvata muutenkin rakennusvaiheen viimeisiä yksityiskohtia porukalla?

Tässä voisi ehkä olla dokumentaarisesti järkeä jälkipolville, joten mitä olette tästä idiksestä mieltä? Voin koordinoida hommat ja järkätä käytännönhommelit, ei ole ongelma; en tietenkään voi sopia esimerkiksi SLHS:n puolesta mitään, mutta äkkiäkös sitä nyt vaikka Helb:iltä bussin moiseen keikkaan vuokraa, jos ei muuta.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Jorma Rauhala - Tammikuu 08, 2015, 22:40:47
Voin koordinoida hommat ja järkätä käytännönhommelit, ei ole ongelma; en tietenkään voi sopia esimerkiksi SLHS:n puolesta mitään, mutta äkkiäkös sitä nyt vaikka Helb:iltä bussin moiseen keikkaan vuokraa, jos ei muuta.
Ei SLHS aja vieraitten vaunuilla, kun on omaa kalustoakin vaikka kuinka: http://www.slhs.fi/fi/yhdistys/kalusto/
"Vastuuhenkilö: museobussit, Timo-Pekka Lange."


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Mikko Nyman - Tammikuu 09, 2015, 09:48:27
Voin koordinoida hommat ja järkätä käytännönhommelit, ei ole ongelma; en tietenkään voi sopia esimerkiksi SLHS:n puolesta mitään, mutta äkkiäkös sitä nyt vaikka Helb:iltä bussin moiseen keikkaan vuokraa, jos ei muuta.
Ei SLHS aja vieraitten vaunuilla, kun on omaa kalustoakin vaikka kuinka: http://www.slhs.fi/fi/yhdistys/kalusto/
"Vastuuhenkilö: museobussit, Timo-Pekka Lange."

Tarkoitin nimenomaan sitä, että jos SLHS:ltä ei löydy tietylle päivälle talkooväkeä kurvailemaan, äkkiäkös sitä nyt esimerkiksi Helb:iltä bussin vuokraa.

En siis kuulu SLHS:ään, joten en voi siksi luvata SLHS:n puolesta yhtään mitään.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Mikko Nyman - Tammikuu 09, 2015, 11:43:59
No niin, juttelin T-P Langen kanssa aiheesta ja Timppa ehdotti seuraavaa:

- Mahdollinen ajelu järjestettäisi jonain viikonloppuna toukokuussa 2015 SLHS:n Kutter 9:llä (http://www.slhs.fi/files/cache/332e9f39dbf99c6022b9e50847e9be18_f82.jpg).
- Ajelu kestäisi kaikkinensa muutaman tunnin
- Reissun kustannukset olisivat 300 euroa
- Matkan toteutuminen edellyttäisi vähintään 15 hengen osallistujamäärää -> kustannukset per pää max. 20 EUR -> hinta tietysti laskisi osallistujaa kohden osallistujamäärän käänteisfunktiona (voiko tätä yhtään tämän vaikeammin selittää...  :D).

- SLHS tarjoaa vain kaluston ja kuljettajan, eikä ole matkanjärjestäjä sanan varsinaisessa merkityksessä, sillä SLHS on linja-autoseura, ei rautatieseura

Mielestäni tämä kuulostaa hyvältä ajatukselta. Mitä muut ovat mieltä?


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Tammikuu 09, 2015, 12:24:44
Ei SLHS aja vieraitten vaunuilla, kun on omaa kalustoakin vaikka kuinka: http://www.slhs.fi/fi/yhdistys/kalusto/
"Vastuuhenkilö: museobussit, Timo-Pekka Lange."
Vai omistaa SLHS sen Ecobusin! Hyvä! :) Luulin että se olisi jo hylätty.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Visa - Tammikuu 09, 2015, 12:25:29
Mielestäni tämä kuulostaa hyvältä ajatukselta. Mitä muut ovat mieltä?

Tosi kivalta kuulostaa :)


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Antti Havukainen - Maaliskuu 08, 2015, 19:35:41
Ajoin hetki sitten Vehkalan ohi ja kiinnitin huomiota asemalle ilmestyneeseen kylttiin, josta selvisi, että ajolankoihin on kytketty jännite viikko sitten eli tarkemmin ilmaistuna 1.3.2015 kello 0.00. Nyt siis pitäisi jo päästä ajamaan sähköjunallakin koko radan läpi.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Tuukka Varjoranta - Maaliskuu 08, 2015, 19:56:04
Tuli tänään mentyä Kehä kolmosta pitkin Kehäradan ohitse ja hämmästytti se kuinka lähellä toisiaan Vehkalan ja Vantaankosken asemat todella ovat. Paljonkos asemien väli nyt onkaan, olisiko vain noin 500-600m?


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Antti Havukainen - Maaliskuu 08, 2015, 20:49:34
Noin 800 metriä on matkaa Vantaankosken laiturin pohjoispäästä Vehkalan laiturin eteläpäähän. Lisäksi kun ottaa huomioon, että Vehkalan aseman ympäristö tulee vielä heinäkuussakin olemaan pelkkää rakennustyömaata ja pusikkoa, niin ei tosiaan tarvitse ihan hirveitä matkustajaruuhkia pelätä ainakaan liikennöinnin alkuvaiheessa. Saas nähdä, ehtiikö edes liityntäpysäköintialue valmistua ennen junaliikenteen alkamista.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Milo Hilve - Maaliskuu 08, 2015, 20:53:17
Noin 800 metriä on matkaa Vantaankosken laiturin pohjoispäästä Vehkalan laiturin eteläpäähän. Lisäksi kun ottaa huomioon, että Vehkalan aseman ympäristö tulee vielä heinäkuussakin olemaan pelkkää rakennustyömaata ja pusikkoa, niin ei tosiaan tarvitse ihan hirveitä matkustajaruuhkia pelätä ainakaan liikennöinnin alkuvaiheessa. Saas nähdä, ehtiikö edes liityntäpysäköintialue valmistua ennen junaliikenteen alkamista.
Toi väli siis on vaan kiihdytys nopeuteen 80 km/h-muutaman sekunnin rullaus-jarrutus. Aikataulukin on varmaan vain 1 min.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Antti Tapani Häkkinen - Maaliskuu 18, 2015, 15:36:54
Kurvaillessani toissa päivänä Kehäradan vierustaa, huomasin radalla aktiivista liikehdintää johdonvetojunilla molemmin puolin lentokenttää. Joissain opastimissakin paloi jo Seis-opasteet, joten valmista alkaa hiljalleen tulla. Tein kuitenkin havainnon, josta olisin vailla lisätietoa: miksi suurin piirtein tässä kohdassa (http://goo.gl/maps/DCjnZ) on raidepuskin? Tie on sen verran alempana rataa tuolla, ettei tieltä näe radalle. Aivan tarkasti en mestaa muista, mutta tosiaan suurin piirtein tuolla suunnalla puskin oli ja sen sijainti oli nähdäkseni pohjoisella raiteella.
Voisi olla ns. pussi- l.väistöraide huoltomasiinoita varten. Hienoa ilmakuvaa.
Ruusumäkeen on ainakin suunniteltu radanpidon kalustolle omaa pistoraidetta. Raidepuskin voisi liittyä tähän.
Kävin juuri hetki sitten paikan päällä ja voin vahvistaa, että kyseessä on sähköistämätön pistoraide. Tällä hetkellä siinä on parkissa Elmer (http://vaunut.org/kuva/90122?tt=18&i1=Tnv-sr).

Samalla tuli havainnoitua, että Lapinkylän aseman kohdalla olevat opastimet vilkuttelivat kiinteän vihreän valon lisäksi keltaista.
Google maps:in sateenliitti on ainakin sitä mieltä että siinä kohtaa on pistoraide jolla on kalustoa. Raiteen päässä ei tosin näkynyt pätepuskinta. syy?
Kiskotus näyttää sivumennen sanoen (kirjottaen) olevan valmis.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Antti Havukainen - Maaliskuu 26, 2015, 01:08:45
Jonkinlainen merkkipaalu on nyt saavutettu, kun tällainen putkahti ulos tunnelin länsipäästä tunti sitten. Sattuneesta syystä johtuen kuvan laatu luonnollisesti on aivan hanurista, mutta se suotakoon anteeksi, mikäli kyseessä todella oli Sm5:n ensimmäinen vierailu kyseisellä radalla kautta aikain. Joku toivottavasti osannee vahvistaa, oliko tuo oikeasti ensimmäinen kerta vai ei.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Mikko Nyman - Maaliskuu 26, 2015, 08:29:57
Nyt voi jo hyvällä syyllä sanoa Antilla olleen tuuri kohdillaan! Et käynyt Ilolan ABC:ltä Ässä-arpaa hakemassa? Tuolla säkällä olisit voinut melko suurella todennäköisyydellä saada omasi pois...  :)


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Ziggy Hulden - Maaliskuu 26, 2015, 13:16:49
Nyt voi jo hyvällä syyllä sanoa Antilla olleen tuuri kohdillaan! Et käynyt Ilolan ABC:ltä Ässä-arpaa hakemassa? Tuolla säkällä olisit voinut melko suurella todennäköisyydellä saada omasi pois...  :)

Tai sitten ihan avoimen datan kulkutiedot pelasti tilanteen ;) Itse sen avulla suunnistin tohon Leinelän asemalle videon kuvaamaan.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Maaliskuu 26, 2015, 14:52:28
Voidaako jo sanoa Kehäradan olevan valmis?


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Tuukka Varjoranta - Maaliskuu 26, 2015, 15:12:25
Asemilla taitaa olla vielä viimeistelytyöt kesken, mutta rata on nähtävästi valmis.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Ziggy Hulden - Maaliskuu 26, 2015, 15:18:18
Asemilla taitaa olla vielä viimeistelytyöt kesken, mutta rata on nähtävästi valmis.

Rata on tosiaan valmis omien havaintojeni mukaan kaikilta osin. Lentoasema ja Aviapolis taitaa olla kesken vielä.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Nikolas Peippo - Maaliskuu 26, 2015, 17:38:50
Aviapolis on valmistunut ja luovutettu omistajalleen jo viime vuonna.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Ziggy Hulden - Maaliskuu 26, 2015, 18:56:40
Aviapolis on valmistunut ja luovutettu omistajalleen jo viime vuonna.

Juu niinhän Leineläkin oli valmis jo aikoja sitten, todellisuudessa se valmistu kokonaisuudessaan vasta vajaa kuukausi sitten. Itse lasken valmiiksi silloin kun kaikki infot, laiturinäytöt, merkit jne. kaikki muut on laitettu.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Antti Havukainen - Maaliskuu 26, 2015, 19:06:55
Vehkalakin on ollut käytännössä täysin valmis jo viime syksystä lähtien, mutta opastekyltit ja laiturinäytöt puuttuvat edelleen.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Ziggy Hulden - Maaliskuu 26, 2015, 19:21:02
Ja jos tarkkoja ollaan niin edes Leineläkään ei oo valmis kokonaan vaikka opastekyltit ja laiturinäytöt on paikallaan, länsipäädyn ylikulkusillan pohjoispää on nimittäin kesken, tosin sitä ei voida jatkaakkaan ennen kuin noi talot valmistuu tohon tien toiselle puolelle eli ensivuoden puolelle menee.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Timo Varshukov - Huhtikuu 01, 2015, 11:54:16
Kehäradan tunneleihin on pesiytynyt harvinaisia lepakoita, minkä vuoksi koko radan avaaminen saattaa viivästyä: http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/276123-keharadan-tunnelista-loytyi-harvinaisia-lepakoita-juna-korvattava-bussilla


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Milo Hilve - Huhtikuu 01, 2015, 14:27:25
Kehäradan tunneleihin on pesiytynyt harvinaisia lepakoita, minkä vuoksi koko radan avaaminen saattaa viivästyä: http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/276123-keharadan-tunnelista-loytyi-harvinaisia-lepakoita-juna-korvattava-bussilla
Hmmm. Tänään on kuitenkin 1.4, joten...


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Antti Havukainen - Huhtikuu 12, 2015, 01:45:53
Tämä ei kuitenkaan liene aprillia, vaikka onkin julkaistu sopivasti 1.4.

http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/hankkeet/kaynnissa/keharata/ajankohtaista/tiedotteet/koeajot#.VSmxsJMavs3

Ilmeisesti junahörhöjä ei kaivattu mukaan, kun ainakaan omiin silmiini ei ole osunut minkäänlaista tiedotetta siitä, kuinka noille koeajoille olisi päässyt osallistumaan.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Timo Varshukov - Huhtikuu 12, 2015, 08:41:07
Tämä ei kuitenkaan liene aprillia, vaikka onkin julkaistu sopivasti 1.4.

http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/hankkeet/kaynnissa/keharata/ajankohtaista/tiedotteet/koeajot#.VSmxsJMavs3

Ilmeisesti junahörhöjä ei kaivattu mukaan, kun ainakaan omiin silmiini ei ole osunut minkäänlaista tiedotetta siitä, kuinka noille koeajoille olisi päässyt osallistumaan.
Ei varmastikaan ole aprillia, vaan keskellä yötä ollaan roudattu ryhmä lapsia koeajolle...


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Ziggy Hulden - Huhtikuu 14, 2015, 12:13:25
Kehäradan pysähdykset on päätetty ja HSL luopunut suunnitelmasta, jossa skipattiin Käpylä, Tapanila ja Ilmala, eli Kehäradan I ja P-junat tulevat pysähtymään kaikilla asemilla reitillään.

Lähde: HSL https://www.hsl.fi/uutiset/2015/keharadan-junat-pysahtyvat-kaikilla-asemilla-6323


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Marko Manninen - Huhtikuu 14, 2015, 14:40:46
Toi linjakartta on kivan selkeä ja on maantieteellisesti hahmotettavissakin. Hyvä myöskin, että pysähdykset on jokaisella asemalla.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Ziggy Hulden - Huhtikuu 14, 2015, 15:24:14
Lisätään vielä et K-junien pysähdyksiä ei muuteta I- ja P-junien vuoksi, eli K-junat skippaavat jatkossakin Käpylän, Pukinmäen ja Tapanilan. Myöskään N-junia ei lopeteta vaan N-junat jäävät aamuvarhaiseen ja myöhäisilta/yöliikenteeseen.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Jouni Hytönen - Huhtikuu 14, 2015, 16:53:46
Montakohan Flirtiä sitoutuu I- ja P-juniin? Jotenkin voisi aavistella, että Rantarata saattaisi joutua luopumaan parista. M-junissa on ymmärtääkseni 12 kpl ruuhka-aikana ja I-junissa kahdeksan. Aamuruuhkassa kaikki I:t ovat tuplina eli tarvitaan avuksi Sm1/2-kalustoa.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Marko Manninen - Huhtikuu 14, 2015, 20:23:04
Montakohan Flirtiä sitoutuu I- ja P-juniin? Jotenkin voisi aavistella, että Rantarata saattaisi joutua luopumaan parista. M-junissa on ymmärtääkseni 12 kpl ruuhka-aikana ja I-junissa kahdeksan. Aamuruuhkassa kaikki I:t ovat tuplina eli tarvitaan avuksi Sm1/2-kalustoa.

Oliko se niin, että I ja P tullaan ajamaan Sm5 junilla kokonaisuudessaan ja Keravan ja Espoon suuntaan ajataan niillä mitä jää nyt alkuunsa. Koska uuden toimituksen junia alkaa tulemaan? Mikä muuten oli se kokonais määrä mitä Sm5 junia suunniteltiin, 75kpl??


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Jimi Lappalainen - Huhtikuu 14, 2015, 20:48:32
Mikä muuten oli se kokonais määrä mitä Sm5 junia suunniteltiin, 75kpl??

Kyllä; 75 kappaletta.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Mikko Nyman - Toukokuu 10, 2015, 08:33:43
No niin, juttelin T-P Langen kanssa aiheesta ja Timppa ehdotti seuraavaa:

- Mahdollinen ajelu järjestettäisi jonain viikonloppuna toukokuussa 2015 SLHS:n Kutter 9:llä (http://www.slhs.fi/files/cache/332e9f39dbf99c6022b9e50847e9be18_f82.jpg).
- Ajelu kestäisi kaikkinensa muutaman tunnin
- Reissun kustannukset olisivat 300 euroa
- Matkan toteutuminen edellyttäisi vähintään 15 hengen osallistujamäärää -> kustannukset per pää max. 20 EUR -> hinta tietysti laskisi osallistujaa kohden osallistujamäärän käänteisfunktiona (voiko tätä yhtään tämän vaikeammin selittää...  :D).

- SLHS tarjoaa vain kaluston ja kuljettajan, eikä ole matkanjärjestäjä sanan varsinaisessa merkityksessä, sillä SLHS on linja-autoseura, ei rautatieseura

Mielestäni tämä kuulostaa hyvältä ajatukselta. Mitä muut ovat mieltä?

Palautetaanpas tämä asia porukan mieleen. Löytyykö vorgilaisista (ja ei-vorgilaisista) innokkaita vyölaukkuturisteja mukaan yllä mainitulle reissulle riittävää määrää? Vastaukset voi laittaa tähän alle, mulle yksityisviestinä tai jos et ole rekisteröitynyt vorgiin, heivaa minulle mailia osoitteeseen mikko(a)mnyman.fi.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Mikko Nyman - Toukokuu 19, 2015, 15:50:14
Tältä Kivistön uusi asema-alue näyttää 1,5 kuukautta ennen Kehäradan avautumista vakituiselle liikenteelle:
--
https://youtu.be/eiqKx-VpACc


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Ziggy Hulden - Toukokuu 21, 2015, 01:22:12
Huomasinpa sattumalta et Leinelän asemalle on sytytetty laitureitten, portaikkojen ja ylikulusillan valot. Ylikulkusillan toinen pää valmistuu Vantaan kaupungin mukaan huomattavasti myöhemmin, arviolta kun Leinelänkaari 15-17 valmistuu (joita ei ole edes alettu vielä rakentamaan).


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Urho Joki - Toukokuu 23, 2015, 08:56:43
Huomasinpa vaan, että tämmösiä junia on liikkunut viime yönä. Linjatunnuksena näytti olevan I ja P, onko Kehäradan liikenne aloitettu jo etuajassa?  ;)

http://junat.dy.fi/liikenne/juna/9056/2015-05-23
http://junat.dy.fi/liikenne/juna/8795/2015-05-23
http://junat.dy.fi/liikenne/juna/9055/2015-05-23
http://junat.dy.fi/liikenne/juna/8786/2015-05-22


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Antti Tapani Häkkinen - Toukokuu 23, 2015, 10:12:51
Tänään on Kehäradaan pelastus harjoitus joten kulkee I ja P lähijunia, sekä pari siirtoajoa.
http://junat.dy.fi/liikenne/asema/AVP/2015-05-23


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Ziggy Hulden - Toukokuu 24, 2015, 02:21:09
Huomasinpa vaan, että tämmösiä junia on liikkunut viime yönä. Linjatunnuksena näytti olevan I ja P, onko Kehäradan liikenne aloitettu jo etuajassa?  ;)

http://junat.dy.fi/liikenne/juna/9056/2015-05-23
http://junat.dy.fi/liikenne/juna/8795/2015-05-23
http://junat.dy.fi/liikenne/juna/9055/2015-05-23
http://junat.dy.fi/liikenne/juna/8786/2015-05-22

Monet noista Kehäradan koeajojunista on liikkunut kulkutietojen mukaan I & P-tunnuksilla jo pidemmän aikaa.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Antti Tapani Häkkinen - Toukokuu 29, 2015, 15:48:00
VR:n sivuilta asema nimeltä "Helsinki lentoasema" on häipynyt ja tilalle tullut "Lentoasema". Sivun osoite on silti vielä Helsinki lentoasema. https://www.vr.fi/cs/vr/fi/helsinki_lentoasema


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Ziggy Hulden - Toukokuu 30, 2015, 06:03:32
VR:n sivuilta asema nimeltä "Helsinki lentoasema" on häipynyt ja tilalle tullut "Lentoasema". Sivun osoite on silti vielä Helsinki lentoasema. https://www.vr.fi/cs/vr/fi/helsinki_lentoasema

Löytyy näköjään muutkin Kehäradan asemat. Leinelän postinumero on vähemmän yllättäen VR:nkin sivuilla väärin. Posti on ainut joka sen on oikein osannut laittaa järjestelmiinsä.

https://www.vr.fi/cs/vr/fi/asemat_kartalla


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Mikko Nyman - Toukokuu 30, 2015, 08:18:34
VR:n sivuilta asema nimeltä "Helsinki lentoasema" on häipynyt ja tilalle tullut "Lentoasema". Sivun osoite on silti vielä Helsinki lentoasema. https://www.vr.fi/cs/vr/fi/helsinki_lentoasema

Menee hieman ohi aiheen, mutta tuossa toisessa keskusteluketjussa on samankaltainen juttu VR:n nettisivujen url:istä:

Tuo maksu on kuitenkin vapaaehtoinen. Voi myös mennä sivuston enkunkieliseen osioon ja katsoa sieltä kohdasta "When calling from a non-Finnish phone number" lisämaksuttoman numeron: https://www.vr.fi/cs/vr/en/miten_voimme_auttaa_en


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Antti Tapani Häkkinen - Kesäkuu 08, 2015, 14:50:38
17.6 Kulkee taas koeajo: http://junat.dy.fi/liikenne/juna/9040/2015-06-17
                                  http://junat.dy.fi/liikenne/juna/8784/2015-06-17
Nämäkin I ja P tunnuksilla.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Tuukka Varjoranta - Kesäkuu 12, 2015, 14:28:18
Liikennevirasto on säännöllisesti laittanut kuvia Lentoaseman edistymisestä Flickr-palveluun:

Kuvia tältä ja eiliseltä päivältä (12.6 & 11.6): https://www.flickr.com/photos/liikennevirasto/18728414482/in/photostream/

Lentoaseman kuvia 2014-2015 -albumi: https://flic.kr/s/aHsjYP9ePv


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Urho Joki - Kesäkuu 12, 2015, 22:07:50
Ja nyt Sm5-juniin on alettu laittamaan HSL-lähiliikenteen uusia reittikarttoja. Ainakin Sm5 14:ssä oli jo tänään uusi reittikartta, johon oli tietysti Kehäradan lisäksi merkattu myös Kyrölän uusi nimi Ainola. Melkomoiselta sokkelolta näytti kartta, kun nopeasti vilkaisi (oma mielipide).


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Urho Joki - Kesäkuu 13, 2015, 10:52:16
Ja nyt Sm5-juniin on alettu laittamaan HSL-lähiliikenteen uusia reittikarttoja.
Ja uusi matkustajainfon ulkoasu


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Tuukka Varjoranta - Kesäkuu 14, 2015, 16:46:42
Tuli mieleen semmoinen juttu, että tuleekohan junassa Lentoasemalla sitten kuulutus "Tämä on I/P-juna Helsinkiin. Pysähdymme kaikilla asemilla...", kun juna on ensin pysähtynyt asemalle ja ottanut matkustajat kyytiin?


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Timo Varshukov - Kesäkuu 14, 2015, 17:01:21
Tuli mieleen semmoinen juttu, että tuleekohan junassa Lentoasemalla sitten kuulutus "Tämä on I/P-juna Helsinkiin. Pysähdymme kaikilla asemilla...", kun juna on ensin pysähtynyt asemalle ja ottanut matkustajat kyytiin?
Itse laittaisin kuulutuksen "Pysähdyspaikamme ovat: Leinelä ja Tikkurila. Tikkurilan jälkeen pysähdymme kaikilla asemilla." Tällä tavalla junan kulkusuunta tulisi viimeistään selväksi.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Antti Tapani Häkkinen - Kesäkuu 14, 2015, 17:03:13
Tuli mieleen semmoinen juttu, että tuleekohan junassa Lentoasemalla sitten kuulutus "Tämä on I/P-juna Helsinkiin. Pysähdymme kaikilla asemilla...", kun juna on ensin pysähtynyt asemalle ja ottanut matkustajat kyytiin?
Itse laittaisin kuulutuksen "Pysähdyspaikamme ovat: Leinelä ja Tikkurila. Tikkurilan jälkeen pysähdymme kaikilla asemilla." Tällä tavalla junan kulkusuunta tulisi viimeistään selväksi.
Leinelä HIEKKAHARJU ja Tikkurila. Tikkurilan jälkeen pysähdymme kaikilla asemilla.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Timo Varshukov - Kesäkuu 14, 2015, 17:13:39
Tuli mieleen semmoinen juttu, että tuleekohan junassa Lentoasemalla sitten kuulutus "Tämä on I/P-juna Helsinkiin. Pysähdymme kaikilla asemilla...", kun juna on ensin pysähtynyt asemalle ja ottanut matkustajat kyytiin?
Itse laittaisin kuulutuksen "Pysähdyspaikamme ovat: Leinelä ja Tikkurila. Tikkurilan jälkeen pysähdymme kaikilla asemilla." Tällä tavalla junan kulkusuunta tulisi viimeistään selväksi.
Leinelä HIEKKAHARJU ja Tikkurila. Tikkurilan jälkeen pysähdymme kaikilla asemilla.
Oho, Hiekkaharju näemmä unohtui... Kiitokset korjauksesta.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Tuukka Varjoranta - Kesäkuu 14, 2015, 18:51:10
Tuli mieleen semmoinen juttu, että tuleekohan junassa Lentoasemalla sitten kuulutus "Tämä on I/P-juna Helsinkiin. Pysähdymme kaikilla asemilla...", kun juna on ensin pysähtynyt asemalle ja ottanut matkustajat kyytiin?
Itse laittaisin kuulutuksen "Pysähdyspaikamme ovat: Leinelä ja Tikkurila. Tikkurilan jälkeen pysähdymme kaikilla asemilla." Tällä tavalla junan kulkusuunta tulisi viimeistään selväksi.
Leinelä HIEKKAHARJU ja Tikkurila. Tikkurilan jälkeen pysähdymme kaikilla asemilla.
Tai sitten yksinkertaisemmin esimerkiksi näin:

"Tämä on I-juna Helsinkiin Myyrmäen (tai Huopalahden) kautta. ..."

"Tämä on P-juna Helsinkiin Tikkurilan kautta. ..."

Näihin kuulutuksiin voisi lisätä Antin idean kertomalla muutaman seuraavan aseman tuon yllä olevan kuulutuksen jälkeen.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Teemu Sirkiä - Kesäkuu 21, 2015, 12:28:20
Liikenne alkaa sen verran piakkoin, että nyt on jo aikataulutiedot saatavilla ensimmäiselle liikennöintipäivälle:

http://julia.dy.fi/timetables/graphical?s=hpltkl&d=1.7.2015 (http://julia.dy.fi/timetables/graphical?s=hpltkl&d=1.7.2015)


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Tuukka Varjoranta - Kesäkuu 21, 2015, 23:32:15
Liikenne alkaa sen verran piakkoin, että nyt on jo aikataulutiedot saatavilla ensimmäiselle liikennöintipäivälle:

http://julia.dy.fi/timetables/graphical?s=hpltkl&d=1.7.2015 (http://julia.dy.fi/timetables/graphical?s=hpltkl&d=1.7.2015)
Se on tosiaankin todella pian, enää yhdeksän päivää avajaisiin.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Antti Havukainen - Kesäkuu 24, 2015, 16:35:37
Tulevana tiistaina ajetaan vielä yksi I-juna keskellä päivää: http://junat.dy.fi/liikenne/juna/9063/2015-06-30

Uusille asemille on näemmä varattu noin viiden minuutin pysähdykset, joten kyseessä voisi mahdollisesti olla jälleen radan esittelyä eri mediojen edustajille juuri ennen virallista avaamista.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Joona Kärkkäinen - Kesäkuu 24, 2015, 18:33:45
Tulevana tiistaina ajetaan vielä yksi I-juna keskellä päivää: http://junat.dy.fi/liikenne/juna/9063/2015-06-30

Uusille asemille on näemmä varattu noin viiden minuutin pysähdykset, joten kyseessä voisi mahdollisesti olla jälleen radan esittelyä eri mediojen edustajille juuri ennen virallista avaamista.
Muistaakseni HSL arpoi joitain kymmeniä paikkoja tuolle ajolle.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Antti Havukainen - Kesäkuu 24, 2015, 19:42:55
Tulevana tiistaina ajetaan vielä yksi I-juna keskellä päivää: http://junat.dy.fi/liikenne/juna/9063/2015-06-30

Uusille asemille on näemmä varattu noin viiden minuutin pysähdykset, joten kyseessä voisi mahdollisesti olla jälleen radan esittelyä eri mediojen edustajille juuri ennen virallista avaamista.
Muistaakseni HSL arpoi joitain kymmeniä paikkoja tuolle ajolle.

Niinpä näkkyy sano sokkee: https://www.hsl.fi/node/6821. Osallistumisaikaakin on vielä huomiseen asti.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Ziggy Hulden - Kesäkuu 24, 2015, 19:43:53
Tulevana tiistaina ajetaan vielä yksi I-juna keskellä päivää: http://junat.dy.fi/liikenne/juna/9063/2015-06-30

Uusille asemille on näemmä varattu noin viiden minuutin pysähdykset, joten kyseessä voisi mahdollisesti olla jälleen radan esittelyä eri mediojen edustajille juuri ennen virallista avaamista.
Muistaakseni HSL arpoi joitain kymmeniä paikkoja tuolle ajolle.

30 kpl kahen hengen paketteja.

Ei noita koeajoja jaksa enään katella. Niitä oli enenn juhannusta monena yönä ja nyt tällä loppuviikolla sekä ens viikon alussa niitä on vielä joitakin.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Antti Havukainen - Kesäkuu 28, 2015, 22:47:52
Tänään illan ensimmäinen koeajo ajettiin 3*Sm5-kalustoyhdistelmällä kimeiden ja karkeiden torvensoittojen säestämänä. Saas nähdä, milloin ensimmäistä kertaa nähdään vastaavaa normaalissa I/P-junien matkustajaliikenteessä. Luulisi, että viimeistään muutaman vuoden kuluttua Vehkalan, Kivistön ja Aviapoliksen asemien ympäristöjen hahmottuessa lopulliseen muotoonsa voisi ainakin ruuhka-aikoina olla tarvetta kolmen yksikön junille. Ja harvennetun vuorovälin poikkeustilanteissa varmasti jo aikaisemminkin.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Ari Palin - Kesäkuu 29, 2015, 22:16:55
Luulisi, että viimeistään muutaman vuoden kuluttua Vehkalan, Kivistön ja Aviapoliksen asemien ympäristöjen hahmottuessa lopulliseen muotoonsa voisi ainakin ruuhka-aikoina olla tarvetta kolmen yksikön junille. Ja harvennetun vuorovälin poikkeustilanteissa varmasti jo aikaisemminkin.

Jatkossa ei tosiaan onnistu nykyinen harvennusmalli eli K- ja I-junien korvaaminen N-junilla, vaan jouduttaneen harventamaan K- ja I/P-junien vuorovälit puoleen. Toki sellainenkin poikkeusliikennöintimalli olisi mahdollinen, että K-junat korvattaisiin N-junilla ja Kehäradalta saapuvat P-junat kääntyisivät Tikkurilassa takaisin muuttuen samalla I-juniksi.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Mikko Nyman - Kesäkuu 30, 2015, 11:59:11
Mielenkiintoinen havainto vorgin kulkutiedoista hetki sitten, siis keskellä arkipäivää. Alla ote myös VR:n nettisivujen junien kulkutiedoista:
--


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Antti Tapani Häkkinen - Kesäkuu 30, 2015, 12:33:11
Mielenkiintoinen havainto vorgin kulkutiedoista hetki sitten, siis keskellä arkipäivää. Alla ote myös VR:n nettisivujen junien kulkutiedoista:
--

Kyseessä lienee tämä:
Tulevana tiistaina ajetaan vielä yksi I-juna keskellä päivää: http://junat.dy.fi/liikenne/juna/9063/2015-06-30

Uusille asemille on näemmä varattu noin viiden minuutin pysähdykset, joten kyseessä voisi mahdollisesti olla jälleen radan esittelyä eri mediojen edustajille juuri ennen virallista avaamista.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Ziggy Hulden - Heinäkuu 01, 2015, 08:52:01
Surullisesti alkanut Kehäradan liikenne kun melkeinpä jokainen P-juna ja moni I-junakin on ainakin Leinelään saapuessaan ollut myöhässä muutamista minuuteista aina yheksään minuuttiin.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Simo Virtanen - Heinäkuu 01, 2015, 09:52:26
Surullisesti alkanut Kehäradan liikenne kun melkeinpä jokainen P-juna ja moni I-junakin on ainakin Leinelään saapuessaan ollut myöhässä muutamista minuuteista aina yheksään minuuttiin.

Kävin jo koeajamassa Kehäradan. Poikkeuksellisesti vaimon kanssa ensin aamulla autolla Tampereelta Espooseen, jossa hyppäsin junaan Leppävaarassa. Huopalahdessa junan vaihto ja Lentoaseman kautta Helsinki Centraaliin.

Ongelmia oli pääradalla, kun alkumatka meni aikataulun mukaisesti, mutta Hiekkaharjun eritasoliittymässä seisoimme 14 minuuttia odottamassa kulkutien vapautumista.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Antti Tapani Häkkinen - Heinäkuu 01, 2015, 10:04:49
3:sta viimeisestä "Helsinki Lentoasemalla" pysähtyneestä junasta 2 on ollut myöhässä.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: eemeli113 - Heinäkuu 01, 2015, 10:18:51
3:sta viimeisestä "Helsinki Lentoasemalla" pysähtyneestä junasta 2 on ollut myöhässä.

Ratio-haastattelussa sanottiin että Lentokentän aseman rakennustyöt aiheuttavat 1-10 minuutin viivästyksiä I- ja P-junille. Rakennustöitä tehdään yötäpäivää joten ne haittaavat junien kulkua koko päivän.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Ziggy Hulden - Heinäkuu 01, 2015, 11:39:34
Mä kävin pari junaa kuvaamassa, kotiasemaani Leinelää ja lisäksi Aviapolista, kuvia löytyy täältä+Lentoaseman ohitus videona: https://drive.google.com/open?id=0B2tFh2YCywDaZkFtMFpTVW84MzA


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Antti Havukainen - Heinäkuu 01, 2015, 16:44:18
Kovin vakuuttavasti ei alkanut liikennöinti myöskään Kivistön ja Vehkalan asemilla, joilla hissejä ei oltu muistettu ottaa käyttöön vielä kello kahdeksaankaan mennessä. Näytöissä rullasi ainoastaan teksti "Ei käytössä", joka ei varmaankaan paljoa lohduta pyörätuolin, lastenvaunujen tai polkupyörän kanssa matkustavia.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Ziggy Hulden - Heinäkuu 01, 2015, 16:51:13
Kovin vakuuttavasti ei alkanut liikennöinti myöskään Kivistön ja Vehkalan asemilla, joilla hissejä ei oltu muistettu ottaa käyttöön vielä kello kahdeksaankaan mennessä. Näytöissä rullasi ainoastaan teksti "Ei käytössä", joka ei varmaankaan paljoa lohduta pyörätuolin, lastenvaunujen tai polkupyörän kanssa matkustavia.
Aamullahan oli Kivistön aseman itäpuolen sisäänkäynti yhä kiinni myös.

Ei toi Kehärata kovin mallikkaasti ole kyllä alkanut. Kunhan saisivat nyt asemat kuntoon ja myös noi junat kulkemaan ajallaan. Toihan on pahempaa kuin mitä N-junilla oli.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Timo Varshukov - Heinäkuu 01, 2015, 17:59:15
Kovin vakuuttavasti ei alkanut liikennöinti myöskään Kivistön ja Vehkalan asemilla, joilla hissejä ei oltu muistettu ottaa käyttöön vielä kello kahdeksaankaan mennessä. Näytöissä rullasi ainoastaan teksti "Ei käytössä", joka ei varmaankaan paljoa lohduta pyörätuolin, lastenvaunujen tai polkupyörän kanssa matkustavia.
Aamullahan oli Kivistön aseman itäpuolen sisäänkäynti yhä kiinni myös.
Aviapoliksenkaan hissit eivät olleet toiminnassa vielä ainakaan seitsemältä...


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Ziggy Hulden - Heinäkuu 01, 2015, 18:05:17
Kovin vakuuttavasti ei alkanut liikennöinti myöskään Kivistön ja Vehkalan asemilla, joilla hissejä ei oltu muistettu ottaa käyttöön vielä kello kahdeksaankaan mennessä. Näytöissä rullasi ainoastaan teksti "Ei käytössä", joka ei varmaankaan paljoa lohduta pyörätuolin, lastenvaunujen tai polkupyörän kanssa matkustavia.
Aamullahan oli Kivistön aseman itäpuolen sisäänkäynti yhä kiinni myös.
Aviapoliksenkaan hissit eivät olleet toiminnassa vielä ainakaan seitsemältä...

Molempien päiden AVP:n hissit toimi puoli kahentoista aikaan kun mä kävin Aviapolista kurkkaamassa.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Mikko Nyman - Heinäkuu 03, 2015, 17:56:08
SRHS järjestää ylihuomenna tällaisen (http://srhs.fi/index3.htm) retken:

--

Kehäratajunailu 5.7. klo 11.44

"(18.6.2015)

SRHS tutustuu Kehärataan ja sen asemiin sunnuntaina 5.7. Ajelu toteutetaan normaalin liikenteen junilla, koska Kehäradalla ei voi liikennöidä museokalustolla, eikä liikenteen sekaan mahdu ylimääräisiä junia muulloin kuin keskellä yötä. Normaalin liikenteen junien käyttö mahdollistaa kuvauspysähdyksen kaikilla uusilla asemilla sekä uusituilla Myyrmäen ja Vantaankosken asemilla. Tapahtuma järjestetään ensimmäisenä liikennöintisunnuntaina, jotta 15 minuutin vuoroväli mahdollistaa riittävän tutustumisajan per asema. Asemat esitellään ympäristöineen ja kehityssuunnitelmineen lyhyesti pysähdyksen yhteydessä.
"

--

Retken tiimoilta meikäläiselle tuli tällainen idea: menisimme porukalla Kehäradalle tulevana sunnuntaina (5.7.2015) ja kuvaisimme usealla kameralla kyseisen sträckan liikennettä niiden harrastajien kanssa, jotka eivät hyppää Helsingistä klo 11.44 lähtevään P-junaan. Edittisoftani tukee 16 kameran multicam-edittiä, joten tämä kaiketi riittää jengille. Ajatukseni olisi se, että Pyhän Martinlaakson, Vantaankosken, Vehkalan, Kivistön, Aviapoliksen, Leinelän, Hiekkaharjun ja Tikkurilan asemilla olisi laiturilla kuvaaja tallentamassa samasta junasta matskua. Junan sisällä olisi sitten pari, ehkä kolme kamerajantteria, jotka kuvaisivat pätkää annettujen ohjeiden mukaisesti. Asemilla ottaisimme ulkovideokuvaa junasta. Linjalla junan sisällä kuvattujen pätkien kuvaussuunta olisi junan ikkunoista ulos ja ottaisimme samalla liikkuvaa kuvaa myös rungon sisältä.

Jos porukalla riittää kameroita ja intoa, junan lähdettyä yllä mainituilta asemilta kameraäijät tekisivät steadicam-ajon ja kuvaisivat kävelyn liukuportaita pitkin maan pinnalle seuraavilla asemilla:
- Kivistö
- Aviapolis
- Leinelä
- Tikkurila

Itseltäni löytyy vain yksi nopeaan tallennukseen (Kehän junien sn on 120 km/h, joten kännykkäkameroiden video-ominaisuudet eivät monestakaan syystä riitä tähän) soveltuva Full HD -kamera, joten tarvitsisimme tämän rojektin toteuttamista varten enemmän kameroita; asema-alueiden kuvauksiin piisaavat toki myös kännykkäkamerat, kunhan niiden resoluutio on vähintään 1920 x 1080. Itse fps:istä ei tarvitse välittää, minä hoidan ne FCP X:ssä kuntoon.

Jengi voi vastata tämän viestin alle, laittaa privaviestiä, soittaa tai laittaa meikälle tekstiviestiä numeroon 0400-195795. Mailikin toimii osoitteella mikko(a)mnyman.fi, tai jos joku haluaa käyttää vanhaa postilootaani, laittakoon sinne viestin: johtaja.nyman(a)kolumbus.fi. Lopputulemana olisi sitten ajaa pätkä YouTubeen.

Tämä voisi olla mielenkiintoinen juttu ja toivon mukaan lopputuloskin olisi sen mukainen...  :)

(EDIT: mailiosoitteeni korjattu)


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Visa - Heinäkuu 03, 2015, 22:41:26
SRHS järjestää ylihuomenna tällaisen (http://srhs.fi/index3.htm) retken:

--

Kehäratajunailu 5.7. klo 11.44

"(18.6.2015)

SRHS tutustuu Kehärataan ja sen asemiin sunnuntaina 5.7. Ajelu toteutetaan normaalin liikenteen junilla, koska Kehäradalla ei voi liikennöidä museokalustolla, eikä liikenteen sekaan mahdu ylimääräisiä junia muulloin kuin keskellä yötä. Normaalin liikenteen junien käyttö mahdollistaa kuvauspysähdyksen kaikilla uusilla asemilla sekä uusituilla Myyrmäen ja Vantaankosken asemilla. Tapahtuma järjestetään ensimmäisenä liikennöintisunnuntaina, jotta 15 minuutin vuoroväli mahdollistaa riittävän tutustumisajan per asema. Asemat esitellään ympäristöineen ja kehityssuunnitelmineen lyhyesti pysähdyksen yhteydessä.
"

--

Retken tiimoilta meikäläiselle tuli tällainen idea: menisimme porukalla Kehäradalle tulevana sunnuntaina (5.7.2015) ja kuvaisimme usealla kameralla kyseisen sträckan liikennettä niiden harrastajien kanssa, jotka eivät hyppää Helsingistä klo 11.44 lähtevään P-junaan. Edittisoftani tukee 16 kameran multicam-edittiä, joten tämä kaiketi riittää jengille. Ajatukseni olisi se, että Pyhän Martinlaakson, Vantaankosken, Vehkalan, Kivistön, Aviapoliksen, Leinelän, Hiekkaharjun ja Tikkurilan asemilla olisi laiturilla kuvaaja tallentamassa samasta junasta matskua. Junan sisällä olisi sitten pari, ehkä kolme kamerajantteria, jotka kuvaisivat pätkää annettujen ohjeiden mukaisesti. Asemilla ottaisimme ulkovideokuvaa junasta. Linjalla junan sisällä kuvattujen pätkien kuvaussuunta olisi junan ikkunoista ulos ja ottaisimme samalla liikkuvaa kuvaa myös rungon sisältä.

Jos porukalla riittää kameroita ja intoa, junan lähdettyä yllä mainituilta asemilta kameraäijät tekisivät steadicam-ajon ja kuvaisivat kävelyn liukuportaita pitkin maan pinnalle seuraavilla asemilla:
- Kivistö
- Aviapolis
- Leinelä
- Tikkurila

Itseltäni löytyy vain yksi nopeaan tallennukseen (Kehän junien sn on 120 km/h, joten kännykkäkameroiden video-ominaisuudet eivät monestakaan syystä riitä tähän) soveltuva Full HD -kamera, joten tarvitsisimme tämän rojektin toteuttamista varten enemmän kameroita; asema-alueiden kuvauksiin piisaavat toki myös kännykkäkamerat, kunhan niiden resoluutio on vähintään 1920 x 1080. Itse fps:istä ei tarvitse välittää, minä hoidan ne FCP X:ssä kuntoon.

Jengi voi vastata tämän viestin alle, laittaa privaviestiä, soittaa tai laittaa meikälle tekstiviestiä numeroon 0400-195795. Mailikin toimii osoitteella mikko(a)mnyman, tai jos joku haluaa käyttää vanhaa postilootaanii, laittakoon sinne viestin: johtaja.nyman@(a)kolumbus.fi. Lopputulemana olisi sitten ajaa pätkä YouTubeen.

Tämä voisi olla mielenkiintoinen juttu ja toivon mukaan lopputuloskin olisi sen mukainen...  :)

Tää on sen verran kiva idea et voisin periaatteessa tullakin mukaan toteuttamaan, toisaalta ei oo kauheesti kiinnostusta kuvata kehäradalla vielä kun Lentoaseman asema ei oo vissiin vielä valmis/avattu tai jotain. Veikkaan että moni ei pääse siksi että tuohon tapahtumaan on vain pari päivää eli moni ei varmaan noin lyhyellä varotusajalla pääse. Mikäs toi FCP X juttu on? Mulla kameran puolesta riittäis UHD/25p tai FHD/50p mut pääasia olis että kuvaajia saadaan eikä niinkään se kameran laatu :)

Mut mun mielest tosiaan joskus myöhemmin ois helpompi järjestää ku ehtis rauhassa miettiä järjestelyt ja muut. Kahen päivän sisällä vähän huono.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Mikko Nyman - Heinäkuu 04, 2015, 07:25:21
Tää on sen verran kiva idea et voisin periaatteessa tullakin mukaan toteuttamaan, toisaalta ei oo kauheesti kiinnostusta kuvata kehäradalla vielä kun Lentoaseman asema ei oo vissiin vielä valmis/avattu tai jotain. Veikkaan että moni ei pääse siksi että tuohon tapahtumaan on vain pari päivää eli moni ei varmaan noin lyhyellä varotusajalla pääse. Mikäs toi FCP X juttu on? Mulla kameran puolesta riittäis UHD/25p tai FHD/50p mut pääasia olis että kuvaajia saadaan eikä niinkään se kameran laatu :)

Mut mun mielest tosiaan joskus myöhemmin ois helpompi järjestää ku ehtis rauhassa miettiä järjestelyt ja muut. Kahen päivän sisällä vähän huono.

Olet ihan oikeassa turhan nopean aikataulun suhteen. Kuvausidis tosiaan tuli mieleen vasta eilen ja samalla kaverini vinkkasi tuosta SRHS:n reissusta, joten ajattelin niputtaa nämä kaksi yhteen. Mutta kuten todettua, ehkäpä yksi päivä ei riitä tuohon (kuvauksen) valmisteluun, sillä siinä on melko monta liikkuvaa osaa, alkaen jo pelkästään siitä että tossa kuvausideassa kamerahäiskät on ripoteltu eri asemille ja homma on melko lailla minuutintarkkaa työtä.

FCP X on Final Cut Pro X -niminen edittisofta. Tässä (http://www.apple.com/fi/final-cut-pro/) on vähän lisätietoja ohjelmasta.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Visa - Heinäkuu 04, 2015, 13:25:38
Tää on sen verran kiva idea et voisin periaatteessa tullakin mukaan toteuttamaan, toisaalta ei oo kauheesti kiinnostusta kuvata kehäradalla vielä kun Lentoaseman asema ei oo vissiin vielä valmis/avattu tai jotain. Veikkaan että moni ei pääse siksi että tuohon tapahtumaan on vain pari päivää eli moni ei varmaan noin lyhyellä varotusajalla pääse. Mikäs toi FCP X juttu on? Mulla kameran puolesta riittäis UHD/25p tai FHD/50p mut pääasia olis että kuvaajia saadaan eikä niinkään se kameran laatu :)

Mut mun mielest tosiaan joskus myöhemmin ois helpompi järjestää ku ehtis rauhassa miettiä järjestelyt ja muut. Kahen päivän sisällä vähän huono.

Olet ihan oikeassa turhan nopean aikataulun suhteen. Kuvausidis tosiaan tuli mieleen vasta eilen ja samalla kaverini vinkkasi tuosta SRHS:n reissusta, joten ajattelin niputtaa nämä kaksi yhteen. Mutta kuten todettua, ehkäpä yksi päivä ei riitä tuohon (kuvauksen) valmisteluun, sillä siinä on melko monta liikkuvaa osaa, alkaen jo pelkästään siitä että tossa kuvausideassa kamerahäiskät on ripoteltu eri asemille ja homma on melko lailla minuutintarkkaa työtä.

FCP X on Final Cut Pro X -niminen edittisofta. Tässä (http://www.apple.com/fi/final-cut-pro/) on vähän lisätietoja ohjelmasta.

Kesällä ollaan reissussakin aika paljon joten siltä kannalta vois joskus syyskuun alkupuolella mahdollisesti olla kiva ajankohta. Pitäis vähintään kymmenen hengen ryhmä siis saada kokoon jotta kuvaajia riittää kaikkiin suunniteltuihin paikkoihin. Eli tärkein olis ilmotella eri kanavilla tästä aiheesta sitte lähempänä.

Varmaan kuvauspaikoille mennään samalla junalla niin että yks jää pois Vks:lla, yks Veh:ssa ja niin edelleen eli korkeintaan puolisen tuntia joutuis kuvattavaa junaa odottamaan. Junassa kuvaileva porukka tietenkin kyytiin vasta siihen junaan mitä kuvataan.

En ollukaan tosta Final Cut Prosta kuullut.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Mikko Nyman - Heinäkuu 04, 2015, 13:49:37
Kesällä ollaan reissussakin aika paljon joten siltä kannalta vois joskus syyskuun alkupuolella mahdollisesti olla kiva ajankohta. Pitäis vähintään kymmenen hengen ryhmä siis saada kokoon jotta kuvaajia riittää kaikkiin suunniteltuihin paikkoihin. Eli tärkein olis ilmotella eri kanavilla tästä aiheesta sitte lähempänä.

Varmaan kuvauspaikoille mennään samalla junalla niin että yks jää pois Vks:lla, yks Veh:ssa ja niin edelleen eli korkeintaan puolisen tuntia joutuis kuvattavaa junaa odottamaan. Junassa kuvaileva porukka tietenkin kyytiin vasta siihen junaan mitä kuvataan.

En ollukaan tosta Final Cut Prosta kuullut.

FCP X lienee ehkä eniten käytetty edittisofta TV- ja leffapuolella. Tilastoja mulla ei ole, mutta joka tapauksessa se on suosittu.

Mutta enivei, keksin tällaisen idiksen juuri nyt, kun odotan Silverstonen aika-ajojen alkamista: mitä jos asemakameraäijät "vaihtaisivatkin paikkoja" keskenään lennossa Kivistössä, Aviapoliksessa, Leinelässä ja Tikkurilassa? Ajatukseni on siis se, että junassa sisäkuvaa tehnyt kamerajantteri hyppäisi Kivistössä ulos ja tekisi steadicam-ajon käppäillen liukuportaita pitkin ylös maan pinnalle ja vaihdossa junan saapumisen kuvannut tyyppi tulisi tekemään sisäkuvaa junasta. Sama juttu sitten toistettaisi Aviapoliksessa, Leinelässä ja Tiksissä. Tällöin kuvien leikkaukset voisi tehdä sikäli fiksusti, että steadicam-ukkelin päästyä liukuportaista ulos, pätkä jatkuisi junan lähdöllä edelleen seuraavalle asemalle sisäkuvalla. Seuraavalla asemalla tehtäisi taas sama vaihto.

Kysyn näitä siksi, kun yritän pähkäillä edes jotenkin järkevää toteutuskokonaisuutta tästä.

Alleviivaan vielä kerran sitä, että tällaisen projektin toteuttaminen ei ole mikään naps-naps-juttu, sillä tämä vaatii pirusti aikataulutusta, ohjeistusta, kameroiden säätöä, valojen tsekkausta, testikuvien tekemistä, tarkennuksien cross-checkejä, ynnä muuta, ynnä muuta.

Mielelläni itse tällaisen tekisin, mutta kun mulla ei
a) ole toistakymmentä kättä
b) en voi olla kaikilla edellä mainituilla asemilla samanaikaisesti
c) porukalla tulee aina parempaa jälkeä kuin sooloillen


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Visa - Heinäkuu 04, 2015, 14:09:29
Joo, mutta mitä monimutkasempi suunnitelma, sitä helpommin jotain menee pieleen ja sitä vaikeempi toteuttaa. Toi vois muuten olla kätevää mut sitte pitäis saada junan kyytiinkin alkumatkalle neljä heppuu, eli toteutetaan jos saadaan osallistujia :D eikä tässä nyt mun mielestä tarvita mitään valojen tarkistusta tai testikuvia... Eli turha säätö ja häsläys pois  ;D

Niin toi FCP X oli Applelle, en siksi tuntenut että käytän ite Windowsia. Useimmiten käytän Adobe Premieree.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Mikko Nyman - Heinäkuu 04, 2015, 22:49:03
Joo, mutta mitä monimutkasempi suunnitelma, sitä helpommin jotain menee pieleen ja sitä vaikeempi toteuttaa.

Kyllä vain, mutta jos jotain haluaa tai pyrkii tekemään kunnolla ja hyvin, siinä on luonnollisesti omat haasteensa. Ylivoimaisen vaikea hanke tämä ei kuitenkaan ole: nyt puhumme kuitenkin harrastuksesta ja pikkuruisesta videopätkästä, emme konserttitaltioinnista 500 kameran voimin.

Toi vois muuten olla kätevää mut sitte pitäis saada junan kyytiinkin alkumatkalle neljä heppuu

Ei tarvita neljää henkilöä alku- tai loppumatkalle, mikäli kameraäijien vaihdot suoritetaan asemilla lennossa, kuten alkuperäisideaani kirjoitin.


Otsikko: Vs: Kehärata kehittyy
Kirjoitti: Visa - Heinäkuu 05, 2015, 10:37:47
Ei tarvita neljää henkilöä alku- tai loppumatkalle, mikäli kameraäijien vaihdot suoritetaan asemilla lennossa, kuten alkuperäisideaani kirjoitin.

Joo, totta. No jätetään ajatus hautumaan onhan tässä syksyyn vielä aikaa :)