Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Kehärata kehittyy  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 3 [4] | Siirry alas Tulostusversio
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1159


« Vastaus #75 : Heinäkuu 04, 2015, 07:25:21 »

Tää on sen verran kiva idea et voisin periaatteessa tullakin mukaan toteuttamaan, toisaalta ei oo kauheesti kiinnostusta kuvata kehäradalla vielä kun Lentoaseman asema ei oo vissiin vielä valmis/avattu tai jotain. Veikkaan että moni ei pääse siksi että tuohon tapahtumaan on vain pari päivää eli moni ei varmaan noin lyhyellä varotusajalla pääse. Mikäs toi FCP X juttu on? Mulla kameran puolesta riittäis UHD/25p tai FHD/50p mut pääasia olis että kuvaajia saadaan eikä niinkään se kameran laatu Hymyilee

Mut mun mielest tosiaan joskus myöhemmin ois helpompi järjestää ku ehtis rauhassa miettiä järjestelyt ja muut. Kahen päivän sisällä vähän huono.

Olet ihan oikeassa turhan nopean aikataulun suhteen. Kuvausidis tosiaan tuli mieleen vasta eilen ja samalla kaverini vinkkasi tuosta SRHS:n reissusta, joten ajattelin niputtaa nämä kaksi yhteen. Mutta kuten todettua, ehkäpä yksi päivä ei riitä tuohon (kuvauksen) valmisteluun, sillä siinä on melko monta liikkuvaa osaa, alkaen jo pelkästään siitä että tossa kuvausideassa kamerahäiskät on ripoteltu eri asemille ja homma on melko lailla minuutintarkkaa työtä.

FCP X on Final Cut Pro X -niminen edittisofta. Tässä on vähän lisätietoja ohjelmasta.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #76 : Heinäkuu 04, 2015, 13:25:38 »

Tää on sen verran kiva idea et voisin periaatteessa tullakin mukaan toteuttamaan, toisaalta ei oo kauheesti kiinnostusta kuvata kehäradalla vielä kun Lentoaseman asema ei oo vissiin vielä valmis/avattu tai jotain. Veikkaan että moni ei pääse siksi että tuohon tapahtumaan on vain pari päivää eli moni ei varmaan noin lyhyellä varotusajalla pääse. Mikäs toi FCP X juttu on? Mulla kameran puolesta riittäis UHD/25p tai FHD/50p mut pääasia olis että kuvaajia saadaan eikä niinkään se kameran laatu Hymyilee

Mut mun mielest tosiaan joskus myöhemmin ois helpompi järjestää ku ehtis rauhassa miettiä järjestelyt ja muut. Kahen päivän sisällä vähän huono.

Olet ihan oikeassa turhan nopean aikataulun suhteen. Kuvausidis tosiaan tuli mieleen vasta eilen ja samalla kaverini vinkkasi tuosta SRHS:n reissusta, joten ajattelin niputtaa nämä kaksi yhteen. Mutta kuten todettua, ehkäpä yksi päivä ei riitä tuohon (kuvauksen) valmisteluun, sillä siinä on melko monta liikkuvaa osaa, alkaen jo pelkästään siitä että tossa kuvausideassa kamerahäiskät on ripoteltu eri asemille ja homma on melko lailla minuutintarkkaa työtä.

FCP X on Final Cut Pro X -niminen edittisofta. Tässä on vähän lisätietoja ohjelmasta.

Kesällä ollaan reissussakin aika paljon joten siltä kannalta vois joskus syyskuun alkupuolella mahdollisesti olla kiva ajankohta. Pitäis vähintään kymmenen hengen ryhmä siis saada kokoon jotta kuvaajia riittää kaikkiin suunniteltuihin paikkoihin. Eli tärkein olis ilmotella eri kanavilla tästä aiheesta sitte lähempänä.

Varmaan kuvauspaikoille mennään samalla junalla niin että yks jää pois Vks:lla, yks Veh:ssa ja niin edelleen eli korkeintaan puolisen tuntia joutuis kuvattavaa junaa odottamaan. Junassa kuvaileva porukka tietenkin kyytiin vasta siihen junaan mitä kuvataan.

En ollukaan tosta Final Cut Prosta kuullut.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1159


« Vastaus #77 : Heinäkuu 04, 2015, 13:49:37 »

Kesällä ollaan reissussakin aika paljon joten siltä kannalta vois joskus syyskuun alkupuolella mahdollisesti olla kiva ajankohta. Pitäis vähintään kymmenen hengen ryhmä siis saada kokoon jotta kuvaajia riittää kaikkiin suunniteltuihin paikkoihin. Eli tärkein olis ilmotella eri kanavilla tästä aiheesta sitte lähempänä.

Varmaan kuvauspaikoille mennään samalla junalla niin että yks jää pois Vks:lla, yks Veh:ssa ja niin edelleen eli korkeintaan puolisen tuntia joutuis kuvattavaa junaa odottamaan. Junassa kuvaileva porukka tietenkin kyytiin vasta siihen junaan mitä kuvataan.

En ollukaan tosta Final Cut Prosta kuullut.

FCP X lienee ehkä eniten käytetty edittisofta TV- ja leffapuolella. Tilastoja mulla ei ole, mutta joka tapauksessa se on suosittu.

Mutta enivei, keksin tällaisen idiksen juuri nyt, kun odotan Silverstonen aika-ajojen alkamista: mitä jos asemakameraäijät "vaihtaisivatkin paikkoja" keskenään lennossa Kivistössä, Aviapoliksessa, Leinelässä ja Tikkurilassa? Ajatukseni on siis se, että junassa sisäkuvaa tehnyt kamerajantteri hyppäisi Kivistössä ulos ja tekisi steadicam-ajon käppäillen liukuportaita pitkin ylös maan pinnalle ja vaihdossa junan saapumisen kuvannut tyyppi tulisi tekemään sisäkuvaa junasta. Sama juttu sitten toistettaisi Aviapoliksessa, Leinelässä ja Tiksissä. Tällöin kuvien leikkaukset voisi tehdä sikäli fiksusti, että steadicam-ukkelin päästyä liukuportaista ulos, pätkä jatkuisi junan lähdöllä edelleen seuraavalle asemalle sisäkuvalla. Seuraavalla asemalla tehtäisi taas sama vaihto.

Kysyn näitä siksi, kun yritän pähkäillä edes jotenkin järkevää toteutuskokonaisuutta tästä.

Alleviivaan vielä kerran sitä, että tällaisen projektin toteuttaminen ei ole mikään naps-naps-juttu, sillä tämä vaatii pirusti aikataulutusta, ohjeistusta, kameroiden säätöä, valojen tsekkausta, testikuvien tekemistä, tarkennuksien cross-checkejä, ynnä muuta, ynnä muuta.

Mielelläni itse tällaisen tekisin, mutta kun mulla ei
a) ole toistakymmentä kättä
b) en voi olla kaikilla edellä mainituilla asemilla samanaikaisesti
c) porukalla tulee aina parempaa jälkeä kuin sooloillen
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #78 : Heinäkuu 04, 2015, 14:09:29 »

Joo, mutta mitä monimutkasempi suunnitelma, sitä helpommin jotain menee pieleen ja sitä vaikeempi toteuttaa. Toi vois muuten olla kätevää mut sitte pitäis saada junan kyytiinkin alkumatkalle neljä heppuu, eli toteutetaan jos saadaan osallistujia Hymyilee leveästi eikä tässä nyt mun mielestä tarvita mitään valojen tarkistusta tai testikuvia... Eli turha säätö ja häsläys pois  Virnistää

Niin toi FCP X oli Applelle, en siksi tuntenut että käytän ite Windowsia. Useimmiten käytän Adobe Premieree.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1159


« Vastaus #79 : Heinäkuu 04, 2015, 22:49:03 »

Joo, mutta mitä monimutkasempi suunnitelma, sitä helpommin jotain menee pieleen ja sitä vaikeempi toteuttaa.

Kyllä vain, mutta jos jotain haluaa tai pyrkii tekemään kunnolla ja hyvin, siinä on luonnollisesti omat haasteensa. Ylivoimaisen vaikea hanke tämä ei kuitenkaan ole: nyt puhumme kuitenkin harrastuksesta ja pikkuruisesta videopätkästä, emme konserttitaltioinnista 500 kameran voimin.

Toi vois muuten olla kätevää mut sitte pitäis saada junan kyytiinkin alkumatkalle neljä heppuu

Ei tarvita neljää henkilöä alku- tai loppumatkalle, mikäli kameraäijien vaihdot suoritetaan asemilla lennossa, kuten alkuperäisideaani kirjoitin.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #80 : Heinäkuu 05, 2015, 10:37:47 »

Ei tarvita neljää henkilöä alku- tai loppumatkalle, mikäli kameraäijien vaihdot suoritetaan asemilla lennossa, kuten alkuperäisideaani kirjoitin.

Joo, totta. No jätetään ajatus hautumaan onhan tässä syksyyn vielä aikaa Hymyilee
tallennettu
Sivuja: 1 2 3 [4] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Kehärata kehittyy  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina