Kesällä ollaan reissussakin aika paljon joten siltä kannalta vois joskus syyskuun alkupuolella mahdollisesti olla kiva ajankohta. Pitäis vähintään kymmenen hengen ryhmä siis saada kokoon jotta kuvaajia riittää kaikkiin suunniteltuihin paikkoihin. Eli tärkein olis ilmotella eri kanavilla tästä aiheesta sitte lähempänä.
Varmaan kuvauspaikoille mennään samalla junalla niin että yks jää pois Vks:lla, yks Veh:ssa ja niin edelleen eli korkeintaan puolisen tuntia joutuis kuvattavaa junaa odottamaan. Junassa kuvaileva porukka tietenkin kyytiin vasta siihen junaan mitä kuvataan.
En ollukaan tosta Final Cut Prosta kuullut.
FCP X lienee ehkä eniten käytetty edittisofta TV- ja leffapuolella. Tilastoja mulla ei ole, mutta joka tapauksessa se on suosittu.
Mutta enivei, keksin tällaisen idiksen juuri nyt, kun odotan Silverstonen aika-ajojen alkamista: mitä jos asemakameraäijät "vaihtaisivatkin paikkoja" keskenään lennossa Kivistössä, Aviapoliksessa, Leinelässä ja Tikkurilassa? Ajatukseni on siis se, että junassa sisäkuvaa tehnyt kamerajantteri hyppäisi Kivistössä ulos ja tekisi steadicam-ajon käppäillen liukuportaita pitkin ylös maan pinnalle ja vaihdossa junan saapumisen kuvannut tyyppi tulisi tekemään sisäkuvaa junasta. Sama juttu sitten toistettaisi Aviapoliksessa, Leinelässä ja Tiksissä. Tällöin kuvien leikkaukset voisi tehdä sikäli fiksusti, että steadicam-ukkelin päästyä liukuportaista ulos, pätkä jatkuisi junan lähdöllä edelleen seuraavalle asemalle sisäkuvalla. Seuraavalla asemalla tehtäisi taas sama vaihto.
Kysyn näitä siksi, kun yritän pähkäillä edes jotenkin järkevää toteutuskokonaisuutta tästä.
Alleviivaan vielä kerran sitä, että tällaisen projektin toteuttaminen ei ole mikään naps-naps-juttu, sillä tämä vaatii pirusti aikataulutusta, ohjeistusta, kameroiden säätöä, valojen tsekkausta, testikuvien tekemistä, tarkennuksien cross-checkejä, ynnä muuta, ynnä muuta.
Mielelläni itse tällaisen tekisin, mutta kun mulla ei
a) ole toistakymmentä kättä
b) en voi olla kaikilla edellä mainituilla asemilla samanaikaisesti
c) porukalla tulee aina parempaa jälkeä kuin sooloillen