Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Kehärata kehittyy  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] 4 | Siirry alas Tulostusversio
Timo Varshukov
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 180


« Vastaus #50 : Kesäkuu 14, 2015, 17:01:21 »

Tuli mieleen semmoinen juttu, että tuleekohan junassa Lentoasemalla sitten kuulutus "Tämä on I/P-juna Helsinkiin. Pysähdymme kaikilla asemilla...", kun juna on ensin pysähtynyt asemalle ja ottanut matkustajat kyytiin?
Itse laittaisin kuulutuksen "Pysähdyspaikamme ovat: Leinelä ja Tikkurila. Tikkurilan jälkeen pysähdymme kaikilla asemilla." Tällä tavalla junan kulkusuunta tulisi viimeistään selväksi.
tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 472


« Vastaus #51 : Kesäkuu 14, 2015, 17:03:13 »

Tuli mieleen semmoinen juttu, että tuleekohan junassa Lentoasemalla sitten kuulutus "Tämä on I/P-juna Helsinkiin. Pysähdymme kaikilla asemilla...", kun juna on ensin pysähtynyt asemalle ja ottanut matkustajat kyytiin?
Itse laittaisin kuulutuksen "Pysähdyspaikamme ovat: Leinelä ja Tikkurila. Tikkurilan jälkeen pysähdymme kaikilla asemilla." Tällä tavalla junan kulkusuunta tulisi viimeistään selväksi.
Leinelä HIEKKAHARJU ja Tikkurila. Tikkurilan jälkeen pysähdymme kaikilla asemilla.
tallennettu
Timo Varshukov
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 180


« Vastaus #52 : Kesäkuu 14, 2015, 17:13:39 »

Tuli mieleen semmoinen juttu, että tuleekohan junassa Lentoasemalla sitten kuulutus "Tämä on I/P-juna Helsinkiin. Pysähdymme kaikilla asemilla...", kun juna on ensin pysähtynyt asemalle ja ottanut matkustajat kyytiin?
Itse laittaisin kuulutuksen "Pysähdyspaikamme ovat: Leinelä ja Tikkurila. Tikkurilan jälkeen pysähdymme kaikilla asemilla." Tällä tavalla junan kulkusuunta tulisi viimeistään selväksi.
Leinelä HIEKKAHARJU ja Tikkurila. Tikkurilan jälkeen pysähdymme kaikilla asemilla.
Oho, Hiekkaharju näemmä unohtui... Kiitokset korjauksesta.
tallennettu
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 496


« Vastaus #53 : Kesäkuu 14, 2015, 18:51:10 »

Tuli mieleen semmoinen juttu, että tuleekohan junassa Lentoasemalla sitten kuulutus "Tämä on I/P-juna Helsinkiin. Pysähdymme kaikilla asemilla...", kun juna on ensin pysähtynyt asemalle ja ottanut matkustajat kyytiin?
Itse laittaisin kuulutuksen "Pysähdyspaikamme ovat: Leinelä ja Tikkurila. Tikkurilan jälkeen pysähdymme kaikilla asemilla." Tällä tavalla junan kulkusuunta tulisi viimeistään selväksi.
Leinelä HIEKKAHARJU ja Tikkurila. Tikkurilan jälkeen pysähdymme kaikilla asemilla.
Tai sitten yksinkertaisemmin esimerkiksi näin:

"Tämä on I-juna Helsinkiin Myyrmäen (tai Huopalahden) kautta. ..."

"Tämä on P-juna Helsinkiin Tikkurilan kautta. ..."

Näihin kuulutuksiin voisi lisätä Antin idean kertomalla muutaman seuraavan aseman tuon yllä olevan kuulutuksen jälkeen.
tallennettu

Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #54 : Kesäkuu 21, 2015, 12:28:20 »

Liikenne alkaa sen verran piakkoin, että nyt on jo aikataulutiedot saatavilla ensimmäiselle liikennöintipäivälle:

http://julia.dy.fi/timetables/graphical?s=hpltkl&d=1.7.2015
tallennettu
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 496


« Vastaus #55 : Kesäkuu 21, 2015, 23:32:15 »

Liikenne alkaa sen verran piakkoin, että nyt on jo aikataulutiedot saatavilla ensimmäiselle liikennöintipäivälle:

http://julia.dy.fi/timetables/graphical?s=hpltkl&d=1.7.2015
Se on tosiaankin todella pian, enää yhdeksän päivää avajaisiin.
tallennettu

Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 183


« Vastaus #56 : Kesäkuu 24, 2015, 16:35:37 »

Tulevana tiistaina ajetaan vielä yksi I-juna keskellä päivää: http://junat.dy.fi/liikenne/juna/9063/2015-06-30

Uusille asemille on näemmä varattu noin viiden minuutin pysähdykset, joten kyseessä voisi mahdollisesti olla jälleen radan esittelyä eri mediojen edustajille juuri ennen virallista avaamista.
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #57 : Kesäkuu 24, 2015, 18:33:45 »

Tulevana tiistaina ajetaan vielä yksi I-juna keskellä päivää: http://junat.dy.fi/liikenne/juna/9063/2015-06-30

Uusille asemille on näemmä varattu noin viiden minuutin pysähdykset, joten kyseessä voisi mahdollisesti olla jälleen radan esittelyä eri mediojen edustajille juuri ennen virallista avaamista.
Muistaakseni HSL arpoi joitain kymmeniä paikkoja tuolle ajolle.
tallennettu
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 183


« Vastaus #58 : Kesäkuu 24, 2015, 19:42:55 »

Tulevana tiistaina ajetaan vielä yksi I-juna keskellä päivää: http://junat.dy.fi/liikenne/juna/9063/2015-06-30

Uusille asemille on näemmä varattu noin viiden minuutin pysähdykset, joten kyseessä voisi mahdollisesti olla jälleen radan esittelyä eri mediojen edustajille juuri ennen virallista avaamista.
Muistaakseni HSL arpoi joitain kymmeniä paikkoja tuolle ajolle.

Niinpä näkkyy sano sokkee: https://www.hsl.fi/node/6821. Osallistumisaikaakin on vielä huomiseen asti.
tallennettu
Ziggy Hulden
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 83


« Vastaus #59 : Kesäkuu 24, 2015, 19:43:53 »

Tulevana tiistaina ajetaan vielä yksi I-juna keskellä päivää: http://junat.dy.fi/liikenne/juna/9063/2015-06-30

Uusille asemille on näemmä varattu noin viiden minuutin pysähdykset, joten kyseessä voisi mahdollisesti olla jälleen radan esittelyä eri mediojen edustajille juuri ennen virallista avaamista.
Muistaakseni HSL arpoi joitain kymmeniä paikkoja tuolle ajolle.

30 kpl kahen hengen paketteja.

Ei noita koeajoja jaksa enään katella. Niitä oli enenn juhannusta monena yönä ja nyt tällä loppuviikolla sekä ens viikon alussa niitä on vielä joitakin.
tallennettu
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 183


« Vastaus #60 : Kesäkuu 28, 2015, 22:47:52 »

Tänään illan ensimmäinen koeajo ajettiin 3*Sm5-kalustoyhdistelmällä kimeiden ja karkeiden torvensoittojen säestämänä. Saas nähdä, milloin ensimmäistä kertaa nähdään vastaavaa normaalissa I/P-junien matkustajaliikenteessä. Luulisi, että viimeistään muutaman vuoden kuluttua Vehkalan, Kivistön ja Aviapoliksen asemien ympäristöjen hahmottuessa lopulliseen muotoonsa voisi ainakin ruuhka-aikoina olla tarvetta kolmen yksikön junille. Ja harvennetun vuorovälin poikkeustilanteissa varmasti jo aikaisemminkin.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #61 : Kesäkuu 29, 2015, 22:16:55 »

Luulisi, että viimeistään muutaman vuoden kuluttua Vehkalan, Kivistön ja Aviapoliksen asemien ympäristöjen hahmottuessa lopulliseen muotoonsa voisi ainakin ruuhka-aikoina olla tarvetta kolmen yksikön junille. Ja harvennetun vuorovälin poikkeustilanteissa varmasti jo aikaisemminkin.

Jatkossa ei tosiaan onnistu nykyinen harvennusmalli eli K- ja I-junien korvaaminen N-junilla, vaan jouduttaneen harventamaan K- ja I/P-junien vuorovälit puoleen. Toki sellainenkin poikkeusliikennöintimalli olisi mahdollinen, että K-junat korvattaisiin N-junilla ja Kehäradalta saapuvat P-junat kääntyisivät Tikkurilassa takaisin muuttuen samalla I-juniksi.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1159


« Vastaus #62 : Kesäkuu 30, 2015, 11:59:11 »

Mielenkiintoinen havainto vorgin kulkutiedoista hetki sitten, siis keskellä arkipäivää. Alla ote myös VR:n nettisivujen junien kulkutiedoista:
--


* Len.png (388.17 kilotavua, 724x927 - tarkasteltu 400 kertaa.)

* Vorg 30062015.png (134.76 kilotavua, 768x1023 - tarkasteltu 349 kertaa.)
tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 472


« Vastaus #63 : Kesäkuu 30, 2015, 12:33:11 »

Mielenkiintoinen havainto vorgin kulkutiedoista hetki sitten, siis keskellä arkipäivää. Alla ote myös VR:n nettisivujen junien kulkutiedoista:
--

Kyseessä lienee tämä:
Tulevana tiistaina ajetaan vielä yksi I-juna keskellä päivää: http://junat.dy.fi/liikenne/juna/9063/2015-06-30

Uusille asemille on näemmä varattu noin viiden minuutin pysähdykset, joten kyseessä voisi mahdollisesti olla jälleen radan esittelyä eri mediojen edustajille juuri ennen virallista avaamista.
tallennettu
Ziggy Hulden
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 83


« Vastaus #64 : Heinäkuu 01, 2015, 08:52:01 »

Surullisesti alkanut Kehäradan liikenne kun melkeinpä jokainen P-juna ja moni I-junakin on ainakin Leinelään saapuessaan ollut myöhässä muutamista minuuteista aina yheksään minuuttiin.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #65 : Heinäkuu 01, 2015, 09:52:26 »

Surullisesti alkanut Kehäradan liikenne kun melkeinpä jokainen P-juna ja moni I-junakin on ainakin Leinelään saapuessaan ollut myöhässä muutamista minuuteista aina yheksään minuuttiin.

Kävin jo koeajamassa Kehäradan. Poikkeuksellisesti vaimon kanssa ensin aamulla autolla Tampereelta Espooseen, jossa hyppäsin junaan Leppävaarassa. Huopalahdessa junan vaihto ja Lentoaseman kautta Helsinki Centraaliin.

Ongelmia oli pääradalla, kun alkumatka meni aikataulun mukaisesti, mutta Hiekkaharjun eritasoliittymässä seisoimme 14 minuuttia odottamassa kulkutien vapautumista.
tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 472


« Vastaus #66 : Heinäkuu 01, 2015, 10:04:49 »

3:sta viimeisestä "Helsinki Lentoasemalla" pysähtyneestä junasta 2 on ollut myöhässä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #67 : Heinäkuu 01, 2015, 10:18:51 »

3:sta viimeisestä "Helsinki Lentoasemalla" pysähtyneestä junasta 2 on ollut myöhässä.

Ratio-haastattelussa sanottiin että Lentokentän aseman rakennustyöt aiheuttavat 1-10 minuutin viivästyksiä I- ja P-junille. Rakennustöitä tehdään yötäpäivää joten ne haittaavat junien kulkua koko päivän.
tallennettu
Ziggy Hulden
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 83


« Vastaus #68 : Heinäkuu 01, 2015, 11:39:34 »

Mä kävin pari junaa kuvaamassa, kotiasemaani Leinelää ja lisäksi Aviapolista, kuvia löytyy täältä+Lentoaseman ohitus videona: https://drive.google.com/open?id=0B2tFh2YCywDaZkFtMFpTVW84MzA
tallennettu
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 183


« Vastaus #69 : Heinäkuu 01, 2015, 16:44:18 »

Kovin vakuuttavasti ei alkanut liikennöinti myöskään Kivistön ja Vehkalan asemilla, joilla hissejä ei oltu muistettu ottaa käyttöön vielä kello kahdeksaankaan mennessä. Näytöissä rullasi ainoastaan teksti "Ei käytössä", joka ei varmaankaan paljoa lohduta pyörätuolin, lastenvaunujen tai polkupyörän kanssa matkustavia.
tallennettu
Ziggy Hulden
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 83


« Vastaus #70 : Heinäkuu 01, 2015, 16:51:13 »

Kovin vakuuttavasti ei alkanut liikennöinti myöskään Kivistön ja Vehkalan asemilla, joilla hissejä ei oltu muistettu ottaa käyttöön vielä kello kahdeksaankaan mennessä. Näytöissä rullasi ainoastaan teksti "Ei käytössä", joka ei varmaankaan paljoa lohduta pyörätuolin, lastenvaunujen tai polkupyörän kanssa matkustavia.
Aamullahan oli Kivistön aseman itäpuolen sisäänkäynti yhä kiinni myös.

Ei toi Kehärata kovin mallikkaasti ole kyllä alkanut. Kunhan saisivat nyt asemat kuntoon ja myös noi junat kulkemaan ajallaan. Toihan on pahempaa kuin mitä N-junilla oli.
tallennettu
Timo Varshukov
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 180


« Vastaus #71 : Heinäkuu 01, 2015, 17:59:15 »

Kovin vakuuttavasti ei alkanut liikennöinti myöskään Kivistön ja Vehkalan asemilla, joilla hissejä ei oltu muistettu ottaa käyttöön vielä kello kahdeksaankaan mennessä. Näytöissä rullasi ainoastaan teksti "Ei käytössä", joka ei varmaankaan paljoa lohduta pyörätuolin, lastenvaunujen tai polkupyörän kanssa matkustavia.
Aamullahan oli Kivistön aseman itäpuolen sisäänkäynti yhä kiinni myös.
Aviapoliksenkaan hissit eivät olleet toiminnassa vielä ainakaan seitsemältä...
tallennettu
Ziggy Hulden
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 83


« Vastaus #72 : Heinäkuu 01, 2015, 18:05:17 »

Kovin vakuuttavasti ei alkanut liikennöinti myöskään Kivistön ja Vehkalan asemilla, joilla hissejä ei oltu muistettu ottaa käyttöön vielä kello kahdeksaankaan mennessä. Näytöissä rullasi ainoastaan teksti "Ei käytössä", joka ei varmaankaan paljoa lohduta pyörätuolin, lastenvaunujen tai polkupyörän kanssa matkustavia.
Aamullahan oli Kivistön aseman itäpuolen sisäänkäynti yhä kiinni myös.
Aviapoliksenkaan hissit eivät olleet toiminnassa vielä ainakaan seitsemältä...

Molempien päiden AVP:n hissit toimi puoli kahentoista aikaan kun mä kävin Aviapolista kurkkaamassa.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1159


« Vastaus #73 : Heinäkuu 03, 2015, 17:56:08 »

SRHS järjestää ylihuomenna tällaisen retken:

--

Kehäratajunailu 5.7. klo 11.44

"(18.6.2015)

SRHS tutustuu Kehärataan ja sen asemiin sunnuntaina 5.7. Ajelu toteutetaan normaalin liikenteen junilla, koska Kehäradalla ei voi liikennöidä museokalustolla, eikä liikenteen sekaan mahdu ylimääräisiä junia muulloin kuin keskellä yötä. Normaalin liikenteen junien käyttö mahdollistaa kuvauspysähdyksen kaikilla uusilla asemilla sekä uusituilla Myyrmäen ja Vantaankosken asemilla. Tapahtuma järjestetään ensimmäisenä liikennöintisunnuntaina, jotta 15 minuutin vuoroväli mahdollistaa riittävän tutustumisajan per asema. Asemat esitellään ympäristöineen ja kehityssuunnitelmineen lyhyesti pysähdyksen yhteydessä.
"

--

Retken tiimoilta meikäläiselle tuli tällainen idea: menisimme porukalla Kehäradalle tulevana sunnuntaina (5.7.2015) ja kuvaisimme usealla kameralla kyseisen sträckan liikennettä niiden harrastajien kanssa, jotka eivät hyppää Helsingistä klo 11.44 lähtevään P-junaan. Edittisoftani tukee 16 kameran multicam-edittiä, joten tämä kaiketi riittää jengille. Ajatukseni olisi se, että Pyhän Martinlaakson, Vantaankosken, Vehkalan, Kivistön, Aviapoliksen, Leinelän, Hiekkaharjun ja Tikkurilan asemilla olisi laiturilla kuvaaja tallentamassa samasta junasta matskua. Junan sisällä olisi sitten pari, ehkä kolme kamerajantteria, jotka kuvaisivat pätkää annettujen ohjeiden mukaisesti. Asemilla ottaisimme ulkovideokuvaa junasta. Linjalla junan sisällä kuvattujen pätkien kuvaussuunta olisi junan ikkunoista ulos ja ottaisimme samalla liikkuvaa kuvaa myös rungon sisältä.

Jos porukalla riittää kameroita ja intoa, junan lähdettyä yllä mainituilta asemilta kameraäijät tekisivät steadicam-ajon ja kuvaisivat kävelyn liukuportaita pitkin maan pinnalle seuraavilla asemilla:
- Kivistö
- Aviapolis
- Leinelä
- Tikkurila

Itseltäni löytyy vain yksi nopeaan tallennukseen (Kehän junien sn on 120 km/h, joten kännykkäkameroiden video-ominaisuudet eivät monestakaan syystä riitä tähän) soveltuva Full HD -kamera, joten tarvitsisimme tämän rojektin toteuttamista varten enemmän kameroita; asema-alueiden kuvauksiin piisaavat toki myös kännykkäkamerat, kunhan niiden resoluutio on vähintään 1920 x 1080. Itse fps:istä ei tarvitse välittää, minä hoidan ne FCP X:ssä kuntoon.

Jengi voi vastata tämän viestin alle, laittaa privaviestiä, soittaa tai laittaa meikälle tekstiviestiä numeroon 0400-195795. Mailikin toimii osoitteella mikko(a)mnyman.fi, tai jos joku haluaa käyttää vanhaa postilootaani, laittakoon sinne viestin: johtaja.nyman(a)kolumbus.fi. Lopputulemana olisi sitten ajaa pätkä YouTubeen.

Tämä voisi olla mielenkiintoinen juttu ja toivon mukaan lopputuloskin olisi sen mukainen...  Hymyilee

(EDIT: mailiosoitteeni korjattu)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 04, 2015, 09:43:55 kirjoittanut Mikko Nyman » tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #74 : Heinäkuu 03, 2015, 22:41:26 »

SRHS järjestää ylihuomenna tällaisen retken:

--

Kehäratajunailu 5.7. klo 11.44

"(18.6.2015)

SRHS tutustuu Kehärataan ja sen asemiin sunnuntaina 5.7. Ajelu toteutetaan normaalin liikenteen junilla, koska Kehäradalla ei voi liikennöidä museokalustolla, eikä liikenteen sekaan mahdu ylimääräisiä junia muulloin kuin keskellä yötä. Normaalin liikenteen junien käyttö mahdollistaa kuvauspysähdyksen kaikilla uusilla asemilla sekä uusituilla Myyrmäen ja Vantaankosken asemilla. Tapahtuma järjestetään ensimmäisenä liikennöintisunnuntaina, jotta 15 minuutin vuoroväli mahdollistaa riittävän tutustumisajan per asema. Asemat esitellään ympäristöineen ja kehityssuunnitelmineen lyhyesti pysähdyksen yhteydessä.
"

--

Retken tiimoilta meikäläiselle tuli tällainen idea: menisimme porukalla Kehäradalle tulevana sunnuntaina (5.7.2015) ja kuvaisimme usealla kameralla kyseisen sträckan liikennettä niiden harrastajien kanssa, jotka eivät hyppää Helsingistä klo 11.44 lähtevään P-junaan. Edittisoftani tukee 16 kameran multicam-edittiä, joten tämä kaiketi riittää jengille. Ajatukseni olisi se, että Pyhän Martinlaakson, Vantaankosken, Vehkalan, Kivistön, Aviapoliksen, Leinelän, Hiekkaharjun ja Tikkurilan asemilla olisi laiturilla kuvaaja tallentamassa samasta junasta matskua. Junan sisällä olisi sitten pari, ehkä kolme kamerajantteria, jotka kuvaisivat pätkää annettujen ohjeiden mukaisesti. Asemilla ottaisimme ulkovideokuvaa junasta. Linjalla junan sisällä kuvattujen pätkien kuvaussuunta olisi junan ikkunoista ulos ja ottaisimme samalla liikkuvaa kuvaa myös rungon sisältä.

Jos porukalla riittää kameroita ja intoa, junan lähdettyä yllä mainituilta asemilta kameraäijät tekisivät steadicam-ajon ja kuvaisivat kävelyn liukuportaita pitkin maan pinnalle seuraavilla asemilla:
- Kivistö
- Aviapolis
- Leinelä
- Tikkurila

Itseltäni löytyy vain yksi nopeaan tallennukseen (Kehän junien sn on 120 km/h, joten kännykkäkameroiden video-ominaisuudet eivät monestakaan syystä riitä tähän) soveltuva Full HD -kamera, joten tarvitsisimme tämän rojektin toteuttamista varten enemmän kameroita; asema-alueiden kuvauksiin piisaavat toki myös kännykkäkamerat, kunhan niiden resoluutio on vähintään 1920 x 1080. Itse fps:istä ei tarvitse välittää, minä hoidan ne FCP X:ssä kuntoon.

Jengi voi vastata tämän viestin alle, laittaa privaviestiä, soittaa tai laittaa meikälle tekstiviestiä numeroon 0400-195795. Mailikin toimii osoitteella mikko(a)mnyman, tai jos joku haluaa käyttää vanhaa postilootaanii, laittakoon sinne viestin: johtaja.nyman@(a)kolumbus.fi. Lopputulemana olisi sitten ajaa pätkä YouTubeen.

Tämä voisi olla mielenkiintoinen juttu ja toivon mukaan lopputuloskin olisi sen mukainen...  Hymyilee

Tää on sen verran kiva idea et voisin periaatteessa tullakin mukaan toteuttamaan, toisaalta ei oo kauheesti kiinnostusta kuvata kehäradalla vielä kun Lentoaseman asema ei oo vissiin vielä valmis/avattu tai jotain. Veikkaan että moni ei pääse siksi että tuohon tapahtumaan on vain pari päivää eli moni ei varmaan noin lyhyellä varotusajalla pääse. Mikäs toi FCP X juttu on? Mulla kameran puolesta riittäis UHD/25p tai FHD/50p mut pääasia olis että kuvaajia saadaan eikä niinkään se kameran laatu Hymyilee

Mut mun mielest tosiaan joskus myöhemmin ois helpompi järjestää ku ehtis rauhassa miettiä järjestelyt ja muut. Kahen päivän sisällä vähän huono.
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Kehärata kehittyy  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina