Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1165
|
« : Tammikuu 03, 2015, 10:51:37 » |
|
Tällainen lista tuli kasattua Suomessa liikennöineistä höyryvetureista höyrykauden päättymisen jälkeen. Listaa saa täydentää tai korjata, mikäli tässä on virheitä.
Leveäraiteiset -- Vk4 68 Tk3 1136 Tk3 1148 (ei katsastettu) Tk3 1150 Tk3 1151 (Englannissa, Epping, punainen Koff-väritys) Tk3 1168 Tv1 933 (katsastettu, liikennekelpoisuustarkastus puuttuu) Vr1 665 Vr1 787 Hv1 555 Hv3 995 Hr1 1009 Hr1 1021 -- Yht. 13 kpl
Lähes ajokunnossa Tr1 1033 Tr1 1082 Pr1 776 Vr1 789 -- Yht. 4 kpl
Ollut ajokunnossa säännöllisen höyryliikenteen päättymisen jälkeen (1975) Vr1 669 Vr1 795 Hr1 1004 Tk3 1139 -- Yht. 4 kpl
-- Yhteensä 21 leveäraidehöyryä ollut ajokunnossa säännöllisen höyryliikenteen päättymisen jälkeen.
Kapearaiteiset -- 600 mm
1 Emma (Kovjoki) 2 Laura (Kovjoki) 3 Orenstain & Koppel (Kovjoki)
750 mm
JR 5 Tubize HKR 5 Tampella 1 Porter 6 LWR Tampella
Ollut ajokunnossa säännöllisen höyryliikenteen päättymisen jälkeen JR 4 Tubize
EDIT: muutettu ingressiä.
EDIT 2: lisätty 933:n osalta tietoa
|
|
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 03, 2015, 13:22:39 kirjoittanut Mikko Nyman »
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #1 : Tammikuu 03, 2015, 12:57:25 » |
|
Tv1 933 (ei katsastettu)
Viime elokuussa Veturimuseon kesäkauden päättäjäisissä julistettiin kaikelle kansalle tieto, että 933 oli puoli tuntia aiemmin läpäissyt katsastuksen. Veturimuseolaiset voinevat vahvistaa tai kumota.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Timo Oinonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 67
|
« Vastaus #2 : Tammikuu 03, 2015, 20:20:36 » |
|
Hr1 1016 Berkshire, Englanti 12.2012 ensimmäisen kerran omin konein.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Kellomäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 14
|
« Vastaus #3 : Tammikuu 06, 2015, 07:44:14 » |
|
933:n kattilan painelaitetarkastus saatettiin loppuun käyttötarkastuksella 30.8.2014. Sisäpuolinen tarkastus ja vesipainekoe oli suoritettu aikaisemmin elokuussa 2014. Kalustorekisteriin merkitsemisen edellytyksenä olevaa liikennekelpoisuuden tarkastusta ei ole suoritettu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1801
|
« Vastaus #4 : Tammikuu 06, 2015, 19:10:33 » |
|
Kun otsikko on juuri noin, tähän kai sitten kuuluisi listata myös ne höyryveturit, jotka olivat ajokuntoisia ja liikkuivat varsinaisen höyryajan päättymisen jälkeen. Ulkomuistista nousee mieleen jonkin elokuvan teossa mukana olleet kaksi Ristoa, jotka taisivat siirtyä omin konein Rovaniemeltä Ouluun vuoden 1976 puolella. Eikös Haapamäellä ollut lämpimänä Tk3 1129, mutta liikkuiko se?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2581
|
« Vastaus #5 : Tammikuu 11, 2015, 16:01:07 » |
|
Höyrykauden päättymisen jälkeisiä ajoja mm. Lokakuu 1975 (luultavasti 26.10.75): Tk3 1113, Veturi Lieksa-Joensuu (104 km) 15.11.1975: Vr3 752, Kuopio-Pieksämäki, 89 km 1977: Tk3 1129 oli höyrynannossa Haapamäellä ja kävi polttoainetäydennyksessä omin konein pari kertaa (1 km)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1165
|
« Vastaus #6 : Tammikuu 11, 2015, 16:08:34 » |
|
Kiitokset jengille täydennyksistä. Jounin leffa-Ristojen asiaan kaipaisin hieman täydennystä vetureiden numeroiden osalta. Eljaksen kasaaman listan veturit voinee niputtaa tuon "Ollut ajokunnossa säännöllisen höyryliikenteen päättymisen jälkeen (1975)"-otsikon alle?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Tanskanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 9
|
« Vastaus #7 : Tammikuu 11, 2015, 19:40:58 » |
|
Se elokuva on kotka on laskeutunut joka osittain kuvattiin Rovaniemellä ja kuvaustiimi oli toivonut kahta jungin Ristoa. Parivedossa lähtivät takas Ouluun. Tubesta joskus löysin pätkän aiheesta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 271
|
« Vastaus #8 : Tammikuu 11, 2015, 21:02:10 » |
|
Kun otsikon mukaisesti tuossa ei rajata mitään raideleveyksiä pois, niin lisätäämpä listaan seuraavat veturit: Juhani Salorannan Koppel ja Truman sekä Rautatiemuseon puistoradan Vr 1 sekä Hanko-Hyvinkää A3 -veturit. Kaikki toimivat höyryllä ja vetävät perässään vaunuja
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1436
|
« Vastaus #9 : Tammikuu 11, 2015, 23:27:33 » |
|
Olikohan aikoinaan jossain Resiinan numerossa kuvakollaasi Tr1-ajelusta Rovaniemelle/-ltä? (juuri tämän mainitun elokuvan tiimoilta).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2581
|
« Vastaus #10 : Tammikuu 12, 2015, 00:37:11 » |
|
Rovaniemen filmitähti-Ristot olivat 1073 ja 1077 (Kotka on laskeutunut). Filmausryhmä halusi numerot 1070 ja 1077, joten veturin 1073 numerot muutettiin. Filmaus tapahtui maalis-huhtikuussa 1976. Sitten kun Ristoja ei enää tarvittu, ne siirrettiin Ouluun tavarajunaa vetäen parivedossa 10.5.1976. Resiinassa on todella ollut kuvakollaasi Ristojen viimeisestä matkasta, en kyllä muista milloin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1436
|
« Vastaus #11 : Tammikuu 12, 2015, 11:31:03 » |
|
Ristoista löytyy juttua Resiina 2/1976 s. 39-41.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1165
|
« Vastaus #12 : Kesäkuu 04, 2018, 19:28:26 » |
|
Tässä päivitetty lista ajokuntoisista suomalaisista leveäraidehöyryistä:
Tk3 1132, Suo Tk3 1136, Hpk (Tk3 1148, Roi) Tk3 1150, Tl Tk3 1151 (UK) Tk3 1168, Nurmes
Tv1 933, Tl
Hr1 1009, Kv Hr1 1021, Ri
Hv1 555, Hy Hv3 995, Nrm
Vk4 68, Hy
Vr1 665, Pm Vr1 787, Psl (Vr1 789, Hpk)
Vr2 964, Tl
|
|
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 29, 2018, 14:25:43 kirjoittanut Mikko Nyman »
|
tallennettu
|
|
|
|