Marinin ehdottama open access -malli, jossa jokainen operaattori hankkisi oman kalustonsa tarkoittaa sitä, ettei välttämättä kovin suurta tunkua rataverkollemme ole näköpiirissä. Suomeksi tämä tarkoittaa VR:n de facto -monopolin jatkoa hamaan tulevaisuuteen.
Ei ole Marinin ehdottama malli, vaan EU asetus. Monopoli on murrettavissa.
"Kansallisesta henkilöliikenteestä on tällä hetkellä tehty julkisen palvelun suorahankintasopimukset. Uuden liikennöijän markkinoille tulo näiden sopimusten ohi (ns. open access) edellyttää uudesta palvelusta ilmoittamisen sääntelyelimelle 18 kk ennen palvelun aloittamista. Lisäksi uuden palvelun tulee läpäistä taloudellisen tasapainon testi, jos jokin siihen oikeutettu taho tällaista pyytää. Yksinoikeudet, joita on myönnetty VR-Yhtymä Oy:lle sen ja liikenne- ja viestintäministeriön välisissä sopimuksissa, ovat osa mahdollista taloudellisen tasapainon arviointia, eli ne eivät suoraan estä markkinoille pääsyä."