Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #50 : Marraskuu 21, 2017, 11:05:09 » |
|
Kaavioita on kaksi, 1959 ja 1961. Jälkimmäiseen on lisätty teksti :"Liikennepaikka miehittämätön". Ajattelin tekstin olevan sidoksissa viimeiseen allekirjoitukseen 5.5.61. Näinhän ei ilmeisesti tarvinne olla.
Vanha keskustelu, mutta eihän tuo lisäys tosiaan käyttösäännössä tarkoita muuta kuin kulkutie-ehtoja asetettaessa liikennepaikka miehittämättömäksi. Käyttösääntö ei ota kantaa siihen, milloin liikennepaikka on todellisuudessa ollut miehittämätön. Kyse lienee todellakin tuosta Petrin mainitsemasta muutoksesta eli että tuossa yhteydessä asetinlaitteeseen on toteutettu mahdollisuus asettaa liikennepaikka miehittämättömäksi, aikaisemmin sitä ei ole ollut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2200
|
« Vastaus #51 : Marraskuu 21, 2017, 12:42:09 » |
|
Ja eräs 'työkalu' liikennepaikkojen miehityksen seurantaan oli ennen 1969 JT:tä olivat 'Likrat' eli listat, jotka kertoivat, milloin liikennepaikalla suoritettiin junanlähetystä, milloin se oli taas laiturivaihteena tai miehittämätön.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
|
« Vastaus #52 : Marraskuu 21, 2017, 14:37:02 » |
|
Tämän karttaotteen http://vaunut.org/keskustelut/index.php?action=dlattach;topic=2011.0;attach=4909;image ajoituksen voinee tehdä vuoden tarkkuudella mm. katu- ja katunimimuutosten perusteella. Mielestäni aikahaarukka on 1920-1922. Osaksi toteutumatonta raidesuunnitelmaa on lähinnä Länsisataman alueella. Muu lienee toteutunut ja edustaa sataman raideliikenteen (poisluettuna kartan ulkopuolista Sörnäisten osuutta) loistoaikaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 465
|
« Vastaus #53 : Joulukuu 15, 2017, 23:05:13 » |
|
Suolahden ratapihakaaviossa on karttamaisia piirteitä. Valokopioitu 70-luvulla, originaali oli taiteltu. Harmi kyllä, se on samalta vuodelta (1923) kuin Jyrkin lataama virkakaavio: http://vaunut.org/kuva/89746?t=suolahti&tag0=17%7CSekalaiset%7CRatapihakaavio Tämä kartta on tarkempi, ja rakennusluettelo on kiintoisa. Äänekoskelta tuleva kapearaiteinen näkyy vasemmalla. Oikeallla taas näkyy pitkälle ulottuva asematontti. Jossakin mainitaan (missä?) sen olevan varaus mahdollista Suonenjoen jatkoa varten. Kartan saumassa erottuu huonosti teksti: "Rakennettua aluetta". Mitenköhän Äänekosken tien tasoristeysten vartioiminen on järjestetty?
|
|
|
|
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 352
|
« Vastaus #54 : Helmikuu 09, 2018, 20:00:37 » |
|
Vajan u vieressä ÄSR:n kääntöpöytä (?)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Hietanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 13
|
« Vastaus #55 : Helmikuu 09, 2018, 21:45:30 » |
|
Tämei oo vastaus vaan kysymys: mistä näitä ratapihakaavioita löytyy? Löytyiskö kenenkään avulla Kauhavan kaavioita heti aseman alkuajoilta (!885 - ) ja ehkä 70-80-luvuilta sekä sitten tämä nykyinen. Tämä VR:n kaikenlainen historian etsiminen tuntuu olevan kuin salatiedettä: yksinkertaisia luetteloita, piirustuksia, valokuvia, henkilöstöluetteloita ei maallikko löydä millään! VR:kö panttaa..?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Hietanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 13
|
« Vastaus #56 : Helmikuu 10, 2018, 10:46:46 » |
|
Voisiko joku postata mulle Kauhavan aseman ratapihakaaviot n.1885, 1970-80 ja 2010? En yhtään tiedä miten niihin pääsisi käsiksi. Onko jossain joku arkisto ja siihen yksinkertaiset ohjeet - kysyjäkin on..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #57 : Helmikuu 10, 2018, 12:14:23 » |
|
Vanhoista painetuista kartoista voi myös olla tässä jotain apua: http://vanhatpainetutkartat.maanmittauslaitos.fi/Noissa ei tietenkään näy turvalaitevarustelua tms., mutta raiteisto ainakin suunnilleen hahmottuu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Längman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 353
|
« Vastaus #58 : Helmikuu 10, 2018, 12:15:21 » |
|
Voisiko joku postata mulle Kauhavan aseman ratapihakaaviot n.1885, 1970-80 ja 2010? En yhtään tiedä miten niihin pääsisi käsiksi. Onko jossain joku arkisto ja siihen yksinkertaiset ohjeet - kysyjäkin on.. Vuoden 1923 kaavio http://vaunut.org/kuva/86614?kv2Löytyy täältä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Hietanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 13
|
« Vastaus #59 : Helmikuu 10, 2018, 12:24:00 » |
|
Voisiko joku postata mulle Kauhavan aseman ratapihakaaviot n.1885, 1970-80 ja 2010? En yhtään tiedä miten niihin pääsisi käsiksi. Onko jossain joku arkisto ja siihen yksinkertaiset ohjeet - kysyjäkin on.. Vuoden 1923 kaavio http://vaunut.org/kuva/86614?kv2Löytyy täältä KIITOS!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 465
|
« Vastaus #60 : Kesäkuu 28, 2018, 03:58:30 » |
|
Vaikka tämä ei ole suomesta, ja paremminkin kartta, liittyy Pietarin yhdysrata selkeästi SVR:hin. Yhdysradasta on mainittu mm. kuvan http://vaunut.org/kuva/101399?t=yhdysrata kohdalla. Kuva on "Uudesta Suomettaresta", 29051910 (Kansalliskirjasto, digitoidut sanomalehdet). Vihje on Jan Erik Wiikin kirjan "Vägar av Järn tiil Landets Värn" viitteistä.
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
|
« Vastaus #61 : Kesäkuu 28, 2018, 09:28:54 » |
|
Kartta täsmentää arvokkaalla tavalla viitekuvaa http://vaunut.org/kuva/123031?u=287&kv2=1920&paik=Pietari+%28Suomen+asema%29 ja siihen liittynyttä keskustelua. Uskallan väittää tekstauskäsialan perusteella, että karttapiirros on V.J. Tammelinin laatima. VR 1912-1937 historiikissa sukunimi on suomentunut muotoon E.J. Tammio (tällöin I lk:n ratainsinööri). Tammelin on koonnut ratapihakaaviot ja muutkin tiedot Pietarin Suomen asemakokonaisuudesta.
|
|
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 28, 2018, 09:45:04 kirjoittanut Erkki Nuutio »
|
tallennettu
|
|
|
|
Pauli Ruonala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 83
|
« Vastaus #62 : Tammikuu 11, 2020, 12:54:25 » |
|
Kotkan ratapihakaavio vuodelta 1970 on juuri lisätty kuvapuolelle: http://vaunut.org/sarja/4774 joten oheisena siihen liittyvän 'Kotkan ratapihojen liikennöimissäännön' teksti (11 sivua). Teksti on saatu pienempään tilaan muuttamalla se muokattavaan muotoon. Kirjasessa olisi ollut vielä Kotkan puhelinyhteyksien ja kaiutinlaiteverkoston kaaviot. Ehkä toisella kertaa, jos kysyntää riittää.
|
|
|
|
Jarno Piltti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 69
|
« Vastaus #63 : Tammikuu 09, 2021, 11:53:49 » |
|
Tässä Mukkulan radan raiteistokaavio vuodelta 1987. Virallisemmin Lahden ratapihojen liikennöimissääntö osa 2, voimassa 07-12-1987 alkaen.
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2546
|
« Vastaus #64 : Tammikuu 09, 2021, 14:32:38 » |
|
Mukkulan raiteistokaavioiden täydennykseksi raidesopimukset Joutjärveltä lukien. Kaikki sopimukset ovat vuoden 1985 sopimusyhteenvedossa merkitty paikkakunnalle "Lahti". Joidenkin kohdalla on "Lahti" perään on sulkeisiin merkitty tarkempi sijainti, esim "(Mukkula)". Laitan tämän tiedon sulkeisiin päiväyksen perään. Joissakin tapauksissa on annettu alkuperäinen sopimuskumppani ja vuoden 1985 sopimusosapuoli, esim. "(nyk. Kesko Oy)". Tämä on yhteenvedossa oleva tieto, en lisää mitään omaa tietoa luetteloon.
Joutjärvi: Joutjärvi Oy, 2963/6746, 1.11.1961
Joutjärvi-Mukkula: Thomesto Oy, Rto 24/38/81, 6.2.1981 (Mukkula) Lahden Lämpövoima Oy, RH 1006/38/81, 13.10.1981 Makron Oy, Rto 132/389/84, 9.1.1984 Onninen Oy, Rt 1717/38/73, 4.2.1974 (Mukkula) Lahden kaupunki (nyk. Kesko Oy), 1349/4039, 5.8.1953 (Joutjoki) Oy Iskun Tehtaat, Rt 1158/6063, 21.12.1970 (Mukkula) Oy Iskun tehtaat, 2363/8155, 17.11.1956 (Mukkula) Oy Lahden Polttimo Ab, 688/1567, 18.3.1953 (Mukkula) Fennia Faneri Oy (nyk. Oy Wilh. Schauman Ab), 305/670, 4.2.1953 (Vesijärvi) Rauma-Repola Oy, 600/1082, 14.2.1962 (Mukkula) näiden sijainti ei selviä kaaviosta: Lahden kaupunki, 2303/6295, 23.11.1953 (Joutjärven-Niemen rata) Lahden Rautateollisuus Oy, 2994/5763, 16.11.1960 (Mukkula)
Vesijärvi (kaaviossa näkyvät raiteet): Lahden kaupunki, 842/1722, 18.3.1964 (Teivaanmäen lämpövoimala Lahden kaupunki, 565/1023, 17.2.1939 (Vesijärven sataman raiteisto)
(Rauma-Repolan sopimus Vesijärven kautta oli jo päättynyt, enkä tunnista mihin sopimukseen Vesijärven aseman koillispuoliset raiteet kuuluvat; Lahden aseman alaisista muista sopimuksista osa on Mytäjäisessä, osa Sopenkorvessa ja osa ilman tarkentavaa merkintää)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tomi Hämäläinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 30
|
« Vastaus #65 : Tammikuu 09, 2021, 19:13:51 » |
|
Epäilisin että Lahden Rautateollisuus Oy:n raide on ollut aivan Lahden keskustassa Savonkadun varrella. Mukkulan rata on päättynyt siis sinne. Täällä on kuvakin sieltä: http://vaunut.org/kuva/117604?paik=Lahti
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2546
|
« Vastaus #67 : Toukokuu 07, 2022, 19:23:36 » |
|
Riihimäen voimassa olleet raidesopimukset vuoden 1985 yhteenvedon mukaan. Tarkoituksella en laita luetteloon yhtään omaa kommenttia vaan luettelon sellaisenaan (H.G. Paloheimo ja Riihimäen saha ovat esimerkiksi käytännölllisesti katsoen sama sama omistaja tai ”nyk. Tarkoittaa vuotta 1985): - H.G. Paloheimo Oy, 2819/8379, 21.11.1929 - Riimimäen Saha Oy, 2941/5887, 21.11.1935 - Oikeusministeriö, Vankeinhoito-osasto, 23.12.1959 (ei numeroa) - Oravan Tehtaat Oy (nyk. Puolustusministeriö), 1012/3486, 5.4.1945 - Tienhaaran alueen raiteisto, Riihimäen kaupunki, 1890/7/21, 12.6.1947 - Tehdasvilla Oy (nyk. Väinö Araluoma), 311/1811, 19.2.1948 - Teräs Oy, 1705/4836, 24.8.1955 - Ri-Le Oy, 2774/6020, 10.10.1962 - Ikkuna Oy, 810/1437,9.3.1939 - Riihimäen Lasi Oy, Rt 1197/38/3776, 8.9.1972 - Tikepaja Ky, Rt 379/38/74, 3.6.1974 - Riihimäen kaupunki ja Suomen Ongelmajäte Oy, RH 77/389/84, 23.1.1984
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jyrki Längman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 353
|
« Vastaus #69 : Kesäkuu 15, 2022, 17:40:01 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Pauli Ruonala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 83
|
« Vastaus #71 : Elokuu 18, 2023, 18:32:03 » |
|
Kuvasarjasta Ratapihakaavioita löytyy Vaasan ja Vaskiluodon ratapihakaaviot vuodelta 1977. Oheisena siihen liittyvän 'Vaasan ratapihojen liikennöimissäännön' teksti. Kaavion ensimmäinen osa: http://vaunut.org/kuva/40518
|
|
|
|