Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2815
|
« : Kesäkuu 19, 2025, 08:20:15 » |
|
Ohessa 800-sarjan K5 (Tk3) alkuperäinen kuormakaavio (kuormitusrajat) vuodelta 1927.
Vaaka-akselilla on kulkunopeus Pystyakselilla on junapaino Käyrät osoittavat junapainon ja nopeuden suhteen radan eri kaltevuuksilla. Liikkeellelähtöpaino on esitetty kitkakertoimille 1/5 ja 1/6 Pystyviivalla on myös näytetty suurimman tehon sijainti kaaviossa (nop. 41,7 km/h)
Aiemmin samassa sarjassa on esitetty H5 (Hk3) ja G11 (Sk3).
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 574
|
« Vastaus #1 : Kesäkuu 19, 2025, 12:32:56 » |
|
Elikkä arvoja on saatu laskemalla. Laskukaavoja on/oli olemassa runsaasti. Mitään "mutua" tuossa käyrästössä ei ole.
Prototyypin koeajoilla on sitten tarkistettu laskelmien paikkansa pitävyys.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 683
|
« Vastaus #2 : Kesäkuu 20, 2025, 21:38:47 » |
|
Voisiko taulukossa olla pieni kirjoitusvirhe ja alimmat junapainot olisi laskettu hankauskertoimella 1/7 eikä 1/6? Muuten en ymmärrä, miten junapainojen erot on saatu noin suuriksi? Toinen vaihtoehto on, että luen taulukkoa jotenkin väärin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 264
|
« Vastaus #3 : Elokuu 05, 2025, 12:23:38 » |
|
Mitä muuten nykyään kuuluu veturille 1136?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|