Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Linjavaihteiden käyttö  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1794


« Vastaus #25 : Lokakuu 03, 2019, 17:59:39 »

Raippo-Simolan kolmioraide ja rata Lappeenrantaan purettiin vuonna 2004. Siihen asti oli teoreettisesti mahdollista ajaa kolmioraiteen kautta Simolan aseman edessä olleelle raiteelle, jolla ei enää tuolloin ollut Simolan päässä yhteyttä muuhun rataverkkoon. Kävelin itse hylätyn ratalinjan Lappeenrannasta Simolaan hirvikärpäset seuranani syyskuussa 2003. Tuolloin Simolasta pääsi vielä illalla linjataksilla Lappeenrantaan.
tallennettu
Pasi Seppälä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 43


« Vastaus #26 : Lokakuu 04, 2019, 08:17:30 »

Mahtaisiko Jounilta löytyä kuvia kävelyreissulta Lappeenrannasta Simolaan? Tuolta väliltä on varsin vähän kuvia, joten niitä katselisi mielellään.
tallennettu
Lari Åhman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 70


« Vastaus #27 : Lokakuu 10, 2019, 20:46:21 »

Joutsenossahan on myös linjavaihde, ratapihan pohjoispuolella. Periaatteessahan se on liikennepaikalla kun rajamerkki on kyseisen vaihteen kohdalla, mutta on siitä Joutsenon pihalle kuitenkin jonkin matkaa. Tämä raidehan johtaa Kemiran tehtaiden suuntaan, jossa on myös rajamerkki "tehdas".

Onko tämän raiteen liikenteestä tietoa? Kiskot ei aivan umpiruosteessa kuitenkaan olleet kun pari päivää sitten siellä pyörähdin.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2612


« Vastaus #28 : Lokakuu 10, 2019, 23:27:43 »

Joutsenossahan on myös linjavaihde, ratapihan pohjoispuolella. Periaatteessahan se on liikennepaikalla kun rajamerkki on kyseisen vaihteen kohdalla, mutta on siitä Joutsenon pihalle kuitenkin jonkin matkaa. Tämä raidehan johtaa Kemiran tehtaiden suuntaan, jossa on myös rajamerkki "tehdas".

Onko tämän raiteen liikenteestä tietoa? Kiskot ei aivan umpiruosteessa kuitenkaan olleet kun pari päivää sitten siellä pyörähdin.

Kyseessä on Finnish Chemicals -niminen entinen linjavaihde. Se kuuluu nykyisin Joutsenon liikennepaikkaan eikä täten ole enää "aito" linjavaihde Hymyilee

Linkissä kuvia, mm. 2011.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2612


« Vastaus #29 : Lokakuu 29, 2019, 00:32:13 »

Kirjola 26.10.2019: http://junalauta.net/ratapiha/displayimage.php?pid=2485
Poiksilta 22.10.2019: http://junalauta.net/ratapiha/displayimage.php?pid=2489

Linkit lisätty myös aloitusviestiin.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2612


« Vastaus #30 : Maaliskuu 11, 2020, 22:17:37 »

http://vaunut.org/kuva/125679

Lisätty aloitusviestiin havainto Joroisten tyhjenemisestä.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2612


« Vastaus #31 : Lokakuu 18, 2021, 20:33:09 »

Lisätty aloitusviestiin Haapamäen kyllästämön linjavahteen purku.

http://vaunut.org/kuva/150812
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 302


« Vastaus #32 : Lokakuu 18, 2021, 21:17:05 »

Kinahmin rata raivattiin 1009:n ajoa varten, siitä voisi mainita aloitusviestissä Hymyilee
Lisäys: Porokylän ratapiha on purettu.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #33 : Lokakuu 18, 2021, 21:21:24 »

Kairokoski ja Lapinneva myös purettu ja lakkautettu.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2612


« Vastaus #34 : Lokakuu 19, 2021, 12:11:37 »

Tiedot lisätty, merkitty myös Metsäkansan käytön lopetus.

Olisivatko seuraavia lakkautettavia Haapamäen kyllästämö ja Lieksan teollisuuskylä? Hmk:n vaihde on jo purettu, mutta onko linjavaihdetta virallisesti vielä nimenomaan lakkautettu?
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 19, 2021, 14:45:32 kirjoittanut Jimi Lappalainen » tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Aapo Halminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 87


« Vastaus #35 : Lokakuu 19, 2021, 16:49:52 »

Olisivatko seuraavia lakkautettavia Haapamäen kyllästämö ja Lieksan teollisuuskylä? Hmk:n vaihde on jo purettu, mutta onko linjavaihdetta virallisesti vielä nimenomaan lakkautettu?
Haapamäen kyllästämön linjavaihde on lakkautettu 13.10.2021 lukien.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1794


« Vastaus #36 : Lokakuu 19, 2021, 21:15:29 »

Orimattilasta purettiin tuo aloitusviestissä mainittu toinen liikenteeltä suljettu raide jo vuonna 2020.

Porokylä purettiin 2020.

Kairokosken raiteet purettiin jo 2019 ja linjaraiteen vaihteet 2020.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2612


« Vastaus #37 : Lokakuu 19, 2021, 22:00:33 »

Orimattilasta purettiin tuo aloitusviestissä mainittu toinen liikenteeltä suljettu raide jo vuonna 2020.

Ahaa, eli purettiin raide 003. Jäljelle jäi vielä raide 001 sekä pääraide 002. Kyllä, noin päin ne numerot menevät Hymyilee
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2612


« Vastaus #38 : Lokakuu 19, 2021, 22:38:35 »

Rataverkolla on viisi linjavaihdetta, jonne on aktiivista liikennettä. Säännöllistä liikennettä on Iisalmen teollisuusraiteille, Sorsasaloon ja Sänkimäkeen.

Iisalmen teollisuusraiteet - liikennettä viimeksi 19.10.2021

Onttola - liikennettä viimeksi 19.10.2021

Soinlahti - liikennettä viimeksi 16.10.2021

Sorsasalo - liikennettä viimeksi 19.10.2021

Sänkimäki - liikennettä viimeksi 18.10.2021


Hieman hiljaisempia ovat:

Dynamiittivaihde - 10 junaa vuonna 2021

Mustio - 10 työjunaa vuonna 2021 (melko aktiivinen radanpidon varastoalue)

Rautpohja - 6 junaa vuonna 2021


Muutamalla linjavaihteella on käynyt 1–5 työjunaa aikataululla, osalla ei lainkaan.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2612


« Vastaus #39 : Lokakuu 20, 2021, 12:48:30 »

Lisätty aloitusviestiin uusi kuva Komusta.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 351


« Vastaus #40 : Lokakuu 20, 2021, 13:23:11 »

Onkohan tämä Keljonlahden vaihde linjavaihde?

http://vaunut.org/kuva/26229
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #41 : Lokakuu 20, 2021, 13:40:01 »

Onkohan tämä Keljonlahden vaihde linjavaihde?

http://vaunut.org/kuva/26229
Se taitaa peräti olla osa Jyväskylän liikennepaikkaa eli ei ole linjavaihde.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2612


« Vastaus #42 : Lokakuu 20, 2021, 14:04:10 »

Onkohan tämä Keljonlahden vaihde linjavaihde?

http://vaunut.org/kuva/26229

Tuossa on liikennepaikkakin väärin. Erkanemisvaihteen nimi oli vain Keljo, ja radan päätepiste oli Keljonlahti. Keljon vaihde itsenäisenä rautatieliikennepaikkana (Kej) on lakkautettu 1.2.2010, kun taas Keljonlahden liikennepaikka (Kei) lakkautettiin jo 1.10.2007. Koko Keljonlahden rata on nykyisin osa Jyväskylän liikennepaikkaa, kuten Joona tuossa edellä kertoo.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2612


« Vastaus #43 : Lokakuu 24, 2021, 09:22:35 »

Osa linjavaihteista löytyy myös Väylän tasoristeysraporttikuvista. Minkähän takia nykyisin kuvataan myös pystykuvia??

Hanhikoski

Iisalmen teollisuusraiteet

Soinlahti

Joroinen

Kaleton

Kinahmi

Komu

Lohiluoma

Metsäkansa

Mustio

Niinimaa

Närpiö

Orimattila

Sorsasalo

Syrjä

Valkeasuo

Viekki + toisesta suunnasta

Vierumäki

+ lisäksi kuva Vesangan liikennepaikalta
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2346


« Vastaus #44 : Lokakuu 24, 2021, 17:00:43 »

Minkähän takia nykyisin kuvataan myös pystykuvia??

Kamerakännykät ovat nykyään löytäneet tiensä myös ratajätkien taskuihin.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2612


« Vastaus #45 : Lokakuu 25, 2021, 16:04:14 »

Minkähän takia nykyisin kuvataan myös pystykuvia??

Kamerakännykät ovat nykyään löytäneet tiensä myös ratajätkien taskuihin.

Mielestäni nuo raporttikuvat pitäisi ottaa oikeasti kunnolla.

• Jotkut kuvat ovat vain tasoristeyskannesta
• Jotkut on otettu hämärällä, jopa pimeällä (esim. Hiismäki)
• Jotkut ovat pahoin tärähtäneitä / suttuisia.
• Kuvien selitykset ovat yleensä hyvin suurpiirteisiä, esimerkiksi "oikealta oikealle". Helpompaa olisi kertoa ilmansuunnilla, kummalla puolella rataa ollaan. Sitäkin toki näkee.
• Kuvien selitykset eivät myöskään usein edes päde itse kuvaan.
• Joidenkin kuvien selityksenä taasen on vain kirjain x.
• Rataosan Huutokoski–Rantasalmi tasoristeyskuviin on merkitty rataosaksi Savonlinna–Parikkala.

Kännykkäkamerat ovat myös sen verran laadukkaita, että päiväsaikaan ei pitäisi olla ongelmia ottaa tärähtämättömiä vaakakuvia edes käsivaralta.


Mutta jotta en valittaisi liikaa, niin mainittakoon että yleensä ne kuvat ovat ihan hyviä, ja ihan hienoja valokuviakin löytyy, kuten tämä tunnelmapala Skogbyn seisakkeen tasoristeykseltä. Pääosin tasoristeysraporttikuvat ovat kyllä hyvää aineistoa.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2612


« Vastaus #46 : Lokakuu 27, 2021, 21:52:42 »

Päivitetty uusi Kalettoman kuva aloitusviestiin.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2612


« Vastaus #47 : Toukokuu 13, 2024, 07:39:51 »

Aloitusviestiä päivitetty 13.5.2024. Luettelosta on poistettu seuraavat lakkautetut linjavaihteet:

    Haapamäen kyllästämö
    Kairokoski
    Lapinneva
    Porokylä

tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 454


« Vastaus #48 : Toukokuu 20, 2024, 03:49:00 »

Bensaa tai löpöä,mitä mahtanevat nykyajan koneet ryystää...

Suihkaripolttoaine on jokseenkin läheistä (?) sukua dieselöljylle.

Mäntämoottorilentobensiini taas on eri juttu kuin autobensiini (oktaaniluku yleisesti 100 ja sen pitää sietää säilytystä). Lentobensiinin huono puoli on mahdollisuus ns. vesibensaan, jota ei mielellään saisi olla. Se tarkoittaan säiliön kondenssiveden esiintymistä, siis pisaroina.

Sanotaan nyt näin: lennellessäsi Cherokee Arrow-Piperillä tai Cessna 182 Skylane RG turbolla tulet taatusti ja kouriintuntuvasti havaitsemaan, kuinka Lycoming tms pahoittaa mielensä, ellet ole ennen starttia laskenut vesibensoja pois koneesi tankeista...

Niissä koneissa (yleisesti ultrakeveissä), joiden nokalle on heitetty kuplavolkkarin 4-syl. boxer, voi edelleen tankkiin pistää autobensiiniä.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Linjavaihteiden käyttö  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina