Vähän on vaikee ottaa kantaa tilanteeseen, kun en ole liikennesuunnittelijana tuolla, että mistä supistukset johtuu. Ostoliikenne on typerää, yhteiskunta määrittää hyvin tarkkaan halutun kaluston niin kustannukset nousevat turhaan. Palvelusopimusasetus (PAS) vie KOKO suomen julkisen liikenteen kommunismiin, itsekannattavat vuorot poistuvat kokonaan ja siirrytään yhteiskunnan tilaamaan liikenteeseen. Varmaa on, että lippujen hinnat tulevat näinollen nousemaan radikaalisti. Johan sitä suunnitelmataloutta kokeiltiin Venäjällä ja huonoksi todettiin, joten mitätöitävä on tyhmät säädökset suomessa ja näytettävä EU:lle minne se saa painua.
EU:sta toki aivan samaa mieltä, mutta miksi liikennöitsijöiden liikennelupia ei ole mahdollista korvata vastaavilla sopimuksilla, jollaisella VR:lle nyt on annettu monopoli lähes koko rataverkolla? Ostoliikennehän on vain pieni osa VR:n liikenteestä! (Edellä sanottu sillä varauksella, että en kovin hyvin nykyistä systeemiäkään tunne, mitä siinä on muuttunut parin viime vuosikymmenen aikana.)