Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Eduskunnassa kysellään radanpidosta  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Maaliskuu 08, 2010, 17:58:37 »

Kansanedustuslaitoksemme edustaja Jari Larikka Kansallisesta Kokoomuksesta on jättänyt seuraavansisältöisen kirjallisen kysymyksen asianomaisen ministerin vastattavaksi:

KIRJALLINEN KYSYMYS 158/2010 vp

Tarkistamaton versio 1.1 KK 158/2010 vp - Jari Larikka /kok
 
Ratojen kunnossapidon kilpailuttaminen

Eduskunnan puhemiehelle
 
Kulunut kylmä ja runsasluminen talvi on aiheuttanut ongelmia junaliikenteessä ja ratojen kunnossapidossa. Tämän vuoksi VR on ilmoittanut Liikenneviraston tarvitsevan 100 miljoonaa euroa lisää määrärahaa raiteiden kunnossapitoon.

Onneksi liikenneministeri Anu Vehviläinen sekä Liikenneviraston pääjohtaja Juhani Tervala ovat julkisuudessakin todenneet, ettei lisäraha viime viikkojen kaltaisia ongelmia poista, vaan ratkaisun täytyy löytyä Liikenneviraston ja VR:n nykyisen rahankäytön sekä toiminnan tarkistamisesta.

VR-Radan työtä voitaisiin varmasti tehostaa niin, että saataisiin parempaa laatua työlle ja että omistaja samalla säästäisi rahaa. VR kunnossapitää 67:ää prosenttia ratapituudesta, ja sille maksetaan 90 prosenttia kunnossapitorahoista.

Markkinoiden hyvän toimimisen vuoksi tarvitaan kuitenkin useampia yrityksiä kilpailemaan paremmuudesta ja pitämään kustannukset kohtuullisina. Tiedossani on, että VR saa pitkillä olemassa olevilla siirtymäajan sopimuksillaan hyväkatteista rahaa, jota sitten siirretään kilpailukohteisiin tekemällä alihintaisia tarjouksia.

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Aikooko hallitus ryhtyä toimenpiteisiin kilpailuttaakseen ratojen kunnossapitoalueet uudelleen kaikkien ratojen kunnossapitoa tarjoavien tahojen kesken, jotta saadaan kustannustasoksi realistinen ja kohtuullinen hinta sekä kunnossapitovelvoitteisiin tarkka ja tehokas sisältö?

Helsingissä 5 päivänä maaliskuuta 2010

Jari Larikka /kok
tallennettu
Pekka Porkkakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #1 : Maaliskuu 08, 2010, 22:29:15 »

Loistava kysymys. Kommunistisen oloiselta LVM:ltä saadaan vastauksen muodossa taas hyvät naurut - vaikka tilanne erittäin surullinen onkin. Tämä kysymys olisi pitänyt kysyä jo 10 vuotta sitten.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Maaliskuu 10, 2010, 10:25:36 »

Loistava kysymys. Kommunistisen oloiselta LVM:ltä saadaan vastauksen muodossa taas hyvät naurut - vaikka tilanne erittäin surullinen onkin. Tämä kysymys olisi pitänyt kysyä jo 10 vuotta sitten.

Ja vastata yksiselitteisesti "ei".  On aika hölmöä kuvitella, että kun samasta urakasta kilpailee X yritystä ja urakan voittaa halvimman kutakuinkin uskottavan tarjouksen tehnyt, laatu paranisi. Onhan tuo jo nähtävissä nykyiselläkin rataverkolla, jossa urakat on kilpailutettu: ei toimi.

Hupaisaa puhua porvarihallituksen "kommunistisen oloisesta" ministeriöstä. Vehviläinen toki on kepuli - mutta ei Suokustasta kyllä vasemmistolaista (saati kommunistista) häivähdystä löydy.

Oletettavasti veli Porkkakoski ei yksinkertaisesti tiedä mitä se on se kommunismi.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #3 : Maaliskuu 10, 2010, 10:39:06 »

Oletettavasti veli Porkkakoski ei yksinkertaisesti tiedä mitä se on se kommunismi.

Eikös se muka olekaan yleisesti käytetty haukkumasana kaikelle vastenmieliselle, esim. kaiken maailman lakkolaisia kohtaan, jotka muka taistelevat jo sovittujen pelisääntöjen puolesta, mutta oikeasti ovat vain rahanahneita paskiaisia?
tallennettu
Jarmo Pyytövaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 126


« Vastaus #4 : Maaliskuu 10, 2010, 18:35:00 »

Vai ovat lakkoilijat kommunisteja, kylläpäs Topi taas tietää. Minä luulin, lakkoilijoiden olevan tälläkin kertaa noskelaisia. Eikös ne kommunistit, enemmänkin jaa ja tasaa, kuin itselleen haalivat? Ovatko todellakin paskiaisia? Erikoinen väite että, kommunistit ovat vastenmielisiä, ihmiset vai aate, tai molemmat? Harvemmin kuitenkaan selkään puukottajia, eikö ennemminkin suoraselkäisiä.  Pyörittää silmiään
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #5 : Maaliskuu 10, 2010, 18:45:06 »

Jahas. Just nyt mä tahtoisin pistää kukkaruukun päähän silmien eteen ja kuvitella että maailmaa ei ole olemassa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #6 : Maaliskuu 11, 2010, 00:52:50 »

Jarmon sarkasmidetektori olisi kyllä rasvauksen tarpeessa  Virnistää
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #7 : Maaliskuu 11, 2010, 08:41:56 »

Jarmon sarkasmidetektori olisi kyllä rasvauksen tarpeessa  Virnistää

Näin näyttäisi olevan. Hymyilee

Tämäkin oli odotettavissa, Jarmohan säännöllisesti selaa kaikki minun viestini läpi, ja etsii niistä väkisin nillitettävää. En kylläkään tiedä, mistä tämä yhden miehen kampanja johtuu, ehkä olen sanonut joskus jossain vähän pahasti Jarmolle. Jarmo varmasti halutessaan kertoo, mikä mättää. Voi Jarmo toki jatkaakin, itsensähän hän vain siinä nolaa.

Tervo sen sijaan ei enää harrasta samaa minua kohtaan, keskittyy nykyään ilmeisesti vain "rueueppoeiseen". Hymyilee

tallennettu
Jarmo Pyytövaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 126


« Vastaus #8 : Maaliskuu 11, 2010, 12:04:12 »

Tuukka, mikä sinua estää vetämästä ruukkua päähäsi? Jännä juttu, kukkaruukku päässä, muki kädessä, erikoinen, joskin hyvin mielenkiintoinen yhdistelmä. Aiotko olla Ihmistenilmoilla? Tulen keväämmällä Berliiniin, jos silloin vielä kuljet ruukku päässäsi, ottaisin mielelläni kuvan. Onko sinulla vakiopaikka, vai huuhailetko mukihommissa ympäri kaupunkia?

Armejassa opittua, oivallettua. Laske miina, kierrä ketunlenkki, koe ansa, siellä  ne taas ovat. Hymyile, hymyile leveästi. Eivät opi, eivät oivalla, murheellista.  Virnistää
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #9 : Maaliskuu 11, 2010, 13:44:33 »

Tuukka, mikä sinua estää vetämästä ruukkua päähäsi? Jännä juttu, kukkaruukku päässä, muki kädessä, erikoinen, joskin hyvin mielenkiintoinen yhdistelmä. Aiotko olla Ihmistenilmoilla? Tulen keväämmällä Berliiniin, jos silloin vielä kuljet ruukku päässäsi, ottaisin mielelläni kuvan. Onko sinulla vakiopaikka, vai huuhailetko mukihommissa ympäri kaupunkia?

Armejassa opittua, oivallettua. Laske miina, kierrä ketunlenkki, koe ansa, siellä  ne taas ovat. Hymyile, hymyile leveästi. Eivät opi, eivät oivalla, murheellista.  Virnistää

Ruukun päähän vetämistä estää se, että talouden ainoassa riittävän suuressa ruukussa elelee jo joku muu. Tosin pään sijaan hänellä on ruukussa alapää, eli juuret.
Voidaan ihan mielellään tavata (ihan oikeastikin!). Jos tuot tapaamispaikalle sopivan ruukun mukanasi, voidaan ottaa junakuvia, joissa näkyy ruukkupäinen harrastaja. Saadaan aloitettua Kukkaruukku ja juna -kilpailu. Idea tuntuu niin hauskanhöhlältä, että sen voisi toteuttaakin Hymyilee
Matkustaja nousemassa aamuruuhkassa metroon kukkaruukku päässään, matkustaja katselemassa aikatauluja kukkaruukku päässään. Sarjaa voisi jatkaa vaikka miten. Jos mun puku olisi täällä eikä Suomessa, saataisiin kuvista vielä tyylikkäämpiä Hymyilee
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #10 : Maaliskuu 11, 2010, 17:45:27 »

Jarmon sarkasmidetektori olisi kyllä rasvauksen tarpeessa  Virnistää

Näin näyttäisi olevan. Hymyilee

Tämäkin oli odotettavissa, Jarmohan säännöllisesti selaa kaikki minun viestini läpi, ja etsii niistä väkisin nillitettävää. En kylläkään tiedä, mistä tämä yhden miehen kampanja johtuu, ehkä olen sanonut joskus jossain vähän pahasti Jarmolle. Jarmo varmasti halutessaan kertoo, mikä mättää. Voi Jarmo toki jatkaakin, itsensähän hän vain siinä nolaa.

Tervo sen sijaan ei enää harrasta samaa minua kohtaan, keskittyy nykyään ilmeisesti vain "rueueppoeiseen". Hymyilee



Lajunen,  toivottavasti voit jotain sairaalloiselle epäluulollesi jotta vorkpersoonaasi kohdistuisi tai on kohdistunut jonkinlaista " yhden miehen kampanjointia "
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #11 : Maaliskuu 11, 2010, 19:29:15 »

Matkustaja nousemassa aamuruuhkassa metroon kukkaruukku päässään, matkustaja katselemassa aikatauluja kukkaruukku päässään. Sarjaa voisi jatkaa vaikka miten.

Upea idea. Hymyilee Lupaan jopa lahjoittaa kukkaruukun tarvittaessa, nouto pääkaupunkiseudulta.

Tervolle kiitos diagnoosista, yritän jatkossa vastaavissa tilanteissa ymmärtää, että kyse on harhaluulosta.
tallennettu
Pekka Porkkakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #12 : Maaliskuu 11, 2010, 20:14:18 »

On aika hölmöä kuvitella, että kun samasta urakasta kilpailee X yritystä ja urakan voittaa halvimman kutakuinkin uskottavan tarjouksen tehnyt, laatu paranisi. Onhan tuo jo nähtävissä nykyiselläkin rataverkolla, jossa urakat on kilpailutettu: ei toimi.

Hupaisaa puhua porvarihallituksen "kommunistisen oloisesta" ministeriöstä. Vehviläinen toki on kepuli - mutta ei Suokustasta kyllä vasemmistolaista (saati kommunistista) häivähdystä löydy.
Kunpa kunnossapito olisikin kilpailutettu ja X olisi suurempi kuin 1. Vuodesta 1995 kunnossapidon kilpailu on sähkölaitteiden ja raiteiden osalta päässyt alueilla mitattuna jopa 50 % laajuuteen. Liikennemäärissä mitattuna paljon vähempään. Loppuja hoitaa VR Rata ilman, että muilla on ollut mahdollisuutta asiaan vaikuttaa. Eikös tällainen valtiollisen toiminnan suosiminen muka ole kommunisminoloisuutta parhaimmillaan? Eivätkä ministeriön virkamiehet - eikä politiikka kaikenlaisine yksinoikeuksineen muutu ministerin vaihtuessa. Valitettavasti. Aivan sama onko kepuli tai kokkare tai muu velmu. VR on pyhästi etuoikeutettu. Ainoa kehitys tulee Brysselistä ja sitäkin voi koittaa kiertää.
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #13 : Maaliskuu 11, 2010, 22:05:45 »

Mitenkäs menisi pääkaupunkiseudun sähkölaitteiden kilpailuttaminen, ilman samaan kauppaan saatavaa laite- ja paikallistuntemuksen omaavaa kunnossapitohenkilöstöä. Siinäkin olisi henkilöstöllä, heitä ei ole oikeus myydä,  oikeus valita työnantajansa. Ketuiksi menisi vähintäänkin Etelä-Suomen liikenne. Jokin suoranpätkä Kouvolasta Pieksämäelle on hiukan eri juttu. Kun siellä kunnossapitoa hoitaa asennukset suorittanut laiteurakoitsija, ainakin alkuun heppoisin turvallisuuskäsitteineen ja -riskeineen. Aiheesta oli tehty eduskuntakysely. Raha ratkaisee. Muualla tarjouskilpailun voittaneet firmat ovat saaneet rekrytoitua VR:ltä henkilöstöä. Esim. turvalaitteiden kunnossapito oikeastaan edellyttää laitteiden kanssa "naimisissaoloa", so. kiinteää suhdetta. Hommia ei hoideta muun toimen ohella ja jostain nyhdetyillä reissumiehillä. Tähän voi hyvin verrata Finnairia, ei koneiden kimppuun päästetä "jostain irtisaatuja remonttireiskoja".
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #14 : Maaliskuu 11, 2010, 22:14:39 »

On aika hölmöä kuvitella, että kun samasta urakasta kilpailee X yritystä ja urakan voittaa halvimman kutakuinkin uskottavan tarjouksen tehnyt, laatu paranisi. Onhan tuo jo nähtävissä nykyiselläkin rataverkolla, jossa urakat on kilpailutettu: ei toimi.

Hupaisaa puhua porvarihallituksen "kommunistisen oloisesta" ministeriöstä. Vehviläinen toki on kepuli - mutta ei Suokustasta kyllä vasemmistolaista (saati kommunistista) häivähdystä löydy.
Kunpa kunnossapito olisikin kilpailutettu ja X olisi suurempi kuin 1. Vuodesta 1995 kunnossapidon kilpailu on sähkölaitteiden ja raiteiden osalta päässyt alueilla mitattuna jopa 50 % laajuuteen. Liikennemäärissä mitattuna paljon vähempään. Loppuja hoitaa VR Rata ilman, että muilla on ollut mahdollisuutta asiaan vaikuttaa. Eikös tällainen valtiollisen toiminnan suosiminen muka ole kommunisminoloisuutta parhaimmillaan? Eivätkä ministeriön virkamiehet - eikä politiikka kaikenlaisine yksinoikeuksineen muutu ministerin vaihtuessa. Valitettavasti. Aivan sama onko kepuli tai kokkare tai muu velmu. VR on pyhästi etuoikeutettu. Ainoa kehitys tulee Brysselistä ja sitäkin voi koittaa kiertää.

Mitäs vikinää tämä nyt on?
Jos kunnossapito on kilpailutettu, niin silloin urakan saa se kuka tekee halvimman tarjouksen!
Ja missä ne tavaraliikenteen uudet operaattorit luuraa? Ai niin, siinähän oli se suuri salaliitto, suosittelen muutenkin foliohatun käyttöä...

Vai kuulutko siihen ihme "sosialisointiporukkaan" jonka mielestä VR-radan koneet pitäisi laitta johonkin ihme kalustopooliin tms. käsittämättömään järjestelyyn? Onko mitään etua jos joku yksityisomisteinen yritys hoitaisi 100% kunnossapidosta?
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
Pekka Porkkakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #15 : Maaliskuu 12, 2010, 08:21:24 »

Jos kunnossapito on kilpailutettu, niin silloin urakan saa se kuka tekee halvimman tarjouksen!

Mutta kun ei ole. Lue uudestaan!

Ja missä ne tavaraliikenteen uudet operaattorit luuraa? Ai niin, siinähän oli se suuri salaliitto, suosittelen muutenkin foliohatun käyttöä...

Missäs ne henkilöliikenteen operaattorit ovat? Kenen propellihattu nostaa niin korkealle, että näkyy? Montako rataverkon yleisen käytön mahdollistavaa lakiehdotusta Ministeriö on valmistellut ennen kuin Brysselistä on pakotettu?

Vai kuulutko siihen ihme "sosialisointiporukkaan" jonka mielestä VR-radan koneet pitäisi laitta johonkin ihme kalustopooliin tms. käsittämättömään järjestelyyn?

En.

Onko mitään etua jos joku yksityisomisteinen yritys hoitaisi 100% kunnossapidosta?
Ei siinä, että yksityisomisteinen firma hoitaa, tai että valtionyritys hoitaa, ole mitään suoranaista etua vaan siinä, että halutaan tehdä asiat tehokkaimmin. Rahalle vastinetta! Jos valtionyhtiö olisi tehokkain, sillä olisi kilpailutetuista osuuksistakin edelleen 100 % markkinaosuus. Vaan kun ei ole. Kilpailu on hyvä sparraaja, mutta tätä ei Ministeriössä haluta tunnustaa ennen kuin on pakko. Kaikkia kunnossapitosopimuksia ei ole voitettu halvalla hinnalla.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #16 : Maaliskuu 12, 2010, 10:53:05 »

Niin, siis VR-Radalla on pitkiä hyväkatteisia sopimuksia joiden tuoman taloudellisen hyödyn se ulosmittaa polkemalla muualla hintoja. Eikö tuo ole ihan nollapeliä, mahdollisesti?
Onhan VR-rata myös saanut suurehkoja urakoita ulkomaita myöten...
Omistajasta riippumatta suurilla toimijoilla nyt vaan on tiettyjä mahdollisuuksia, joita pienillä ei ole!

Voisiko olla mahdollista, ettei tämä rautateiden ympärillä pyörivä bisnes ei juuri ketään yksinkertaisesti kiinnosta? Voi johtua suuresta VR-konsernistakin, mutta sellaista se nyt vaan on...

Myönnettävä on, että VR:n yksinoikeus pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen oli kyllä melko kummallinen veto. Sinnehän nuo yksityiset operaattorit epäilemättä tulisivat kaikkein mieluiten.

Nyt on odotettavissa kaikennäköistä lausuntoa poliitikoilta, eikä se suinkaan johdu siitä, että asiat ovat kuin ovat, vaan ihan jostain muusta  Hymyilee
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #17 : Maaliskuu 15, 2010, 00:51:38 »

Ei siinä, että yksityisomisteinen firma hoitaa, tai että valtionyritys hoitaa, ole mitään suoranaista etua vaan siinä, että halutaan tehdä asiat tehokkaimmin.

Ja se kuvitelma, että yksityinen yritys tekisi asiat tehokkaammin kuin vaikkapa valtion omistama tai jopa yhteiskunta itse on tietenkin silkkaa hypeä. Minkä viimeksi olemme saaneet lukea tai kuulla (jos olemme uskaltaneet pitää silmiä ja korvia avoinna) terveydenhoidon puolella, missä on laajalti todettu yksityistämisen a) nostaneen hintaa ja b) heikentäneen tasoa.

Itse asiassa jokaiselle, jolla ajatteluelin on, tämän päätteleminen ilman ihmisillä suoritettuja rottakokeita olisi pitänyt olla helppoa. Jopa minä sanoin tämän ääneen jo 80-luvulla.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #18 : Huhtikuu 11, 2010, 20:31:43 »

Ministeri Vehviläinen on vastannut edustaja Jari Larikan ( kok ) kysymykseen:

KIRJALLINEN KYSYMYS 158/2010 vp
< Paluu  |  Sivun loppuun
Tarkistamaton versio 1.2 KK 158/2010 vp - Jari Larikka /kok
Ratojen kunnossapidon kilpailuttaminen
Eduskunnan puhemiehelle
Kulunut kylmä ja runsasluminen talvi on aiheuttanut ongelmia
junaliikenteessä ja ratojen kunnossapidossa. Tämän vuoksi VR on ilmoittanut
Liikenneviraston tarvitsevan 100 miljoonaa euroa lisää määrärahaa raiteiden
kunnossapitoon.

Onneksi liikenneministeri Anu Vehviläinen sekä Liikenneviraston pääjohtaja
Juhani Tervala ovat julkisuudessakin todenneet, ettei lisäraha viime
viikkojen kaltaisia ongelmia poista, vaan ratkaisun täytyy löytyä
Liikenneviraston ja VR:n nykyisen rahankäytön sekä toiminnan
tarkistamisesta.

VR-Radan työtä voitaisiin varmasti tehostaa niin, että saataisiin parempaa
laatua työlle ja että omistaja samalla säästäisi rahaa. VR kunnossapitää
67:ää prosenttia ratapituudesta, ja sille maksetaan 90 prosenttia
kunnossapitorahoista.

Markkinoiden hyvän toimimisen vuoksi tarvitaan kuitenkin useampia yrityksiä
kilpailemaan paremmuudesta ja pitämään kustannukset kohtuullisina.
Tiedossani on, että VR saa pitkillä olemassa olevilla siirtymäajan
sopimuksillaan hyväkatteista rahaa, jota sitten siirretään
kilpailukohteisiin tekemällä alihintaisia tarjouksia.

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten
esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

  Aikooko hallitus ryhtyä toimenpiteisiin kilpailuttaakseen ratojen
kunnossapitoalueet uudelleen kaikkien ratojen kunnossapitoa tarjoavien
tahojen kesken, jotta saadaan kustannustasoksi realistinen ja kohtuullinen
hinta sekä kunnossapitovelvoitteisiin tarkka ja tehokas sisältö?
Helsingissä 5 päivänä maaliskuuta 2010

Jari Larikka /kok

Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra
puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Jari Larikan /kok näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK
158/2010 vp:

  Aikooko hallitus ryhtyä toimenpiteisiin kilpailuttaakseen ratojen
kunnossapitoalueet uudelleen kaikkien ratojen kunnossapitoa tarjoavien
tahojen kesken, jotta saadaan kustannustasoksi realistinen ja kohtuullinen
hinta sekä kunnossapitovelvoitteisiin tarkka ja tehokas sisältö?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:

Liikenneviraston tehtävänä on huolehtia, että rataverkko on joka päivä
sovitulla tavalla liikennöitävissä. Liikennevirasto ostaa
kunnossapitopalvelut. Kunnossapidossa palvelutarjoajia on noin 300,
suurimpina Oy VR-Rata Ab (osuus kaikista kunnossapitotöistä yli 60 %), Eltel
Oy ja Maansiirto Veli Hyyryläinen Oy.

Liikenneviraston rautatieosasto (entinen Ratahallintokeskus) aloitti
kunnossapidon kilpailuttamisen vuonna 2004 Pohjois-Suomessa. Kilpailutusta
on jatkettu asteittain. Kokemuksien perusteella kunnossapidon sisältöjä on
tarkennettu. Ennen kilpailutuksen aloittamista ratojen kunnossapito
hankittiin yhdellä sopimuksella Oy VR-Rata AB:ltä. Suomi oli jaettu 12
kunnossapitoalueeseen. Kilpailutuksen edistymisen myötä on ko. sopimuksesta
purettu yksitellen kilpailun alla ollut kunnossapitoalue.

Liikennevirastolla on voimassa oleva ratojen kunnossapidon kilpailutuksen
aikataulu. Suunnitelman mukaisesti kaikki kunnossapitoalueet kilpailutetaan
vähintään kertaalleen vuoteen 2013 mennessä ja toiseen kertaan
Pohjois-Suomen osalta. Vuoden 2013 jälkeen aloitetaan kilpailutuksen 3.
kierros Pohjois-Suomen ja 2. kierros muun Suomen osalta.

Kunnossapidon kilpailutuksia järjestetään sähköradan ja päällysrakenteen
kunnossapidon lisäksi mm. turvalaitejärjestelmien,
liikenneohjausjärjestelmien, tietoliikenne ja kalustonvalvontalaitteiden
kunnossapidosta. Vuosittain kohteita on useita.

Kilpailutuksessa noudatetaan kilpailulainsäädäntöä ja kilpailutukset on
julkaistu julkisen hankinnan kilpailutuksen periaatteiden mukaan.
Urakoitsijoita on informoitu etukäteen useissa eri sidosryhmätilaisuuksissa,
messuilla, liikenneviraston internetsivuilla ja mainoslehdillä.
Kilpailutuskierroksiin on ilmoittautunut 6-9 yritystä, joista ulkomaisia on
ollut 2-3 kpl. Ilmoittautumisien perustella tarjouspyyntökierroksille on
valittu 4-6 ehdokasta. Lopullisen urakoitsijan valinnan perusteena ovat
olleet infrastruktuurialan referenssit, resurssit, laatu ja hinta.
Kilpailutuksen kireys on ollut kiitettävä. Jokaisen kilpailutuspäätöksen
jälkeen on järjestetty palautetilaisuus halukkaiden urakoitsijoiden ja
liikenneviraston asiantuntijoiden kesken. Palautteen tarkoituksena on ollut
kehittää kilpailutusprosessia ja asiakirjoja. Kilpailutusasiakirjat ovat
julkisia.

Liikennevirasto on tutkinut väitettä alihinnoittelusta.
Kilpailutusasiakirjoissa, jotka ovat julkisia, vaaditaan kokonaishintojen
lisäksi yksikköhintoja. Aikaisempien kustannustietojen ja yksikköhintojen
perusteella ei ole löydetty alihinnoittelua tarjoajien aineistoista.
Kustannustaso vastaa panosta. Kilpailu on kovaa ja sen kireys vaikuttaa työn
laatuun ja hintoihin positiivisesti pitäen ne kurissa sekä varmistaen
radanpidon turvallisuuden ja taloudellisuuden.

Euroopassa saatujen kokemusten perusteella kilpailun avaaminen asteittain on
hyvä menettelytapa. Sen sijaan huonoja kokemuksia on kertynyt maissa, joissa
on kilpailutettu suuri osa rataverkosta yhdellä kertaa. Kilpailutettujen
urakoiden onnistumisen seurannalla ja tilaaja-toimittaja vuorovaikutuksella
on varmistettu rautatieliikenteen turvallisuus, infrastruktuurin haltijan
taloudellisuus ja urakoitsijoiden osaamisen kehittyminen.

Helsingissä 26 päivänä maaliskuuta 2010

Liikenneministeri Anu Vehviläinen

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_158_2010_p.shtml
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #19 : Huhtikuu 13, 2010, 10:01:18 »

Herranen aika! Ne meinaavat ihan oikeasti kilapiluttaa liikenteenohjausjärjestelmänkin? Olin jo harkinnut työsuhdeautosta luopumista, mutta tuon jälkeen en kyllä uskalla junaan nousta...
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Eduskunnassa kysellään radanpidosta  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina