Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR odottaa jopa 40 000 venäläismatkustajaa vuodenvaihteessa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #25 : Joulukuu 29, 2012, 15:36:05 »

Hinnoista en osaa sanoa, mutta olen ollut siinä käsityksessä, että monet Venäläiset pitävät junailusta tai ehkä ts. eivät pidä lentämisestä.

Hämmesteltiin sitä että miten juna oli niin tyhjä.

Ensimmäiseen kommenttiin liittyen tuollainen vuorokauden mittainen junamatka ei ole venäläisille kuin alkulämmittely...

Toiseen liittyen voisin arvella, että junasta on poistunut matkustajia jo väliasemille huomattavia määriä. Tuskin kymmenien asiakkaiden vuoksi olisi kulkuun laitettu satojen matkustajien junaa täydessä mitassa...
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #26 : Joulukuu 29, 2012, 17:42:01 »

Täytyy hämmästellä tätä venäläisiä kiehtovaa Suomi-eksotiikkaa, että jaksaa junassa kolkutella melkein vuorokauden Rovaniemelle. P500 on kolkutellut Suomen puolella klo 2.21 alkaen, vaihtelevalla nopeudella, säännöllistä liikennettä väistellen. Vaikka itse junailuista pidänkin, saattaisi silti yksi kerta riittää kuluttaa yksi päivä tuijottaen korpea, hiljaisia asemia ja aina välillä kolkutella pätkä eteenpäin.

Osaako joku sanoa, ovatko nuo uuden vuoden junamatkat venäläisille jotenkin erityisen edullisia verrattuna esim. lentämiseen?

Venäläiset eivät kammoa vuorokauden kestävää junamatkaa. Omassa maassaan kun viikkokin junassa ei ole vallan tavatonta. Junaa puoltavat myös helppoudet matkatavaroiden, ml. suksien kanssa, eikä junamatkaan kuulu sen seitsemän luukun kohdalla jonottaminen niin kuin lennettäessä (turvatarkastus. lähtöselvitys, ylipainopmaksu, ym ym jonot).

Täällä vorgissa ei muuten kukaan ole vielä puhunut mitään venäläisten lennoista tällä sesongilla. Katselen juuri Finavian Kittilän sivua ja tänään, vaikka kello onkin jo 17:30 on odotettavissa vielä lennot mm Moskovasta, Donetskista ja Kiovasta.  - Jostain on jäänyt mieleeni, että kun VR tällä sesongilla odottaa 40.000 matkustajaa Venäjältä, Finavia odottaisi toista sataa tuhatta lentomatkustajaa ulkomailta pohjoisen kentille. Luvussa saattavat olla myös ennen joulua Länsi-Euroopasta saapuvat joulupukin luona vierailevat päivämatkalaiset. (Nyt en löydä enää uutista).

Ruotsissa on vasta nyt herätty tällaisen turismin eduista. Jossain Haaparannan takana ja Kiirunassa on jo jäästä rakennetut hotellit, mutta pientä se on Suomen puolen turismille. Eivätkä ruotsalaiset ymmärrä, että venäläiset ne vasta rahaa tuovatkin.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 818


« Vastaus #27 : Joulukuu 29, 2012, 20:00:46 »

Karjalan tasavallan päämies Aleksandr Hudilainen, eli meikäläisittäin "tasavallan presidentti", matkusti myös Petroskoi-Joensuu -junassa.
http://www.karjalainen.fi/fi/uutiset/uutis-alueet/maakunta/item/17990-yojuna-toi-seitseman-junavaunullista-turisteja
http://www.karjalainen.fi/fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/17985-petroskoin-juna-avasi-yhteyksia-joensuuhun
http://www.karjalansanomat.ru/uutinen/petroskoin-juna-saapui-joensuuhun
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #28 : Joulukuu 29, 2012, 23:19:44 »

Täytyy hämmästellä tätä venäläisiä kiehtovaa Suomi-eksotiikkaa, että jaksaa junassa kolkutella melkein vuorokauden Rovaniemelle. P500 on kolkutellut Suomen puolella klo 2.21 alkaen, vaihtelevalla nopeudella, säännöllistä liikennettä väistellen. Vaikka itse junailuista pidänkin, saattaisi silti yksi kerta riittää kuluttaa yksi päivä tuijottaen korpea, hiljaisia asemia ja aina välillä kolkutella pätkä eteenpäin.

Osaako joku sanoa, ovatko nuo uuden vuoden junamatkat venäläisille jotenkin erityisen edullisia verrattuna esim. lentämiseen?

Hinnoista en osaa sanoa, mutta olen ollut siinä käsityksessä, että monet Venäläiset pitävät junailusta tai ehkä ts. eivät pidä lentämisestä.

Venäjällä junamatkustamisen kulttuuri on erilainen kuin Suomessa. Siellä on hyväksytty, että junamatka kestää niin monta päivää kuin se nyt sattuu kestämään ja junassa olemisesta on tehty vastaavalla tavalla mukavaa kuin vaikka kotona olemisesta. Siellä tavallaan asutaan. Ei välttämättä ole kyse siitä, että varsinaisesti pidettäisiin junailusta, mutta tavallaan ei huomata junailua. Siinä, missä suomalainen tuijottaa ikkunasta ulos ja tylsistyy, venäläinen viettää aikaansa perheensä tai ystäviensä kanssa. Ei siis fanittaen junamatkustusta, vaan tilaisuutta viettää aikaa tiiviisti yhdessä läheistensä kanssa.
Lisäksi hinta on toki merkittävä tekijä. Venäjällä on lentofirmoille kiellettyä olla ainakaan merkittävästi halvempia kuin Aeroflot, koska kansallista lentoyhtiötä halutaan suojella. Aeroflot taas on neuvostoaikaisen kaikille työtä tarjonneen historiansa takia valtavan tehoton hirvitys. Ja koska sen taloutta suojellaan pitämällä huoli, ettei muilta suunnilta tule hintakilpailua, se ei myöskään ole tehnyt kuin pienen osan tarpeellisista toimenpiteistä toimintansa tehostamiseksi. Tämän takia Venäjällä lentäminen on kallista. Tästä on seurannut sekin, että siinä missä lentäminen on meikäläisille se oletettu matkustusmuoto ja esim. junamatkustus siitä poikkeus, Venäjällä junamatkustus (ja bussimatkustus) ovat normaali kulkutapa ja lentäminen poikkeus.

Suomalaiset ovat valmiita lentämään 27 tuntia kahdella välilaskulla nukkuen lentokoneen istuimella polvet suussa istuen. Toki he marisevat, mutta he tekevät niin silti. Samat ihmiset eivät kuitenkaan ole valmiita matkustamaan 15 tuntia suoralla yhteydellä, jossa saa nukkua vaakatasossa olevalla kunnon sängyllä. Sängyllä, joka ehkä vähän hytkyy ja heiluu, mutta on varmasti monin verroin mukavampi kuin se lentokoneen istuin. Suomessa lentokoneella on niin suuri statusarvo, että siinä missä yöbussi on tosi hooseetä!!!, yölentokone tuntuu vähän ikävältä, mutta silti ihan normaalilta. Vaikka kyse on samasta asiasta.
Ja jos me suostumme nukkumaan yön lentokoneen isuimella, miksi emme suostuisi nukkumaan pariakin yötä junan sängyssä? Emme toki suostu, mutta ei siihen ole mitään rationaalista syytä, jos suostumme siihen lentokoneyöpymiseen. Venäläisillä ei ole kulttuurissaan tätä paradoksia, joka länsimaalaisista löytyy. Siksi junamatkustaminen tuntuu heistä ihan järkevältä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #29 : Tammikuu 01, 2013, 17:42:05 »

Lähteekö noita tilausjunia ollenkaan takaisin päin Helsingistä, siis matkustajien kera nyt uudenvuoden jälkeen?

Liikenneviraston palvelun mukaan huomenna näyttäusi saapuvan vain P 550.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #30 : Tammikuu 01, 2013, 18:38:48 »

Helsingin junia loppusesongin ajan. Matkustajavirta alkaa tuossa viikonlopun tienoilla kääntyä enemmänkin takaisin Venäjälle päin(vilkkaimmat päivät 7.1, 8.1), ylihuomenna lähtee ensimmäinen lisäjuna Venäjälle matkustajien kanssa(551). 56- ja 57-alkuiset ovat tyhjävaunujunia jotka saapuvat ja lähtevät Ilmalasta:

2.1
550/569(ilr)
3.1
550/551, 556/567(ilr) Junapari 552/571 peruttu!
4.1
550/551, 554/565(ilr)
5.1
550/551
6.1
550/551, 562(ilr)/553
7.1
560(ilr)/551, 564(ilr)/553, 562(ilr)/555
8.1
560(ilr)/551, 562(ilr)/555 Junapari 566/553 peruttu!


Edit. muokattu listaa Jorman tietojen pohjalta, ja korjattu omia kirjoitussekoiluja.

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 2013, 19:46:02 kirjoittanut Riku Outinen » tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #31 : Tammikuu 01, 2013, 19:33:40 »

Helsingin junia loppusesongin ajan näyttäisi olevan. Matkustajavirta alkaa tuossa viikonlopun tienoilla kääntyä enemmänkin takaisin Venäjälle päin(vilkkaimmat päivät 7.1, 8.1), ylihuomenna lähtee ensimmäinen lisöjuna Venäjälle matkustajien kanssa(551). 56- ja 57-alkuiset ovat tyhjävaunujunia jotka saapuvat ja lähtevät Ilmalasta:

2.1
550/569(ilr)
3.1
550/551, 552/571(ilr), 556/567(ilr)
4.1
550/551, 554/565(ilr)
5.1
550/551
6.1
550/551, 562(ilr)/553
7.1
560(ilr)/551, 564(ilr)/553, 562(ilr)/555
8.1
560(ilr)/551, 566(ilr)/553, 562(ilr)/555




Kiitos Riku näistä! Lähtöajat Helsingistä:

P551: 15:23
P553: 19:30
P555: 20:30

Lähtöajat Vainikkalasta ja saapumisajat Helsinkiin matkustajaliikenteessä olevilla junilla:

P550: 05:40 -> 10:05
P554: 08:10 -> 11:36
P556: 10:55 -> 14:06

Lähtöajat Ilmalasta tyhjävaunujunilla:

P565: 15:50
P567: 18:15
P569: 13:20

Lähtöajat Vainikkalasta ja saapumisajat Ilmalaan tyhjavaunujunilla:

P560: 05:40 -> 10:05
P562: 11:40 -> 14:35
P564: 10:55 -> 14:06

EDIT: Listasta poistettu junat, jotka eivät oikeasti ole(kkaan) kulussa.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 818


« Vastaus #32 : Tammikuu 01, 2013, 19:34:02 »

3.1
552/571(ilr)
8.1
566(ilr)/553
Sanoisin, että näitä junia ei ole ohjelmassa.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #33 : Tammikuu 01, 2013, 19:41:48 »

3.1
552/571(ilr)
8.1
566(ilr)/553
Sanoisin, että näitä junia ei ole ohjelmassa.

Kiitos Jorma, ajattelinkin että on saattanut näihin tulla viime hetken muutoksia. Onkos se lopullinen luku Venäläisten junien osalta 72?
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 818


« Vastaus #34 : Tammikuu 01, 2013, 20:00:45 »

Kiitos Jorma, ajattelinkin että on saattanut näihin tulla viime hetken muutoksia. Onkos se lopullinen luku Venäläisten junien osalta 72?
74, kun on Ptk-Jns-Ptk mukana.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #35 : Tammikuu 04, 2013, 09:55:15 »

Vuosi sitten ylimääräisiä junia Vainikkalassa katsoessani vaikutti siltä, että kaksi TEP70-veturia riittäisi koko ajan rajaliikenteen hoitamiseen. Tänään aamulla liikennettä oli ilmeisesti sen verran enemmän, että Vainikkalassa kävivät TEP70-0273, TEP70-0402 ja TEP70BS-089.

TEP70-0273: 538 Vainikkalaan 6.00 ja veturina takaisin klo 6.35
TEP70-0402: 554 Vainikkalaan 7.00 ja veturina takaisin n. klo 7.45
TEP70BS-089: 32 Vainikkalaan klo 7.32, junassa 513 takaisin klo 9.02

538: 17 vaunua
32: 17 vaunua (ml. autovaunu)
554: 17 vaunua
513: 9 vaunua (ml. ravintola)
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #36 : Tammikuu 10, 2013, 21:20:23 »

Itse ehdin nähdä työ- ja muiden kiireiden takia vain 2 sesonkijunaa. Pietari-Roi junan josta löytyy kuvakin täältä, sekä tänään Kuopio-Moskova junan.

Näytti tänään olevan Kuopion junassa "normaalien" Lokakuun rautateiden vaunujen (001-004 tässä tapauksessa) lisäksi kolme tai neljä vaunua Gorkin rautateiltä Nizni Novgorodista (024) standardilla punaharmaalla tosin nekin. 
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR odottaa jopa 40 000 venäläismatkustajaa vuodenvaihteessa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina