Täytyy hämmästellä tätä venäläisiä kiehtovaa Suomi-eksotiikkaa, että jaksaa junassa kolkutella melkein vuorokauden Rovaniemelle. P500 on kolkutellut Suomen puolella klo 2.21 alkaen, vaihtelevalla nopeudella, säännöllistä liikennettä väistellen. Vaikka itse junailuista pidänkin, saattaisi silti yksi kerta riittää kuluttaa yksi päivä tuijottaen korpea, hiljaisia asemia ja aina välillä kolkutella pätkä eteenpäin.
Osaako joku sanoa, ovatko nuo uuden vuoden junamatkat venäläisille jotenkin erityisen edullisia verrattuna esim. lentämiseen?
Hinnoista en osaa sanoa, mutta olen ollut siinä käsityksessä, että monet Venäläiset pitävät junailusta tai ehkä ts. eivät pidä lentämisestä.
Venäjällä junamatkustamisen kulttuuri on erilainen kuin Suomessa. Siellä on hyväksytty, että junamatka kestää niin monta päivää kuin se nyt sattuu kestämään ja junassa olemisesta on tehty vastaavalla tavalla mukavaa kuin vaikka kotona olemisesta. Siellä tavallaan asutaan. Ei välttämättä ole kyse siitä, että varsinaisesti pidettäisiin junailusta, mutta tavallaan ei huomata junailua. Siinä, missä suomalainen tuijottaa ikkunasta ulos ja tylsistyy, venäläinen viettää aikaansa perheensä tai ystäviensä kanssa. Ei siis fanittaen junamatkustusta, vaan tilaisuutta viettää aikaa tiiviisti yhdessä läheistensä kanssa.
Lisäksi hinta on toki merkittävä tekijä. Venäjällä on lentofirmoille kiellettyä olla ainakaan merkittävästi halvempia kuin Aeroflot, koska kansallista lentoyhtiötä halutaan suojella. Aeroflot taas on neuvostoaikaisen kaikille työtä tarjonneen historiansa takia valtavan tehoton hirvitys. Ja koska sen taloutta suojellaan pitämällä huoli, ettei muilta suunnilta tule hintakilpailua, se ei myöskään ole tehnyt kuin pienen osan tarpeellisista toimenpiteistä toimintansa tehostamiseksi. Tämän takia Venäjällä lentäminen on kallista. Tästä on seurannut sekin, että siinä missä lentäminen on meikäläisille se oletettu matkustusmuoto ja esim. junamatkustus siitä poikkeus, Venäjällä junamatkustus (ja bussimatkustus) ovat normaali kulkutapa ja lentäminen poikkeus.
Suomalaiset ovat valmiita lentämään 27 tuntia kahdella välilaskulla nukkuen lentokoneen istuimella polvet suussa istuen. Toki he marisevat, mutta he tekevät niin silti. Samat ihmiset eivät kuitenkaan ole valmiita matkustamaan 15 tuntia suoralla yhteydellä, jossa saa nukkua vaakatasossa olevalla kunnon sängyllä. Sängyllä, joka ehkä vähän hytkyy ja heiluu, mutta on varmasti monin verroin mukavampi kuin se lentokoneen istuin. Suomessa lentokoneella on niin suuri statusarvo, että siinä missä yöbussi on tosi hooseetä!!!, yölentokone tuntuu vähän ikävältä, mutta silti ihan normaalilta. Vaikka kyse on samasta asiasta.
Ja jos me suostumme nukkumaan yön lentokoneen isuimella, miksi emme suostuisi nukkumaan pariakin yötä junan sängyssä? Emme toki suostu, mutta ei siihen ole mitään rationaalista syytä, jos suostumme siihen lentokoneyöpymiseen. Venäläisillä ei ole kulttuurissaan tätä paradoksia, joka länsimaalaisista löytyy. Siksi junamatkustaminen tuntuu heistä ihan järkevältä.