Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Kädetööntä touhua  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2552


« Vastaus #25 : Kesäkuu 09, 2010, 11:36:54 »

Muotoilin edellisen huonosti, sillä tarkoitus ei ollut ottaa kantaa siihen mitä Suomessa kuulutetaan tai ei kuuluteta, vaan ainoastaan mainita mitä Ruotsissa tehdään (muutakin kuin tarvittaessa tilapäisiä aikatauluja).

Henkilökohtainen lippu on liian lentokonemainen junaan ja tähän mennessä vain kerran tai kaksi kukaan on halunnut tarkastaa mun henkilöllisyyden. Ei kysynyt lipuntarkastaja tässäkään junassa missä juuri istun. Sama tekstaripalvelu voitaisiin hoitaa yhtä hyvin antamalla kännykän numero lippua tilatessa, jos lippua ei tilaa kännykkään.

Mutta se on kyllä asiakkaan huijaamista, jos juna on kuukauden tai kauemmin tunnin tai enemmän  myöhässä eikä asialle tehdä mitään. Ihan kuin olisi tehty opintomatka jonnekin Mosambikiin tai Congoon. Miten mitään treffejä tai kokouksia voi järjestää, jos junien aikataulut ovat tietoisesti täysin paikkaansapitämättömät?
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2202


« Vastaus #26 : Kesäkuu 09, 2010, 13:43:23 »

Muotoilin edellisen huonosti, sillä tarkoitus ei ollut ottaa kantaa siihen mitä Suomessa kuulutetaan tai ei kuuluteta, vaan ainoastaan mainita mitä Ruotsissa tehdään (muutakin kuin tarvittaessa tilapäisiä aikatauluja).

Henkilökohtainen lippu on liian lentokonemainen junaan ja tähän mennessä vain kerran tai kaksi kukaan on halunnut tarkastaa mun henkilöllisyyden. Ei kysynyt lipuntarkastaja tässäkään junassa missä juuri istun. Sama tekstaripalvelu voitaisiin hoitaa yhtä hyvin antamalla kännykän numero lippua tilatessa, jos lippua ei tilaa kännykkään.

Mutta se on kyllä asiakkaan huijaamista, jos juna on kuukauden tai kauemmin tunnin tai enemmän  myöhässä eikä asialle tehdä mitään. Ihan kuin olisi tehty opintomatka jonnekin Mosambikiin tai Congoon. Miten mitään treffejä tai kokouksia voi järjestää, jos junien aikataulut ovat tietoisesti täysin paikkaansapitämättömät?

Itselläni on kokemusta Saksasta 1990-luvun loppupuolelta Hampurin ja Berlinin välillä. DB ja ennen kaikkea DR oli saanut lisärahoitusta Hampurim ja Berliinin välisen radan perusparannukseen. Kaikille junille tehtiin uudet aikataulut, jotta  kun työt  saatiin käyntiin, matkustajajunailla oli pitävät aikataulut, joissa oli pelivaraa sille, että iso osa radasta oli yksiraiteista.

Ja samoin DB AG toimi reilut vuosi sitten kun kallistuvakorisissa 612-sarjan junissa ilmeni kallistusongelmia. Mm. Nürnberg - Dresden IRE-junille tehtiin uudet aikataulut erittäin nopeasti. Ovatko siis saksalaiset henkilöliikenneoperaatorien asiakkaat vaativampia?  Vai ajatellaanko täällä Suomessa, kuten aikoinaan oli vitsinä Finnairin mainoslauseen väännös: Asiakas on yökkönen.

Sanotaan, että ensivaikutelman voi luoda vain kerran. Minun osaltani DB on onnistunut luomaan positiivisen kuvan liikenteen poikkeusjärjestelyjen yhteydessä. (Ja yhden pienoisjunahankinnan suhteen jopa todella esimerkillisenä siitä, kuinka viestintä toimitusongelmasta jälkimarkkinointi voidaan hoitaa kotiin)



tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #27 : Kesäkuu 09, 2010, 22:29:19 »

Kaikille junille tehtiin uudet aikataulut, jotta  kun työt  saatiin käyntiin, matkustajajunailla oli pitävät aikataulut, joissa oli pelivaraa sille, että iso osa radasta oli yksiraiteista.

Samoin taidettiin tehdä Lahden ja Kouvolan välillä silloin, kun ratatyöt olivat hektisimmillään?
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #28 : Kesäkuu 10, 2010, 00:06:26 »

Kaikille junille tehtiin uudet aikataulut, jotta  kun työt  saatiin käyntiin, matkustajajunailla oli pitävät aikataulut, joissa oli pelivaraa sille, että iso osa radasta oli yksiraiteista.

Samoin taidettiin tehdä Lahden ja Kouvolan välillä silloin, kun ratatyöt olivat hektisimmillään?

Kyllä. Koko junaliikenne sovitettiin ratatöiden mukaan. Aikatalumuutokset koski luonnollisesti sekä matkustaja- että tavaraliikennettä.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2202


« Vastaus #29 : Kesäkuu 10, 2010, 07:06:37 »

Kaikille junille tehtiin uudet aikataulut, jotta  kun työt  saatiin käyntiin, matkustajajunailla oli pitävät aikataulut, joissa oli pelivaraa sille, että iso osa radasta oli yksiraiteista.

Samoin taidettiin tehdä Lahden ja Kouvolan välillä silloin, kun ratatyöt olivat hektisimmillään?

Oleellinen ero tässä verrattuna Hampuri - Berliini väliin on se, että Lahti - Kouvola 'poikkeusaikataulut' julkaistiin jo normaalin aikataulun yhteydessä, sen sijaan Saksassa ylimääräisellä muutoslehdellä kesken (yleisö)aikataulujen voimassaolon. Kursbuchiin muutokset tulivat vasta seuraavaan painokseen.  Sama koski myös  Nürnberg - Dresden IRE-junille tehtyjä aikatauluja, jotka kuitenkin päivitettiin heti kyseisen rataosan pdf-aikatauluihin.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #30 : Kesäkuu 10, 2010, 18:40:49 »

Kyllähän ne poikkeusaikataulut ovat nyt olemassa ja käytössä. Juna on joka päivä kohtuullisen tasan saman verran myöhässä, saapuen kullekin asemalle joka päivä samaan aikaan.
Kirjallisessa muodossa poikkeusaikatauluja ei olla laadittu, mutta liikenteenohjaus tietenkin on tähän mennessä jo oppinut, millä tavoin junat kannattaa pistää kulkemaan.

Kirjallisen poikkeusaikataulun luominen on selvästi vaikeaa kuten tässä on perusteltukin, mutta miten olisi asemille seuraavanlaiset paperit:
Junien pysähtymisajat asemilla routavaurioiden aiheuttaman poikkeuksellisen myöhästymisen aikana.

Kyse ei siis olisi aikataulusta, vaan paperista, johon olisi merkitty allekkain asemien nimet siinä järjestyksessä kuin ne vaikkapa välillä Oulu-Helsinki ovat. Nimien vieressä sitten junien odotettavissa olevat saapumisajat (ei siis kuitenkaan aikataulunmukaiset saapumisajat, koska aikataulusta ei olisi kyse!) siten, että kunkin junan kulku olisi seurattavissa omalla sarakkeellaan.
Tähän paperiin voisi sitten myös merkitä, millaiset vaihtoyhteydet ovat tämän poikkeuksellisesti myöhästelevän liikenteen (ei kuitenkaan poikkeusliikenteen!) aikana mahdollisia.

Junat kulkevat nyt tiettyihin aikoihin ja sen tiedon voisi jossain julkaistakin.
Myös VR:n matkahakuun voisi merkitä aikataulunmukaisen saapumisajan lisäksi poikkeuksellisesti routavaurioiden aikaisen aikaisimman mahdollisen saapumisajan.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #31 : Kesäkuu 11, 2010, 11:27:46 »

Junien pysähtymisajat asemilla routavaurioiden aiheuttaman poikkeuksellisen myöhästymisen aikana.

Ja sitten pitäisi elää näiden aikataulujen mukaan.

Poikkeusaikatauluja ei varmaankaan tehdä (osin) sen vuoksi, että tilanne elää sen mukaan kun vaurioita saadaan korjattua.
[/quote]
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2202


« Vastaus #32 : Kesäkuu 14, 2010, 09:05:33 »

Kyllähän ne poikkeusaikataulut ovat nyt olemassa ja käytössä. Juna on joka päivä kohtuullisen tasan saman verran myöhässä, saapuen kullekin asemalle joka päivä samaan aikaan.
Kirjallisessa muodossa poikkeusaikatauluja ei olla laadittu, mutta liikenteenohjaus tietenkin on tähän mennessä jo oppinut, millä tavoin junat kannattaa pistää kulkemaan.

Kirjallisen poikkeusaikataulun luominen on selvästi vaikeaa kuten tässä on perusteltukin, mutta miten olisi asemille seuraavanlaiset paperit:
Junien pysähtymisajat asemilla routavaurioiden aiheuttaman poikkeuksellisen myöhästymisen aikana.

Kyse ei siis olisi aikataulusta, vaan paperista, johon olisi merkitty allekkain asemien nimet siinä järjestyksessä kuin ne vaikkapa välillä Oulu-Helsinki ovat. Nimien vieressä sitten junien odotettavissa olevat saapumisajat (ei siis kuitenkaan aikataulunmukaiset saapumisajat, koska aikataulusta ei olisi kyse!) siten, että kunkin junan kulku olisi seurattavissa omalla sarakkeellaan.
Tähän paperiin voisi sitten myös merkitä, millaiset vaihtoyhteydet ovat tämän poikkeuksellisesti myöhästelevän liikenteen (ei kuitenkaan poikkeusliikenteen!) aikana mahdollisia.

Junat kulkevat nyt tiettyihin aikoihin ja sen tiedon voisi jossain julkaistakin.
Myös VR:n matkahakuun voisi merkitä aikataulunmukaisen saapumisajan lisäksi poikkeuksellisesti routavaurioiden aikaisen aikaisimman mahdollisen saapumisajan.

Itse tullessani Rovaniemeltä 12.5.2010 etelään oli Rovaniemeltä tulossa matkustaja, jolla oli tarkoitus vaihtaa Oulussa pendoliinoon ja edelleen Helsinki -Vantaan lentoasemalle. Liput hän oli varannut puhelinpalvelusta. Puhelinpalvelun mukaan junien pitäisi siis olla aikataulussa. Rovaniemen junan konduktööri epäili, ehditäänkö pendoliinolle, vai joutuuko hän tyytymään IC-yhteyteen.... Pikajunan konnari sai kuulla kunniansa. ja kyselyn, että kuinkas sitten jatkolennon korvaukset hoituvat.  Jos edes puhelinpalvelu ei pysty palvelemaan matkustajia informoiden heitä pitkäkestoisten, päivittäisten junien myöhästymisistä, niin  uusimman Matkaan lehden pääkirjoitus osuu nappiin. että jotain on tehtävä....
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Kädetööntä touhua  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina