Kaipa ne nyt historiallisen alueen ulkopuolella kuitenkin ilmajohtimia käyttävät? Luulisi ylimääräisten virroitinten asentamisen tulevan halvemmaksi kuin kolminkertaiset rataverkon rakennuskustannukset.
Ylen uutisessa olevan videon alussa näytetään ilmanjohtimen laskeminen:
http://yle.fi/uutiset/kulttuuri/2011/01/bordeaux_piilotti_raitiovaunukaapelit_kulttuurimaisemasta_2257877.htmlSiis 50-luvun jälkeinen Bordeux pääsi Unescon listoille? Mitäs jos oltaisiin tehty alkuperäisen näköiset ajolangat/tolpat/kannakkeet mutta nykystandardein? Olisko maksanut kolminkertaisesti?
Tuota minäkin ihmettelin. Ranskankielisessä Wikipediassa kerrotaan, että vuonna 1880 hevosvetoisena aloittanutta ratikkaverkostoa alettiin sähköistää vuonna 1900, ei tarpeeksi historiallista Unescolle? Toisaalta englanninkielisessä
Wikipediassa mainitaan, että maajohtimia käytettiin osittain jo (1880)1900-1958 toimineella ratikkaverkolla.