Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Bordeaux kaivoi raitiovaunukaapelit maahan  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« : Tammikuu 01, 2011, 17:54:25 »

Ranskalainen Bordeaux'n kaupunki on turvannut paikkansa Unescon maailmanperintökohteiden listalla pelkästään Bordeaux'ta varten kehitellyllä teknisellä ratkaisulla. Koska raitiovaunujen ajolangat olisivat pilanneet historiallisesti arvokkaiden rakennusten julkisivut, kehiteltiin raitiovaunuille uudenlainen, maahankaivettu virtalähde.

Kaupunki luopui raitiovaunuista 1950-luvulla, mutta otti vaunut uudelleen käyttöön vuonna 2003. Ilmajohtoja ei kuitenkaan haluttu enää vetää kaupunkiin, sillä ne olisivat pilanneet maiseman. Vanhojen rakennusten pintamateriaali ei myöskään olisi kestänyt johtojen kiinnittämistä.

Uudenlaisen raitiovaunulinjaston rakentaminen on kuitenkin tullut kaupungille kalliiksi, sillä yhden kilometrin rakentaminen maksaa 1,8 miljoonaa euroa, eli kolme kertaa enemmän kuin perinteisen raitiovaunulinjaston rakentaminen.

Unesco hyväksyi Bordeaux'n maailmanperintökohteeksi vuonna 2007.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #1 : Tammikuu 01, 2011, 18:14:26 »

Kaipa ne nyt historiallisen alueen ulkopuolella kuitenkin ilmajohtimia käyttävät? Luulisi ylimääräisten virroitinten asentamisen tulevan halvemmaksi kuin kolminkertaiset rataverkon rakennuskustannukset.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1093


« Vastaus #2 : Tammikuu 01, 2011, 19:31:20 »

Kaupunki luopui raitiovaunuista 1950-luvulla, mutta otti vaunut uudelleen käyttöön vuonna 2003. Ilmajohtoja ei kuitenkaan haluttu enää vetää kaupunkiin, sillä ne olisivat pilanneet maiseman. Vanhojen rakennusten pintamateriaali ei myöskään olisi kestänyt johtojen kiinnittämistä.

Uudenlaisen raitiovaunulinjaston rakentaminen on kuitenkin tullut kaupungille kalliiksi, sillä yhden kilometrin rakentaminen maksaa 1,8 miljoonaa euroa, eli kolme kertaa enemmän kuin perinteisen raitiovaunulinjaston rakentaminen.

Siis 50-luvun jälkeinen Bordeux pääsi Unescon listoille? Mitäs jos oltaisiin tehty alkuperäisen näköiset ajolangat/tolpat/kannakkeet mutta nykystandardein? Olisko maksanut kolminkertaisesti?
tallennettu
Tuomas Masalin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 107


« Vastaus #3 : Tammikuu 01, 2011, 23:54:25 »

Kaipa ne nyt historiallisen alueen ulkopuolella kuitenkin ilmajohtimia käyttävät? Luulisi ylimääräisten virroitinten asentamisen tulevan halvemmaksi kuin kolminkertaiset rataverkon rakennuskustannukset.
Ylen uutisessa olevan videon alussa näytetään ilmanjohtimen laskeminen:
http://yle.fi/uutiset/kulttuuri/2011/01/bordeaux_piilotti_raitiovaunukaapelit_kulttuurimaisemasta_2257877.html

Siis 50-luvun jälkeinen Bordeux pääsi Unescon listoille? Mitäs jos oltaisiin tehty alkuperäisen näköiset ajolangat/tolpat/kannakkeet mutta nykystandardein? Olisko maksanut kolminkertaisesti?
Tuota minäkin ihmettelin. Ranskankielisessä Wikipediassa kerrotaan, että vuonna 1880 hevosvetoisena aloittanutta ratikkaverkostoa alettiin sähköistää vuonna 1900, ei tarpeeksi historiallista Unescolle? Toisaalta englanninkielisessä Wikipediassa mainitaan, että maajohtimia käytettiin osittain jo (1880)1900-1958 toimineella ratikkaverkolla.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #4 : Tammikuu 02, 2011, 01:04:46 »

Kiitos linkistä. Siitä ilmeni hyvin, että käytössä on sekä ilmajohtoa, että maanalaista johtoa. Samalla varmistui päätelmäni, että sähköistys toimii vastaavalla tavalla kuin sähköautoradassa.

Ratikoiden ovissa muuten näyttäisi olevan samanlainen ärsyttävyys kuin Kampin bussiterminaalin porttien ovissa.. Pitää olla koko ajan renkkaamassa ovenavausnappia, ettei ovet rupea sulkeutumaan väkisin. Näytti huvittavan tutulta noiden matkustajien tapa, että jokainen ovestakulkija painaa seuraavaa varten ovenavausnappia Hymyilee
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Bordeaux kaivoi raitiovaunukaapelit maahan  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina