Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #2 : Maaliskuu 24, 2011, 11:32:54 » |
|
Kyseessä on tosiaankin Milwaukeen EP-2 "Bipolar", tuo järkyttävän 1B+D+D+B1 -akselijärjestyksen omaava 14-akselinen sähköveturinjärkäle. Tehoa oli 3310 kW, rakenteellinen huippunopeus 145 km/h mutta Milwaukee Railroadin käytössä 115 km/h, painoa vaatimattomat 240 tonnia
Tämä viiden veturin sarja rakennettiin niinkin varhain kuin 1919, jolloin Euroopassa ensimmäisiä täysikokoisia sähkövetureita vasta alettiin tosissaan suunnitella niin Sveitsissä kuin Ruotsissakin, Kiirunan ja Lötschbergin ratojen sähköistyskokemusten rohkaisemina. Nämä veturit asetettiin liikenteeseen erityisesti Tacoman ja Othellon välille, korvaten vaikeissa nousuissa aiemmin käytetyn höyryveturiparin.
Veturin erikoisuus on sen vetotavassa: siinä on 12 vetävää akselia, joilla kullakin on 3000 V ajolankajännitteellä toimiva suoravetomoottori, joka on toteutettu niin, että ankkuri on suoraan veturin akselilla ja pystyyn asetetun soikion mallinen kaksinapainen (=Bipolar) kenttäkäämitys on kiinni veturin rungossa; näin akseli pääsee liikkumaan jousituksen liikkeiden mukaisesti pystysuunnassa kenttäkäämin sisällä. Tällaista moottorimallia pidetään tehottomana, mutta se oli ilmeisen onnistunut ratkaisu EP-2:een, koska se poisti kokonaan ajomoottorikäyttölaitteen eli voimansiirron tarpeen, hammasvälityksineen kaikkineen.
Veturit palvelivat 1950-luvulle saakka, ja osin epäonnistuneen saneerauksen johdosta poistettiin liikenteestä vuoteen 1960 mennessä muututtuaan paloherkiksi ja epäluotettaviksi. Vetureista E1...E5 on yksilö E2 museoitu.
|