Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Outo veturi  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jaakko Tuominen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 172


« : Maaliskuu 21, 2011, 21:17:57 »

Missä ja mikä veturi, onko kellään tietoa?
http://www.buzzfeed.com/mjs538/50-unexplainable-black-white-photos      kuva 44
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #1 : Maaliskuu 21, 2011, 21:25:07 »

Sveitsin suunnasta aloittaisin kuvan perusteella. Hyvin paljon "Krokotiilin" näköinen veturi, mutta olisiko vanhempaa mallia kuin SBB Ce 6/8 on... http://de.wikipedia.org/wiki/SBB_Ce_6/8_II

Edit: ...mutta pienen mietinnän jälkeen toteaisin sittenkin, että kyseessä lienee Milwaukee & St. Paul railroad'n sähköveturi.

http://digitum.washingtonhistory.org/cdm4/item_viewer.php?CISOROOT=/curtis&CISOPTR=409&CISOBOX=1&REC=9

http://en.wikipedia.org/wiki/Chicago,_Milwaukee,_St._Paul_and_Pacific_Railroad

Vastaukset tarjosi google.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #2 : Maaliskuu 24, 2011, 11:32:54 »

Kyseessä on tosiaankin Milwaukeen EP-2 "Bipolar", tuo järkyttävän 1B+D+D+B1 -akselijärjestyksen omaava 14-akselinen sähköveturinjärkäle. Tehoa oli 3310 kW, rakenteellinen huippunopeus 145 km/h mutta Milwaukee Railroadin käytössä 115 km/h, painoa vaatimattomat 240 tonnia

Tämä viiden veturin sarja rakennettiin niinkin varhain kuin 1919, jolloin Euroopassa ensimmäisiä täysikokoisia sähkövetureita vasta alettiin tosissaan suunnitella niin Sveitsissä kuin Ruotsissakin, Kiirunan ja Lötschbergin ratojen sähköistyskokemusten rohkaisemina. Nämä veturit asetettiin liikenteeseen erityisesti Tacoman ja Othellon välille, korvaten vaikeissa nousuissa aiemmin käytetyn höyryveturiparin.

Veturin erikoisuus on sen vetotavassa: siinä on 12 vetävää akselia, joilla kullakin on 3000 V ajolankajännitteellä toimiva suoravetomoottori, joka on toteutettu niin, että ankkuri on suoraan veturin akselilla ja pystyyn asetetun soikion mallinen kaksinapainen (=Bipolar) kenttäkäämitys on kiinni veturin rungossa; näin akseli pääsee liikkumaan jousituksen liikkeiden mukaisesti pystysuunnassa kenttäkäämin sisällä. Tällaista moottorimallia pidetään tehottomana, mutta se oli ilmeisen onnistunut ratkaisu EP-2:een, koska se poisti kokonaan ajomoottorikäyttölaitteen eli voimansiirron tarpeen, hammasvälityksineen kaikkineen.

Veturit palvelivat 1950-luvulle saakka, ja osin epäonnistuneen saneerauksen johdosta poistettiin liikenteestä vuoteen 1960 mennessä muututtuaan paloherkiksi ja epäluotettaviksi.  Vetureista E1...E5 on yksilö E2 museoitu.

tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #3 : Maaliskuu 24, 2011, 17:33:49 »

Laittaisiko Kimmo myös siitä toisesta Milwaukeen 'järkäleestä' samanlaisen informaatiopläjäyksen, siis siitä kolme- (vai  neljä-)osaisesta koneesta.

Tuolla Milwaukee Roadilla toimittiin perinteisen amerikkalaisesti ja 60-luvullahan koko sähköistys purettiin pois kun siirryttiin kokonaan dieselvetovoimaan. Osa yhtiön radoista taitaa tänä päivänä olla BNSF:n käytössä. Ja jos oikein muistan lukeneeni, yksi mahtavan mäen omaava ratapohja taisi olla vaellusreittinä nykyään?
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Outo veturi  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina