Mikko Isovirtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 57
|
« Vastaus #25 : Elokuu 27, 2011, 07:53:23 » |
|
HSL:n edustajan kommentti on sinällään ymmärrettävä, mutta luulisin senkin olevan silti tarkoitushakuinen. En toki tiedä mitä sen takana on ja mikä se _tarkoitus_ on, mutta avataanpa hieman tilannetta.
VR ajaa ilmeisesti n. 800 vuoroa päivittäin ja peruutettuja on keskimäärin ollut n. 50. Eli peruutusten määrä on noin 6 prosenttia. Mielestäni siis melko vähän.
Noh, mikä on VR:n "omien" junien osuus koko paketista? Eli omaa liikennettähän siis taitaa HSL:n näkövinkkelistä olla vain R-, H, Z- ja Y-junat sekä muutamat ruuhka-aikaan ajettavat "ylimääräiset" henkilöjunat esim. Riihimäelle. Mikä on siis näiden junien osuus koko liikenteestä? Koska voidaan karkeasti yleistää, että näitä omia junia ajetaan keskimäärin kerran tunnissa tekisi se kokonaista neljä vuoroa tunnissa eli vartin välein. Tämä kun suhteutetaan siihen, että pelkästään pääradalla HSL-alueen junia (K- ja I-junat) on ruuhka-aikana viiden minuutin välein, ei välttämättä olekaan niin ihmeellistä että todennäköisyys HSL-alueen junien peruutuksiin on melkoisesti suurempi.
Myös R-, H-, Z- ja Y-junia on jouduttu perumaan henkilökuntapulan vuoksi, joten ei voida väittää että peruutukset olisivat kohdentuneet vain ja ainoastaan HSL:n liikenteeseen.
Äkkiseltään voisi kuvitella että suhteutettuna liikennemääriin, peruutuksia on tullut samassa suhteessa.
Ja mitä tulee tämän tekstin avaavaan virkkeeseen, en yhtään ihmettelisi vaikka mustamaalaamalla joka käänteessä VR:n toimintaa, haettaisiin kättä pidempää kilpailutukseen, junien ajamiseen ilman konduktöörejä jne.
HSL myös sujuvasti unohtaa, että liian vähäisellä henkilökunnalla haetaan kustannustehokkuutta ja samalla se vaikuttaa myös heidän tilaamansa liikenteen kustannuksiin. Kuten muistaakseni VR:n lähiliikennejohtaja jossain haastattelussa männä päivinä totesi, henkilökuntaresurssin määrittäminen aamu- ja iltapäiväruuhkien mukaan on todella huono bisnes.
Pääkaupunkiseudulla työmatkaliikenteelle ei ole mitään muita toteuttamiskelpoisia vaihtoehtoja, joten voidaan tietysti kysyä pitääkö sen olla bisnestä lainkaan?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Miika Rissanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 33
|
« Vastaus #26 : Elokuu 27, 2011, 10:47:40 » |
|
VR ajaa ilmeisesti n. 800 vuoroa päivittäin ja peruutettuja on keskimäärin ollut n. 50. Eli peruutusten määrä on noin 6 prosenttia. Mielestäni siis melko vähän. Mielipidekin saa asiasta olla, mutta puhtaan matemaattisesti puhutaan rajuista luvuista. Tyypillinen ajamattomien tavoite joukkoliikenneoperaattorille on noin 1,5 prosenttia, tai hieman alle. Peruutuksia on siis tullut noin 300% tavoitetasoa enemmän.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2551
|
« Vastaus #27 : Elokuu 27, 2011, 20:13:54 » |
|
6% ajamattomia vuoroja on käsittämättömän huono tulos normaaliaikana, ei lumiesteitä, ei jäätyneitä junia tai muita helppoja tekosyitä. Tavoite normaalissa tilanteessa on oltava, että kaikki vuorot ajetaan. Piste. Homma ei nyt jostain syystä toimi ollenkaan. Asioiden tärkeysjärjestys on täysin pielessä, ei yksin VR:n vika. Mikon kommentti tuossa yllä päättyi kysymykseen pitäisikö paikallisliikenteen olla bisnestä ollenkaan. Minulla ei ole sananvaltaa asiassa, mutta mielipide on. Ei pitäisi olla bisnestä. Kaikki ei ole bisnestä tässä maailmassa. Jotkut asiat kuuluvat yhteiskunnan (valtio, kunta) toimialueeseen ja sillä siisti. (Harmillista, että jotkut vanhemmat herrasmiehet ovat siirtyneet pois aktiivikirjoittelusta, joten en voi odottaa sivustatukea).
Äkkiä hatusta vedetty esimerkki yhteiskunnan palveluista ovat virkatodistukset. Suomessa maksullisia, Ruotsissa maksuttomia, "koska niiden kirjoittaminen sisältyy veroihin" (täkäläisen veroviraston ilmoitus).
Täältä rajan takaa katsoen Suomessa on kaksi ryhmää, jotka keräävät suosiota tarvitsematta tehdä mitään. A) Perussuomalaisten ei tarvitse mainostaa, muut puolueet huolehtivat kannatuksen kasvusta. B) "Rataverkko avattava kilpailulle"-ryhmä. VR huolehtii ajatuksen kannatuksen kasvusta tehokkaammin kuin nerokkainkaan mainoskampanja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 334
|
« Vastaus #28 : Elokuu 27, 2011, 20:34:25 » |
|
Lehdissä on ollut juttua, jonka mukaan nyt aloitetaan uusien konnarien koulutus. Kuinkakohan kauan siitä on kun konnareita koulutettiin tarpeen mukaan tavanommainen poistuma huomioon ottaminen?
Kuinkahan jatkuva negatiivinen uutisointi ja VR:n maineen hupeneminen työnantajana vaikuttaa hakijamääriin. Menneinä vuosina hakijamäärät ovat kai olleet varsin hulppeita. Ainakin niin on annettu ymmärtää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Isovirtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 57
|
« Vastaus #29 : Elokuu 27, 2011, 20:34:45 » |
|
6% ajamattomia vuoroja on käsittämättömän huono tulos normaaliaikana, ei lumiesteitä, ei jäätyneitä junia tai muita helppoja tekosyitä. Tavoite normaalissa tilanteessa on oltava, että kaikki vuorot ajetaan. Piste.
Onko silloin normaalitilanne, jos henkilökuntaa on "liikaa sairauslomilla? Minusta silloin ei ole normaalitilanne. Toki voidaan ajatella, että kaikki lasketaan niin varman päälle, ettei mikään, siis mikään, voi estää junien aikataulun mukaista kulkua. Pelkästään se, että yritettäisiin puolittaa viime talven liikenneongelmat maksaisi miljardeja. Nyt vaan sitten miettimään, että otetaanko nuo miljardit lakkauttamalla koululaitos vai ilmainen terveydenhuolto!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2551
|
« Vastaus #30 : Elokuu 27, 2011, 20:54:01 » |
|
Mikon kommenttiin: Täältä rajan takaa ei aina tiedä kaikkia kommervenkkejä, jollei niistä raportoida sellaisenaan (täkäläinenkin uutiskynnys ylittäen). Mikä on "liikaa sairauslomalla"? Jos se on oleellisesti enemmän kuin normaalisti, niin se on tietysti force majeur. Täällä sanottiin, etteivät konduktöörit välttämättä halua tehdä ylitöitä ja se on ymmärrettävää. Ei työvuoroja pitäisi laskea ylitöiden varaan. Ihmisillä on oikeus muuhunkin elämään kuin töihin. Jos esiintyy "tahallista" n.s. sairauslomaa, niin äkkiä ryhmässä toteutettuna se on työnantajan yllättämistä. En voi ottaa kantaa, kun en tiedä.
Jos tarvitaan miljardeja, niin minä tekisin niinkuin Ruotsin valtio, enkä lähettäisi ulkomaille enempää kuin on varaa haittaamatta oman maan elämää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #31 : Elokuu 27, 2011, 21:29:48 » |
|
Eikös noista sairaslomista olla puhuttu, että ne ovat johtuneet ennenkaikkea konduktöörien loppuunpalamisesta liian huonoissa työoloissa, eli VR:n toiminnasta. Mikä ihme se sellainen itse aiheutettu force majeure on?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jussi Pihlajamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 11
|
« Vastaus #33 : Syyskuu 02, 2011, 14:49:59 » |
|
Kollega tuossa kertoi keskiviikkona, kun itsekin palasin kaukoliikenteen varavuorolla lähiliikenteeseen "pelastamaan maailmaa" suorasta asiakaspalautteesta junassa. Useita junia oli peruttu ennen kollegan vuoroa ja asiantuntevasti asiakas avautui laiturilla suoraan tälle täysin tilanteeseen syyttömälle kollegalle: "*ttu tätä meininkiä, te ette osaa yhtään mitään". Voit kuvitella kollegan fiilikset lähteä tekemään töitä junaan täysin oman työvuoronsa ja aikataulun mukaisesti... ja tällaisia mielialan kohottajia sekä selkäänpuukottajia olemme kuunnelleet myöhästymisten sekä peruutuksien vuoksi parisen vuotta. Ei paljoa tarvitse ihmetellä, että miksi emme yksinkertaisesti jaksa enää tehdä ylitöitä. Kuormitus on vain sellainen, ettei ihminen sitä kestä ilman lepäämistä. Ylitöihin ei todellakaan kiinnosta suurimman osan lähteä kuuntelemaan palautetta asioista, joihin omat mahdollisuudet vaikuttaa ovat oikeastaan nollassa. Kannattaa työtekijänä muistaa, että nimenomaan konduktööri on se jolle matkustaja voi mielipiteensä esittää. Konduktöörin pitäisi sitten osata viedä palaute eteenpäin. Ja voitko tosiaan väittää ettei matkustajan palaute ollut aiheellista jos (uutisoinnin perusteella) syy kymmenien vuorojen perumiselle elokuussa on alkuvuoden lumisateet sekä VR:n oman lippu-uudistuksen aiheuttama koulutustarve. Ei se anna kovin pätevää kuvaa organisaatiosta, jos lumisateet vaikuttavat työvuoroihin vielä monta kuukautta lumien sulamisen jälkeen. Henkilökunnan vaikutusmahdollisuudetkin taitaa VR:llä olla "hiukan" suuremmat kuin vaikka isossa pörssiyhtiössä, onhan VR:n hallintoneuvoston kokouksissakin läsnäolo- ja puheoikeus peräti viidellä VR:n henkilöstöjärjestön edustajalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #34 : Syyskuu 02, 2011, 16:08:15 » |
|
Ja voitko tosiaan väittää ettei matkustajan palaute ollut aiheellista jos (uutisoinnin perusteella) syy kymmenien vuorojen perumiselle elokuussa on alkuvuoden lumisateet Mainittakoon hieman ohi alkuperäisaiheen, että käytin juurikin tuota juttua keikallani toissa päivänä. Satakunta katsojaa repesi melko totaalisesti jutulle, vaikkakin se oli raakaa ja liioittelematonta faktaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #35 : Syyskuu 02, 2011, 19:38:35 » |
|
Henkilökunnan vaikutusmahdollisuudetkin taitaa VR:llä olla "hiukan" suuremmat kuin vaikka isossa pörssiyhtiössä, onhan VR:n hallintoneuvoston kokouksissakin läsnäolo- ja puheoikeus peräti viidellä VR:n henkilöstöjärjestön edustajalla.
Läsnäolo- ja puheoikeuden ei tarvitse johtaa minkäänlaisiin vaikutusmahdollisuuksiin, jos tavoitteena on maksimaalinen tehokkuus.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #36 : Syyskuu 02, 2011, 20:05:28 » |
|
Henkilökunnan vaikutusmahdollisuudetkin taitaa VR:llä olla "hiukan" suuremmat kuin vaikka isossa pörssiyhtiössä, onhan VR:n hallintoneuvoston kokouksissakin läsnäolo- ja puheoikeus peräti viidellä VR:n henkilöstöjärjestön edustajalla.
Läsnäolo- ja puheoikeuden ei tarvitse johtaa minkäänlaisiin vaikutusmahdollisuuksiin, jos tavoitteena on maksimaalinen tehokkuus. Useimmille riittänee muutoinkin palaveriviinerit ja kokouspalkkion kuittaaminen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #37 : Syyskuu 03, 2011, 08:08:16 » |
|
En tiedä mitään, mitkä ovat VR Oy:n hallintoneuvoston valtuudet, mutta monessa muussa paikassa, jossa hallintoneuvosto vielä on olemassa, sen oikeudet on rajattu melko marginaalisiksi. Hallituksenhan se varmaan ainakin nimellisesti valitsee, mutta vaikutusmahdollisuutta varsinaiseen toimintaan sillä tuskin on.
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #38 : Syyskuu 03, 2011, 10:55:06 » |
|
Itse asiassa ei, sillä osakeyhtiölaki määrää hyvin yksiselitteisesti sen, että yhtiökokous valitsee ja nimittää hallituksen, joskin tässä tapauksessa toki kunnioittaen hallintoneuvostoliiton ehdotuksia. VR lienee muuten ainut tämän mittakaavan yritys tässä maassa, jonka yhtiökokouksessa on läsnä vain kaksi henkilöä - pöytäkirjantarkastaja ja LVM:n valtuuttama heppu valtakirjalla... Harmittaa kyllä vietävästi niiden lukuisten ystävien, kavereiden ja tuttujen puolesta, jotka ovat olleet talossa nämä viimeiset kaksi, kolme vuotta. Firmassa olisi potentiaalia jos vaikka mihin, mutta kun homma pitää ryssiä täböllä, joskus tuntuu jopa siltä, että homma halutaan heittää reisille tarkoitusperäisesti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #39 : Syyskuu 03, 2011, 11:36:56 » |
|
En tiedä mitään, mitkä ovat VR Oy:n hallintoneuvoston valtuudet, mutta monessa muussa paikassa, jossa hallintoneuvosto vielä on olemassa, sen oikeudet on rajattu melko marginaalisiksi. Hallituksenhan se varmaan ainakin nimellisesti valitsee, mutta vaikutusmahdollisuutta varsinaiseen toimintaan sillä tuskin on.
Herra se on hallituksellakin. Se on omistaja, joka sen viimeisen sanan sanoo, eikä hallituksella ole kerrassaan mitään vastaansanottavaa. Sehän se näissä valtionyhtiöissä tuppaa välillä unohtumaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|