Olisiko ideaa jos valtakunnallinen yhdistys (es. SRHS) perustaisi alueellisen jaoston? Tällöin ei tarvittaisi n+1:tä yhdistystä, jos tarkoitus on harjoittaa vain tavallista harrastusta. Asia on toki toinen jos on tarkoitus hankkia kalustoa tms. yhdistyksen nimiin, tällöin oma yhdistys puoltaa paremmin paikkaansa.
Tuo olisi oikein hyvä toimintamalli harkittavaksi.
Suomessa vastaavaa aluetason toimintaa tekee SLHS eli Suomen Linja-autohistoriallinen Seura. Ja ymmärtääkseni oikein hyvällä tuloksella.
Ulkomailla, vaikkapa Pohjoismaisissa naapureissamme, ei ole joka kaupungissa omia r.y.-perustaisia yhdistyksiä, vaan valtakunnallisen järjestön alueosastoja. Mutta Suomessa on nyt nämä paikalliset erityisolosuhteet - tuskin Porhat, Topparoikat, TKLK:t, ja mitä niitä nyt onkaan, tulisivat toimimaan SRHS:n osastoina, kun ovat jo perustettu itsenäisinä yksikköinä. Saati MRY, HMVY ja MVS, jne., jotka kaikki olisivat vaikka Norjan tapaan vain SRHS:n alaosastoja. Siis hallinnollisesti, hommaa saisi tehdä ihan entiseen malliin, ehkä kuitenkin hieman vankemmilla taustatuilla ja rahoilla? Jos nuo kaikki toimisivat yhdessä, voisi koko SRHS:n painoarvo olla nykyistä huomattavasti vankempi, eikä esim. tätä www-sivustoa blokattaisi VR:llä.
Mutta kannattaa nyt uuden aluetoiminnan kiinnostuksen herätessä miettiä paikallisesti vakavasti, jos sellainen alueosasto voisi toimia SRHS:n sateenvarjon alla paikkakunnilla, joilla ei ole jo omaa r.y:tä. Keski-Suomessakin oli ennen Jyskis r.y., eli sielläkin kai olisi tarvittaessa alueosaston tarve! Vai kuihtuiko kaikki jo aikaa sitten...
Ottakaapa siis SRHS:ään yhteyttä ja ottakoon SRHS selvää vaikka SLHS:ltä mitenkä tuo aluetoiminta heillä toimii. Ei kai junien tai bussien harrastus Suomenniemellä voi olla kovin erilaista niinkuin harrastuksen kannalta?