Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Savon rautatieharrastajat  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jukka P. T. Ruuskanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 193


« : Kesäkuu 10, 2009, 23:23:12 »

Heipä hei kaikki Savon rautatieharrastajat. Savonmualta on tähän asti puuttunut edes millään tasolla toimiva (pienois)rautatieharrastajienyhdistys. Löytyiskö paikallisilta harrastajilla kiinnostusta yhdistystoimintaa tai edes säännöllisiä kokoontumisia varten videoiden, kuvien & jutustelun merkeissä.

Lähipiirissä on seuraavien vuosien aikana taphtumassa muutoksia jotka muokkaavat rautatiemaisemaa ja toimintatapoja. Kaiken tällaisen materiaalin tallentaminen ja arkistointi on ensiarvoisen tärkeää.

Jos olet kiinnostunut niin ilmaise tänne tai sähköpostiini: juiciusmaximus (at) gmail (piste) com
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #1 : Kesäkuu 11, 2009, 01:11:13 »

Onnea "Savon kirjeenvaihtajille" ja toivottavasti värit ovat ajon sallivia järjestäytymisenne suhteen.
tallennettu
Lasse Härkönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #2 : Kesäkuu 11, 2009, 20:35:58 »

Olisiko ideaa jos valtakunnallinen yhdistys (es. SRHS) perustaisi alueellisen jaoston? Tällöin ei tarvittaisi n+1:tä yhdistystä, jos tarkoitus on harjoittaa vain tavallista harrastusta. Asia on toki toinen jos on tarkoitus hankkia kalustoa tms. yhdistyksen nimiin, tällöin oma yhdistys puoltaa paremmin paikkaansa.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 813


« Vastaus #3 : Kesäkuu 11, 2009, 21:23:38 »

Olisiko ideaa jos valtakunnallinen yhdistys (es. SRHS) perustaisi alueellisen jaoston? Tällöin ei tarvittaisi n+1:tä yhdistystä, jos tarkoitus on harjoittaa vain tavallista harrastusta. Asia on toki toinen jos on tarkoitus hankkia kalustoa tms. yhdistyksen nimiin, tällöin oma yhdistys puoltaa paremmin paikkaansa.
Tuo olisi oikein hyvä toimintamalli harkittavaksi.

Suomessa vastaavaa aluetason toimintaa tekee SLHS eli Suomen Linja-autohistoriallinen Seura. Ja ymmärtääkseni oikein hyvällä tuloksella.

Ulkomailla, vaikkapa Pohjoismaisissa naapureissamme, ei ole joka kaupungissa omia r.y.-perustaisia yhdistyksiä, vaan valtakunnallisen järjestön alueosastoja. Mutta Suomessa on nyt nämä paikalliset erityisolosuhteet - tuskin Porhat, Topparoikat, TKLK:t, ja mitä niitä nyt onkaan, tulisivat toimimaan SRHS:n osastoina, kun ovat jo perustettu itsenäisinä yksikköinä. Saati MRY, HMVY ja MVS, jne., jotka kaikki olisivat vaikka Norjan tapaan vain SRHS:n alaosastoja. Siis hallinnollisesti, hommaa saisi tehdä ihan entiseen malliin, ehkä kuitenkin hieman vankemmilla taustatuilla ja rahoilla? Jos nuo kaikki toimisivat yhdessä, voisi koko SRHS:n painoarvo olla nykyistä huomattavasti vankempi, eikä esim. tätä www-sivustoa blokattaisi VR:llä.

Mutta kannattaa nyt uuden aluetoiminnan kiinnostuksen herätessä miettiä paikallisesti vakavasti, jos sellainen alueosasto voisi toimia SRHS:n sateenvarjon alla paikkakunnilla, joilla ei ole jo omaa r.y:tä. Keski-Suomessakin oli ennen Jyskis r.y., eli sielläkin kai olisi tarvittaessa alueosaston tarve! Vai kuihtuiko kaikki jo aikaa sitten...

Ottakaapa siis SRHS:ään yhteyttä ja ottakoon SRHS selvää vaikka SLHS:ltä mitenkä tuo aluetoiminta heillä toimii. Ei kai junien tai bussien harrastus Suomenniemellä voi olla kovin erilaista niinkuin harrastuksen kannalta?
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #4 : Kesäkuu 12, 2009, 01:18:45 »

SRHS:n puolesta kiitän ja kuittaan erinomaisesta ideasta. Suomi on sen kokoinen maa, että rautatieharrastuksen parhaaksi olisi varmasti yhteen hiileen puhaltaminen ja samassa tallissa toimiminen. Pienet ja aktiiviset paikallisosastot olisivat rautatieharrastukselle mitä parhainta mainosta sekä lisäisivät varmasti harrastuksen tunnettavuutta.

Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry:n hallitus on kokoontumassa seuraavan kerran elokuussa, jolloin on tarkoitus miettiä tarkemmin tulevan syksyn ja muutenkin tulevaisuuden toimintaa sekä suunnitelmia. Tässä on mainio idea, jota varmasti tulemme miettimään. Onko meistä siihen, onko Teistä siihen? Olemmeko yhtä suurta perhettä myös rautatieharrastajina? Pystymmekö hyväksymään toistemme samanlaisuudet ja erilaisuudet? Olisiko toiminta aktiivisempaa vai johtaisiko järjestely johonkin muuhun? Mietintämyssyt tai virkalakit päähän ja asemalaiturin päähän fundeeraamaan asiaa...

Ideasta kiinnostuneet seurojensa yhteyshenkilöt voivat ottaa allekirjoittaneeseen yhteyttä yksityisviesteillä tai miksei avoimellakin viestillä esimerkiksi tässä viestiketjussa.

Ystävällisin terveisin,
Lari Nylund
Puheenjohtaja
SRHS ry

ps. Sivuston blokkaamisesta olen keskustellut useita kertoja eri tahojen kanssa. Katsotaan, mikäli onnistuisimme syksyn ohjelmistoon saamaan kyseisestä asiasta vastuussa olevan henkilön kertomaan siitä. Lisäksi myös mielenkiintoista olisi tavata Rautatieviraston johtoa SRHS:n kerhoillassa kertomassa heidän näkemyksiä esimerkiksi museoliikenteen turvallisuusasioista. Odotamme mielenkiinnolla kuinka tiedusteluihin tullaan vastaamaan, kun ne virallisesti heille esitetään. Tässä kuitenkin jo pientä vinkkiä siihen suuntaan, että postia on tulossa...
tallennettu
Jaakko Tuominen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 172


« Vastaus #5 : Kesäkuu 12, 2009, 12:40:05 »

Onhan meillä RMHL vai joko se on lakkautettu. Sinänsä en ole yhdistymistä vastaan.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 813


« Vastaus #6 : Kesäkuu 12, 2009, 15:35:33 »

Onhan meillä RMHL vai joko se on lakkautettu.
Tuosta kirjainyhdistelmästä ei kyllä tavallinen harrastaja tiedä yhtään mitään...
tallennettu
Jaakko Tuominen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 172


« Vastaus #7 : Kesäkuu 12, 2009, 19:04:08 »

Anteeksi: tarkoitin Rautatiemuseoiden ja Harrastajienliittoa
tallennettu
Juha Vuorinen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 140


« Vastaus #8 : Kesäkuu 13, 2009, 19:42:53 »

Hauska ja kannatettava idea tuo järjestäytyminen. Mutta:

1) Näitä harrastajayhteisöjä on vuosien varrella tullut ja mennyt. Kehotan vakavasti miettimään järjestäytymisestä (jatkuvasti) aiheutuvan vaivan määrää suhteessa saavutettuun hyötyyn. Epäviralliset kokoontumiset vaikka tutun kaveriporukan kanssa voivat lopulta olla sellaisenaan paras ratkaisu.

Ja ennen suurempia, valtakunnanrajoja venytteleviä, yhdistymishankkeita pari asiaa mietittäväksi:

2) Rautatieharrastajilla on jo edunvalvonta-asioissa valtakunnallinen kattojärjestö RMHL, joka tekee paljon taustatyötä varsinkin harrastustoiminnan operatiivisella puolella. Se ei vaan tänne monitorin toiselle puolelle näy tai kuulu. Annetaa heille työrauha ja jos asia kiinnostaa, niin liiton toiminnasta varmaan kuullaan jonkin SRHS:n kerhoillan yhteydessä?
3) Liikennöintiä harjoittavilla tahoilla on omat liikennöintiin oikeuttavat lupansa ja niiden perustana läpi organisaation ulottuva turvallisuusjohtamisjärjestelmä. Hallinnon ja operatiivisen toiminnan erottaminen kattoyhdistykseen ja satelliittiosastoihin ei tunnu tarkoituksenmukaiselta - olisiko edes mahdollista? Kuka (lopulta) kantaa vastuun?

Tämä siis vain näin ajatuksia herättämään...

T: JuhaV
    harrastelija Vantaalta
    useamman kerhon jäsen
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Savon rautatieharrastajat  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina