M-junan iltapäiväruuhka on pahinta neljän jälkeen iltapäivällä Helsingistä starttaavilla vuoroilla. Niistä jokainen ajetaan matalalattiaisilla Flirt-junilla.
Yhteen, neljän vaunun Flirt-yksikköön mahtuu viitisensataa matkustajaa.
Kun seuraavat tilatut Flirtit ehtivät Helsinkiin, niiden määrä Vantaankosken radalla nousee kuudesta kahdeksaan.
"Kaksi kuormittuneinta M-junan iltapäivälähtöä pystytään maaliskuussa ajamaan kahden yksikön Flirteillä."
Toteaa HSL:n liikennesuunnittelija Olli Ahti.
VR:n lähiliikennejohtaja Antti Korhonen pitää hyvänä asiana sitä, että matkustajamäärät kasvavat Vantaankosken radalla. Käyttäjät haluttaisiin pitää tyytyväisinä, mutta pikaratkaisut onnistuvat raideliikenteessä vain harvoin.
"Helsingin ratapiha on niin ruuhkainen, että aina kun liikenteeseen tehdään muutoksia, se on monen asian summa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen", Korhonen selittää.
Selkeää syytä M-junan tämän syksyn yllätyssuosioon ei ole lähiliikennejohtajan tiedossa. Parantunut täsmällisyys saattaa vaikuttaa, hän arvelee.
Uutinen kokonaisuudessaan löytyy Helsingin sanomien painetusta- sekä digilehdistä.
www.hs.fi