Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR:n pitäisi mukamas vuokrata vetureita kilpailijoille.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry alas Tulostusversio
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2193


« Vastaus #50 : Lokakuu 23, 2012, 07:25:36 »

Aivan, apporttina kaikki eli suomeksi sanottuna veronmaksajien omaisuus lahjoitettiin osakeyhtiölle.

...jonka omistaa 100 % valtio, eli veronmaksajat, eli omaisuus ei siirtynyt omistajaltaan minnekään. Mikä oli siis pointtisi? Hymyilee

Pointti on se, että VR pelaa kaksilla korteilla. Tarvittaessa ollaan 100 %:sta valtion omistama firma eli melkein viranomainen. Toisella kertaa olla itsenäinen osakeyhtiö, joka pelaa liike-elämän säännöillä, eikä omistajalla ole sanaa sanottavana.

Tuolla sinun logiikallasi VR-Transpoint voisi ajaa rekkojaan tupaöljyllä, jättää työnantajamaksut maksamatta jne. Eihän sillä ole merkitystä, kun on kerran 100 %:sti valtion omistuksessa.  Pusu Sepä se olisi reilua kilpailijayrityksiä kohtaan.

Eli yksi esimerkki asiastahan löytyy viestiketjusta http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,3461.0.html , jossa kinkki MTV3 uutiseen 9.2.2011: VR-konserni jäi kiinni venäläiskuljettajien liian pienistä palkoista http://goo.gl/E3q3y

Ja eikö se Hr1 1021 tavarajunakäyttökin Karjaan ja Riihimäen välillä ole yksi esimerkki. Eikä myöskään lippu-uudistuksessa tarvinnut välittää hintamerkintäasetuksesta. Sehän ei koske VR-yhtymää.....
tallennettu
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 244


« Vastaus #51 : Lokakuu 23, 2012, 10:48:12 »

Aivan, apporttina kaikki eli suomeksi sanottuna veronmaksajien omaisuus lahjoitettiin osakeyhtiölle.

...jonka omistaa 100 % valtio, eli veronmaksajat, eli omaisuus ei siirtynyt omistajaltaan minnekään. Mikä oli siis pointtisi? Hymyilee

Niin, se on veronmaksajan (lue: omistajan) etu, että VR toimii monopoliyhtiön asemassa ja tekee aivan mitä sitä lystää. Esimerkiksi hinnoittelu on syvältä ja poikittain, eikä palveluntarjonta ole kovin hääviä, jos laskuista jätetään pois tärkeimmät kermankuorintavälit.

Suomessa aletaan niittää sitä mitä on kylvetty. Niissä maissa, missä valtakunnan ja kansalaisten etu on ollut etusijalla, ei verovaroilla ostettua kalustoa ole lahjoitettu osakeyhtiöille ja kaiken lisäksi hävittämisluvalla. "Sijoitettu apporttiomaisuutena yhtiöön", hah, kikkailua mikä kikkailua, jos ei ole rahaa, mutta halutaan jotain heti. Ne, jotka aikoinaan päätöksen tekivät tai hyväksyivät, olivat joko pihalla kuin lumiukot, tai jos eivät olleet, niin halusivat torpata tulevan kehityksen vaikka mihin hintaan.

Juuri näin. Suomi on ollut jo aikoja kaikenlaisten monopolien luvattu maa, eikä vallitseva tilanne rataverkolla tee tällä hetkellä asian suhteen poikkkeusta. Sen nyt vain pitäisi sanoa jo järkikin, että monopolit tekevät mitä lystävät, jos asiakkailla ei ole todellista valinnanvaraa, jolloin firman ei tarvitse oikeasti panostaa asiakaspalveluun.

Jo päivittäistavarakaupan puolella on nähtävissä, mihin kahden suuren ketjun toiminta johtaa. Lopputulosta voidaan toki hämärtää kaikenlaisilla plussilla ja bonuksilla, mutta eipä siinä juuri kuluttaja pääse hyötymään, jos kaikenlaisten näennäisetujen suhteen tuotteiden hinta on jo alunperin korkea. Keskittyminen ei myöskään takaa monipuolisempaa tarjontaa, vaan monesti sitä samaa höttöä on tarjolla joka paikassa.  Hymyilee leveästi

Eniten rataverkolla tapahtuvaa muutosta vastustavat tietysti ne, jotka pelkäävän oman työpaikkansa puolesta. Ilmankos kuluttajan (lue: omistajan) kannalta kaikenlainen järkevä kehitys on kiven takana, eikä Suomessa kyetä tekemään lähinnä muuta, kuin erilaisia suunnitelmia ja selvitystöitä vuositolkulla. Monella periaate tuntuu olevan se, että "näin on aina tehty, ja näin tullaan aina tekemään". Ollaan totuttu liian hyvään, tai ainakin juututtu nykyiseen työhön tajuamatta, että aina välillä asioita pitäisi pystyä oikeasti kehittämään. Oikea kehitys ei ole sitä, että tehostetaan tehostamisen ilosta, tai järjestetään YT-tuolileikki määrävälein. Kuka tahansa johtaja pystyy saneeraamaan, mutta harvassa ovat ne, joilla on kokemusta asiakaslähtöisyydestä ja ylipäätänsä pelisilmää asioiden hoitamiseen.

Jos esimerkiksi VR:ää ei pätkääkään kiinosta pienempien asiakkaiden tavaroiden kuljettaminen kiskoilla (tehty mahdottomaksi hinnoittelulla), silloin mahdollisuus on annettava jollekin muulle firmalle. Rautatiet on tehty aikanaan tähän maahan käyttöä ja liikkumista ajatellen, ei vain yhden yrityksen hallittavaksi monopoliksi.
tallennettu
Joona Packalén
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #52 : Lokakuu 23, 2012, 16:17:53 »

Henkilöliikenteessä asiat on suhteellisen vakaat ja muutokset vasta tulevaisuudessa. VR ei esimerkiksi ole lakkauttanut henkilöliikennettä viime aikoina yhdeltäkään rataosalta. Hymyilee Sen sijaan pelkään että tavaraliikenteessä nyt tapahtuvia muutoksia on hankala peruuttaa kun liikenne on siirtynyt kumipyörille. Keskeistä olisikin helpottaa veturien hankintaa. Tavaravaunujen suhteen en näe ongelmaa, koska esimerkiksi lehtitietojen mukaan 300 pankkovaunua(Smmnp-w) olisi maksanut vuonna 2007 Stora-Ensolle noin 20 miljoonaa euroa eli noin 70.000€/per vaunu(jos siis olisi hankkinut ne). Ja liisaaminenkin on vielä mahdollista, joten edullista jos vertaa vaikka täysperävaunuyhdistelmän hintaan (noin 200-250.000€).

Mitä tulee JKV:hen; Bombardier on viimeksi 2004-2008 toimittanut 54kpl Ebicab 900 järjestelmää Espanjaan Talgo250 juniin. Kyseiset yksiköt ovat muuten myös ERTMS-yhteensopivia. Eli ongelma tältä osin vain foorumillakin mainittu VR:n ohjelmisto, joka pitäisi saada operaattoririippumattomaksi.

Ps. Voisiko joku kummisetä, kuten Nalle Wahlroos vipata Proxionille tuon 10 miljoonaa?
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #53 : Lokakuu 23, 2012, 16:51:56 »

Ps. Voisiko joku kummisetä, kuten Nalle Wahlroos vipata Proxionille tuon 10 miljoonaa?

10 miljoonaa on alakoululaisen viikkorahaa vastaava summa, kun taustalla ovat miljariyhtiöt. Jos vaikkapa Stora-Enso haluaa lähteä mukaan rautatiebisnekseen, niin 10 miljoona ei todellekaan ole ongelma.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 911


« Vastaus #54 : Lokakuu 23, 2012, 22:06:03 »

Suomi on ollut jo aikoja kaikenlaisten monopolien luvattu maa, eikä vallitseva tilanne rataverkolla tee tällä hetkellä asian suhteen poikkkeusta. Sen nyt vain pitäisi sanoa jo järkikin, että monopolit tekevät mitä lystävät, jos asiakkailla ei ole todellista valinnanvaraa, jolloin firman ei tarvitse oikeasti panostaa asiakaspalveluun.

Jo päivittäistavarakaupan puolella on nähtävissä, mihin kahden suuren ketjun toiminta johtaa. Lopputulosta voidaan toki hämärtää kaikenlaisilla plussilla ja bonuksilla, mutta eipä siinä juuri kuluttaja pääse hyötymään, jos kaikenlaisten näennäisetujen suhteen tuotteiden hinta on jo alunperin korkea. Keskittyminen ei myöskään takaa monipuolisempaa tarjontaa, vaan monesti sitä samaa höttöä on tarjolla joka paikassa.  Hymyilee leveästi

Eniten rataverkolla tapahtuvaa muutosta vastustavat tietysti ne, jotka pelkäävän oman työpaikkansa puolesta. Ilmankos kuluttajan (lue: omistajan) kannalta kaikenlainen järkevä kehitys on kiven takana, eikä Suomessa kyetä tekemään lähinnä muuta, kuin erilaisia suunnitelmia ja selvitystöitä vuositolkulla.
Kyllä se on tosiaan lottovoitto syntyä näin ihanaan maahan. Protestoida voi vaikka käymällä Lidlissä tai jättämällä äänestämättä, mutta ei se silti vaikuta mihinkään.

Ei ihme, että tietynlainen turhautunut DDR-kansalaisen mieliala vallitsee monissa järkevissä ihmisissä. Eipä näy kaduilla mielenosoituksia, vaikka vallanpitäjät parhaillaan yrittävät pimittää meiltä tahallisesti kuntalinjauksensa sunnuntain kuntavaalien yli. Kyllä eliitti on ajat sitten ymmärtänyt, että ei sioille kannata helmiä antaakaan, klikkailkoot iltalehdistä tissiuutisia, kun ovat niin vähään tyytyväisiä.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR:n pitäisi mukamas vuokrata vetureita kilpailijoille.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina