Aivan, apporttina kaikki eli suomeksi sanottuna veronmaksajien omaisuus lahjoitettiin osakeyhtiölle.
...jonka omistaa 100 % valtio, eli veronmaksajat, eli omaisuus ei siirtynyt omistajaltaan minnekään. Mikä oli siis pointtisi?
Niin, se on veronmaksajan (lue: omistajan) etu, että VR toimii monopoliyhtiön asemassa ja tekee aivan mitä sitä lystää. Esimerkiksi hinnoittelu on syvältä ja poikittain, eikä palveluntarjonta ole kovin hääviä, jos laskuista jätetään pois tärkeimmät kermankuorintavälit.
Suomessa aletaan niittää sitä mitä on kylvetty. Niissä maissa, missä valtakunnan ja kansalaisten etu on ollut etusijalla, ei verovaroilla ostettua kalustoa ole lahjoitettu osakeyhtiöille ja kaiken lisäksi hävittämisluvalla. "Sijoitettu apporttiomaisuutena yhtiöön", hah, kikkailua mikä kikkailua, jos ei ole rahaa, mutta halutaan jotain heti. Ne, jotka aikoinaan päätöksen tekivät tai hyväksyivät, olivat joko pihalla kuin lumiukot, tai jos eivät olleet, niin halusivat torpata tulevan kehityksen vaikka mihin hintaan.
Juuri näin. Suomi on ollut jo aikoja kaikenlaisten monopolien luvattu maa, eikä vallitseva tilanne rataverkolla tee tällä hetkellä asian suhteen poikkkeusta. Sen nyt vain pitäisi sanoa jo järkikin, että monopolit tekevät mitä lystävät, jos asiakkailla ei ole todellista valinnanvaraa, jolloin firman ei tarvitse oikeasti panostaa asiakaspalveluun.
Jo päivittäistavarakaupan puolella on nähtävissä, mihin kahden suuren ketjun toiminta johtaa. Lopputulosta voidaan toki hämärtää kaikenlaisilla plussilla ja bonuksilla, mutta eipä siinä juuri kuluttaja pääse hyötymään, jos kaikenlaisten näennäisetujen suhteen tuotteiden hinta on jo alunperin korkea. Keskittyminen ei myöskään takaa monipuolisempaa tarjontaa, vaan monesti sitä samaa höttöä on tarjolla joka paikassa.
Eniten rataverkolla tapahtuvaa muutosta vastustavat tietysti ne, jotka pelkäävän oman työpaikkansa puolesta. Ilmankos kuluttajan (lue: omistajan) kannalta kaikenlainen järkevä kehitys on kiven takana, eikä Suomessa kyetä tekemään lähinnä muuta, kuin erilaisia suunnitelmia ja selvitystöitä vuositolkulla. Monella periaate tuntuu olevan se, että "näin on aina tehty, ja näin tullaan aina tekemään". Ollaan totuttu liian hyvään, tai ainakin juututtu nykyiseen työhön tajuamatta, että aina välillä asioita pitäisi pystyä oikeasti kehittämään. Oikea kehitys ei ole sitä, että tehostetaan tehostamisen ilosta, tai järjestetään YT-tuolileikki määrävälein. Kuka tahansa johtaja pystyy saneeraamaan, mutta harvassa ovat ne, joilla on kokemusta asiakaslähtöisyydestä ja ylipäätänsä pelisilmää asioiden hoitamiseen.
Jos esimerkiksi VR:ää ei pätkääkään kiinosta pienempien asiakkaiden tavaroiden kuljettaminen kiskoilla (tehty mahdottomaksi hinnoittelulla), silloin mahdollisuus on annettava jollekin muulle firmalle. Rautatiet on tehty aikanaan tähän maahan käyttöä ja liikkumista ajatellen, ei vain yhden yrityksen hallittavaksi monopoliksi.