Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 352
|
« : Tammikuu 27, 2014, 17:46:20 » |
|
Useille tärkeille pikajunille annetaan nimi. Kultainen nuoli tai punainen nuoli ovat melko hienoja. Miun mielestä kuitenkin todella hieno nimi on "West Coast Mail and Express", joka kiiti jossain Southern Pacific yhtiön amerikan mantereen ylittävällä linjalla. Olihan Suomessakin Bothnia Express, Karellia ja Savonia. Tampereen veturimiehet vitsailivat, kun Tampereelle saadaan oma erikoispikajuna se tulee olemaan "Tamponia".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #1 : Tammikuu 27, 2014, 17:55:31 » |
|
Aurora Borealis Express
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #2 : Tammikuu 27, 2014, 18:16:03 » |
|
Mikähän lienee ollut syynä, että Vaasaan meni Botnia Express eikä Botnia, kun muualle meni Lapponia, Centria, Savonia ja Karelia?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 813
|
« Vastaus #3 : Tammikuu 27, 2014, 18:45:42 » |
|
Mikähän lienee ollut syynä, että Vaasaan meni Botnia Express eikä Botnia, kun muualle meni Lapponia, Centria, Savonia ja Karelia?
No siksi ainakin kun se oli ensimmäinen laatuaan, siis EXP-juna. Imatralle tuli sitten toinen EXP-juna. Nuo lappooniat jne. olivat vanhempaa ja alempaa kategoriaa eli EP-junia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 897
|
« Vastaus #5 : Tammikuu 27, 2014, 20:00:30 » |
|
EP perheeseen kuului, myöskin Polaria.
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 237
|
« Vastaus #6 : Tammikuu 27, 2014, 20:54:03 » |
|
Oma suosikkini on Itävallassa ainakin vajaat viisi vuotta sitten liikennöinyt EC561 nimeltä Europäischer Computer Führerschein (Bregenz - Wien Westbahnhof).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #7 : Tammikuu 27, 2014, 21:16:48 » |
|
Tampereen veturimiehet vitsailivat, kun Tampereelle saadaan oma erikoispikajuna se tulee olemaan "Tamponia". Ja Äänekosken lättähattua kutsuttiin Jyväskylässä Hajuniaksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #8 : Tammikuu 27, 2014, 22:55:57 » |
|
Mikähän lienee ollut syynä, että Vaasaan meni Botnia Express eikä Botnia, kun muualle meni Lapponia, Centria, Savonia ja Karelia?
No siksi ainakin kun se oli ensimmäinen laatuaan, siis EXP-juna. Imatralle tuli sitten toinen EXP-juna. Nuo lappooniat jne. olivat vanhempaa ja alempaa kategoriaa eli EP-junia. Tuollainenkin tosiaan oli kuin Imatra Express. En muistanutkaan, kuten sitäkään, että erikoispikajunia oli kahta lajia. Muisti palailee pätkittäin...
|
|
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 28, 2014, 00:26:36 kirjoittanut Ari Palin »
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #9 : Tammikuu 27, 2014, 22:56:21 » |
|
EP perheeseen kuului, myöskin Polaria.
Tämänkin unohdin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 813
|
« Vastaus #10 : Tammikuu 27, 2014, 23:06:40 » |
|
Tämänkin unohdin.
Muistatko millä kehnolla nimellä "Turun" vastaavaa kuin "Hajuniaa" kutsuttiin. Ei tarvitse tässä mainita muuta kuin että "tiesin".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #11 : Tammikuu 28, 2014, 00:23:08 » |
|
Tämänkin unohdin.
Muistatko millä kehnolla nimellä "Turun" vastaavaa kuin "Hajuniaa" kutsuttiin. Ei tarvitse tässä mainita muuta kuin että "tiesin". Noista hauskoista nimistä en ole ollutkaan koskaan tietoinen. Taitaapa mennä tuo Turkukin ohi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #12 : Tammikuu 28, 2014, 02:23:09 » |
|
Centriakin ehti kulkea kahteen otteeseen. Ensimmäisellä kierroksella se lähti Helsingistä noin klo 13.00 ja saapui Jyväskylään n. klo 17.00. Paluumatkalle lähdettiin n. klo 18.00 ja perille saavuttiin n. klo 22.00. Minulla ei ole tiedossa, koska tämä ensimmäinen Centria lopetettiin. Toinen kulki vähän businessmäisemmällä aikataululla eli EP 90:n lähtö oli Jyväskylästä aamulla n. klo 6.00, tulo Helsinkiin ennen kymmentä, lähtö paluumatkalle n. klo 16.00 ja saapuminen Jyväskylään n. klo 19.45. Myöhempi Centria oli kyllä olla siinä mielessä pariton, että iltajuna EP 93 jatkoi Pieksämäelle ja palasi seuraavan päivän P 94:nä takaisin. Vastaavasti Helsingistä lähti vielä myöhempi P 95, josta aamu-Centrian vaunusto tuli.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kari Siimes
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 68
|
« Vastaus #13 : Huhtikuu 09, 2014, 14:43:55 » |
|
Lentävä kalakukko vislas Kuopijoon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|