Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Junien nimet  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 352


« : Tammikuu 27, 2014, 17:46:20 »

Useille tärkeille pikajunille annetaan nimi. Kultainen nuoli tai punainen nuoli ovat melko hienoja.
Miun mielestä kuitenkin todella hieno nimi on "West Coast Mail and Express", joka kiiti jossain Southern Pacific yhtiön amerikan mantereen ylittävällä linjalla.
Olihan Suomessakin Bothnia Express, Karellia ja Savonia. Tampereen veturimiehet vitsailivat, kun Tampereelle saadaan
oma erikoispikajuna se tulee olemaan "Tamponia". Pyörittää silmiään
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2613


« Vastaus #1 : Tammikuu 27, 2014, 17:55:31 »

Aurora Borealis Express Hymyilee
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #2 : Tammikuu 27, 2014, 18:16:03 »

Mikähän lienee ollut syynä, että Vaasaan meni Botnia Express eikä Botnia, kun muualle meni Lapponia, Centria, Savonia ja Karelia?
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 812


« Vastaus #3 : Tammikuu 27, 2014, 18:45:42 »

Mikähän lienee ollut syynä, että Vaasaan meni Botnia Express eikä Botnia, kun muualle meni Lapponia, Centria, Savonia ja Karelia?

No siksi ainakin kun se oli ensimmäinen laatuaan, siis EXP-juna. Imatralle tuli sitten toinen EXP-juna. Nuo lappooniat jne. olivat vanhempaa ja alempaa kategoriaa eli EP-junia.
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 314


« Vastaus #4 : Tammikuu 27, 2014, 19:18:25 »

Huomatkaa muuten, että EXP-junien kokoonpano ehti lyhyen aikaa olla tyyppiä: http://vaunut.org/kuvasivu.php/11484 . IC-tuote tuli hieman myöhemmin.
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 897


« Vastaus #5 : Tammikuu 27, 2014, 20:00:30 »

EP perheeseen kuului, myöskin Polaria.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #6 : Tammikuu 27, 2014, 20:54:03 »

Oma suosikkini on Itävallassa ainakin vajaat viisi vuotta sitten liikennöinyt EC561 nimeltä Europäischer Computer Führerschein (Bregenz - Wien Westbahnhof).  Pyörittää silmiään
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1794


« Vastaus #7 : Tammikuu 27, 2014, 21:16:48 »

Tampereen veturimiehet vitsailivat, kun Tampereelle saadaan oma erikoispikajuna se tulee olemaan "Tamponia". Pyörittää silmiään
Ja Äänekosken lättähattua kutsuttiin Jyväskylässä Hajuniaksi. Hymyilee
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #8 : Tammikuu 27, 2014, 22:55:57 »

Mikähän lienee ollut syynä, että Vaasaan meni Botnia Express eikä Botnia, kun muualle meni Lapponia, Centria, Savonia ja Karelia?

No siksi ainakin kun se oli ensimmäinen laatuaan, siis EXP-juna. Imatralle tuli sitten toinen EXP-juna. Nuo lappooniat jne. olivat vanhempaa ja alempaa kategoriaa eli EP-junia.

Tuollainenkin tosiaan oli kuin Imatra Express. En muistanutkaan, kuten sitäkään, että erikoispikajunia oli kahta lajia. Muisti palailee pätkittäin...
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 28, 2014, 00:26:36 kirjoittanut Ari Palin » tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #9 : Tammikuu 27, 2014, 22:56:21 »

EP perheeseen kuului, myöskin Polaria.

Tämänkin unohdin.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 812


« Vastaus #10 : Tammikuu 27, 2014, 23:06:40 »

Tämänkin unohdin.
Muistatko millä kehnolla nimellä "Turun" vastaavaa kuin "Hajuniaa" kutsuttiin. Ei tarvitse tässä mainita muuta kuin että "tiesin".
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« Vastaus #11 : Tammikuu 28, 2014, 00:23:08 »

Tämänkin unohdin.
Muistatko millä kehnolla nimellä "Turun" vastaavaa kuin "Hajuniaa" kutsuttiin. Ei tarvitse tässä mainita muuta kuin että "tiesin".

Noista hauskoista nimistä en ole ollutkaan koskaan tietoinen. Hymyilee Taitaapa mennä tuo Turkukin ohi.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1794


« Vastaus #12 : Tammikuu 28, 2014, 02:23:09 »

Centriakin ehti kulkea kahteen otteeseen. Ensimmäisellä kierroksella se lähti Helsingistä noin klo 13.00 ja saapui Jyväskylään n. klo 17.00. Paluumatkalle lähdettiin n. klo 18.00 ja perille saavuttiin n. klo 22.00. Minulla ei ole tiedossa, koska tämä ensimmäinen Centria lopetettiin. Toinen kulki vähän businessmäisemmällä aikataululla eli EP 90:n lähtö oli Jyväskylästä aamulla n. klo 6.00, tulo Helsinkiin ennen kymmentä, lähtö paluumatkalle n. klo 16.00 ja saapuminen Jyväskylään n. klo 19.45. Myöhempi Centria oli kyllä olla siinä mielessä pariton, että iltajuna EP 93 jatkoi Pieksämäelle ja palasi seuraavan päivän P 94:nä takaisin. Vastaavasti Helsingistä lähti vielä myöhempi P 95, josta aamu-Centrian vaunusto tuli.
tallennettu
Kari Siimes
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 68


« Vastaus #13 : Huhtikuu 09, 2014, 14:43:55 »

Lentävä kalakukko vislas Kuopijoon.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Junien nimet  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina