Ranskassa on avattu tämän kuun alussa uusi rautatielinja, vähän yli 60 km Nantesista Châteaubriantiin. Siis ei luotijunayhteys, mutta enemmän maaseutuyhteys. Jälkimmäinen ei taida tapahtua nykyisin kovin usein eikä varsinkaan Suomessa, niin ajattelin se voisi olla kertomisen arvoista täälläkin.
Tarkemmin katsottuna se ei ole ihan uusi yhteys, mutta vanha rautatie joka suljettiin vuonna 1980. Mutta nyt se on rakennettu uudestaan vanhalle linjalle ja sähköistetty. Kalustona käytetään pitempiin matkoihin soveltuja kaksoisjärjestelmäraitiovaunuja, ranskalainen/englantilainen/saksalainen uudissana TramTrain. Katualueella ajetaan 1500 Voltin tasajännitteellä, kaupungin ulkopuolella 25000 Voltin 50 Hertzin vaihtojännitteellä [1]. Huippunopeus on 100 km/h.
Paikallisen TV-aseman ohjelma aiheesta löytyy verkosta
http://pays-de-la-loire.france3.fr/2014/03/03/tramtrain-nantes-chateaubriant-revoir-en-vod-notre-emission-speciale-425659.htmlAika paljon poliitikkojen ja pomojen puheita, ei niin isoa haittaa jos ei ymmärrä kieltä. Ainakin välillä näkee junia liikkuvan
3:40 minuuttia ohjelman alusta vanhan junalinjan viimeinen junavuoro.
11:45 minuuttia ohjelman alusta näytetään samankaltaista raitovaunua junaverkossa, 1997 avattu Saksan Saarbrückenistä Ranskan Sarregueminesiin.
13:10 minuuttia ohjelman alusta kerrotaan Saksan Karlsruhen järjestelmästä. Siellä raitiovaunut vaihtavat 80-luvun lopusta lähtien kaupungin ulkopuolella valtion rautateiden raiteille ja ajavat kymmeniä kilometrejä kaukojunien verkossa. Kaksoisjärjestelmäjunia 750V tasajännite / 15kV 16 2/3 Hz vaihtojännite ja myös 2 eri turvajärjestelmää.
[1]
http://de.wikipedia.org/wiki/Tram-Train (sivulla monta kuvaa eri maista ja järjestelmävaihtojen erikoisuuksista) Englanninkielisessäkin Wikipediassa sivu on olemassa, mutta paljon vähemmän materiaali.