Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Uusi rautatielinja Ranskassa / TramTrain  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 410


« : Maaliskuu 15, 2014, 23:56:45 »

Ranskassa on avattu tämän kuun alussa uusi rautatielinja, vähän yli 60 km Nantesista Châteaubriantiin. Siis ei luotijunayhteys, mutta enemmän maaseutuyhteys. Jälkimmäinen ei taida tapahtua nykyisin kovin usein eikä varsinkaan Suomessa, niin ajattelin se voisi olla kertomisen arvoista täälläkin.

Tarkemmin katsottuna se ei ole ihan uusi yhteys, mutta vanha rautatie joka suljettiin vuonna 1980. Mutta nyt se on rakennettu uudestaan vanhalle linjalle ja sähköistetty. Kalustona käytetään pitempiin matkoihin soveltuja kaksoisjärjestelmäraitiovaunuja, ranskalainen/englantilainen/saksalainen uudissana TramTrain. Katualueella ajetaan 1500 Voltin tasajännitteellä, kaupungin ulkopuolella 25000 Voltin 50 Hertzin vaihtojännitteellä [1]. Huippunopeus on 100 km/h.

Paikallisen TV-aseman ohjelma aiheesta löytyy verkosta

http://pays-de-la-loire.france3.fr/2014/03/03/tramtrain-nantes-chateaubriant-revoir-en-vod-notre-emission-speciale-425659.html

Aika paljon poliitikkojen ja pomojen puheita, ei niin isoa haittaa jos ei ymmärrä kieltä. Ainakin välillä näkee junia liikkuvan Hymyilee

3:40 minuuttia ohjelman alusta vanhan junalinjan viimeinen junavuoro.
 
11:45  minuuttia ohjelman alusta näytetään samankaltaista raitovaunua junaverkossa, 1997 avattu Saksan Saarbrückenistä Ranskan Sarregueminesiin.
 
13:10 minuuttia ohjelman alusta kerrotaan Saksan Karlsruhen järjestelmästä. Siellä raitiovaunut vaihtavat 80-luvun lopusta lähtien kaupungin ulkopuolella valtion rautateiden raiteille ja ajavat kymmeniä kilometrejä kaukojunien verkossa. Kaksoisjärjestelmäjunia 750V tasajännite / 15kV 16 2/3 Hz vaihtojännite ja myös 2 eri turvajärjestelmää.
 

[1]  http://de.wikipedia.org/wiki/Tram-Train  (sivulla monta kuvaa eri maista ja järjestelmävaihtojen erikoisuuksista) Englanninkielisessäkin Wikipediassa sivu on olemassa, mutta paljon vähemmän materiaali.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 16, 2014, 01:13:57 kirjoittanut Uwe Geuder » tallennettu
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #1 : Maaliskuu 16, 2014, 11:57:43 »

Kyllä oli mielenkiintoista ainehistoa ja ehdottomasti kertomisen arvoista! Ranskasta kuulee rautatie-juttua erittäin harvoin, ja silloinkin melkein vain niistä luotijunista. Kiitos!
tallennettu
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 496


« Vastaus #2 : Maaliskuu 16, 2014, 14:04:04 »

Erittäin mielenkiintoinen juttu ja erikoista tuossa TramTrain:ssa on se, että sitä operoi SNCF eli Ranskan valtion rautatiet eikä Nantesin ratiotiet.
tallennettu

Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 410


« Vastaus #3 : Maaliskuu 23, 2014, 01:45:27 »

erikoista tuossa TramTrain:ssa on se, että sitä operoi SNCF eli Ranskan valtion rautatiet eikä Nantesin ratiotiet.

Totta. En ole ajatellut sitä sillä tavalla. Voiko olla, että Ranskassa kilpailutus tai tilaaja/tuottaja -malli ei ole vielä kovin näkyvää? En ainakaan nyt muista nähneen Pariisissa 1,5 vuotta sitten vielä paljonkaan Connex/Veolia jne., toisin kuin esim. Tukholmassa.

Saksassa on avattu uudelleen jonkun verran vanhoja rautatielinjoja, mutta miltei poikkeuksetta jonkun muun kuin Deutsche Bahnin operoima.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Uusi rautatielinja Ranskassa / TramTrain  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina