Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: HS 29.3.2015: "Kilpailu kiihtyy Ruotsin raiteilla"  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1165


« : Maaliskuu 29, 2015, 08:59:42 »

Aamun Hesarissa on erittäin hyvä juttu otsikonmukaisesta aiheesta. Koko juttu löytyy tuosta:
http://www.hs.fi/talous/a1427514492797

Mitä porukka tuumaa jutun tästä kohdasta: "Ku­nin­kaal­li­sen tek­nil­li­sen kor­kea­kou­lun sel­vi­tyk­sen mu­kaan ju­nien mää­rä Ruot­sin rai­teil­la on sit­ten 1990-lu­vun alun noin kak­sin­ker­tais­tu­nut ja ju­nat kul­ke­vat li­ki vii­den­nek­sen no­peam­min kuin tuol­loin. Ju­nal­la mat­kus­ta­mi­nen on myös noin kak­sin­ker­tais­tu­nut hen­ki­lö­ki­lo­met­reis­sä mi­tat­tu­na."?

--

"Valtion junayhtiö sai hongkongilaisjätistä ensimmäisen kovan kilpailijan pikajunaliikenteeseen. Kilpailun pelätään näivettävän syrjäseutujen yhteyksiä.

Elina Kervinen HS

Pil­li Tuk­hol­man kes­kus­rau­ta­tie­ase­man lai­tu­ril­la 10 soi ta­san kel­lo 6.36 aa­mul­la. Sit­ten al­kaa mat­ka, jo­ka on juu­ri nyt pie­ni näh­tä­vyys Ruot­sis­sa.

Hong­kon­gi­lai­sen MTR-yh­tiön uu­si kirk­kaan­pu­nai­nen pi­ka­ju­na rul­laa liik­kee­seen koh­ti Gö­te­bor­gia. Se kiin­nos­taa mat­kus­ta­ia. Ky­se on näet val­tiol­li­sen rau­ta­tie­yh­tiön SJ:n en­sim­mäi­ses­tä mer­kit­tä­väs­tä kil­pai­li­jas­ta mat­kus­ta­ja­lii­ken­teen pi­ka­ju­na­linjoilla."
tallennettu
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #1 : Maaliskuu 29, 2015, 09:10:20 »

Tuo Hesarin artikkeli oli oikein hyvä ja vahvistaa sitä, ettei kilpailu tuo mukanaan pelkkää "onnea ja autuutta". Uudet mahdolliset operaattorit haluavat tulla tekemään tuottoisaa bisnestä ja liikennöidä sellaisilla yhteysväleillä, joilla tuloksenteko on mahdollista ja tuotto riittävää. Eivät he ole menossa pelastamaan syrjäseutujen hiljenevää liikennettä, ellei tietenkin valtion ja veronmaksajien suunnalta heille taata riittävää tuottoa.

Kun toiselta yhtiöltä (Suomen tapauksessa VR) viedään tuottoisilta yhteysväleiltä junavuoroja, asiakkaita ja tuloja, niin silloin ei tällä yhtiöllä ole välttämättä taloudellisia mahdollisuuksia tai intressejä panostaa myöskään vähäliikenteisille radoille. Toki tässäkin taas yhteiskunnan tuki auttaa asiaa.

Itse toivon, ettei kehitys johda tulevaisuudessa siihen, että koko Suomi pakkautuu tai pakotetaan pakkautumaan pääkaupunkiseudulle ja muun Suomen annetaan näivettyä rauhassa. Koko maan kattava laadukas liikennejärjestelmä on koko maan etu ja toivottavasti uudella eduskunnalla ja hallituksella on munaa ja halua vaikuttaa näihin asioihin.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1165


« Vastaus #2 : Maaliskuu 29, 2015, 09:20:45 »

Et kai sä nyt ihan vakavalla naamalla sentään yllä olevaa kirjoittanut? Ei VR tai sen paremmin SJ:kään aja kannattamatonta liikennettä hyvää hyvyyttään. Itse asiassa ostoliikenne on molemmille riskivapaata bisnestä, jolle löytyy aina maksaja. Kyllä paljon suurempi taloudellinen riski on vapaan kilpailun rataosilla, kuten vaikkapa jutussa olevalla Tukholma-Göteborg-sträckalla: jos operaattori ei onnistu haalimaan matkustajia, mistäs sitten sitä rahaa tulee? Tuskin MTR alkaa roposiaan tuonne sijoittaa:
https://svenskaspel.se/
tallennettu
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #3 : Maaliskuu 29, 2015, 09:30:32 »

En tiedä, onko toimittaja-Nyman nyt perehtynyt asioihin, mutta liikennöintiin tarvitaan myös kalustoa ja sen tietääkseni VR Oy on kustantanut tekemällään tuloksella, ei esim. veronmaksajien rahoilla. Toki aina löytyy ihmisiä, jotka julkisuudessa vaativat, että yhtiön pitäisi lahjoittaa rahansa yhteiseen hyvään ja sitten yrittää esim. lainalla maksaa seuraavat investointinsa. Kiskobussit ovat aikoinaan ollut yksi investointi vähäliikenteisten ratojen suhteen.

tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1165


« Vastaus #4 : Maaliskuu 29, 2015, 09:45:54 »

...liikennöintiin tarvitaan myös kalustoa ja sen tietääkseni VR Oy on kustantanut tekemällään tuloksella, ei esim. veronmaksajien rahoilla.

 Hymyilee leveästi

*hakee lisää poppareita ja kallistaa nojatuolinsa selkänojaa*
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1767


« Vastaus #5 : Maaliskuu 29, 2015, 09:59:15 »

Tuo Hesarin artikkeli oli oikein hyvä ja vahvistaa sitä, ettei kilpailu tuo mukanaan pelkkää "onnea ja autuutta". Uudet mahdolliset operaattorit haluavat tulla tekemään tuottoisaa bisnestä ja liikennöidä sellaisilla yhteysväleillä, joilla tuloksenteko on mahdollista ja tuotto riittävää. Eivät he ole menossa pelastamaan syrjäseutujen hiljenevää liikennettä, ellei tietenkin valtion ja veronmaksajien suunnalta heille taata riittävää tuottoa.

Oletko kuullut veronmaksajien maksamasta liikenteestä? Siitä VR:n "hyvissä" syrjäseutujen palveluissa on kyse.

Veronmaksajien kannalta olisi varmasti parempi, että nuokin subventoidut reitit kilpailutettaisiin halvimman tarjouksen mukaan. Kun se ei nyt ole mahdollista, niin olisi syytä ottaa kilpailutukseen mukaan bussit. Matkustajat sitten maakuntakeskusten hubeissa junista busseihin ja päinvastoin.
tallennettu
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #6 : Maaliskuu 29, 2015, 10:08:31 »

Simo, olen kuullut. Senpä vuoksi viimeinen lause viestissäni olikin:  Koko maan kattava laadukas liikennejärjestelmä on koko maan etu ja toivottavasti uudella eduskunnalla ja hallituksella on munaa ja halua vaikuttaa näihin asioihin.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #7 : Maaliskuu 29, 2015, 11:29:50 »

Sitten seuraava kohta kuuluukin: määrittele syrjäseutu. Karjaa, Kajaani, Haukivuori?

Pysähdyksiä ja junavuoroja vähennetään muualtakin kuin ostoliikenteestä, koska "ei kannata". On varmaa, että jos hongkongilaisfirma tulee ja aloittaa sn 200 -ei-kallistuvakorisilla moottorijunilla tiheän liikenteen Turku-Kuopio, Helsinki-Oulu ja Helsinki-Joensuu niin mitä VR:lle jää? Sen verran vähän kannattavaa junaliikennettä, että mieleen saattaa tulla vähentää Porin tai Kajaanin liikennettä entisestään.

Tätähän Markokin tarkoitti.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1165


« Vastaus #8 : Maaliskuu 29, 2015, 11:52:09 »

Miten tämä nyt pitäisi oikein muotoilla, että ihmiset ymmärtävät? No yritetään vaikka näin: VR ei edelleenkään aja heikosti kannattavaa liikennettä omalla riskillään. Heikosti kannattavan liikenteen maksavat HSL ja LVM, eikä siinä ole mitään riskiä VR:lle.

Toinen seikka on sitten kilpailutus heikosti kannattaville rataosille ja junavuoroille. Mitäs jos se honkkarilaiskioski osallistuisi LVM:n kilpailutuspottiin ja voittaisi vaikkapa Jns-Pm-, Jns-Nrm- ja vaikkapa Par-Sl-välin liikenteen tehden LVM:lle selvästi VR:ää halvemman tarjouksen? Ketä tämä haittaisi? Ei ainakaan veronmaksajia. Työpaikkojakaan ei häviäisi, sillä junat kulkevat huomattavasti paremmin ja luotettavammin miehitettyinä kuin muuan lähes onnistunut Helsingin metron automaattihanke.

VR on itsekin myöntänyt omassa henkilöliikennestrategiassaan ylihinnoittelunsa. Dokumentti löytyy toisaalta internetistä, jossa se on julkaistu 1.2.2013.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: HS 29.3.2015: "Kilpailu kiihtyy Ruotsin raiteilla"  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina