Laitoin keskusteluthreadiin aiemmin kuvan vaunuista, joita VR romuttaa. Ovat aika hyväkuntoisia näihin verrattuna. Tässä esimerkkejä, mitä uudet operaattorit esim. TågAB, Blå Tåget (SKJB), Snälltåget, jne. käyttävät raaka-aineena. Osa näistä on yli 50 vuotta käytössä olleita jo nyt.
Ja kun on osaamista, ruotsalaisittain tyypillisissä "pienemmissä yrityksissä" paljon motivaatiota, hieman aikaa ja käyttötarve, niin lopputulos on sitten tämän näköistä:
Nämä TågAB:n vaunut ovat käytössä vähän vastaavan tyyppisessä operaatiossa, kuin Oy Y-juna/Y-Tåg AB meillä olisi. TågAB, kunnat Keski-Ruotsissa ja Ruotsin valtio kokeilevat 7 reitillä, olisiko junamatkustukselle tarvetta / mikä matkustuksen volyymi on. Ensimmäisestä junayhteydestä noilla hopeisilla vaunuilla kokemukset taisivat olla erittäin positiivisia, joten nyt syyskuussa aloitettiin laajempi liikenne, jossa uusia yhteyksiä. Kaksi alinta kuva on noihin pikapikaa laitettuja vaunuja, kun eivät ole päältäpäin virheettömässä kunnosa kuten TågAB:n matkustajakalusto yleensä on.
SKJB:N Blå Tåget taas ajaa viimeisen päälle laiteltujen antiikkivaunujen junaa Göteborgin ja Tukholman välillä. Tuossa voi olla joku 14 vaunua (laitureille ei taida mahtua enempää) ja ainakin silloin kun junaa kuvasin Hallsbergissa, se oli viimeistä paikkaa myöten täynnä. Paljon tiheämmin pysähdyksiä tekevissä X2000/SJ2000-junayksiköissä sen sijaan näytti olevan runsaasti tilaa.
Muuten, SKJB on harrastajavoimin kasaan laitettu yritys! Toki takana on laivanvarustajakin, joten taskuista löytyy aina rahaa. Mukavaa näyttää olevan sekä työntekijöillä, että matkustajilla.