Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Oy Y-Juna/Y-Tåget Ab  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 970


« Vastaus #25 : Syyskuu 24, 2015, 12:02:25 »

Ei ole esimerkiksi mitään säädöstä, mikä rajoittaisi museojunaliikenteen vuoromäärää.

Ei tietääkseni, mutta olen siinä käsityksessä että museokalustoyksiköllä saa liikennöidä max 30 päivänä vuodessa.
Jokioisten Museorautatiellä se määrä ylittyy varmasti joidenkin yksiköiden osalta, varsinkin niiden joita käytetään työjunissa, mutta ilmeisesti sillä ei ole väliä koska kyseinen rautatie ei kuulu Trafin ja LiVi valvoman rautatieliikenteen piiriiin millään lailla, vai olenko väärässä?
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #26 : Syyskuu 24, 2015, 13:37:40 »

Eli tekemällä sopimus 10 museoyksikön / harrastajaporukan kanssa liikenne onnistuu ympäri vuoden...  Iskee silmää

Ei ole esimerkiksi mitään säädöstä, mikä rajoittaisi museojunaliikenteen vuoromäärää.

Ei tietääkseni, mutta olen siinä käsityksessä että museokalustoyksiköllä saa liikennöidä max 30 päivänä vuodessa.

Tässä esimerkki ruotsalaismuseojunasta, joka ajoi pari viikkoa sitten vuoroja Falun-Gävle-Falun (ja kuulemma vähän laajuemminkin) ja joitain Gävlen sisäisiä vuoroja. Kyseessä oli Ruotsin rautateiden 100-vuotissähköistysjuhla. Tässä juna matkustajineen on lähdössä Gävlestä Faluniin. Vaikka ikää on, ei henkilöautolla pysynyt perässä tuolla matkalla Ruotsin silityslaudan tasaisia teitä ajaen.

tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #27 : Syyskuu 24, 2015, 18:01:23 »

Keski-Suomen Kiskobussi Oy voisi ajaa perjantai-iltaisin Jyväskylästä Seinäjoelle ja Seinäjoelta Jyväskylään. Samoin sunnuntai-iltaisin. Tampereelta yhteys näihin juniin Haapamäen kautta.

Kesällä voisi ehkä ajaa muinakin päivinä.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 813


« Vastaus #28 : Syyskuu 24, 2015, 18:04:22 »

Jokioisten Museorautatiellä se määrä ylittyy varmasti joidenkin yksiköiden osalta, varsinkin niiden joita käytetään työjunissa, mutta ilmeisesti sillä ei ole väliä koska kyseinen rautatie ei kuulu Trafin ja LiVi valvoman rautatieliikenteen piiriiin millään lailla, vai olenko väärässä?
Jokioisten Museorautatie on "huvilaite" eivätkä valtion rautatiemääräykset koske sitä.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #29 : Syyskuu 24, 2015, 18:17:43 »

Näin yhteys säilyisi sielläkin. Kiskobussi Senaattikiinteistöiltä vuokralle vain! Hymyilee leveästi   (toki edellyttää että bussit saadaan ensin Senaatille)

Keski-Suomen Kiskobussi Oy voisi ajaa perjantai-iltaisin Jyväskylästä Seinäjoelle ja Seinäjoelta Jyväskylään. Samoin sunnuntai-iltaisin. Tampereelta yhteys näihin juniin Haapamäen kautta.

Kesällä voisi ehkä ajaa muinakin päivinä.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #30 : Syyskuu 25, 2015, 08:43:44 »

Laitoin keskusteluthreadiin aiemmin kuvan vaunuista, joita VR romuttaa. Ovat aika hyväkuntoisia näihin verrattuna. Tässä esimerkkejä, mitä uudet operaattorit esim. TågAB, Blå Tåget (SKJB), Snälltåget, jne. käyttävät raaka-aineena. Osa näistä on yli 50 vuotta käytössä olleita jo nyt.









Ja kun on osaamista, ruotsalaisittain tyypillisissä "pienemmissä yrityksissä" paljon motivaatiota, hieman aikaa ja käyttötarve, niin lopputulos on sitten tämän näköistä:











Nämä TågAB:n vaunut ovat käytössä vähän vastaavan tyyppisessä operaatiossa, kuin Oy Y-juna/Y-Tåg AB meillä olisi. TågAB, kunnat Keski-Ruotsissa ja Ruotsin valtio kokeilevat 7 reitillä, olisiko junamatkustukselle tarvetta / mikä matkustuksen volyymi on. Ensimmäisestä junayhteydestä noilla hopeisilla vaunuilla kokemukset taisivat olla erittäin positiivisia, joten nyt syyskuussa aloitettiin laajempi liikenne, jossa uusia yhteyksiä. Kaksi alinta kuva on noihin pikapikaa laitettuja vaunuja, kun eivät ole päältäpäin virheettömässä kunnosa kuten TågAB:n matkustajakalusto yleensä on. 

SKJB:N Blå Tåget taas ajaa viimeisen päälle laiteltujen antiikkivaunujen junaa Göteborgin ja Tukholman välillä. Tuossa voi olla joku 14 vaunua (laitureille ei taida mahtua enempää) ja ainakin silloin kun junaa kuvasin Hallsbergissa, se oli viimeistä paikkaa myöten täynnä. Paljon tiheämmin pysähdyksiä tekevissä X2000/SJ2000-junayksiköissä sen sijaan näytti olevan runsaasti tilaa.

Muuten, SKJB on harrastajavoimin kasaan laitettu yritys! Toki takana on laivanvarustajakin, joten taskuista löytyy aina rahaa. Mukavaa näyttää olevan sekä työntekijöillä, että matkustajilla. 
tallennettu
Andreas Ehnberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 110


« Vastaus #31 : Lokakuu 01, 2015, 16:47:45 »

Ja tämän päivän uutisten mukaan tuo epäselvyys monopolin voimassaolosta juuri tuolla reitillä tuntuu selkenevän niin että Y-Juna kuuluisi niihin jota joku muu jatkossa voisi liikennöidä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #32 : Lokakuu 02, 2015, 17:43:43 »

Noh RKP ei halunnut Finland Demokraattien kanssa hallitukseen ja tulokset nähdään. Ei mulla skandinaaveja vastaan mitään ja persuilla ja krp:llä kielestä huolimatta suht samat arvot kun löytyis vaan yhteinen sävel jota jo persu nuoret ja sverige demokraatti nuoret hakivat ja Jimmie Åkesson suuttu. https://www.youtube.com/watch?v=8PJ6nYfLrJw
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #33 : Lokakuu 02, 2015, 18:01:30 »

Jaaha mun asiallinen kommentti positettiin selvästi näkee että viher-punikit jyllää täällä.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Oy Y-Juna/Y-Tåget Ab  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina